Znaleziono 365 wyników.
-
3.5
3.5 Bon na doradztwo
Czy wkład własny w projekcie może być udokumentowany w postaci promesy pożyczki wystawionej przez właścicieli spółki (wnioskodawcy)? Czy jeśli na etapie realizacji projektu okazałoby się, że kwoty za wykonanie usług są inne niż wskazane we wniosku, czy będzie możliwość zmiany kosztów realizacji poszczególnych usług? To znaczy, czy będzie możliwe np. zmniejszenie kosztu wykonania jednej usługi i zwiększenie drugiej? (Oczywiście przy zachowaniu wnioskowanej kwoty dofinansowania za cały projekt).
Odpowiedź
Wkład własny w projekcie może być udokumentowany w postaci promesy pożyczki wystawionej przez właścicieli spółki. Umowa pożyczki musi być sporządzona w formie aktu notarialnego (wystawiona nie wcześniej niż 3 miesiące przed złożeniem wniosku o dofinansowanie). Dokument zawierający jedynie notarialne potwierdzenie podpisów pożyczkodawcy i pożyczkobiorcy nie będzie uznany za wystarczający do udokumentowania posiadania środków finansowych na realizację projektu. Zgodnie z § 59 wzoru umowy, stanowiącej załącznik nr 8 do Regulaminu konkursu Działania 3.5 Bon na doradztwo, zmiany w umowie są możliwe w uzasadnionych przypadkach oraz przy zachowaniu wnioskowanej kwoty dofinansowania projektu:
- Ust.6
„Przesunięcia pomiędzy kategoriami wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem nieprzekraczające 10% całkowitej wartości wydatków kwalifikowalnych, w odniesieniu do pierwotnych kwot przyjętych we Wniosku o dofinansowanie na dzień podpisania umowy, mogą być dokonywane po uzyskaniu zgody LAWP. Zmiana taka wymaga aktualizacji wniosku o dofinansowanie. „
- Ust.7
Zmiany pomiędzy kategoriami wydatków kwalifikowalnych przekraczające 10% całkowitej wartości wydatków kwalifikowalnych mogą być dokonane po uzyskaniu zgody LAWP i wymagają zmiany w formie aneksu
- Ust.9
Jeżeli w wyniku przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia suma wartości zadań lub kategorii wydatków, objętych postępowaniem ulegnie zmniejszeniu w stosunku do sumy wartości tych zadań/kategorii wydatków, określonych we wniosku, o którym mowa w § 2 ust. 1, wysokość dofinansowania dotyczącego tych zadań lub kategorii wydatków ulega odpowiedniemu zmniejszeniu z zachowaniem udziału procentowego dofinansowania w wydatkach kwalifikowalnych, określonego w § 5 ust. 4 Umowy. Ewentualne oszczędności powstałe po przeprowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia mogą zostać przesunięte do innego postępowania o udzielenie zamówienia w ramach danego Projektu, w którym zaistniała sytuacja opisana w ust. 8, z zachowaniem udziału procentowego dofinansowania w wydatkach kwalifikowanych, określonego w § 5 ust. 4 Umowy.
-
3.5
3.5 Bon na doradztwo
- Czy w konkursie dla Działania 3.5 Bon na doradztwo może startować firma nowopowstała (wrzesień 2019r.), jeżeli tak, to, w jaki sposób należy wypełnić część finansową biznes planu?
Odpowiedź
W ramach Działania 3.5 Bon na doradztwo może się ubiegać o dofinansowanie przedsiębiorstwo nowopowstałe. W takim przypadku wypełniając biznes plan część finansową należy wypełnić dane dla okresu bieżącego oraz prognozy.
-
3.5
3.5 Bon na doradztwo
- Czy firma, która prowadzi działalność zgodnie z następującymi kodami PKD:
10.51.Z – Przetwórstwo mleka i wyrób serów
10.42.Z – Produkcja margaryny i podobnych tłuszczów jadalnych
46.33.Z – Sprzedaż hurtowa mleka, wyrobów mleczarskich, jaj, olejów tłuszczów jadalnych
10.82.Z – Produkcja kakao, czekolady i wyrobów cukierniczych
Może być Wnioskodawcą w Działaniu 3.5 Bon na doradztwo?
