Znaleziono 355 wyników.
-
2.1
Studium wykonalności jako wydatek kwalifikowalny
Czy koszt wykonania studium wykonalności jest kosztem kwalifikowalnym a jeśli tak to czy są określone na ten cel limity?
Odpowiedź
Do współfinansowania kwalifikują się wydatki poniesione na opracowanie lub aktualizację dokumentacji związanej z przygotowaniem projektu, w tym studium wykonalności – zgodnie z Rozdziałem 1.14.1 pkt. 1 ust. 2 Wytycznych programowych dotyczących systemu wdrażania RPO WL na lata 2014-2020 w zakresie EFRR – Tom I. Nie określono limitu wydatków na ten cel.
-
11.1
Aktywna integracja
Regulamin Konkursu wskazuje, iż w ramach ścieżki reintegracji możliwe jest prowadzenie usług aktywnej integracji o charakterze społecznym, edukacyjnym, zawodowym, zdrowotnym, jednakże nie precyzuje katalogu działań, możliwych do realizacji w ramach poszczególnych typów usług aktywnej integracji. Czy w tej sytuacji Wnioskodawca ma dowolność w doborze i klasyfikacji działań tj. czy, z punktu widzenia oceniającego, wystarczające będzie zawarcie we wniosku o dofinansowanie zapisu, że np. pośrednictwo pracy jest usługą o charakterze zawodowym, zaś trening umiejętności społecznych – usługą o charakterze społecznym?
Odpowiedź
Wszystkie działania muszą być dostosowane do zdiagnozowanych specyficznych potrzeb grup docelowych, w tym m.in. poprzez zastosowanie indywidualnych planów (ścieżek) działania (wsparcia). W związku z tym rodzaj i tematyka działań powinny wynikać
z wcześniejszej diagnozy, tak aby wsparcie zastosowane wobec konkretnego uczestnika było zasadne i skuteczne. Zatem punktem wyjścia powinna być analiza sytuacji problemowej zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020 w zakresie osi priorytetowych 9-12 RPO WL, która stanowi załącznik nr 2 do Regulaminu konkursu. Należy również wskazać potrzeby i oczekiwania uczestników w aspekcie wsparcia oraz minimalne wymagania, które muszą zostać spełnione aby uczestniczyć w określonej formie wsparcia. Wymagana zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku konieczność dokonania analizy sytuacji społecznej i zawodowej potencjalnych uczestników projektu spełni znamiona indywidualnego podejścia dla każdej osoby, rodziny itp., które Wnioskodawca planuje objąć wsparciem. Istotnym jest aby wskazane w projekcie usługi o charakterze społecznym, edukacyjnym, zawodowym itp. wynikały z potrzeb uczestników. -
10.3
Wiek uczestników projektu
W regulaminie nie określono wieku uczestników projektu z zakresu profilaktyki raka piersi i profilaktyki szyjki macicy. Czy to znaczy, że profilaktyką objęci są wszyscy mieszkańcy WL? Załącznik nr 17 mówi tylko o wieku osób w zakresie Programu profilaktyki raka jelita grubego.
Odpowiedź
Zgodnie z brzmieniem kryterium formalnego specyficznego nr 5 projekt może być skierowany do populacji osób w wieku aktywności zawodowej. Jednocześnie Narodowy Program Zwalczania Chorób Nowotworowych zawarty w załączniku nr 17 do Regulaminu konkursu wskazuje dokładne przedziały wiekowe oraz interwały badań. W przypadku badań przesiewowych w kierunku wczesnego wykrywania raka piersi będą one nakierowane na kobiety w wieku 50-69 lat, wykonywane w interwale raz na 2 lata. W przypadku badań przesiewowych w kierunku wczesnego wykrywania raka szyjki macicy będą one nastawione na kobiety w wieku 25-59 lat w interwale raz na 3 lata.
-
11.2
Koszty bezpośrednie
Zgodnie z załącznikiem nr 11 do Regulaminu konkursu wykaz ujętych kosztów nie stanowi katalogu zamkniętego. W związku z powyższym czy praca socjalna pracowników socjalnych, wynikająca z realizacji zadań przewidzianych w projekcie i wiążąca się ze zwiększeniem obowiązków służbowych może być kosztem bezpośrednim? Jeżeli tak, czy powinien to być dodatek wypłacany jednorazowo czy o formie wypłaty świadczenia decyduje Wnioskodawca?
Odpowiedź
Zatrudnienie pracownika socjalnego będącego personelem projektu w ramach kosztów bezpośrednich projektu zależy przede wszystkim od zakresu zadań i czynności realizowanych na danym stanowisku.
