Pytanie
Skoro w projekcie nie ma konieczności realizacji zajęć dodatkowych/specjalistycznych dla uczniów, to w jakim zakresie powinien się odbywać zakup pomocy dydaktycznych?
a) Czy możliwy jest zakup pomocy dostosowanych do treści kształcenia zdobywanych przez uczniów w ramach praktyk/staży;
b) Czy możliwy jest zakup pomocy dostosowanych do treści kształcenia możliwych do zdobycia przez uczniów w ramach zajęć zgodnych z kierunkami kształcenia szkoły, ale nieobjętych podstawa programową;
c) Czy możliwy jest zakup pomocy dostosowanych do treści kształcenia zdobywanych przez uczniów w ramach podstawy programowej kierunków objętych projektem;
d) Czy możliwy jest zakup wyposażenia zgodny z kierunkiem kształcenia nauczycieli (może dotyczyć różnych form zajęć, w tym na kierunkach planowanych).
Odpowiedź
Wyposażenie pracowni przedmiotów zawodowych realizowane jako typ 1, lit. f może być realizowane wyłącznie jako działanie komplementarne z działaniami wymienionymi w lit. od a) do e). Zaplanowane w ramach tego typu zakupy muszą być zgodne ze szczegółowymi katalogami wyposażenia pracowni lub warsztatów szkolnych (dla 190 zawodów) opracowanymi przez MEN i udostępnionymi za pośrednictwem strony internetowej www.koweziu.edu.pl.
Zakupy wyposażenia, czy pomocy dydaktycznych są możliwe w ramach pozostałych typów projektu, o ile jest to niezbędne do realizacji konkretnych działań projektowych. Wszystkie cztery, wymienione w zapytaniu warianty zakupów są możliwe do realizacji, o ile ich zakres i rodzaj będzie ściśle związany ze specyfiką zadań realizowanych w ramach projektu oraz pod warunkiem spełniania wymogów określonych w podrozdziale 6.12 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020. Jednoznaczna i wiążąca ocena kwalifikowalności wydatków może być dokonana jedynie podczas oceny merytorycznej wniosku, na podstawie całościowych jego zapisów.
Wszystkie działania realizowane w ramach projektu, w tym także zakupy wyposażenia, powinny wynikać z przeprowadzonej diagnozy potrzeb szkoły, która zostanie przygotowana przed złożeniem wniosku i będzie podstawą przygotowania projektu.