Przeskocz do treści Przeskocz do menu

Zarząd Województwa Lubelskiego zwiększy kwotę dofinansowania unijnego w realizowanym przez Gminę Lublin projekcie pn. Budowa, modernizacja przystanków i węzłów przesiadkowych zintegrowanych z innymi rodzajami transportu dla potrzeb LOF. Samorząd przeznaczył dodatkowe 16 mln zł z Unii Europejskiej, które pozwolą na rozbiórkę i budowę mostu na Bystrzycy wraz z rozbudową ul. Żeglarskiej w okolicach Zalewu Zemborzyckiego. Dzisiaj (28 kwietnia) Marszałek Województwa Lubelskiego Jarosław Stawiarski i Prezydent Miasta Lublin Krzysztof Żuk uroczyście podpisali aneks do trwającej umowy. Całkowita wartość projektu wynosi obecnie ponad 103 mln zł.

O projekcie

Podjęte przez zarząd województwa działania, tj. realokacja środków w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020, a także różnice kursowe, umożliwiły kolejne zwiększenie kwoty dofinansowania w projekcie stanowiącym Zintegrowaną Inwestycję Terytorialną. Pierwotnie projekt opiewał na kwotę ponad 63 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wynosiło około 36 mln zł. Zarząd województwa tym razem zwiększył dofinansowanie unijne o 16 mln zł – co obecnie daje ponad 77 mln zł dofinansowania UE w projekcie. Całkowita wartość projektu wynosi obecnie ponad 103 mln zł. Zakończenie realizacji projektu zaplanowane jest do końca br.

Potrzeby mieszkańców są dla nas najważniejsze. Zwiększenie dofinansowania, które pozwoli na rozbiórkę i budowę nowego mostu umożliwi bezpieczniejsze poruszanie się przechodniom, rowerzystom oraz kierowcom w tym rejonie. Wszystkim nam zależy, aby Lublin spełniał oczekiwania mieszkańców i ten projekt przyczynia się do tego. Całe przedsięwzięcie będzie także dobrą promocją ekologicznego transportu w Lubelskiem. Pozwoli na udoskonalenie sieci połączeń pieszych i rowerowych oraz integrację z transportem publicznymtłumaczy Jarosław Stawiarski, marszałek województwa lubelskiego.

Dostępność oraz łatwość w użytkowaniu komunikacji zbiorowej jest jednym z priorytetów dobrze funkcjonującego miasta. Dlatego od lat stawiamy na rozwój oraz usprawnienie systemu komunikacji w Lublinie. Pozyskanie dodatkowego dofinansowania do projektu unijnego, pozwoli na realizację ważnej miejskiej inwestycji, długo oczekiwanej przez mieszkańców, jaką jest budowa mostu w ciągu ul. Żeglarskiej. Z nowej infrastruktury skorzystamy jeszcze w tym roku. Obiekt dopełni funkcjonalność istniejącego węzła przesiadkowego, który integruje rożne formy transportudodaje Prezydent Miasta Lublin Krzysztof Żuk.

Transport zbiorowy nad indywidualnym

Gmina Lublin projekt realizuje od 2017 roku, a jego celem jest przede wszystkim rozwój i usprawnienie systemu komunikacji w obszarze Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego* (LOF). Chodzi o osiągnięcie przewagi transportu zbiorowego nad indywidualnym, dzięki usprawnieniu sieci połączeń pieszych i rowerowych, oraz ich integrację z transportem publicznym. Projekt polega na budowie / przebudowie / rozbudowie zespołów przystanków i węzłów przesiadkowych zintegrowanych z innymi rodzajami transportu dla potrzeb LOF. W projekcie zaplanowano także przebudowę / rozbudowę ul. Żeglarskiej wraz z mostem, a także ul. Franczaka „Lalka” w zakresie budowy chodnika i ścieżki rowerowej.

Dotychczas udało się już zrealizować:

  • budowę lub przebudowę zespołu przystanków przesiadkowych przy ulicach: Związkowej, Mickiewicza, Turystycznej oraz przy Dworcu PKP, przy Rondzie Dmowskiego i przy Poczekajce,
  • budowę węzłów przesiadkowych przy: ul. Józefa Franczaka „Lalka”, ul. Żeglarskiej, ul. Zbożowej, al. Kraśnickiej, ul. Granitowej i przy ul. Osmolickiej,
  • przebudowę ul. Wygodnej i rozbudowę ul. Abramowickiej.

Do wykonania pozostała jeszcze m.in. budowa węzła przesiadkowego przy ul. Grenadierów oraz budowa chodnika i ścieżki rowerowej wraz z oświetleniem wzdłuż ul. Józefa Franczaka „Lalka”, a także przebudowa / rozbudowa ul. Żeglarskiej wraz z mostem na rzece Bystrzycy.

Z tej inwestycji skorzystają wszyscy

Przedsięwzięcie jest jedną z ważniejszych inwestycji w zakresie infrastruktury miejskiej i poprawy warunków korzystania z transportu zbiorowego. To także jedna z większych strategicznych inwestycji realizowanych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Zadania w projekcie są ważne nie tylko dla mieszkańców miasta, ale dla całego Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego (LOF). Szacuje się, że ponad 24 tys. pojazdów rocznie skorzysta z miejsc postojowych w wybudowanych obiektach „parkuj i jedź”, a blisko 5 tys. rowerzystów skorzysta rocznie z nowo wybudowanych miejsc postojowych „Bike&Ride”. W projekcie stosuje się także rozwiązania wpływające na zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych, łagodzenie skutków zmian klimatu i odporności infrastruktury na skutki zmian klimatu.

Ostatnia modyfikacja:

Patrycja Kowalik (RPO)