Województwo Lubelskie 14 czerwca br. otrzymało uwagi Komisji Europejskiej (KE) do projektu programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027*. Nasz region jako pierwszy w kraju, od 15 lipca br., omawia uwagi w ramach formalnych spotkań negocjacyjnych z przedstawicielami KE w różnych obszarach tematycznych. Zakończenie tego cyklu planowane jest na 2 sierpnia br.
O przebiegu negocjacji z Komisją Europejską mówili podczas dzisiejszej wideokonferencji: Marszałek Województwa Lubelskiego Jarosław Stawiarski oraz Dyrektor Departamentu Zarządzania RPO (DZ RPO) Anna Brzyska.
Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 określają strategię wykorzystania ponad 2,43 mld euro dla naszego regionu. Na przyznane województwu pieniądze składa się: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (1 728 116 099 euro EFRR) i Europejski Fundusz Społeczny + (703 841 720 euro EFS+). Podstawowym celem programu jest efektywne wykorzystanie gospodarczych i społecznych potencjałów regionu. Realizowane w jego ramach projekty mają sprzyjać zintegrowanemu, zrównoważonemu i inteligentnemu rozwojowi województwa lubelskiego. Muszą także służyć systematycznej poprawie jakości życia i bezpieczeństwa jego mieszkańców.
– Komisja Europejska stawia nas jako wzór dla innych województw, w kwestii sprawnie prowadzonego procesu negocjacji. Lubelskie zmienia się dzięki funduszom europejskim. Jestem przekonany, że szybko zakończone rozmowy i uruchomienie pierwszych środków będzie impulsem do dalszego rozwoju naszego regionu – wyjaśnił marszałek Jarosław Stawiarski.
– Zakładamy, że cykl spotkań formalnych zakończymy do 2 sierpnia. Dzięki temu powinniśmy wypracować ostateczną wersję programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, a co za tym idzie przekazać dokument do Komisji Europejskiej na przełomie sierpnia i września. Mam nadzieję, że pierwsze konkursy ogłosimy jeszcze w tym roku lub na początku przyszłego – dodała dyrektor DZ RPO Anna Brzyska.
Początek negocjacji – cztery formalne spotkania negocjacyjne
Spotkania negocjacyjne, z których pierwsze odbyło się 15 lipca br., otworzył Marszałek Województwa Lubelskiego Jarosław Stawiarski.
– Dziękuję Komisji Europejskiej za zgłoszone uwagi, ponieważ wiem że mają one na celu przygotowanie jak najlepszego programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027. Wszystkie sugestie zostały dokładnie przez nas przeanalizowane. Jesteśmy odpowiednio przygotowani do tego, aby wspólnie wypracować jak najlepsze rozwiązania – mówił tego dnia marszałek Stawiarski.
Pierwszego dnia negocjacji formalnych odbyły się cztery spotkania, które dotyczyły:
- Komunikacji i spraw horyzontalnych,
- Celu Polityki 1 i instrumentów finansowych,
- Współpracy międzynarodowej i partnerstwa,
- Celu Polityki 5 oraz inicjatywy Nowy Europejski Bauhaus * (Europejski Zielony Ład).
Z ramienia Komisji Europejskiej w spotkaniach tych udział wzięli Aleksandra Kowalska, Maria Galewska, Andrzej Urbanik, Grzegorz Orawiec, Aneta Sobotka, Marta Wnuk, Katarzyna Szumielewicz i Sebastian Gojdz.
Kolejne odsłony spotkań negocjacyjnych
Negocjacje w zakresie Celu Polityki 5 Europa bliżej obywateli (CP5) oraz inicjatywy Nowy Europejski Bauhaus wznowiono 19 lipca br. Spotkanie było kontynuacją prac nad finalnym kształtem programu z tego obszaru, którego pierwszą część omówiono 15 lipca br. W negocjacjach ze strony KE udział wzięli Katarzyna Szumielewicz oraz Sebastian Gojdz z DG REGIO.
Następnie 20 lipca br. omówiono uwagi z zakresu EFS+. W spotkaniu udział wziął Marszałek Województwa Lubelskiego Jarosław Stawiarski, natomiast z ramienia Komisji Europejskiej przedstawicielki DG Employment: Cinzia Masina oraz Aneta Sobotka.