Katalog wydatków kwalifikowalnych w ramach wynagrodzenia personelu, a także szczegółowe zasady angażowania personelu do projektu na podstawie stosunku pracy, stosunku cywilnoprawnego oraz osób samozatrudnionych zostały określone w „Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu rozwoju Regionalnego , Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014 -2020” - Rozdział 6.16 Koszty związane z angażowaniem personelu.
Jeżeli zakres zadań i odpowiedzialności pracownika socjalnego obejmował będzie zadania administracyjne związane z obsługą projektu, czyli jeżeli na danym stanowisku realizowane będą zadania personelu bezpośrednio zaangażowanego w zarządzanie, rozliczanie, monitorowanie projektu lub prowadzenie innych działań administracyjnych w projekcie, to koszty wynagrodzenia tego pracownika należy ponosić w ramach kosztów pośrednich projektu. W przypadku kosztów pośrednich rozliczanych ryczałtowo, forma angażowania osób wykonujących czynności mieszczące się w katalogu kosztów pośrednich lub sposób ponoszenia pozostałych wydatków ujętych w tym katalogu nie ma znaczenia dla uznania, że koszty pośrednie zostały poniesione w ramach projektu prawidłowo. Beneficjent w takiej sytuacji bowiem dysponuje określoną kwotą, która zależy od limitu, zaś koszty pośrednie są traktowane jako wydatki poniesione bez konieczności potwierdzenia ich poniesienia. W takim przypadku katalog kosztów pośrednich jest istotny o tyle, że w Wytycznych istnieje zakaz wykazywania kosztów pośrednich w kosztach bezpośrednich projektu. Dokumenty księgowe dotyczące kosztów pośrednich rozliczanych ryczałtem nie podlegają wymogom ewidencyjnym dotyczącym dokumentacji projektu. Brak wymogu ewidencjonowania w projekcie kosztów pośrednich rozliczanych ryczałtem oznacza, że wydatki z nimi związane wykazane we wniosku o płatność nie podlegają kontroli na miejscu.
Ocena kwalifikowalności wynagrodzenia personelu projektu zatrudnionego do realizacji określonych zadań w ramach kosztów bezpośrednich projektu zostanie dokonana przez członków KOP na postawie szczegółowych zapisów zawartych we wniosku o dofinansowanie.
-
12.2
Możliwość odzyskania podatku VAT
Czy wnioskodawca powinien uznać VAT z kwalifikowalny, czy też nie. Zgodnie z pkt. 6.13 ust 1) Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 podatki i inne opłaty, w szczególności podatek VAT, mogą być uznane za wydatki kwalifikowalne tylko wtedy, gdy beneficjent nie ma prawnej możliwości ich odzyskania. W związku ze zmianą sposobu rozliczania VAT (centralizacja w ramach gminy), obliczenie limitu dla zwolnienia podmiotowego z art. 113 ustawy o VAT następuje w odniesieniu do wszystkich jednostek gminy, a tym samym może zaistnieć sytuacja prawnej możliwości odzyskania VAT przez gminę. Jednocześnie zakupy towarów i usług w ramach planowanego projektu oraz produkty i rezultaty projektu nie będą odpłatnie sprzedawane, nie będą tym samym związane z związane z działalnością opodatkowaną. Projekt ma służyć zaspokojeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej w zakresie edukacji publicznej - z art. 7 ust. 1 pkt 8 ust. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.). Po zakończeniu produkty i rezultaty projektu będą wykorzystywane przez publiczną szkołę (jednostka gminy) wyłącznie na cele związane z działalnością edukacyjną szkoły. Publiczna szkoła, dysponująca produktami i rezultatami projektu będzie obiektem ogólnodostępnym. Szkoła nie jest przeznaczona na cele gospodarcze czy komercyjne, a gmina nie będzie dokonywała czynności opodatkowanych wykorzystujących produkty lub rezultaty projektu. Tym samym gmina jako podatnik VAT, realizując projekt, w myśl art. 15 ust. 6 ust. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku VAT, ponieważ towary i usługi nabyte na potrzeby jego realizacji nie będą miały w żadnym zakresie związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Odpowiedź
Możliwość odzyskania podatku VAT rozpatruje się zgodnie z przepisami ustawy o VAT, oraz rozporządzeń do tej ustawy. Kwestie kwalifikowalności podatku VAT zostały także omówione w „Wytycznych programowych dotyczących systemu wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020 w zakresie Europejskiego Funduszu Społecznego” - Podrozdział 1.18 Podatek od towaru i usług (VAT) oraz inne podatki i opłaty.
Na Wnioskodawcy spoczywa obowiązek określenia i zadeklarowania we wniosku o dofinasowanie, czy w ramach danego projektu podatek od towaru i usług (VAT) zostanie uznany za wydatek kwalifikowalny, czy też nie. Dlatego w przedmiotowej sprawie proponuje skontaktować się ze Skarbnikiem Gminy lub Oddziałem/Wydziałem ds. finansowych Gminy - Wnioskodawcy.
