Przeskocz do treści Przeskocz do menu

Pytania i odpowiedzi

 W odpowiedzi na pismo dotyczące kwalifikowalności wydatków w projektach realizowanych przez OPS w ramach Działania 11.Aktywne włączenie koszt trenera określony w art.62c ust.3 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U.2004 Nr 99 poz.1001 z późn. zm.)  dotyczy grupowego poradnictwa specjalistycznego. Tym samym , w przypadku wsparcia indywidualnego, a co więcej realizowanego przez OPS zasadne jest wzięcie pod uwagę realnych kosztów wykazanych
w stosownym załączniku do Regulaminu, tj. stawek obowiązujących w ramach ogłaszanych konkursów. Należy jednocześnie mieć na uwadze, iż wszystkie wydatki ponoszone w projekcie muszą być zgodne z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020.

Odnośnie kwestii podejmowania uchwały o przyjęciu Programu Aktywności Lokalnej
(PAL) , co do zasady na etapie przygotowania, jak i składania wniosku o dofinansowanie
w ramach projektu realizowanego przez OPS Poddziałania 11.1 nie ma obowiązku przyjmowania PAL przez radę gminy czy powiatu. Jednakże, gdy inny akt prawny wskazuje na konieczność podjęcia przedmiotowej uchwały, należy dopełnić wszelkich formalności w tym zakresie i zagwarantować dostępność do niniejszego dokumentu.

Czy w ramach ścieżki reintegracji uczestnika projektu można zaplanować prace społecznie użyteczne ? Jeśli tak, to czy jest to instrument aktywizacji zawodowej– dotyczącej jedynie osób z ustalonym III profilem pomocy, czy można je potraktować jako instrument aktywizacji edukacyjnej i zastosować do osób bezrobotnych,
z ustalonym II profilem pomocy uczestniczących np. w Programie Aktywności
Lokalnej ?

W odniesieniu do uregulowań zawartych w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, rozdział 12a Program Aktywizacja i Integracja art. 62a. pkt 4. „Działania w zakresie aktywizacji zawodowej bezrobotnych są realizowane przez powiatowy urząd pracy w ramach prac społecznie użytecznych …”. Nawiązując zatem do zapisów ww. ustawy prace społecznie użyteczne czyli instrumenty aktywizacji zawodowej mogą być świadczone jedynie dla osób z ustalonym III profilem pomocy.


Proszę o uszczegółowienie informacji dotyczących objęcia osób zarejestrowanych
w PUP z ustalonym III profilem pomocy instrumentem aktywizacji zawodowej. Zgodnie
z ustawą o promocji zatrudnienia   i instrumentów rynku pracy osoby, dla których ustalony został III profil pomocy mogą korzystać wyłącznie ze wsparcia w postaci Programu Aktywizacja i Integracja, zaś po udziale w PAI mogą zostać ponownie badane pod kątem przekwalifikowania na II profil pomocy, w celu korzystania z innych instrumentów wsparcia. Jednocześnie, zgodnie z regulaminem konkursu  RPLU.11.01.00 –IP.02-06-001/17 osobom dla których ustalono I lub II profil pomocy nie można oferować instrumentów    o charakterze zawodowym, a można nimi objąć osoby
z III profilem pomocy. Czy planowanie ścieżki wsparcia w Projekcie dla osób z III profilem może oferować oprócz PAI szkolenia zawodowe i staże   i czy w tej sytuacji kwestia przekwalifikowania osób z III profilem na II profil ( który pozwala korzystać ze szkoleń zawodowych i staży ) nie jest konieczne ? Sytuacja taka byłaby niezgodna
z wymaganiami ustawy o promocji zatrudnienia i instytucji rynku pracy.

