Przeskocz do treści Przeskocz do menu

Pytania i odpowiedzi

Wybierając typ projektu 1a, czyli aktywizację społeczno-zawodową osób niepełnosprawnych czy w ramach zadania można umieścić kurs komputerowy?
tj. podstawy obsługi komputera, poruszania się po stronach internetowych, pomoc
w wyszukiwaniu informacji (rozkład jazdy autobusów, godziny otwarcia klinik itp.) Zadanie skierowane byłoby do części osób, mających taką potrzebę.

Wspomniane rozwiązanie jest możliwe do zastosowania, ale należy pamiętać, iż celem szczegółowym Priorytetu inwestycyjnego 9i jest wzrost integracji społecznej oraz poprawa dostępu do rynku pracy osób wykluczonych lub zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym w regionie. Taka forma wsparcia musi być zatem jednym ze środków przyczyniających się do osiągnięcia tego celu.

W odniesieniu do uregulowań zawartych w kryterium formalnym specyficznym nr 5 Wnioskodawca powinien mieć na uwadze, że szkolenia realizowane w ramach projektu kończą się egzaminem i uzyskaniem dokumentu potwierdzającego kompetencje lub kwalifikacje uczestników. Kryterium ma zapewnić, że szkolenia realizowane w ramach projektu zakończą się uzyskaniem dokumentu potwierdzającego nabycie, uzupełnienie lub podwyższenie poziomu kwalifikacji/kompetencji przez uczestników projektu. Kwalifikacje
i kompetencje rozumiane są zgodnie z Wytycznymi w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020


 Jeden z typów projektów to „programy aktywizacji społecznej i zawodowej wychowanków, m. in. placówek opiekuńczo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych i socjoterapeutycznych, zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich oraz podopiecznych jednostek o charakterze opiekuńczo-wychowawczym prowadzonych przez Ochotnicze Hufce Pracy”; czy w tej grupie mieszczą się wychowankowie rodzin zastępczych (przebywający w rodzinach zastępczych i opuszczający je)?

 

W odniesieniu do wychowanków opuszczających rodziny zastępcze, zgodnie z regulaminem konkursu grupa ta zawiera się w typie projektu: d) programy usamodzielniania wychowanków opuszczających instytucjonalne oraz rodzinne formy pieczy zastępczej, w tym działania profilaktyczne przeciwdziałające wykluczeniu mieszkaniowemu i bezdomności.

 

 


 „Wytyczne w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i
zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020” w Podrozdziale 4.7 Efektywność społeczna i efektywność zatrudnieniowa stanowią, że „Efektywność społeczna jest mierzona wśród osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, które skorzystały z usług aktywnej integracji o charakterze społecznym lub edukacyjnym, lub zdrowotnym, a efektywność zatrudnieniowa wśród osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, które skorzystały z usług aktywnej integracji o charakterze zawodowym”. Czy zapis ten należy interpretować w ten sposób, że zastosowanie jedynie usług o charakterze społecznym/edukacyjnym/zdrowotnym nie zobowiązuje do mierzenia efektywności zawodowej wśród grupy docelowej, na przykład osób z niepełnosprawnością?

 

Zgodnie z załącznikiem do regulaminu nr 14 do regulaminu konkursu efektywność zatrudnieniowa jest mierzona wyłącznie wśród uczestników projektu, którzy w momencie rozpoczęcia udziału w projekcie, rozumianego zgodnie z definicją wskazaną w Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego i realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020, byli osobami bezrobotnymi lub osobami biernymi zawodowo, z wyłączeniem osób, które w ramach projektu lub po zakończeniu jego realizacji podjęły naukę w formach szkolnych lub otrzymały środki na podjęcie działalności gospodarczej z EFS. Wyłączenie z obowiązku stosowania kryterium efektywności zatrudnieniowej stosuje się do osób:

a) wspieranych w ramach placówek wsparcia dziennego, o których mowa w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;

b) będących w pieczy zastępczej i opuszczających tę pieczę, o których mowa w ustawie
z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;

c) nieletnich, wobec których zastosowano środki zapobiegania i zwalczania demoralizacji
i przestępczości zgodnie z ustawą z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich;

d) przebywających w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, o których mowa w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty;

e) osób do 18. roku życia lub do zakończenia realizacji obowiązku szkolnego i obowiązku nauki.