Odpowiedź
Przedsiębiorstwa, które prowadzą działalność gospodarczą objętą wskazanymi kodami PKD: 10.51. Z, 10.42.Z, 46.33.Z., 10.82.Z mogą aplikować w ramach Działania 3.5. Przy czym należy pamiętać o konieczności spełnienia warunków opisanych poniżej.
Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu wsparcie w ramach Działania 3.5 w formie pomocy de minimis nie może być udzielone w zakresie, w jakim jest wykluczone w art. 1 ust. 1 Rozporządzenia 1407/2013 oraz w art. 3 ust. 3 Rozporządzenia 1301/2013. W przypadku udzielania pomocy publicznej (na podstawie art. 18 Pomoc na usługi doradcze na rzecz MŚP Rozporządzenia 651/2014) wsparcie w ramach Działania nie może być udzielone w zakresie, w jakim jest wykluczone w art. 1 ust. 2 - 5 Rozporządzenia 651/2014 oraz w art. 3 ust. 3 Rozporządzenia 1301/2013.
W świetle powyższych zapisów nie jest możliwe m.in.:
- Udzielenie wsparcia na specjalistyczną usługę doradczą, mającą na celu rozwój działalności w sektorze rybołówstwa i akwakultury, objętym rozporządzeniem Rady (WE) nr 104/2000. Należy przy tym pamiętać, że sektor rybołówstwa i akwakultury obejmuje wszelką działalność związaną z obrotem produktami rybołówstwa lub akwakultury, a zatem wszelka działalność handlowa obejmująca obrót tymi produktami stanowi działalność wykonywaną w tym sektorze(np. sprzedaż ryb lub wodorostów morskich w sklepie akwarystycznym);
- Udzielenie wsparcia w formie pomocy de minimis na specjalistyczną usługę doradczą, mającą na celu rozwój działalności w obszarze produkcji podstawowych produktów rolnych.
Zgodnie z art. 2 pkt 9 rozporządzenia 651/2014, produkcja podstawowa produktów rolnych oznacza wytwarzanie płodów ziemi i produktów pochodzących z chowu zwierząt, wymienionych w załączniku I do TFUE, bez poddawania ich jakiemukolwiek dalszemu przetwarzaniu zmieniającemu właściwości tych produktów. Ponadto, do produkcji podstawowej produktów rolnych zalicza się wykonywane w gospodarstwach czynności niezbędne do przygotowania produktów zwierzęcych lub roślinnych do pierwszej sprzedaży (takich jak zbiór, koszenie czy młócka zbóż, pakowanie jaj, ani też pierwszej sprzedaży na rzecz podmiotów zajmujących się odsprzedażą lub przetwórstwem). W przypadku, gdy działalność gospodarcza nawet częściowo dotyczy produkcji podstawowych produktów rolnych i planowana do zakupu usługa specjalistyczna doradcza będzie obejmować działania mające na celu wzrost produktywności i konkurencyjności w tym zakresie wsparcie jest możliwe jedynie w formie pomocy publicznej.
- Udzielenie wsparcia na specjalistyczną usługę doradczą w obszarze wytwarzania, przetwórstwa i wprowadzania do obrotu tytoniu i wyrobów tytoniowych.
- Udzielenie wsparcia przedsiębiorcom, którzy prowadzą działalność w sektorach wykluczonych (w rozumieniu wskazanych powyżej zapisów rozporządzeń) i nie zapewnili rozdzielności rachunkowej, uniemożliwiającej przeniesienie korzyści z uzyskanej pomocy na działalność wykluczoną.