Kolejne spotkanie, zorganizowane 21 lipca br., odnosiło się do omówienia uwag z zakresu efektywności energetycznej i odnawialnych źródeł energii w obszarze Celu Polityki 2. Komisję Europejską reprezentowali: Aleksandra Kowalska i Paweł Olechnowicz.
Natomiast w piątek, 22 lipca br., omówiono uwagi z zakresu Celu Polityki 4 Europa o silniejszym wymiarze społecznym, bardziej sprzyjająca włączeniu społecznemu i wdrażająca europejski filar praw socjalnych w obszarze kultury, turystyki, edukacji i zdrowia. Z ramienia Komisji Europejskiej w rozmowach uczestniczyli: Katarzyna Głowacka-Rochebonne, Aleksandra Kowalska i Magdalena Horodyńska.
Zaplanowane spotkania negocjacyjne
Przed nami jeszcze 3 spotkania negocjacyjne z przedstawicielami Komisji Europejskiej w obszarach:
- Celu Polityki 2: w zakresie środowiska.
- Celu Polityki 3: w zakresie transportu.
- Celu Polityki 4: kontynuacja rozmów w zakresie działań finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+
* Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 – cele polityki i cele szczegółowe
Cel polityki | Cele szczegółowe | |
CP1 1: Bardziej konkurencyjna i inteligentna Europa dzięki wspieraniu innowacyjnej i inteligentnej transformacji gospodarczej oraz regionalnej łączności cyfrowej |
rozwijanie i wzmacnianie zdolności badawczych i innowacyjnych oraz wykorzystywanie zaawansowanych technologii | |
rozwijanie umiejętności w zakresie inteligentnej specjalizacji, transformacji przemysłowej i przedsiębiorczości | ||
wzmacnianie trwałego wzrostu i konkurencyjności MŚP oraz tworzenie miejsc pracy w MŚP, w tym poprzez inwestycje produkcyjne | ||
czerpanie korzyści z cyfryzacji dla obywateli, przedsiębiorstw, organizacji badawczych i instytucji publicznych | ||
CP2 2: Bardziej przyjazna dla środowiska, niskoemisyjna i przechodząca w kierunku gospodarki zeroemisyjnej oraz odporna Europa dzięki promowaniu czystej i sprawiedliwej transformacji energetycznej, zielonych i niebieskich inwestycji, gospodarki o obiegu zamkniętym, łagodzenia zmian klimatu i przystosowania się do nich, zapobiegania ryzyku i zarządzania ryzykiem, oraz zrównoważonej mobilności miejskiej |
wspieranie przystosowania się do zmian klimatu i zapobiegania ryzyku związanemu z klęskami żywiołowymi i katastrofami, a także odporności, z uwzględnieniem podejścia ekosystemowego | |
wspieranie dostępu do wody oraz zrównoważonej gospodarki wodnej | ||
wspieranie transformacji w kierunku gospodarki o obiegu zamkniętym i gospodarki zasobooszczędnej | ||
wzmacnianie ochrony i zachowania przyrody, różnorodności biologicznej oraz zielonej infrastruktury, w tym na obszarach miejskich, oraz ograniczanie wszelkich rodzajów zanieczyszczenia | ||
wspieranie efektywności energetycznej i redukcji emisji gazów cieplarnianych | ||
wspieranie energii odnawialnej zgodnie z dyrektywą (UE) 2018/2001, w tym określonymi w niej kryteriami zrównoważonego rozwoju | ||
wspieranie zrównoważonej multimodalnej mobilności miejskiej jako elementu transformacji w kierunku gospodarki zeroemisyjnej | ||
CP3 3: Lepiej połączona Europa dzięki zwiększeniu mobilności |
rozwój i udoskonalanie zrównoważonej, odpornej na zmiany klimatu, inteligentnej i intermodalnej mobilności na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym, w tym poprawę dostępu do TEN-T oraz mobilności transgranicznej | |
CP4 4: Europa o silniejszym wymiarze społecznym, bardziej sprzyjająca włączeniu społecznemu i wdrażająca Europejski filar praw socjalnych |
poprawa równego dostępu do wysokiej jakości usług sprzyjających włączeniu społecznemu w zakresie kształcenia, szkoleń i uczenia się przez całe życie poprzez rozwój łatwo dostępnej infrastruktury, w tym poprzez wspieranie odporności w zakresie kształcenia i szkolenia na odległość oraz online | |