Zgodnie ze stanowiskiem Instytucji Zarządzającej RPO WL w przypadku możliwości dalszej aktywizacji zawodowej osoby, która w wyniku realizacji PAI została zakwalifikowana do profilu II, w myśl zasad kwalifikowalności uczestników projektu, określonych w podrozdziale 8.2 pn. ”Kwalifikowalność uczestników projektu”
w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 „Kwalifikowalność uczestnika projektu potwierdzona jest bezpośrednio przed udzieleniem mu pierwszej formy wsparcia w ramach projektu, przy czym jeżeli charakter wsparcia uzasadnia prowadzenie rekrutacji na wcześniejszym etapie realizacji projektu – kwalifikowalność uczestnika projektu potwierdzana może być na etapie rekrutacji do projektu”. Ponadto analogicznie do przesłanek wskazanych powyżej IZ RPO nie widzi możliwości objęcia wsparciem w ramach działania 11.1 osób bezrobotnych dla których ustalono II profil, za wyłączeniem poniższych uregulowań.

W odniesieniu do uregulowań zawartych w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków EFS i EFRR na lata 2014-2020  osobom bezrobotnym, dla których ustalono I lub II profil pomocy (zgodnie z ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia
i instytucjach rynku pracy), mogą być świadczone jedynie usługi aktywnej integracji
o charakterze społecznym, edukacyjnym i zdrowotnym.

 Ponadto zgodnie z zapisami kryterium formalnego specyficznego nr 4
Wsparcie w zakresie usług aktywnej integracji: 

a) Wsparcie grup docelowych odbywa się z wykorzystaniem usług aktywnej integracji
o charakterze społecznym i/lub zawodowym i/lub edukacyjnym i/lub zdrowotnym,

b) Usługi aktywnej integracji o charakterze zawodowym nie mogą stanowić pierwszego elementu wsparcia w ramach ścieżki reintegracyjnej. 

c) Projekty obejmujące wyłącznie pracę socjalną nie są wybierane do dofinansowania.

d) Osobom bezrobotnym, dla których ustalono I lub II profil pomocy, mogą być świadczone jedynie usługi aktywnej integracji o charakterze społecznym, edukacyjnym i zdrowotnym.

            W kontekście zapisów kryterium formalnego specyficznego nr 4 wsparciem
w zakresie usług aktywnej integracji o charakterze społecznym i/lub zawodowym i/lub edukacyjnym i/lub zdrowotnym mogą zostać objęte osoby niezarejestrowane w powiatowym urzędzie pracy lub miejskim urzędzie pracy oraz osoby bierne zawodowo, a także osoby bezrobotne dla których ustalono III profil pomocy. Wobec powyższego realizację staży czyli instrumenty o charakterze zawodowym można zastosować do ww. grup osób.


Czy  w ramach programów na rzecz społeczności marginalizowanych oraz zagrożonych wykluczeniem społecznym na obszarach objętych działaniami rewitalizacyjnymi, w tym realizacja programów aktywności lokalnej można realizować wyłącznie formy wsparcia określone dla Działania 11.1 czy też wsparcie projektowe może obejmować z jedną lub kilka form wsparcia możliwych do realizacji w ramach Osi Priorytetowej 11 Regionalnego Programu Operacyjnego województwa Lubelskiego 2014-2020.

W przypadku Działania 11.1 konkursu nr RPLU.11.01.00-IP.02-06-001/17 obligatoryjnie obowiązują tutaj formy wsparcia ujęte w Regulaminie omawianego konkursu, jak i załączniku nr 3 do Regulaminu konkursu - Wymogi formalne i kryteria wyboru projektów.
Przy kwalifikowaniu rodzajów form wsparcia należy wykluczyć te, które mogą być realizowane w ramach pozostałych Działań (oprócz 11.1 i 11.4).


Jak należy interpretować dane kryterium:

Kryterium nr 5

Doświadczenie beneficjenta: 

Beneficjent lub Partner posiada co najmniej 2 letnie doświadczenie: 

- w obszarze merytorycznym, którego dotyczy projekt oraz

 - na terenie, na którym realizowany będzie projekt.