W przypadku, gdy firma aplikująca w ramach Działania 3.5 prowadzi działalność w sektorach wykluczonych (w rozumieniu wskazanych powyżej zapisów rozporządzeń, takich jak: rybołówstwo i akwakultura, wytwarzania, przetwórstwa i wprowadzania do obrotu tytoniu i wyrobów tytoniowych, czy w przypadku, gdy wnioskodawca aplikuje o pomoc de minimis - produkcja podstawowych produktów rolnych) ma ona zawsze obowiązek wykazać, że pomoc, o którą się ubiega, nie wywrze wpływu na działalność wykluczoną ze wsparcia w świetle odpowiednich ww. przepisów prawa. Przedsiębiorstwa, które prowadzą działalność w ww. sektorach wykluczonych, aby otrzymać wsparcie w innych obszarach działalności muszą zapewnić rozdzielność rachunkową uniemożliwiająca przeniesienie korzyści z uzyskanej pomocy na działalność wykluczoną. Przedsiębiorca prowadzący działalność w obszarach wykluczonych musi dokonać wyodrębnienia tej działalności od działalności podlegającej wsparciu, pod względem finansowym oraz organizacyjnym, a wnioskując o wsparcie unijne ma obowiązek przedstawienia w dokumentacji aplikacyjnej sposobu, w jaki planuje dokonać wyodrębnienia działalności prowadzonej w zakresie obszarów wyłączonych ze wsparcia względem działalności, na rzecz, której przeznaczone ma zostać dofinansowanie. Jeśli w toku oceny merytorycznej zostaną powzięte wątpliwości, co do zapewnienia pełnego wyodrębnienia w opisywanym zakresie, przedsiębiorca może zostać wezwany do stosownych wyjaśnień, a w przypadku braku udzielenia satysfakcjonujących wyjaśnień taki wniosek o dofinansowanie może zostać negatywnie oceniony, jako niezgodny z obowiązującymi przypisami prawa.
-
3.5
Bon na doradztwo
Czy w sytuacji, kiedy wniosek o pozyskanie wsparcia złożą podmioty powiązane to wszystkie wnioski zostaną odrzucone? Sytuacja, w której Właściciel przedsiębiorstwa X jest również wspólnikiem w spółce z o.o. i chciałby wnioskować z przedsiębiorstwa jak i ze spółki. Czy taka sytuacja jest dopuszczalna?
Odpowiedź
Podmiotami uprawnionymi do składania wniosków o dofianansowanie w ramach Działania 3.5 sa mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa z terenu województwa lubelskiego.
W przedstawionym przypadku określając status każdego Wnioskodawcy należy brać pod uwagę łączną liczbę zatrudnionych osób we wszystkich przedsiębiorstwach (traktowane są bowiem jako firmy powiązane) w sytuacji, w której liczba ta przekroczy pułapy określone w Rozporządzeniu Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu, a zarezerwowane dla dużych firm, wtedy żadna z firm nie jest uprawnioną do składania wnioksu o dofianansowanie.
Jednocześnie w sytuacji, w której opisani Wnioskodawcy aplikowaliby o dofinansowanie na zasadach pomocy de minimis należy wziąć pod uwagę, iż wartość uzyskanej przez Wnioskodawcę pomocy de minimis nie może przekroczyć maksymalnych pułapów określonych w Rozporządzeniu Komisji (UE) Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis. W opisanym przypadku bowiem wszystkie opisane firmy traktowane będą jako „jedno przedsiębiorstwo” (art. 2.2 Rozporzadzenia 1407/2013). Oznacza to, że badając pułapy pomocy de minimis, sumowana będzie wartość pomocy uzyskanej przez wszystkie trzy przedsiębiorstwa dla jednego projektu.
Ponadto zwracamy Państwa uwagę, że zgodnie z zasadami udzielania pomocy publicznej nie jest dopuszczalne sztuczne dzielenie projektów celem uzyskania wyższego niż dopuszczalne w ramach jednego konkursu, poziomu dofinansowania. Przez sztuczne dzielenie projektu należy rozumieć zabieg Wnioskodawców powiązanych (w rozumiemiu Zał. nr I do Rozporządzeniu Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2017) polegający na takim wydzieleniu z projektu przedsięwzięć (ze względu na wartość projektu lub typ projektu), które pozwoli na uzyskanie z programu operacyjnego nieuzasadnionego (wyższego od dopuszczalnych pułapów) dofinansowania ze środków publicznych pochodzących z UE. Niedopuszczalną sytuacją jest złożenie przez powiązanych wnioskodawców kilku wniosków, które służą faktycznie zrealizowaniu jednego celu i stanowią w istocie jedną, niepodzielną pod względem ekonomicznym inwestycję, a której koszty zostaną przedstawione w trzech wnioskach o dofinansowanie, zaś powiązania projektów wskazują na sztuczny podział jednej inwestycji (w tym wydatków kwalifikowanych) na trzy odrębne projekty, celem uzyskania niedozwolonej wielokrotności pomocy ze środków publicznych pochodzących z RPO WL na lata 2014-2020. Jeżeli projekty złożone przez grupę przedsiębiorstw w ramach danego konkursu są ze sobą powiązane i powoduje to niezgodność z zasadami udzielania pomocy publicznej, wówczas wszystkie projekty otrzymują negatywną ocenę.
