Pytanie
Czy można w ramach wsparcia dzieci organizować np. konkursy i zawody, których głównym celem jest podniesienie kompetencji osobistych? Jeśli tak, to czy oprócz kosztów organizacyjnych można sfinansować nagrody dla dzieci ze środków bezpośrednich?
Odpowiedź
Wszystkie działania muszą być dostosowane do zdiagnozowanych specyficznych potrzeb grup docelowych, w tym m.in. poprzez zastosowanie indywidualnych planów (ścieżek) działania (wsparcia). W związku z tym rodzaj i tematyka działań powinny wynikać z wcześniejszej diagnozy, tak aby wsparcie zastosowane wobec konkretnego uczestnika było zasadne i skuteczne. Zatem punktem wyjścia powinna być analiza sytuacji problemowej zgodnie
z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020 w zakresie osi priorytetowych 9-12 RPO WL, która stanowi załącznik nr 2 do Regulaminu konkursu. Należy również wskazać potrzeby i oczekiwania uczestników w aspekcie wsparcia oraz minimalne wymagania, które muszą zostać spełnione, aby uczestniczyć w określonej formie wsparcia. Wymagana zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku konieczność dokonania analizy sytuacji społecznej i zawodowej potencjalnych uczestników projektu spełni znamiona indywidualnego podejścia dla każdej osoby, rodziny itp., które Wnioskodawca planuje objąć wsparciem. Istotnym jest, aby wskazane w projekcie usługi o charakterze społecznym, zdrowotnym, edukacyjnym, zawodowym itp. wynikały z potrzeb uczestników. Ważny jest również cel szczegółowy Priorytetu 9i, którym jest wzrost integracji społecznej oraz poprawa dostępu do rynku pracy osób wykluczonych lub zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym w regionie.
W przypadku nagród należy mieć na uwadze, iż muszą one wpływać na cel działania zatem powinny one mieć symboliczny wymiar i być powiązane z aktywizacją społeczną np.: książka.