Czy np. fakt, iż nasza firma w perspektywie budżetowej 2007-2014 realizowała projekty POKL na terenie całego województwa lubelskiego w ramach określonego obszaru merytorycznego przez okres minimum 2 lat ale np. szkolenia były realizowane w kilku gminach powoduje, ze wsparcie możemy kierować tylko do tych gmin gdzie fizycznie były prowadzone działania merytoryczne, czy istotny może być fakt, ze obszar wsparcia w projekcie obejmował cale województwo?

 

Wypełniając wniosek o dofinansowanie w generatorze LSI2014EFS Wnioskodawca uwzględnia informacje zawarte w Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie
w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata
2014-2020 w zakresie osi priorytetowych 9-12 RPO WL
, pkt. 4.4 Doświadczenie wnioskodawcy i partnerów, która stanowi załącznik nr 2 do Regulaminu konkursu.
W pkt. 4.4 wniosku należy opisać potencjał społeczny wnioskodawcy i partnerów (jeśli dotyczy). Istotnym elementem opisu potencjału społecznego powinno być wykazanie doświadczenia wnioskodawcy i partnerów (jeśli dotyczy) w przeszłości w obszarze planowanej interwencji, nawet w sytuacji gdy nie realizował on dotąd projektów współfinansowanych ze środków funduszy strukturalnych. Jeżeli obszar wsparcia obejmował całe województwo lubelskie należy wykazać wszystkie prowadzone w tym zakresie działania merytoryczne. Wnioskodawca wsparcie w nowym projekcie może zaplanować zarówno w obszarze całego województwa, jak również do wybranych gmin, bez konieczności, aby były to tylko te gminy, w których np. realizowane były szkolenia. 

Wnioskodawca powinien przedstawić opis efektów dotychczas zrealizowanych przez siebie i partnerów (jeśli dotyczy) projektów/działań/akcji, czy też podjętej współpracy z innymi organizacjami/ instytucjami publicznymi.

Opis potencjału społecznego Wnioskodawcy i partnerów (jeśli dotyczy) powinien pozwalać na ocenę, na ile doświadczenie Wnioskodawcy i partnerów (jeśli dotyczy) jest adekwatne do realizacji projektu, co będzie rozpatrywane w szczególności w kontekście dotychczasowej działalności i możliwości weryfikacji jej rezultatów. W opisie należy jednak uwzględnić przede wszystkim przedsięwzięcia ściśle związane z zakresem planowanego do realizacji projektu (pod względem obszaru, grupy docelowej, planowanych zadań, itp.).

           

W przypadku przywołanego kryterium formalnego specyficznego nr 5 należy wykazać, co najmniej 2 letnie doświadczenie Beneficjenta lub Partnera zarówno w zakresie wszystkich merytorycznych działań, które zostały zaplanowane w projekcie na terenie, na którym będzie realizowany projekt, jak również w pracy z grupą docelową, którą Beneficjent zamierza objąć wsparciem.

 


W regulaminie konkursu (str.19) wskazano typ projektu obligatoryjny dla wszystkich projektów tj. W ramach konkursu wsparciem może zostać objęty wyłącznie następujący typ projektu: a)   Programy na rzecz społeczności marginalizowanych oraz zagrożonych wykluczeniem społecznym na obszarach objętych działaniami rewitalizacyjnymi, w tym realizacja programów aktywności lokalnej.

Czy to oznacza, że wsparcie może być kierowane do grupy określonej w Regulaminie konkursu tj. osób wykluczonych (w tym dotknięte ubóstwem) lub osoby zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym z terenu woj.lubelskiego?

W przypadku realizowania typu konkursu  zg. z SzOOP WL 1 b) programy integracji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych należało objąć wsparciem grupę docelową złożoną w  100% z osób niepełnosprawnych. Czy w typie projektu 1 a)  zg.z  SzOOP WL także są ograniczenia co do grupy docelowej? Czy można założyć w tym typie projektu wsparcie dla grupy docelowej opisanej w Regulaminie konkursu (str. 21) ?