-
3.5
3.5 Bon na doradztwo
Przedsiębiorstwo, które zrealizowało dużą inwestycję (instalacja fotowoltaiczna 1 MW) i w związku z tym odlicza koszty amortyzacyjne w bilansie wykazuje stratę. Strata jest niewielka – na poziomie 30tys. zł przy kapitale podstawowym 300tys. zł i zapasowym 500tys. zł. Czy w związku z tym firma zostanie uznana za przedsiębiorstwo będące w trudnej sytuacji?
Odpowiedź
„Przedsiębiorstwo znajdujące się w trudnej sytuacji” oznacza przedsiębiorstwo, wobec którego zachodzi, co najmniej jedna z poniższych okoliczności:
a) w przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (innej niż MŚP, które istnieje od mniej niż trzech lat lub, do celów kwalifikowalności pomocy na finansowanie ryzyka, MŚP w okresie siedmiu lat od daty pierwszej sprzedaży komercyjnej, które kwalifikuje się do inwestycji w zakresie finansowania ryzyka w następstwie przeprowadzenia procedury due diligence przez wybranego pośrednika finansowego), w przypadku, gdy ponad połowa jej subskrybowanego kapitału zakładowego została utracona w efekcie zakumulowanych strat. Taka sytuacja ma miejsce, gdy w wyniku odliczenia od rezerw (i wszystkich innych elementów uznawanych za część środków własnych przedsiębiorstwa) zakumulowanych strat powstaje ujemna skumulowana kwota, która przekracza połowę subskrybowanego kapitału zakładowego. Do celów niniejszego przepisu „spółka z ograniczoną odpowiedzialnością” odnosi się w szczególności do rodzajów jednostek podanych w załączniku I do dyrektywy 2013/34/UE (1), a „kapitał zakładowy” obejmuje, w stosownych przypadkach, wszelkie premie emisyjne;
b) w przypadku spółki, w której co najmniej niektórzy członkowie ponoszą nieograniczoną odpowiedzialność za jej zadłużenie (innej niż MŚP, które istnieje od mniej niż trzech lat lub, do celów kwalifikowalności pomocy na finansowanie ryzyka, MŚP w okresie siedmiu lat od daty pierwszej sprzedaży komercyjnej, które kwalifikuje się do inwestycji w zakresie finansowania ryzyka w następstwie przeprowadzenia procedury due diligence przez wybranego pośrednika finansowego), w przypadku, gdy ponad połowa jej kapitału wykazanego w sprawozdaniach finansowych tej spółki została utracona w efekcie zakumulowanych strat. Do celów niniejszego przepisu „spółka, w której co najmniej niektórzy członkowie ponoszą nieograniczoną odpowiedzialność za jej zadłużenie” odnosi się w szczególności do rodzajów jednostek wymienionych w załączniku II do dyrektywy 2013/34/UE;
c) w sytuacji, gdy przedsiębiorstwo podlega zbiorowemu postępowaniu w związku z niewypłacalnością lub spełnia kryteria na mocy obowiązującego prawa krajowego, by zostać objętym zbiorowym podstępowaniem w związku z niewypłacalnością na wniosek jej wierzycieli;
d) w sytuacji, gdy przedsiębiorstwo otrzymało pomoc na ratowanie i nie spłaciło do tej pory pożyczki ani nie zakończyło umowy o gwarancję lub otrzymało pomoc na restrukturyzację i nadal podlega planowi restrukturyzacyjnemu;
e) W przypadku przedsiębiorstwa, które nie jest MŚP, jeśli w ciągu ostatnich dwóch lat: 1) stosunek księgowej wartości kapitału obcego do kapitału własnego tego przedsiębiorstwa przekracza 7,5 oraz 2) wskaźnik pokrycia odsetek zyskiem EBITDA tego przedsiębiorstwa wynosi poniżej 1,0.
