Przeskocz do treści Przeskocz do menu

Perspektywa 2021 - 2027

Województwo Lubelskie 14 czerwca br. otrzymało uwagi Komisji Europejskiej (KE) do projektu programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027*. Nasz region jako pierwszy w kraju, od 15 lipca br., omawia uwagi w ramach formalnych spotkań negocjacyjnych z przedstawicielami KE w różnych obszarach tematycznych. Zakończenie tego cyklu planowane jest na 2 sierpnia br.

O przebiegu negocjacji z Komisją Europejską mówili podczas dzisiejszej wideokonferencji: Marszałek Województwa Lubelskiego Jarosław Stawiarski oraz Dyrektor Departamentu Zarządzania RPO (DZ RPO) Anna Brzyska.

Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 określają strategię wykorzystania ponad 2,43 mld euro dla naszego regionu. Na przyznane województwu pieniądze składa się: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (1 728 116 099 euro EFRR) i Europejski Fundusz Społeczny + (703 841 720 euro EFS+). Podstawowym celem programu jest efektywne wykorzystanie gospodarczych i społecznych potencjałów regionu. Realizowane w jego ramach projekty mają sprzyjać zintegrowanemu, zrównoważonemu i inteligentnemu rozwojowi województwa lubelskiego. Muszą także służyć systematycznej poprawie jakości życia i bezpieczeństwa jego mieszkańców.

– Komisja Europejska stawia nas jako wzór dla innych województw, w kwestii sprawnie prowadzonego procesu negocjacji. Lubelskie zmienia się dzięki funduszom europejskim. Jestem przekonany, że szybko zakończone rozmowy i uruchomienie pierwszych środków będzie impulsem do dalszego rozwoju naszego regionu – wyjaśnił marszałek Jarosław Stawiarski.

Zakładamy, że cykl spotkań formalnych zakończymy do 2 sierpnia. Dzięki temu powinniśmy wypracować ostateczną wersję programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, a co za tym idzie przekazać dokument do Komisji Europejskiej na przełomie sierpnia i września. Mam nadzieję, że pierwsze konkursy ogłosimy jeszcze w tym roku lub na początku przyszłego dodała dyrektor DZ RPO Anna Brzyska.

Początek negocjacji – cztery formalne spotkania negocjacyjne

Spotkania negocjacyjne, z których pierwsze odbyło się 15 lipca br., otworzył Marszałek Województwa Lubelskiego Jarosław Stawiarski.

Dziękuję Komisji Europejskiej za zgłoszone uwagi, ponieważ wiem że mają one na celu przygotowanie jak najlepszego programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027. Wszystkie sugestie zostały dokładnie przez nas przeanalizowane. Jesteśmy odpowiednio przygotowani do tego, aby wspólnie wypracować jak najlepsze rozwiązaniamówił tego dnia marszałek Stawiarski.

Pierwszego dnia negocjacji formalnych odbyły się cztery spotkania, które dotyczyły:

  • Komunikacji i spraw horyzontalnych,
  • Celu Polityki 1 i instrumentów finansowych,
  • Współpracy międzynarodowej i partnerstwa,
  • Celu Polityki 5 oraz inicjatywy Nowy Europejski Bauhaus * (Europejski Zielony Ład).

Z ramienia Komisji Europejskiej w spotkaniach tych udział wzięli Aleksandra Kowalska, Maria Galewska, Andrzej Urbanik, Grzegorz Orawiec, Aneta Sobotka, Marta Wnuk, Katarzyna Szumielewicz i Sebastian Gojdz.

Kolejne odsłony spotkań negocjacyjnych

Negocjacje w zakresie Celu Polityki 5 Europa bliżej obywateli (CP5) oraz inicjatywy Nowy Europejski Bauhaus wznowiono 19 lipca br. Spotkanie było kontynuacją prac nad finalnym kształtem programu z tego obszaru, którego pierwszą część omówiono 15 lipca br. W negocjacjach ze strony KE udział wzięli Katarzyna Szumielewicz oraz Sebastian Gojdz z DG REGIO.

Następnie 20 lipca br. omówiono uwagi z zakresu EFS+. W spotkaniu udział wziął Marszałek Województwa Lubelskiego Jarosław Stawiarski, natomiast z ramienia Komisji Europejskiej przedstawicielki DG Employment: Cinzia Masina oraz Aneta Sobotka.