Głównym założeniem naboru w ramach Działania 11.1  jest realizacja programów na rzecz społeczności marginalizowanych oraz zagrożonych wykluczeniem społecznym na obszarach objętych działaniami rewitalizacyjnymi, w tym realizacja programów aktywności lokalnej. Tak, jak to zostało wskazane przez Panią i ujęte w Regulaminie konkursu w ramach omawianego działania wsparciem mogą zostać objęci:

osoby wykluczone (w tym dotknięte ubóstwem) lub osoby zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym z terenu woj. lubelskiego, w tym w szczególności:

a) osoby pozostające bez zatrudnienia,

b) osoby bezrobotne – wyłącznie osoby należące do trzeciej grupy osób sprofilowanych jako osoby oddalone od rynku pracy w rozumieniu art. 33 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r.
o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,

c) osoby o niskich kwalifikacjach,

d) osoby z niepełnosprawnościami (w tym z zaburzeniami psychicznymi),

e) dzieci i młodzież wykluczona lub zagrożona wykluczeniem społecznym,

f) osoby bezdomne,

g) otoczenie osób wykluczonych społecznie (w tym rodziny osób wykluczonych lub zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym), których udział w projekcie jest niezbędny dla skutecznego wsparcia osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym,


Czy obszar realizacji projektu musi być tożsamy z obszarem rewitalizacji danej gminy? Np. w gminie Biłgoraj w Lokalnej Program Rewitalizacji wskazano jako obszar rewitalizacji tylko 2 dzielnice z 10 dzielnic miasta gminy Biłgoraj. Czy tylko te 2 wskazane dzielnice mogą stanowić obszar realizacji projektu? Czy obszarem realizacji może być cała gmina dla której został przyjęty Lokalny Program Rewitalizacji mimo, że w dokumencie wskazano ograniczenie co do obszaru rewitalizowanego? Czy uczestnicy projektu muszą zamieszkiwać obszar objęty rewitalizacją (tj. 2 dzielnice miasta) czy mogą zamieszkiwać na terenie całego miasta?

Opierając się na Wytycznych w zakresie rewitalizacji w programach operacyjnych na lata 2014-2020:,,…Obszar rewitalizacji może być podzielony na podobszary,
w tym podobszary nieposiadające ze sobą wspólnych granic, lecz nie może obejmować terenów większych niż 20% powierzchni gminy oraz zamieszkałych przez więcej niż 30% mieszkańców gminy. W skład obszaru rewitalizacji mogą wejść obszary występowania problemów przestrzennych, takich jak tereny poprzemysłowe (w tym poportowe
i powydobywcze), powojskowe lub pokolejowe, wyłącznie w przypadku, gdy przewidziane dla nich działania są ściśle powiązane z celami rewitalizacji dla danego obszaru rewitalizacji…” Jak również na obligatoryjnie obowiązującym we wskazanym konkursie kryterium formalnym specyficznym nr 1, które brzmi: Zgodność z programem rewitalizacji: Projekt wynika z aktualnego programu rewitalizacji obowiązującego na obszarze, na którym jest realizowany należy stwierdzić, iż istnieje konieczność posiadania programu rewitalizacji na w/w obszarze realizacji projektu. Uczestnicy projektu muszą być mieszkańcami obszaru objętego działaniami rewitalizacyjnymi, o których mowa w w/w Wytycznych.

 


Zgodnie z kryterium formalnym specyficznym nr 6 Wnioskodawca lub Partner wnosi wkład własny w wysokości:- projekty ośrodków pomocy społecznej/powiatowych centrów pomocy rodzinie - 15% wartości projektu,- pozostałe projekty – min. 5% wartości projektu.

Czy w przypadku realizacji projektu w partnerstwie z jednostką samorządu terytorialnego (jego jednostką tj. OPS) należy zastosować poziom wkładu własnego na poziomie 5 czy 15%? (partnerstwo prywatnego przedsiębiorstwa z jednostką samorządu terytorialnego)

 

Wskazane kryterium formalne specyficzne nr 6 Wkład własny:  Wnioskodawca lub Partner wnosi wkład własny w wysokości: 

- projekty ośrodków pomocy społecznej/ powiatowych centrów pomocy rodzinie – 15 % wartości projektu (obowiązuje, gdy Wnioskodawcą jest OPS/PCPR)

 - pozostałe projekty – minimum 5% wartości projektu (tutaj można ująć wskazany przykład partnerstwo prywatnego przedsiębiorstwa z jednostka samorządu terytorialnego).