Badanie czy przedsiębiorstwo nie znajduje się w trudnej sytuacji finansowej przeprowadzane jest dwukrotnie: 1) Na etapie oceny merytorycznej kryteria techniczne „Zgodność projektu z obowiązującymi przepisami prawa” oraz 2) przed podpisaniem umowy o dofinansowanie.
-
3.5
Bon na doradztwo
Czy w ramach usług specjalistycznych dla firm można przeprowadzić coaching Handlowców (chodzi o indywidualne spotkania z osobami zajmującymi się sprzedażą). Czy takie działanie wpisuje się w tym projektu: Wsparcie w ramach projektów, polegać będzie na zakupie usług specjalistycznych doradztwa od podmiotów zewnętrznych w zakresie m.in.: wzmocnienia procesów sprzedaży? Czy są określone jakieś wymogi dla podmiotów zewnętrznych uprawnionych do świadczenia specjalistycznych usług doradczych?
Odpowiedź
Firma, której zostanie zlecone wykonanie usługi doradczej, musi udokumentować minimum 3 letnie doświadczenie w zakresie wykonywania usług doradczych w przynajmniej jednym z obszarów wymienionych w katalogu kosztów kwalifikowalnych bądź też spoza tego katalogu, gdyż ma on charakter otwarty. Usługa doradcza, która zostanie przez Państwa przedsiębiorstwo zakupiona musi mieć wpływ na wzrost konkurencyjności i produktywności przedsiębiorstwa. To kryterium zawarte w Kryteriach technicznych specyficznych jest zerojedynkowe i będzie weryfikowane podczas oceny Wniosku o dofinansowanie projektu. Oznacza to, że wzrost rozwojowy firmy zdefiniowany na etapie złożenia wniosku będzie musiał być udokumentowany przedstawieniem LAWP wraz ze sprawozdaniem rocznym/pierwszym raportem rocznym, o którym mowa w § 18 ust. 11 Umowy o dofinansowanie projektu, stosowną dokumentację pozwalającą na ustalenie, że doszło do osiągnięcia zadeklarowanych we Wniosku o dofinansowanie wartości właściwych dla poszczególnych wskaźników.
-
5.3
Warianty opisywane jako warianty strategiczne
Czy wszystkie warianty opisywane jako warianty strategiczne powinny spełniać wymóg oszczędności min. 25% energii czy tylko wariant wybrany do realizacji?
Odpowiedź
Zgodnie z punktem 2.1.1.1 Identyfikacja wariantów strategicznych realizacji projektu zał. 4.1 do Regulaminu konkursu, Zasady opracowania studiów wykonalności, należy zidentyfikować wszystkie możliwe do realizacji strategiczne warianty inwestycyjne, które można uznać za wykonalne pod względem technicznym, ekonomicznym, instytucjonalnym i środowiskowym. Należy tu wskazać, w jaki sposób wybrano warianty strategiczne do analizy. W uzasadnieniu kluczowe jest wykorzystanie technicznych, ekonomicznych, instytucjonalnych i środowiskowych kryteriów wyboru wariantów do analizy. Należy wybrać co najmniej trzy warianty strategiczne realizacji celów projektu. Nie jest brany pod uwagę wariant inwestycyjny.
Wszystkie warianty strategiczne muszą realizować cele projektu opisanych w rozdziale 1.3.1 w odmienny sposób, dlatego należy wskazać, w jaki sposób każdy z wariantów będzie realizował poszczególne cele projektu i przede wszystkim – czy zrealizuje wszystkie cele postawione przed projektem. Wybierając warianty, należy też zwrócić uwagę, aby przyczyniały się one do realizacji celów projektu w różnym zakresie, skali, a także w różny sposób.
