Pytanie
W punkcie 3.2 Typy projektów podpunkt 3 Regulaminu konkursu znajduje się zapis: „Skala działań prowadzonych przed rozpoczęciem realizacji projektu przez szkoły lub placówki systemu oświaty (nakłady środków na ich realizację) nie ulegnie zmniejszeniu w stosunku do skali działań (nakładów) prowadzonych szkoły lub placówki systemu oświaty w okresie 12 miesięcy poprzedzających rozpoczęcie realizacji projektu (średniomiesięcznie).” Z jakiego okresu należy porównać dane (przed rozpoczęciem projektu. tzn. kiedy? nie w trakcie rozpoczęcia projektu?) ze „średnią” z okresu 12 miesięcy?? i czego dokładnie mają dotyczyć dane (środków finansowych??) w celu oceny spełniania skali działań? Co do zasady skala działań szkoły jest niezależna od realizacji projektu i wynika z różnych niezależnych od beneficjenta elementów jak wysokość naboru, niż demograficzny, sposób obliczania subwencji przez MEN (tzw. metryczka).
Odpowiedź
Zastosowany warunek ma na celu zachowanie dodatkowości wsparcia EFS i wyeliminowanie sytuacji, w których finansowanie unijne zastępuje finansowanie krajowe. Przedsięwzięcia finansowane ze środków EFS powinny stanowić uzupełnienie działań prowadzonych przed rozpoczęciem realizacji projektu przez szkoły. Stąd też konieczne jest zweryfikowanie, jakie działania szkoła prowadziła w okresie 12 miesięcy poprzedzających rozpoczęcie realizacji projektu. Termin rozpoczęcia realizacji projektu określa sam Beneficjent (musi on być zgodny z wymogami konkursu). Jeżeli w okresie 12 miesięcy przed rozpoczęciem realizacji projektu skala działań wzrasta lub maleje to konieczne jest uśrednienie tych wartości. Nie ma możliwości sfinansowania działań, które prowadziła szkoła we wskazanym okresie referencyjnym z wykorzystaniem własnych środków i zasobów. Możliwość sfinansowania działań prowadzonych uprzednio przez szkoły istnieje tylko i wyłącznie w przypadku działań, które były realizowane ze środków POKL lub innych programów, np.: rządowych (Radosna szkoła, Wyprawka szkolna).