Zakończony
od do
RPLU.11.01.00-IP.02-06-005/17
Pytania i odpowiedzi
Czy w ramach projektu możliwe jest podpisanie porozumienia z PUP na realizację PAI, czy musi być umowa partnerska?
Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu nr RPLU.11.01.00IP.02-06-005/17,podmiotami uprawnionymi do ubiegania się o dofinansowanie realizacji projektu są jednostki pomocy społecznej (ośrodki pomocy społecznej/miejski ośrodek pomocy rodzinie) z terenu województwa lubelskiego.W związku z powyższym minimalnym wymogiem jest zawarcie pisemnego porozumienia z właściwym ze względu na siedzibę danego ośrodka pomocy społecznej powiatowym urzędem pracy, określającego zasady współpracy przy realizacji zadań merytorycznych w projekcie. Powyższa informacja powinna zostać uwzględniona we wniosku w pkt 4.5 Sposób zarządzania projektem. Tym samym partnerstwo pomiędzy ośrodkiem pomocy społecznej a powiatowym urzędem pracy nie jest wymagane.
W ramach PAI następuje organizacja prac użyteczno społecznych, czy całość wynagrodzenia za prace użyteczno - społeczne dla uczestników projektu może być finansowane ze środków UE, czy musi coś pochodzić z wkładu własnego gminy?
Kwestie dotyczące realizacji PAI, w tym również kwestie jego finansowania regulują art. 62a-62c oraz art.73a ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Program Aktywizacja i Integracja jest finansowany ze środków Funduszu Pracy oraz budżetu gminy. Starosta refunduje gminie ze środków Funduszu Pracy do 60% minimalnej kwoty świadczenia przysługującego bezrobotnemu. W związku z powyższym, koszt przedmiotowego świadczenia z tytułu wykonywania prac społecznie użytecznych jest ponoszony w 60% ze środków Funduszu Pracy oraz w 40% ze środków gminy. W przypadku 40% środków gminy, można je wnieść do projektu w ramach wkładu własnego. Możliwe jest również sfinansowanie w ramach dofinansowania UE wkładu ze środków FP.
Czy w ramach projektu można realizować jedynie PAI, czy koniecznym jest realizacja uzupełniająco działań aktywizacji i integracji społeczno-zawodowej pozostałych klientów ośrodków pomocy społecznej?
Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu nr RPLU.11.01.00-IP.02-06-005/17, w zakresie przedmiotowej interwencji wsparcie może zostać udzielone wyłącznie w ramach następującego typu projektu: Kompleksowe działania aktywizacji i integracji społecznej i zawodowej bezrobotnych klientów ośrodków pomocy społecznej (Program Aktywizacja i Integracja – PAI) oraz uzupełniająco działania aktywizacji i integracji społeczno-zawodowej pozostałych klientów ośrodków pomocy społecznej.
Z powyższego zapisu wynika, iż działania aktywizacji i integracji społeczno-zawodowej dla pozostałych klientów ośrodków pomocy społecznej powinny być w ramach projektu realizowane. Dodatkowo należy pamiętać, iż zgodność projektu z typem określonym Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WL na lata 2014-2020 dla Działania 11.1 podlega ocenie. Projekty niezgodne ze SZOOP nie mogą zostać przyjęte do realizacji.
Wsparcie w ramach konkursu może być udzielone w ramach kompleksowego działania aktywizacjii integracji społecznej i zawodowej bezrobotnych klientów OPS oraz uzupełniająco działania aktywnej integracji społeczno zawodowej pozostałych klientów OPS. – W PAI będą brały udział osoby z III profilu i działania do nich skierowane muszą być zgodne z prawem krajowym ( ustawa o promocji zatrudnienia i promocji rynku pracy przewiduje dla PAI bloki integracji społecznej (treningi kompetencji, doradztwo, wsparcie psychologiczne, grupy wsparcia etc.) oraz integracji zawodowej (prace społecznie użyteczne). Po zakończeniu PAI osoby powinny być po raz kolejny zdiagnozowane przez doradców zawodowych PUP pod kątem zmiany profilu pomocy. Czy po zmianie profilu z III na II osoby te (nadal uczestniczące w Projekcie ) mogą być aktywizowane zawodowo z możliwością skierowania ich na szkolenia, staże ?
W sytuacji kiedy nastąpi zmiana profilu uczestnika, w trakcie realizacji projektu, z III profilu pomocy na II, uczestnik ten nie może być aktywizowany zawodowo , tzn. nie może zostać skierowany na szkolenie i staż.
Czy prace społeczno użyteczne kierowane do osób uczestniczących w PAI w III profilu pomocy traktowane są jako instrument aktywizacji zawodowej i czy w tym przypadku poziom efektywności zatrudnieniowej liczony jest od osób uczestniczących w PAI ?
Prace społeczno - użyteczne dla osób z III profilem pomocy, uczestniczących w PAI są traktowane jako jeden z instrumentów aktywizacji zawodowej, w zawiązku z czym poziom efektywności zatrudnieniowej należy liczyć od wskazanej liczby uczestniczących w PAI.
W przypadku gdy uczestnicy projektu, wykonujące prace społecznie użyteczne w ramach PAI nie były traktowane jako osoby u których realizowany jest instrument aktywizacji zawodowej a wstosunku do pozostałych klientów OPS zarejestrowanych w PUP w I lub II profilu pomocy, nie można stosować instrumentów aktywizacji zawodowej - czy wnioskodawca może nie osiągnąć efektywności zatrudnieniowej – bowiem nie będzie miał możliwości stosowania instrumentów aktywizacji
zawodowej ?
Z uwagi na zaliczenie prac społecznie użytecznych do aktywizacji zawodowej Beneficjent zgodnie z Regulaminem konkursu jest zobowiązany do osiągnięcia efektywności społecznej i efektywności zatrudnieniowej na właściwych poziomach procentowych.
Zakładając ze uczestnikami projektu będą osoby z III profilu w stosunku do których można kierować wyłącznie PAI oraz pozostali klienci OPS z których aktywizowane zawodowo mogą być jedynie osoby bierne zawodowo – czy uczestnikami tymi mogą być rodzice dzieci niepełnosprawnych, którzy w przyszłości zamierzają powrócić na rynek pracy i uzyskanie kwalifikacji zawodowych byłoby dla nich wskazane ?
Każdy uczestnik zakwalifikowany do projektu w ramach Działania 11.1 powinien posiadać status osoby wykluczonej (w tym dotkniętej ubóstwem) lub osoby zagrożonej ubóstwem lub wykluczeniem społecznym zgodnie z katalogiem zawartym w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020. Należy również mieć na uwadze,iż wsparcierodziców/opiekunów dzieci do lat 3 realizowane jest także w ramach innego działania 9.4 RPO WL i opinię w tej sprawie przedstawi Instytucja Zarządzająca RPO WL. W opinii WUP w Lublinie osoby te mogą być uczestnikami projektu, jednakże ostateczna decyzja należy do IZ RPO.
Komunikaty
Dostępnych 12 komunikatów.