Zgodnie z powyższym należy zidentyfikować warianty, które można uznać za wykonalne oraz kwalifikujące się do wsparcia w ramach konkursu. Jednym z warunków kwalifikowalności projektu jest efektywność kosztowa na poziomie min. 25 %.
-
5.3
Studium wykonalności - komplementarność projektu
Studium wykonalności; Komplementarność projektu - czy w tym kryterium należy odnosić się tylko do komplementarności z innymi projektami w ramach działania 5.3 czy też opisywać komplementarność z dokumentami strategicznymi takimi jak np. PGN?
Odpowiedź
W kontekście kryteriów użyteczności należy rozumieć komplementarność wybranego wariantu realizacji projektu w kontekście całego układu infrastruktury. Należy wskazać funkcjonalne i rzeczowe powiązania między danym projektem a istniejącą infrastrukturą oraz opisać w jaki sposób projekt współgra z innymi projektami lub wykorzystuje ich rezultaty.
-
5.2
Termin zgłoszenia robót/pozwolenia na budowę
Czy na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie, obligatoryjnie należy przedłożyć zgłoszenie robót/pozwolenie na budowę. Jeżeli nie, czy w takim wypadku przedmiotowe dokumenty mogą być datowane po terminie 28.02.2019 , natomiast przed złożeniem uwag do oceny formalnej.
Odpowiedź
Dla projektów infrastrukturalnych Wnioskodawca zobowiązany jest do dołączenia dokumentu stanowiącego zezwolenie (Przez zezwolenie na realizację inwestycji rozumie się wszystkie decyzje, postanowienia, uzgodnienia powstałe w toku postępowania w sprawie wydania kompletnego zezwolenia na realizację inwestycji, uprawniającego inwestora o rozpoczęcia i prowadzenia procesu inwestycyjnego.) na realizację pełnego zakresu rzeczowego inwestycji tj. na podstawie którego może rozpocząć prace budowlane. Przedmiotowe zezwolenie mogą stanowić w szczególności: decyzja o pozwoleniu na budowę, zgłoszenie wykonania robót budowlanych, ZRID, decyzja konserwatora zabytków, decyzja o pozwoleniu wodnoprawnym na wykonanie urządzeń wodnych, dokument zatwierdzający projekt robót geologicznych. Zgłoszenie zamiaru wykonania robót budowlanych musi zawierać pieczątkę wpływu do właściwego organu. Dodatkowo wraz ze zgłoszeniem obowiązkowo należy dostarczyć dokument wydany przez właściwy organ potwierdzający brak wniesienia sprzeciwu.
Załączone dokumenty muszą być aktualne (np. pozwolenie na budowę nie starsze niż trzy lata), chyba że prace budowlane zostały już rozpoczęte. W takim przypadku należy dodatkowo dołączyć kopię pierwszej strony dziennika budowy oraz kopię strony z pierwszym i ostatnim wpisem w dzienniku budowy, a także strony z wpisami potwierdzającymi, że prace nie zostały przerwane na okres dłuższy niż 3 lata.
Jeżeli jest to wymagane do uzyskania ostatecznego zezwolenia na realizację inwestycji należy dołączyć pozwolenie wodno-prawne.
W pierwszej kolejności badane jest spełnianie przez Wniosek warunków formalnych. Warunki formalne odnoszą się do kompletności, formy oraz terminu złożenia wniosku o dofinansowanie projektu. Ich weryfikacja odbywa się przez stwierdzenie spełniania albo niespełniania danego warunku. Podczas weryfikacji warunków formalnych sprawdzeniu podlega:
a) Termin złożenia wniosku o dofinansowanie: czy wniosek został złożony w terminie określonym w ogłoszeniu o konkursie,
b) Forma wniosku o dofinansowanie: czy wniosek i załączniki zostały przesłane w systemie LSI2014,
c) Kompletność wniosku o dofinansowanie:
- czy wniosek zawiera ważny podpis Wnioskodawcy lub osoby upoważnionej do jego reprezentowania, z załączeniem oryginału lub kopii dokumentu poświadczającego umocowanie takiej osoby do reprezentowania Wnioskodawcy.