Czy projekt spełnia kryterium premiujące nr 2 tj. Projekt będzie realizowany
w partnerstwie podmiotów z różnych sektorów (publiczny, prywatny, społeczny)
w przypadku podjęcia partnerstwa prywatnego przedsiębiorstwa z  publiczną jednostką samorządu terytorialnego?

Kryterium premiujące nr 2 w omawianym konkursie zostanie spełnione, gdy: Projekt będzie realizowany w partnerstwie podmiotów z różnych sektorów (publiczny, prywatny, społeczny). Zaproponowane przez Wnioskodawcę partnerstwo powinno mieć przedstawicieli trzech wymienionych w treści kryterium sektorów co zostanie zweryfikowane na podstawie zapisów ujętych we wniosku o dofinansowanie projektu.


Wnioskodawca jest w trakcie przekształcania formy prawnej swojej działalności
z mikroprzedsiębiorstwa w spółkę z o.o.  W dniu złożenia wniosku Wnioskodawca będzie już spółką z o. o. jednak jako taka będzie funkcjonować ok. 1 miesiąca.

Czy w związku z tym, że należy wskazać obrót wnioskodawcy za zamknięty rok obrotowy (Roczny obrót wnioskodawcy i partnerów (o ile budżet projektu uwzględnia wydatki partnera) jest równy lub wyższy od rocznych wydatków w projekcie - kryterium formalne dostępu 4), a w chwili złożenia wniosku Wnioskodawca nie będzie posiadał takowego, czy można wskazać obrót za zamknięty rok obrotowy wypracowany w ramach prowadzonej działalności mikroprzedsiębiorstwa (nie istniejącej już w chwili złożenia wniosku)?

 
Wszelkie zasoby techniczne, finansowe i kadrowe  w dniu przekształcenia formy prawnej zostaną wniesione do utworzonej spółki z o.o. - czy można wykazać
je w ramach projektu?

Czy nabyte doświadczenie w ramach wcześniejszej działalności w chwili przekształcenia formy prawnej można uznać za doświadczenie nowej spółki z o.o.?

Wnioskodawca przekształcając formę prawną swojej działalności z mikroprzedsiębiorstwa
w spółkę z o. o. powinien we wniosku o dofinansowanie opisać zmianę, która nastąpiła, ale w taki sposób, aby oceniający mogli stwierdzić, że wszystkie wniesione zasoby do nowej spółki z o. o. stanowią integralną całość wcześniejszej działalności. Tym samym może wskazać obrót wypracowany w ramach poprzedniej formy prawnej działalności.

Ponadto wypełniając wniosek o dofinansowanie w generatorze LSI2014EFS Wnioskodawca uwzględnia informacje zawarte w Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020 w zakresie osi priorytetowych 9-12 RPO WL, (pkt. 4.3 Potencjał wnioskodawcy i partnerów oraz pkt4.4 Doświadczenie wnioskodawcy i partnerów), która stanowi załącznik nr 2 do Regulaminu konkursu.  


Zgodnie z art. 62c ust. 3 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, kwota wydatków przeznaczonych z Funduszu Pracy na finansowanie działań w zakresie integracji społecznej bezrobotnych jest ustalana z uwzględnieniem stawki godzinowej pracy trenera z 10-osobową grupą bezrobotnych, w wysokości nie wyższej niż 70 zł. Powyższa kwota uwzględnia wszystkie działania związane ze zlecaniem tego typu usług. W związku z tym, iż w ramach PAI mogą być realizowane godziny przeznaczone na wsparcie indywidualne dla każdego uczestnika, może zaistnieć sytuacja, iż stawki za godzinę pracy dla trenera będą niższe niż minimalna wartość godzinowa dopuszczalna przepisami prawa krajowego (13 zł).