Natomiast zgodnie z częścią VIII. Oświadczenia wniosku o dofinansowanie Wnioskodawca zobowiązuję się do zwrotu zrefundowanej w ramach projektu części poniesionego VAT, jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie tego podatku przez wnioskodawcę. Zobowiązuję się również do udostępniania dokumentacji finansowo-księgowej oraz udzielania uprawnionym organom kontrolnym informacji umożliwiających weryfikację kwalifikowalności podatku VAT.
-
Informacja na naklejkach
Beneficjent planuje zakup wyposażenia do swojego projektu. Jakie informacje powinny się znaleźć na naklejkach?
Odpowiedź
W okresie 2014-2020 oznaczanie zakupionych w ramach projektu sprzętów, wyposażenia, urządzeń etc. nie jest obowiązkowe. Wystarczy, jeśli beneficjent umieści plakat informacyjny lub tablicę informacyjną i/lub pamiątkową.
Beneficjent może dobrowolnie oznaczyć zakupione urządzenia. Stanowi to dobra praktykę. Może np. wskazać taki dodatkowy sposób promocji we wniosku o dofinansowanie. Nie ma jednak standardowego „obowiązkowego” zestawu informacji, jaki powinien się znajdować na naklejkach.
-
11.1
Osoby niepełnosprawne nie zarejestrowane w PUP
Chcąc stosować instrumenty aktywizacji zawodowej zgodnie z regulaminem rozdział 3.2 pkt 5 ppkt 2 „OPS i PCPR nie wdrażają samodzielnie usług aktywizacji o charakterze zawodowym. Wdrożenie usług aktywnej integracji o charakterze zawodowym jest możliwe wyłącznie przez podmioty wyspecjalizowane w zakresie aktywizacji zawodowej, w szczególności przez PUP i inne instytucje rynku pracy, o których mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy; CIS i KIS w zakresie reintegracji społecznej i zawodowej zgodnie z ustawą z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym; przedsiębiorstwa społeczne; organizacje pozarządowe, o których mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie” czy PCPR może je realizować poprzez porozumienie z PUP- em lub zlecić ich realizację wyspecjalizowanej do tego firmie czy może zrobić to sam? Co z osobami niepełnosprawnymi, które nie są i nie chcą zarejestrować się, jako osoby poszukujące pracy w PUP?
Odpowiedź
Wskazany rozdział regulaminu przedmiotowego konkursu wyjaśnia kwestię realizacji/wdrażania usługi aktywnej integracji o charakterze zawodowym:
Usługi aktywnej integracji o charakterze zawodowym są realizowane przez:
- partnerów OPS lub PCPR w ramach projektów partnerskich;
- PUP na podstawie porozumienia, które określa zasady współpracy w zakresie realizacji usług aktywnej integracji o charakterze zawodowym lub o realizacji Programu Aktywizacja i Integracja, o którym mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia
i instytucjach rynku pracy i na zasadach określonych w tej ustawie;- podmioty wybrane w ramach zlecenia zadania publicznego na zasadach określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie lub zgodnie z art. 15a ustawy z dnia 27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych;
- podmioty danej jednostki samorządu terytorialnego wyspecjalizowane w zakresie reintegracji zawodowej, o ile zostaną wskazane we wniosku o dofinansowanie projektu jako realizatorzy projektu,
- podmioty wybrane na zasadach dotyczących udzielania zamówień określonych w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 (po zmianie regulaminu konkursu).
Aktualnie czekające na zatwierdzenie przez IZ zmiany do regulaminu przedmiotowego konkursu to m.in. zmiany w obszarze grupy docelowej:
a) osoby bierne zawodowo,
b) osoby bezrobotne – zagrożone wykluczeniem ze względu na przesłanki inne niż tylko bezrobocie, wobec których zastosowanie wyłącznie instrumentów i usług rynku pracy jest niewystarczające i istnieje konieczność zastosowania w pierwszej kolejności usług aktywnej integracji o charakterze społecznym. Nie jest przy tym wymagane zarejestrowanie w urzędzie pracy.
-
11.1
Czy osoba podejmująca studia powinna być wliczana do efektywności zatrudnieniowej?
Formy szkolne – czy osoba podejmująca studia powinna być wliczana do efektywności zatrudnieniowej? Czy zaliczamy je do form szkolnych skoro rozpoczęci nauki jest liczone do efektywności społecznej?
Odpowiedź
Efektywność zawodową mierzymy wśród osób, które podjęły instrumenty aktywnej integracji o charakterze zawodowym.