Kolejne spotkanie, zorganizowane 21 lipca br., odnosiło się do omówienia uwag z zakresu efektywności energetycznej i odnawialnych źródeł energii w obszarze Celu Polityki 2. Komisję Europejską reprezentowali: Aleksandra Kowalska i Paweł Olechnowicz.

Natomiast w piątek, 22 lipca br., omówiono uwagi z zakresu Celu Polityki 4 Europa o silniejszym wymiarze społecznym, bardziej sprzyjająca włączeniu społecznemu i wdrażająca europejski filar praw socjalnych w obszarze kultury, turystyki, edukacji i zdrowia. Z ramienia Komisji Europejskiej w rozmowach uczestniczyli: Katarzyna Głowacka-Rochebonne, Aleksandra Kowalska i Magdalena Horodyńska.

Zaplanowane spotkania negocjacyjne

Przed nami jeszcze 3 spotkania negocjacyjne z przedstawicielami Komisji Europejskiej w obszarach:

  • Celu Polityki 2: w zakresie środowiska.
  • Celu Polityki 3: w zakresie transportu.
  • Celu Polityki 4: kontynuacja rozmów w zakresie działań finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+

* Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 – cele polityki i cele szczegółowe

Cel polityki Cele szczegółowe

CP1

1: Bardziej konkurencyjna i inteligentna Europa dzięki wspieraniu innowacyjnej i inteligentnej transformacji gospodarczej oraz regionalnej łączności cyfrowej

rozwijanie i wzmacnianie zdolności badawczych i innowacyjnych oraz wykorzystywanie zaawansowanych technologii
rozwijanie umiejętności w zakresie inteligentnej specjalizacji, transformacji przemysłowej i przedsiębiorczości
wzmacnianie trwałego wzrostu i konkurencyjności MŚP oraz tworzenie miejsc pracy w MŚP, w tym poprzez inwestycje produkcyjne
czerpanie korzyści z cyfryzacji dla obywateli, przedsiębiorstw, organizacji badawczych i instytucji publicznych

CP2

2: Bardziej przyjazna dla środowiska, niskoemisyjna i przechodząca w kierunku gospodarki zeroemisyjnej oraz odporna Europa dzięki promowaniu czystej i sprawiedliwej transformacji energetycznej, zielonych i niebieskich inwestycji, gospodarki o obiegu zamkniętym, łagodzenia zmian klimatu i przystosowania się do nich, zapobiegania ryzyku i zarządzania ryzykiem, oraz zrównoważonej mobilności miejskiej

wspieranie przystosowania się do zmian klimatu i zapobiegania ryzyku związanemu z klęskami żywiołowymi i katastrofami, a także odporności, z uwzględnieniem podejścia ekosystemowego
wspieranie dostępu do wody oraz zrównoważonej gospodarki wodnej
wspieranie transformacji w kierunku gospodarki o obiegu zamkniętym i gospodarki zasobooszczędnej
wzmacnianie ochrony i zachowania przyrody, różnorodności biologicznej oraz zielonej infrastruktury, w tym na obszarach miejskich, oraz ograniczanie wszelkich rodzajów zanieczyszczenia
wspieranie efektywności energetycznej i redukcji emisji gazów cieplarnianych
wspieranie energii odnawialnej zgodnie z dyrektywą (UE) 2018/2001, w tym określonymi w niej kryteriami zrównoważonego rozwoju
wspieranie zrównoważonej multimodalnej mobilności miejskiej jako elementu transformacji w kierunku gospodarki zeroemisyjnej

CP3

3: Lepiej połączona Europa dzięki zwiększeniu mobilności

rozwój i udoskonalanie zrównoważonej, odpornej na zmiany klimatu, inteligentnej i intermodalnej mobilności na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym, w tym poprawę dostępu do TEN-T oraz mobilności transgranicznej

