Zgodnie z aktualnym regulaminem konkursu (str. 19, 3.2 Typy projektów) szkolenia dla nauczycieli kształcenia zawodowego wpisują się w typ projektu 1 b – „współpracy szkół i placówek kształcenia zawodowego ze szkołami wyższymi w celu zwiększenia dostępu uczniów i nauczycieli do nowoczesnych technik i technologii oraz możliwość aktualizowania przez nauczycieli zawodu swojej wiedzy, nabycia możliwości uczestniczenia w zajęciach prowadzonych w szkole wyższej, w tym zajęciach laboratoryjnych, kołach i obozach naukowych,”. Czy w związku z powyższym wsparcie w postaci szkoleń i kursów dla nauczycieli kształcenia zawodowego w ramach projektów składanych w niniejszym konkursie może być realizowane jedynie we współpracy z uczelniami wyższymi wskazanymi w typie projektu 1b?
Czy kwalifikowalny będzie wydatek związany z przeprowadzeniem szkolenia/kursu w innych instytucjach szkoleniowych?
Odpowiedź
W ramach typu projektu 1 lit. b nie ma obowiązku realizacji projektu w zakresie np. współpracy szkół i placówek kształcenia zawodowego ze szkołami wyższymi w celu zwiększenia dostępu uczniów i nauczycieli do nowoczesnych technik i technologii, chyba że taka potrzeba wynika z indywidualnie zdiagnozowanego zapotrzebowania szkół lub placówek systemu oświaty w tym zakresie lub podyktowana jest specyfiką projektu. Zgodnie z przypisem do typu operacji 1 lit. b zakres wsparcia udzielanego w ramach RPO w zakresie aktualizowania wiedzy przez nauczycieli kształcenia zawodowego oraz instruktorów praktycznej nauki zawodu może objąć w szczególności:
a) kursy kwalifikacyjne lub szkolenia doskonalące w zakresie tematyki związanej z nauczanym zawodem, w tym organizowane i prowadzone przez kadrę ośrodków doskonalenia nauczycieli lub trenerów przeszkolonych w ramach PO WER;
b) praktyki lub staże w instytucjach z otoczenia społeczno-gospodarczego szkół lub placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe (tj. pracodawców, organizacje pracodawców, przedsiębiorców, organizacje przedsiębiorców, instytucje rynku pracy, szkoły wyższe, organizacje pozarządowe, partnerów społecznych oraz innych interesariuszy zidentyfikowanych w diagnozie), w tym przede wszystkim w przedsiębiorstwach lub u pracodawców działających na obszarze, na którym znajduje się dana szkoła lub placówka systemu oświaty;
c) studia podyplomowe przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela przedmiotów zawodowych albo obejmujące zakresem tematykę związaną z nauczanym zawodem (branżowe, specjalistyczne);
d) budowanie lub moderowanie sieci współpracy i samokształcenia;
e) realizację programów wspomagania;
f) programy walidacji i certyfikacji wiedzy, umiejętności i kompetencji niezbędnych w pracy dydaktycznej, ze szczególnym uwzględnieniem
nadawania uprawnień egzaminatora w zawodzie instruktorom praktycznej nauki zawodu na terenie przedsiębiorstw;
g) wykorzystanie narzędzi, metod lub form pracy wypracowanych w ramach projektów, w tym pozytywnie zwalidowanych produktów projektów innowacyjnych, zrealizowanych w latach 2007-2013 w ramach PO KL.
Dlatego też wsparcie w postaci realizacji szkoleń i kursów kwalifikacyjnych dla nauczycieli kształcenia zawodowego nie musi być realizowane przez uczelnie wyższe. Tego rodzaju wsparcie może być także udzielane przez inne uprawnione do tego podmioty, np. działające na poziomie wojewódzkim i lokalnym placówki doskonalenia nauczycieli.
W regulaminie konkursu w pkt. 3.2 Typu projektów w ppkt 8 wskazano warunki dotyczące wsparcia dla nauczycieli zawodu i instruktorów praktycznej nauki zawodu.