Efektywność w wymiarze społecznym oznacza odsetek uczestników projektu, którzy po zakończeniu udziału w projekcie:

a) dokonali postępu w procesie aktywizacji społeczno-zatrudnieniowej i zmniejszenia dystansu do zatrudnienia, przy czym postęp powinien być rozumiany w szczególności jako:

· rozpoczęcie nauki,

· wzmocnienie motywacji do pracy po projekcie,

· zwiększenie pewności siebie i własnych umiejętności,

· poprawa umiejętności rozwiązywania pojawiających się problemów,

· podjęcie wolontariatu,

· poprawa stanu zdrowia,

· ograniczenie nałogów,

· doświadczenie widocznej poprawy w funkcjonowaniu (w przypadku osób
z niepełnosprawnościami),

lub

b) podjęli dalszą aktywizację w formie, która:

· obrazuje postęp w procesie aktywizacji społecznej i zmniejsza dystans do zatrudnienia,

· nie jest tożsama z formą aktywizacji, którą uczestnik projektu otrzymywał przed projektem,

· nie jest tożsama z formą aktywizacji, którą uczestnik projektu otrzymywał w ramach projektu, chyba że nie jest ona finansowana ze środków EFS i że stanowi postęp w stosunku do sytuacji uczestnika projektu w momencie rozpoczęcia udziału w projekcie.

Natomiast efektywność w wymiarze zatrudnieniowym oznacza odsetek uczestników projektu, którzy po zakończeniu udziału w projekcie podjęli zatrudnienie.

Wobec powyższego sytuację należy rozpatrywać całościowo biorąc pod uwagę nie tylko działania podejmowane w projekcie ale również m.in. charakter grupy docelowej oraz
w kontekście wszystkich zapisów zawartych w dokumentach programowych.

Zastosowanie określonych instrumentów aktywnej integracji determinuje pomiar danego rodzaju efektywności.

 


„Każdy projekt zakłada kompleksowe wsparcie grupy docelowej z wykorzystaniem zróżnicowanych form i metod aktywizacji społeczno-zawodowej (…), jak również realizację działań z zakresu aktywnych technik poszukiwania pracy oraz nabywania kompetencji kluczowych (…)”. Do jakich form wsparcia (usług aktywnej integracji?) należy zaliczyć wspomniane aktywne techniki poszukiwania pracy oraz nabywania kompetencji kluczowych i czy ich zastosowanie wobec grup docelowych (np. wychowankowie rodzin zastępczych, osoby z niepełnosprawnościami) jest obligatoryjne?

 

Aktywne techniki poszukiwania pracy oraz nabywania kompetencji kluczowych stanowią elementy poradnictwa zawodowego, co wskazuje na usługi aktywnej integracji o charakterze zawodowym . Wsparcie w tym zakresie jest uzależnione od indywidualnych potrzeb i sytuacji uczestnika i może się odbywać na zasadzie spotkań poruszających takie zagadnienia jak: zasady sporządzania dokumentów aplikacyjnych, zagadnienia dotyczące autoprezentacji w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej, metody i techniki poszukiwania pracy ( plan, źródła oraz metody poszukiwania prac ), podstawy obsługi komputera niezbędnej do poszukiwania pracy. Taka forma wsparcia ma na celu nabycie, przywrócenie lub wzmocnienie samodzielności i aktywności na rynku pracy.

 


Czy typ projektu nr 1 tj.

Programy na rzecz integracji osób i rodzin wykluczonych bądź zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym ukierunkowane na aktywizację oraz reintegrację społeczno-zawodową, w tym:

a) programy integracji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych,

b) programy wychodzenia z bezdomności,

c) programy aktywizacji społecznej i zawodowej wychowanków, m.in. placówek opiekuńczo – wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych i socjoterapeutycznych, zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich oraz podopiecznych jednostek o charakterze opiekuńczo – wychowawczym prowadzonych przez Ochotnicze Hufce Pracy,

d) programy usamodzielniania wychowanków opuszczających instytucjonalne oraz rodzinne formy pieczy zastępczej, w tym działania profilaktyczne przeciwdziałające wykluczeniu mieszkaniowemu i bezdomności" 

przewidziany został wyłącznie dla osób z niepełnosprawnościami lub osób bezdomnych lub wychowanków instytucji wskazanych w ww. punkcie c) i d)?

Czy też w ramach typu projektu nr 1 wsparciem objęte mogą być również inne osoby spełniające wymagania grupy docelowej, lecz niebędące jednocześnie osobami niepełnosprawnymi, bezdomnymi lub wychowankami ww. instytucji?