CP4

4: Europa o silniejszym wymiarze społecznym, bardziej sprzyjająca włączeniu społecznemu i wdrażająca Europejski filar praw socjalnych

poprawa równego dostępu do wysokiej jakości usług sprzyjających włączeniu społecznemu w zakresie kształcenia, szkoleń i uczenia się przez całe życie poprzez rozwój łatwo dostępnej infrastruktury, w tym poprzez wspieranie odporności w zakresie kształcenia i szkolenia na odległość oraz online
wspieranie włączenia społeczno-gospodarczego społeczności marginalizowanych, gospodarstw domowych o niskich dochodach oraz grup w niekorzystnej sytuacji, w tym osób o szczególnych potrzebach, dzięki zintegrowanym działaniom obejmującym usługi mieszkaniowe i usługi społeczne
wspieranie integracji społeczno-gospodarczej obywateli państw trzecich, w tym migrantów, dzięki zintegrowanym działaniom obejmującym usługi mieszkaniowe i usługi społeczne
zapewnianie równego dostępu do opieki zdrowotnej i wspieranie odporności systemów opieki zdrowotnej, w tym podstawowej opieki zdrowotnej, oraz wspieranie przechodzenia od opieki instytucjonalnej do opieki rodzinnej i środowiskowej;
wzmacnianie roli kultury i zrównoważonej turystyki w rozwoju gospodarczym, włączeniu społecznym i innowacjach społecznych
wspieranie aktywnego włączenia społecznego w celu promowania równości szans, niedyskryminacji i aktywnego uczestnictwa, oraz zwiększanie zdolności do zatrudnienia, w szczególności grup w niekorzystnej sytuacji
zwiększanie równego i szybkiego dostępu do dobrej jakości, trwałych i przystępnych cenowo usług, w tym usług, które wspierają dostęp do mieszkań oraz opieki skoncentrowanej na osobie, w tym opieki zdrowotnej; modernizacja systemów ochrony socjalnej, w tym wspieranie dostępu do ochrony socjalnej, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i grup w niekorzystnej sytuacji; poprawa dostępności, w tym dla osób z niepełnosprawnościami, skuteczności i odporności systemów ochrony zdrowia i usług opieki długoterminowej
poprawa dostępu do zatrudnienia i działań aktywizujących dla wszystkich osób poszukujących pracy, w szczególności osób młodych, zwłaszcza poprzez wdrażanie gwarancji dla młodzieży, długotrwale bezrobotnych oraz grup znajdujących się w niekorzystnej sytuacji na rynku pracy, jak również dla osób biernych zawodowo, a także poprzez promowanie samozatrudnienia i ekonomii społecznej
modernizacja instytucji i służb rynków pracy celem oceny i przewidywania zapotrzebowania na umiejętności oraz zapewnienia terminowej i odpowiednio dopasowanej pomocy i wsparcia na rzecz dostosowania umiejętności i kwalifikacji zawodowych do potrzeb rynku pracy oraz na rzecz przepływów i mobilności na rynku pracy
wspieranie dostosowania pracowników, przedsiębiorstw i przedsiębiorców do zmian, wspieranie aktywnego i zdrowego starzenia się oraz zdrowego i dobrze dostosowanego środowiska pracy, które uwzględnia zagrożenia dla zdrowia
poprawa jakości, poziomu włączenia społecznego i skuteczności systemów kształcenia i szkolenia oraz ich powiązania z rynkiem pracy – w tym przez walidację uczenia się pozaformalnego i nieformalnego, w celu wspierania nabywania kompetencji kluczowych, w tym umiejętności w zakresie przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych, oraz przez wspieranie wprowadzania dualnych systemów szkolenia i przygotowania zawodowego
wspieranie równego dostępu do dobrej jakości, włączającego kształcenia i szkolenia oraz możliwości ich ukończenia, w szczególności w odniesieniu do grup w niekorzystnej sytuacji, od wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem przez ogólne i zawodowe kształcenie i szkolenie, po szkolnictwo wyższe, a także kształcenie i uczenie się dorosłych, w tym ułatwianie mobilności edukacyjnej dla wszystkich i dostępności dla osób z niepełnosprawnościami

CP5

5: Europa bliższa obywatelom dzięki wspieraniu zrównoważonego i zintegrowanego rozwoju wszystkich rodzajów terytoriów oraz inicjatyw lokalnych

wspieranie zintegrowanego i sprzyjającego włączeniu społecznemu rozwoju społecznego, gospodarczego i środowiskowego, kultury, dziedzictwa naturalnego, zrównoważonej turystyki i bezpieczeństwa na obszarach miejskich
wspieranie zintegrowanego i sprzyjającego włączeniu społecznemu rozwoju społecznego, gospodarczego i środowiskowego, na poziomie lokalnym, kultury, dziedzictwa naturalnego, zrównoważonej turystyki i bezpieczeństwa na obszarach innych niż miejskie

Ostatnia modyfikacja:

Patrycja Kowalik (RPO)