Na Dworcu Głównym PKP w Lublinie odbyła się dziś konferencja prasowa połączona z symbolicznym przekazaniem elektrycznych zespołów trakcyjnych. Zarząd Województwa Lubelskiego, korzystając z przysługującego mu prawa opcji, zwiększył pierwotne zamówienie z 8 do 9 sztuk. Łączna wartość umowy wynosi ponad 165 mln zł, z czego 130 mln zł to dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014 – 2020.
Umowa pomiędzy województwem lubelskim, a firmą NEWAG S.A. na dostawę elektrycznych zespołów trakcyjnych została zawarta 9 grudnia 2019 roku. Początkowo przedmiotem dostawy było 8 fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT), jednakże Zarząd Województwa Lubelskiego zwiększył pierwotne zamówienie do 9 szt. Dostawa pojazdów odbywa się w ramach realizacji projektu „Zakup elektrycznych zespołów trakcyjnych” dofinansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014 – 2020. Łączna wartość umowy to ponad 165 mln zł z czego dofinansowanie z UE to przeszło 130 mln zł. Pierwotnie wszystkie pojazdy miały zostać dostarczone w ciągu 24 miesięcy od podpisania umowy, tj. w IV kwartale br. Wykonawca skrócił jednak czas dostawy i przekazał Zamawiającemu 30 września br. 7 pojazdów. Pozostałe 2 pojazdy zgodnie z przedstawionym przez NEWAG S.A. harmonogramem pojawią się na szlakach kolejowych naszego regionu do początku grudnia, a więc już w ciągu półtora miesiąca.
Nowe EZT są wyposażone m.in. w nowoczesne, oszczędne zespoły napędowe zapewniające prędkość do 160 km/h. Pojazdami w komfortowych warunkach może podróżować do 105 pasażerów na miejscach siedzących (w tym 9 na miejscach uchylnych). W pojazdach przewidziana została także przestrzeń uniwersalna, która umożliwia przewóz rowerów (zarówno na przystosowanych do tego wieszakach, jak i w pozycji stojącej z możliwością zabezpieczenia ich odpowiednimi pasami) oraz większego bagażu. W przypadku zwiększonych potrzeb przewozowych, możliwe będzie ich łączenie w zestawy do trzech sztuk w ramach tzw. trakcji wielokrotnej zwiększając tym samym trzykrotnie podaż miejsc. Z innych istotnych udogodnień dla pasażerów należy także wymienić m. in.: klimatyzację, dostęp do sieci Internet przez WiFi, audiowizualny system informacji pasażerskiej czy też gniazdka sieciowe i USB umożliwiające ładowanie urządzeń elektronicznych takich jak smartfony czy laptopy. Nowe pojazdy zostały przystosowane do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się, w tym na wózkach inwalidzkich (ułatwiając im podróżowanie dzięki obniżonej podłodze oraz rampom wjazdowym). Ponadto na wyposażeniu znajdują się pętle indukcyjne, przydatne dla osób słabosłyszących (urządzenia te służą do przesyłania sygnału mowy lub innych sygnałów audio bezpośrednio ze źródła dźwięku (systemu nagłośnienia) do aparatów słuchowych odbiorców). EZT zostały wyposażone także w system monitoringu wizyjnego, obejmującego swoim zasięgiem cały pojazd. Bezpieczeństwo pasażerów zwiększy umieszczony w każdym z pojazdów defibrylator AED.
Pojazdy zostaną przekazane w dzierżawę Operatorowi POLREGIO sp. z o.o., który na zlecenie Samorządu Województwa Lubelskiego realizuje przewozy o charakterze użyteczności publicznej w transporcie kolejowym. Przeznaczone zostaną do obsługi połączeń regionalnych, zastępując tym samym najstarsze niezmodernizowane elektryczne zespoły trakcyjne serii EN57 eksploatowane na zelektryfikowanych liniach kolejowych województwa lubelskiego, tj.:
Nr 2 (odc. Łuków – Terespol);
Nr 7 (odc. Dęblin – Lublin – Chełm);
Nr 26 (odc. Łuków – Dęblin);
Nr 68 (odc. Lublin – Kraśnik – Szastarka);
Nr 581 (odc. Świdnik Miasto – Lublin Airport).