Kryterium efektywności społecznej określa odsetek uczestników projektu, którzy po zakończeniu udziału w projekcie dokonali postępu w procesie aktywizacji społeczno-zawodowej i zmniejszenia dystansu do zatrudnienia, przy czym postęp powinien być rozumiany m.in. jako:
a) rozpoczęcie nauki;
b) wzmocnienie motywacji do pracy po projekcie;
c) zwiększenie pewności siebie i własnych umiejętności;
d) poprawa umiejętności rozwiązywania pojawiających się problemów;
e) podjęcie wolontariatu;
f) poprawa stanu zdrowia;
g) ograniczenie nałogów;
h) doświadczenie widocznej poprawy w funkcjonowaniu (w przypadku osób z niepełnosprawnościami).
Kryterium efektywności społecznej jest weryfikowane w terminie do 3 miesięcy od zakończenia udziału w projekcie.
-
5.2
Audyt energetyczny
W zapisach zatwierdzonych kryteriów formalnych specyficznych, kryteriów technicznych specyficznych, kryteriów finansowo - ekonomicznych specyficznych, kryteriów trafności merytorycznej oraz kryteriów rozstrzygających wyboru projektów dla Działania 5.2 Efektywność energetyczna sektora publicznego na stronie 1 w Ocenie formalnej jest umieszczony przypis nr 1.
Przypis nr 1 zawiera treść: „Audyt przygotowany zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 17 marca 2009 r. w sprawie szczegółowego zakresu i form audytu energetycznego oraz części audytu remontowego, wzorów kart audytów, a także algorytmu oceny opłacalności przedsięwzięcia termomodernizacyjnego (z późniejszymi zmianami) oraz zawierający elementy opracowane zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 10 sierpnia 2012 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobu sporządzania audytu efektywności energetycznej, wzoru karty audytu efektywności energetycznej oraz metod obliczania oszczędności energii (Dz.U. 2012 poz. 962).”
W związku z powyższym zapisem proszę o informację jak interpretować zapis „oraz zawierający elementy”? Czy audyt energetyczny oraz dodatkowe elementy opracowane na podstawie Rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 10 sierpnia 2012 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobu sporządzania audytu efektywności energetycznej, wzoru karty audytu efektywności energetycznej oraz metod obliczania oszczędności energii muszą stanowić jedno opracowanie (jeden dokument), czy dodatkowe elementy mogą być opracowane osobnym opracowaniem i stanowić będą załącznik do audytu (dwa osobne dokumenty)?
Odpowiedź
Audyt energetyczny może stanowić zarówno całościowo jeden dokument jak też dodatkowe elementy mogą być opracowane osobnym opracowaniem i stanowić załącznik do audytu.
Wymagana będzie natomiast karta audytu energetycznego budynku podsumowująca cały audyt energetyczny.
-
11.1
Wskaźniki
Jeśli wskaźnik „Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym poszukujących pracy po opuszczeniu programu” jest związany ze zmianą statusu UP na rynku pracy to czy należy założyć, że aby osiągnąć jego obligatoryjną wartość 45 % należy zrekrutować do projektu co najmniej 45 % osób biernych zawodowo (czyli nie pracujących i nie będących bezrobotnymi w myśl „Liczba osób biernych zawodowo poszukujących pracy po opuszczeniu programu”) i nie poszukujących pracy? Czy do spełnienia tego wskaźnika można zrekrutować np. osoby bezrobotne z III profilu, które na skutek udziału w projekcie zmienią profil z III na II, bądź osoby korzystające ze świadczeń pomocy społecznej nie będące zarejestrowane w urzędzie pracy?
Odpowiedź
Zgodnie z zapisami zał. nr 4 Opis wskaźników w ramach Działania 11.1
do Regulaminu Konkursu za osoby ,,poszukujące pracy po opuszczeniu programu” należy uznać uczestników, którzy w momencie przystąpienia do projektu byli osobami biernymi zawodowo i nieposzukującymi pracy. Jednocześnie należy pamiętać, iż aby kryterium specyficzne nr 1 Skuteczność realizacji projektu zostało spełnione Wnioskodawca w ramach projektu musi założyć, iż po opuszczeniu programu ,,co najmniej 45% osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym będzie poszukiwać pracy”. A zatem zasadna jest zakładana struktura grupy docelowej, tj. gdy min. 45% uczestników stanowić będą osoby bierne zawodowo oraz nieposzukujące pracy. W takim przypadku Wnioskodawca może zrekrutować do projektu m.in. osoby korzystające ze świadczeń pomocy społecznej, które nie są zarejestrowane w Urzędzie Pracy. Natomiast w ramach przedmiotowego wskaźnika za kwalifikowalnych nie można uznać osób bezrobotnych, które podczas udziału w projekcie przeszły z trzeciej na druga grupę sprofilowania, gdyż zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy każda osoba bezrobotna jest osobą ,,poszukującą zatrudnienia”.
To jest strona listy wyników: strona 1 z 36.