- czy podpis cyfrowy jest ważny, tj. certyfikat związany z podpisem cyfrowym jest aktualny (nie wygasł),
- czy wszystkie wymagane pola wniosku zostały wypełnione,
- czy do wniosku dołączono wszystkie wymagane załączniki oraz oświadczenia.
Wnioski o dofinansowanie które wraz z wymaganymi załącznikami spełniają warunki formalne poddawane są następnie ocenie formalnej, której celem jest weryfikacja spełniania przez wniosek kryteriów wyboru projektów. Jednym z kryteriów formalnych poprawności jest: „Informacje we wniosku i załącznikach są spójne, poprawne i zgodne z obowiązującymi dokumentami składającymi się na Regulamin konkursu/Zasady wyboru projektów do dofinansowania w trybie pozakonkursowym Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020.” Na etapie weryfikacji spełniania przez wniosek powyższego kryterium badane jest min.: Czy przedłożone dokumenty są zgodne z obowiązującymi wytycznymi, przepisami prawa oraz zasadami opisanymi w Instrukcji wypełniania załączników? Jest to kryterium obligatoryjne, jego spełnienie jest niezbędne do przyznania dofinansowania. Konieczne jest więc aby na etapie weryfikacji spełniania powyższego kryterium wszystkie przedłożone dokumenty (w tym stanowiące zezwolenie na realizację inwestycji) były zgodne z obowiązującymi wytycznymi, przepisami prawa oraz zasadami opisanymi w Instrukcji wypełniania załączników. -
5.2
Wpływy środków pieniężnych uzyskanych ze sprzedaży nadmiaru wyprodukowanej energii elektrycznej
Czy ewentualne wpływy środków pieniężnych uzyskanych ze sprzedaży nadmiaru wyprodukowanej energii elektrycznej nie będą traktowane jako dochód w projekcie? Nadmieniam, że wartość projektu - koszty kwalifikowalne przedstawione we wniosku o dofinansowanie będą niższe od 1 mln euro.
Odpowiedź
Zgodnie z art. 61 Rozporządzenia 1303/2013* dochód oznacza „wpływy środków pieniężnych z bezpośrednich wpłat dokonywanych przez użytkowników za towary lub usługi zapewniane przez daną operację, jak na przykład opłaty ponoszone bezpośrednio przez użytkowników za użytkowanie infrastruktury, sprzedaż lub dzierżawę gruntu lub budynków, lub opłaty za usługi pomniejszone o wszelkie koszty operacyjne i koszty odtworzenia wyposażenia krótkotrwałego poniesione w okresie odniesienia. Oszczędności kosztów operacyjnych wygenerowane przez daną operację, z wyjątkiem oszczędności kosztów wynikających z wdrożenia środków w zakresie efektywności energetycznej, traktuje się jako dochód, chyba że są skompensowane równoważnym zmniejszeniem dotacji na działalność”. Mając na uwadze cytowaną definicję, wpływy środków pieniężnych w związku z wprowadzaniem energii do sieci stanowiłby dochód (dochodem natomiast nie byłaby oszczędność kosztów w związku z zastosowaniem OZE- patrz: Wytyczne w zakresie zagadnień związanych z przygotowaniem projektów inwestycyjnych, w tym projektów generujących dochód i projektów hybrydowych na lata 2014-2020). Projektem generującym dochód jest natomiast projekt, który generuje dochód w fazie operacyjnej – po zamknięciu fazy inwestycyjnej. Należy mieć jednak uwadze art. 61 ust.7 Rozporządzenia 1303/2013, zgodnie z którym do kategorii projektów generujących dochód nie zalicza się operacji, których całkowity kwalifikowalny koszt nie przekracza 1 000 000 EUR. W związku z powyższym, w omawianym przypadku, Państwa projekt nie będzie uznany za projekt generujący dochód, jeśli koszty kwalifikowalne nie przekraczają 1 000 000 EUR.
*ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 w brzmieniu zmienionym Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012.
- Strona: « Poprzednia strona
- Strona: 1
- 2
- Strona: 3
- Strona: 4
- Strona: 5
- …
- Strona: 37
- Strona: Następna strona »
To jest strona listy wyników: strona 2 z 37.