Czy wsparciem w ramach typu projektu nr 1 mogą zostać objęte osoby będące osobami bezrobotnymi z III profilem (a więc spełniające przesłankę wykluczenia
wg Wytycznych) albo osoby spełniające przesłankę ubóstwa, które jednocześnie nie są ani niepełnosprawne, ani bezdomne, ani nie są wychowankami ww. instytucji?

Czy można realizować po prostu typ projektu nr 1 bez wskazywania konkretnego podtypu a), b), c) lub d)?

 

 „Programy na rzecz integracji osób i rodzin wykluczonych bądź zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym ukierunkowane na aktywizację oraz reintegrację społeczno-zawodową, w tym:  zawodową, w tym:

a) programy integracji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych,

b) programy wychodzenia z bezdomności,

c) programy aktywizacji społecznej i zawodowej wychowanków, m.in. placówek opiekuńczo – wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych i socjoterapeutycznych, zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich oraz podopiecznych jednostek o charakterze opiekuńczo – wychowawczym prowadzonych przez Ochotnicze Hufce Pracy,

d) programy usamodzielniania wychowanków opuszczających instytucjonalne oraz rodzinne formy pieczy zastępczej, w tym działania profilaktyczne przeciwdziałające wykluczeniu mieszkaniowemu i bezdomności”.

Typ projektu nr 1 przewidziany został wyłącznie dla osób z niepełnosprawnościami lub osób bezdomnych lub wychowanków instytucji wskazanych w punkcie c) i d).

W ramach typu projektu nr 1 wsparciem nie mogą zostać objęte osoby spełniające wymagania grupy docelowej ( nie będące jednocześnie osobami niepełnosprawnymi, bezdomnymi lub wychowankami m.in. placówek opiekuńczo – wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych i socjoterapeutycznych, zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich oraz podopiecznych jednostek o charakterze opiekuńczo – wychowawczym prowadzonych przez Ochotnicze Hufce Pracy ).

 

Wsparciem w ramach typu projektu nr 1 nie mogą zostać objęte osoby bezrobotne
z III profilem ani też osoby spełniające przesłankę ubóstwa, które nie są jednocześnie osobami niepełnosprawnymi, bezdomnymi ani nie są wychowankami  m.in. placówek opiekuńczo – wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych
i socjoterapeutycznych, zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich oraz podopiecznych jednostek o charakterze opiekuńczo – wychowawczym prowadzonych przez Ochotnicze Hufce Pracy.

 

Nie można realizować typu projektu nr 1 bez wskazywania konkretnego podtypu a), b), c), d).

 

W ramach programów integracji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych mogą być stosowane instrumenty aktywizacji edukacyjnej lub zdrowotnej w ramach typu projektu nr 1, jeżeli będą one spełniały warunki kwalifikowalności wydatków.  

 


Czy w grupie „osoby z niepełnosprawnościami (w tym z zaburzeniami psychicznymi)” zawarte są tylko i wyłącznie osoby posiadające orzeczenie o niepełnosprawności czy również osoby posiadające np. zaświadczenie od lekarza specjalisty stwierdzające wadę słuchu? Opierając się na doświadczeniach z poprzednich projektów z tą grupą stwierdzamy, że w przypadku tej grupy docelowej zdarza się, że osoby z wadą słuchu nie posiadają orzeczenia (lub aktualnego orzeczenia) a np. tylko zaświadczenie od lekarza. Czy takie osoby można kwalifikować jako osoby z niepełnosprawnościami czy należy je ująć w ramach innych grup docelowych?

Za osoby z niepełnosprawnościami uznaje się osoby niepełnosprawne w świetle przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (Dz.U. 1997 nr 123 poz. 776), a także osoby z zaburzeniami psychicznymi, o których mowa w ustawie z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. 1994 nr 111, poz. 535). Potwierdzeniem statusu osoby niepełnosprawnej w świetle przepisów ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych jest orzeczenie o niepełnosprawności. Osoby
ze stwierdzonymi zaburzeniami psychicznymi na potwierdzenie statusu mogą przedstawić inny niż orzeczenie o niepełnosprawności dokument poświadczający stan zdrowia wydany przez lekarza, tj. orzeczenie o stanie zdrowia lub opinię. W przypadku, gdy osoby ze stwierdzoną wadą słuchu nie posiadają aktualnego orzeczenia o niepełnosprawności powinny zostać ujęte w ramach innych grup docelowych (o ile jest to możliwe).