Czy w związku z zapisami ustawy, tego typu ( restrykcyjne ) założenia powinny być stosowane w konkursach skierowanych do OPS?

W opinii WUP, w związku z tym, iż maksymalne stawki dotyczące kosztów trenera, sali, itp. stosowane w ramach konkursów są dużo wyższe i odzwierciedlają realny poziom kosztów, które pozwalają na realizację tego typu usługi, wskazane byłoby weryfikowanie przedmiotowych kosztów tylko pod kątem zgodności z załącznikiem do Regulaminu konkursu określającym w/w stawki maksymalne.

 

Czy w przypadku realizacji w ramach projektu programów aktywności lokalnej Uchwała
o przyjęciu Programu Aktywności Lokalnej przez OPS powinna być wymagana (w odniesieniu do konkursu nr RPLU.11.01.00-IP.02-06-001/17) ?

W poprzednim okresie programowania 2007-2013, w ramach projektów systemowych realizowanych przez OPS w zakresie Działania 7.1 POKL taki dokument był wymagany. Podstawą jego przyjęcia był między innymi art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym (tak wskazywała większość gmin, ale nie wszystkie). W związku z powyższym proponowane jest aby w sytuacji, gdy inny akt prawny wskazuje na konieczność jego stanowienia ( dot. uchwały ) taki dokument był sporządzany i dostępny np. w trakcie kontroli projektu. W pozostałych przypadkach przedmiotowa uchwała nie byłaby wymagana.

                                                  

      W odpowiedzi na pismo dotyczące kwalifikowalności wydatków w projektach realizowanych przez OPS w ramach Działania 11.Aktywne włączenie koszt trenera określony w art.62c ust.3 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U.2004 Nr 99 poz.1001 z późn. zm.)  dotyczy grupowego poradnictwa specjalistycznego. Tym samym , w przypadku wsparcia indywidualnego, a co więcej realizowanego przez OPS zasadne jest wzięcie pod uwagę realnych kosztów wykazanych w stosownym załączniku do Regulaminu, tj. stawek obowiązujących w ramach ogłaszanych konkursów. Należy jednocześnie mieć na uwadze, iż wszystkie wydatki ponoszone w projekcie muszą być zgodne z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020.

Odnośnie kwestii podejmowania uchwały o przyjęciu Programu Aktywności Lokalnej
(PAL) , co do zasady na etapie przygotowania, jak i składania wniosku o dofinansowanie
w ramach projektu realizowanego przez OPS Poddziałania 11.1 nie ma obowiązku przyjmowania PAL przez radę gminy czy powiatu. Jednakże, gdy inny akt prawny wskazuje na konieczność podjęcia przedmiotowej uchwały, należy dopełnić wszelkich formalności w tym zakresie i zagwarantować dostępność do niniejszego dokumentu.

 

  


W dniu 11 kwietnia br. Zarząd Województwa Lubelskiego przyjął Wykaz gminnych programów rewitalizacji województwa lubelskiego. W dokumencie znalazły się programy rewitalizacji tylko trzech gmin: Niedrzwicy Dużej, Jabłonnej i Spiczyna, które jako pierwsze zostały uchwalone przez rady gmin, a następnie pozytywnie zweryfikowane przez Instytucję Zarządzającą RPO WL. Wpisanie programów do Wykazu jest niezbędne w procesie aplikowania o środki w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020.

Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie pełni funkcję  Instytucji Pośredniczącej dla konkursu nr RPLU.11.01.00-IP.02-06-001/17, w ramach którego dofinansowaniem mogą zostać objęte wyłącznie: Programy na rzecz społeczności marginalizowanych oraz zagrożonych wykluczeniem społecznym na obszarach objętych działaniami rewitalizacyjnymi, w tym realizacja programów aktywności lokalnej. Z uwagi na zbliżający się termin zakończenia naboru  wniosków w ww. konkursie, który został wydłużony do dnia 28 czerwca br. i mając na uwadze fakt, iż tylko trzy gminy z terenu województwa lubelskiego posiadają zatwierdzone Programy rewitalizacji, Wojewódzki Urząd Pracy rozważa zasadność przychylenia się do próśb potencjalnych Wnioskodawców o możliwości składanie oświadczeń -  na etapie aplikowania o środki w ramach konkursu nr RPLU.11.01.00-IP.02-06-001/17. Byłyby one potwierdzeniem, iż dana gmina jest na etapie opracowywania Programu rewitalizacji z założeniem, iż w momencie realizacji projektu przez Wnioskodawcę na danym obszarze w ramach omawianego Działania 11.1 będzie spełniony wymóg jego posiadania na potrzeby przedmiotowego konkursu.