wspieranie włączenia społeczno-gospodarczego społeczności marginalizowanych, gospodarstw domowych o niskich dochodach oraz grup w niekorzystnej sytuacji, w tym osób o szczególnych potrzebach, dzięki zintegrowanym działaniom obejmującym usługi mieszkaniowe i usługi społeczne | ||
wspieranie integracji społeczno-gospodarczej obywateli państw trzecich, w tym migrantów, dzięki zintegrowanym działaniom obejmującym usługi mieszkaniowe i usługi społeczne | ||
zapewnianie równego dostępu do opieki zdrowotnej i wspieranie odporności systemów opieki zdrowotnej, w tym podstawowej opieki zdrowotnej, oraz wspieranie przechodzenia od opieki instytucjonalnej do opieki rodzinnej i środowiskowej; | ||
wzmacnianie roli kultury i zrównoważonej turystyki w rozwoju gospodarczym, włączeniu społecznym i innowacjach społecznych | ||
wspieranie aktywnego włączenia społecznego w celu promowania równości szans, niedyskryminacji i aktywnego uczestnictwa, oraz zwiększanie zdolności do zatrudnienia, w szczególności grup w niekorzystnej sytuacji | ||
zwiększanie równego i szybkiego dostępu do dobrej jakości, trwałych i przystępnych cenowo usług, w tym usług, które wspierają dostęp do mieszkań oraz opieki skoncentrowanej na osobie, w tym opieki zdrowotnej; modernizacja systemów ochrony socjalnej, w tym wspieranie dostępu do ochrony socjalnej, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i grup w niekorzystnej sytuacji; poprawa dostępności, w tym dla osób z niepełnosprawnościami, skuteczności i odporności systemów ochrony zdrowia i usług opieki długoterminowej | ||
poprawa dostępu do zatrudnienia i działań aktywizujących dla wszystkich osób poszukujących pracy, w szczególności osób młodych, zwłaszcza poprzez wdrażanie gwarancji dla młodzieży, długotrwale bezrobotnych oraz grup znajdujących się w niekorzystnej sytuacji na rynku pracy, jak również dla osób biernych zawodowo, a także poprzez promowanie samozatrudnienia i ekonomii społecznej | ||
modernizacja instytucji i służb rynków pracy celem oceny i przewidywania zapotrzebowania na umiejętności oraz zapewnienia terminowej i odpowiednio dopasowanej pomocy i wsparcia na rzecz dostosowania umiejętności i kwalifikacji zawodowych do potrzeb rynku pracy oraz na rzecz przepływów i mobilności na rynku pracy | ||
wspieranie dostosowania pracowników, przedsiębiorstw i przedsiębiorców do zmian, wspieranie aktywnego i zdrowego starzenia się oraz zdrowego i dobrze dostosowanego środowiska pracy, które uwzględnia zagrożenia dla zdrowia | ||
poprawa jakości, poziomu włączenia społecznego i skuteczności systemów kształcenia i szkolenia oraz ich powiązania z rynkiem pracy – w tym przez walidację uczenia się pozaformalnego i nieformalnego, w celu wspierania nabywania kompetencji kluczowych, w tym umiejętności w zakresie przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych, oraz przez wspieranie wprowadzania dualnych systemów szkolenia i przygotowania zawodowego | ||
wspieranie równego dostępu do dobrej jakości, włączającego kształcenia i szkolenia oraz możliwości ich ukończenia, w szczególności w odniesieniu do grup w niekorzystnej sytuacji, od wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem przez ogólne i zawodowe kształcenie i szkolenie, po szkolnictwo wyższe, a także kształcenie i uczenie się dorosłych, w tym ułatwianie mobilności edukacyjnej dla wszystkich i dostępności dla osób z niepełnosprawnościami | ||
CP5 5: Europa bliższa obywatelom dzięki wspieraniu zrównoważonego i zintegrowanego rozwoju wszystkich rodzajów terytoriów oraz inicjatyw lokalnych |
wspieranie zintegrowanego i sprzyjającego włączeniu społecznemu rozwoju społecznego, gospodarczego i środowiskowego, kultury, dziedzictwa naturalnego, zrównoważonej turystyki i bezpieczeństwa na obszarach miejskich | |
wspieranie zintegrowanego i sprzyjającego włączeniu społecznemu rozwoju społecznego, gospodarczego i środowiskowego, na poziomie lokalnym, kultury, dziedzictwa naturalnego, zrównoważonej turystyki i bezpieczeństwa na obszarach innych niż miejskie |