Ponadto informuję, iż zgodnie z zapisami zawartymi w poradniku Realizacja zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami projekt dedykowany, kierowany wyłącznie do osób głuchych – niegwarantujący dostępu osobom z niepełnosprawnością sprzężoną (np. oprócz niepełnosprawności słuchu także niepełnosprawność wzroku czy narządów ruchu) jest przykładem projektu dyskryminującego.

Niemniej jednak, niektóre organizacje pozarządowe wspierające statutowo tylko wybrane grupy osób z niepełnosprawnościami mogą samodzielnie składać projekty skierowane wyłącznie do ww. grup.

 


Zgodnie z brzmieniem kryterium formalnym specyficznym nr 4 - Wsparcie w zakresie usług aktywnej integracji: Wsparcie grup docelowych odbywa się z wykorzystaniem usług aktywnej integracji o charakterze społecznym lub zawodowym lub edukacyjnym lub zdrowotnym. Wyjaśnienia zgodnie z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków EFS i EFRR na lata 2014-2020.

Jednak w w/w Wytycznych jest jednocześnie informacja, że wsparcie o charakterze zawodowym nie może być pierwszą usługą wsparcia w zakresie aktywnej integracji. Jak zatem mamy się odnieść do kryterium nr 4 i jego brzmienia, które zabrania łączyć wsparcie o charakterze społecznym z zawodowym, gdyż wszędzie mamy spójnik "lub"
a nie "i/lub". Czy dobrze rozumiemy, że Uczestnikom biorąc pod uwagę Wytyczne w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków EFS i EFRR na lata 2014-2020 możemy udzielić wyłącznie wsparcia o charakterze społecznym

 

Wsparcie grup docelowych odbywa się z wykorzystaniem usług aktywnej integracji
o charakterze społecznym lub zawodowym lub edukacyjnym lub zdrowotnym.

W kontekście zapisów kryterium formalnego specyficznego nr 4 należy rozumieć spójnik „lub” jako łącznik i traktować go jako „i/lub”.

W odniesieniu do uregulowań zawartych w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków EFS
i EFRR na lata 2014-2020  osobom bezrobotnym, dla których ustalono I lub II profil pomocy (zgodnie z ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy), mogą być świadczone usługi aktywnej integracji o charakterze społecznym, edukacyjnym i zdrowotnym. Natomiast osoby bezrobotne niezarejestrowane w powiatowym urzędzie pracy lub miejskim urzędzie pracy, a także osoby bezrobotne dla których ustalono III profil pomocy mogą zostać objęte wsparciem w zakresie usług aktywnej integracji zarówno o charakterze społecznym, zdrowotnym, edukacyjnym jak i zawodowym. Wnioskodawca decyduje jednocześnie, które formy zastosuje w projekcie (mogą być wszystkie lub tylko część z nich).

 


Pytanie dotyczące konkursu nr RPLU.11.01.00-IP.02-06.002/17, a dokładnie metodologii obliczania wartości wskaźnika rezultatu bezpośredniego tj.l iczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym poszukujących pracy po opuszczeniu programu. Czy przy wyliczeniu wartości wskaźnika należy tylko uwzględnić wszystkie osoby bierne zawodowe objęte wsparciem w projekcie czy też należy  z wartości tego wskaźnika wyłączyć dodatkowo wartość wskaźnika rezultatu bezpośredniego tj.liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym pracujących po opuszczeniu programu (łącznie z pracującymi na własny rachunek)?

 

Zgodnie z załącznikiem nr 2 Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020; Wskaźnikiem rezultatu bezpośredniego jest liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym poszukujących pracy po opuszczeniu programu. Wskaźnik ten nie obejmuje osób, które pracowały ( w rozumieniu wskaźnika: liczba osób pracujących, łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek, objętych wsparciem programie ).

Przy wyliczaniu wskaźnika należy uwzględnić wszystkie osoby bierne zawodowo, które w momencie rozpoczęcia udziału w projekcie legitymowały się wskazanym statusem. Wskazany moment jest decydujący w zakresie późniejszego zakwalifikowania danej osoby do wskaźnika „Liczba osób pracujących”, „Liczba osób poszukujących pracy…”. Wnioskodawca jednokrotnie podporządkowuje daną osobę do jednego z dwóch w/w wskaźników.

Komunikaty

Dostępnych 23 komunikatów.

Ostatnia modyfikacja:

RPO WL (RPO Lubelskie)