Instytucja Zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Lubelskiego (IZ RPO) uprzejmie informuje, iż nie widzi możliwości pozytywnej weryfikacji spełnienia kryterium formalnego specyficznego nr 1 „Zgodność z programem rewitalizacji”
w ramach konkursu RPLU.11.01.00-IP.02-06-001/17 na podstawie składanych przez wnioskodawców oświadczeń potwierdzających wyłącznie fakt realizacji czynności zmierzających do opracowania programów rewitalizacji.

Brzmienie wspomnianego kryterium dotyczącego zgodności z programem rewitalizacji zostało określone w załączniku nr 3 do Regulaminu konkursu nr RPLU.11.01.00-IP.02-06-001/17 zatwierdzonym uchwałą nr CLXXVI/3574/2017 Zarządu Województwa Lubelskiego z dnia 25 kwietnia 2017 r. Zgodnie z przytoczonym dokumentem kryterium zakłada, że projekt wynika z aktualnego programu rewitalizacji obowiązującego na obszarze, na którym jest realizowany. W związku z powyższym koniecznym jest by wniosek dotyczył działań wpisanych już do programu rewitalizacji i przewidzianych do realizacji. Analogicznie uzasadnienie kryterium wskazuje, że program rewitalizacji powinien znajdować się na wykazie programów rewitalizacji prowadzonym przez IZ RPO, co dodatkowo potwierdza, że wniosek o dofinansowanie może dotyczyć programu rewitalizacji ocenionego i zaakceptowanego, a nie znajdującego się dopiero w fazie opracowania.

Natomiast sformułowanie w uzasadnieniu kryterium, dotyczące weryfikacji spełnienia kryterium na podstawie oświadczenia wnioskodawcy o zgodności projektu z aktualnym programem rewitalizacji, należy rozumieć jako weryfikację kryterium na podstawie deklaracji wnioskodawcy o spełnieniu powyżej wymienionych warunków, a nie jako prawo do złożenia przez wnioskodawcę oświadczenia o zamiarze spełnienia tych warunków w przyszłości, poprzez podjęcie prac nad opracowaniem programów rewitalizacji.

W odniesieniu do zaproponowanego w piśmie WUP w Lublinie rozwiązania IZ RPO widzi zagrożenie realizacji projektów i wydatkowania środków RPO WL. Pozytywna ocena spełnienia kryterium na podstawie oświadczenia wnioskodawcy o opracowywaniu programu rewitalizacji oraz wybór takiego wniosku do dofinansowania, w przypadku braku akceptacji przedłożonego programu rewitalizacji skutkującego nieumieszczeniem go na wspomnianym wykazie, będzie pociągała za sobą konieczność rozwiązania umowy oraz zwrotu przez wnioskodawców otrzymanych środków wraz z odsetkami (zgodnie z regułą proporcjonalności, w związku z niespełnieniem na etapie realizacji kryterium formalnego specyficznego).

W związku z powyższym IZ RPO proponuje przedłużenie naboru wniosków w ramach konkursu RPLU.11.01.00-IP.02-06-001/17 i w związku z tym zmianę Regulaminu konkursu.

Załączniki

  1. Plik PDF Odpowiedź na pismo pdf , 57,44 kB

Do otwarcia załączników może być potrzebne oprogramowanie, które możesz pobrać tutaj.

Komunikaty

Dostępnych 20 komunikatów.

Ostatnia modyfikacja:

RPO WL (RPO Lubelskie)