Zakończony
od do
RPLU.06.04.00-IZ.00-06-001/15
Najczęściej zadawane pytania (FAQ) cz. 1
Proszę o wyjaśnienie czy w ramach Działania 6.4 Gospodarka wodno-ściekowa można uzyskać dofinansowanie na realizację projektu polegającego na modernizacji ujęcia wody zasilającego trzy miejscowości w których nie ma zbiorczej sieci kanalizacyjnej?
Ponadto nie ma możliwości wybudowania przydomowych oczyszczalni ścieków dla 100% odbiorców wody ze względu na właściwości gruntu (przepuszczalność, poziom wody gruntowej).
Czy w przypadku uzyskania dofinansowania z RPO WL 2014-2020 na budowę nowej oczyszczalni ścieków dla aglomeracji poza jej granicami możliwe będzie później przyłączenie miejscowości dotychczas nie wchodzącej w skład aglomeracji, a na terenie której położona będzie nowa oczyszczalnia (ze względu na wskaźniki KPOŚK ta miejscowość nie znalazła się w obszarze aglomeracji).
W ramach Działania 6.4 Gospodarka wodno-ściekowa można uzyskać dofinansowanie na realizację projektu polegającego na modernizacji ujęcia wody zasilającego trzy miejscowości w których nie ma zbiorczej sieci kanalizacyjnej pod warunkiem, spełnienia wymogów związanych z prawidłowym zagospodarowaniem powstałych nieczystości.
W przypadku braku infrastruktury gwarantującej prawidłowe zagospodarowanie nieczystości przyłączenie nowych odbiorców nie będzie możliwe.
W związku z powyższym modernizacja stacji uzdatniania wody może stanowić projekt kwalifikujący się do wsparcia, jeżeli nie wiąże się on z przyłączaniem nowych użytkowników do sieci.
W przypadku uzyskania dofinansowania z RPO WL 2014-2020 na budowę nowej oczyszczalni ścieków dla aglomeracji poza jej granicami, w okresie trwałości projektu, nie jest możliwe przyłączenie miejscowości dotychczas nie wchodzącej w skład aglomeracji, a na terenie której położona będzie nowa oczyszczalnia. Zapisy Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014 – 2020 (SzOOP) wskazują wyraźnie, na możliwość lokalizowania oczyszczalni dla wyznaczonej aglomeracji poza jej granicami, w przypadku braku odpowiednich terenów pod inwestycję, pod warunkiem, że przedmiotowa oczyszczalnia ścieków będzie służyła wyłącznie wyznaczonej aglomeracji.
Czy kosztem kwalifikowanym w ramach działania 6.4 będzie wymiana wodomierzy, na wodomierze z nakładką do odczytu radiowego (jako element modernizacji systemów zaopatrzenia w wodę, zmniejszającej straty w dostawach i zmniejszającej ryzyko wystąpienia awarii) dla istniejących odbiorców (bez przyłączania dodatkowych osób korzystających z ulepszonego zaopatrzenia w wodę) poza terenem, gdzie spełniony jest wymóg związany z prawidłowym zagospodarowaniem powstających nieczystości?
Czy w ramach działań będących elementem modernizacji systemu zaopatrzenia w wodę, zmniejszającej straty w dostawach i zmniejszające ryzyko wystąpienia awarii dopuszczalna będzie możliwość wymiany wodomierza wraz z podlicznikiem służącym do określenia ilości zużytej wody, która nie została odprowadzona do sieci kanalizacyjnej (np. zużyta do podlewania ogrodu)?
Wymiana wodomierzy dla istniejących odbiorców (bez przyłączania dodatkowych osób korzystających z ulepszonego zaopatrzenia w wodę) na terenie, gdzie spełniony jest wymóg związany z prawidłowym zagospodarowaniem powstających nieczystości będzie kosztem kwalifikowanym.
Koszty wymiany wodomierzy poza obszarem objętym systemem prawidłowego zagospodarowania powstających nieczystości płynnych należy uznać za koszty niekwalifikowane.
W odniesieniu do możliwości wymiany wodomierza wraz z podlicznikiem służącym do określenia ilości zużytej wody, która nie została odprowadzona do sieci kanalizacyjnej, należy mieć na uwadze, że wodomierz-podlicznik należy montować na instalacji wewnętrznej za wodomierzem głównym. W związku z powyższym, stanowi on wewnętrzną instalację w nieruchomości użytkownika i nie jest kosztem kwalifikowanym.
W jaki sposób powinno być udokumentowane prawo do dysponowania nieruchomością należącą do osób prywatnych na terenie, na którym planowana jest realizacja części inwestycji? Czy w chwili składania wniosku Gmina powinna mieć podpisane umowy ze wszystkimi właścicielami działek, na których planowana jest inwestycja, czy też będą one wymagane po pozytywnej ocenie wniosku - przed podpisaniem umowy?
Co do zasady w chwili składania wniosku Gmina powinna mieć podpisane umowy ze wszystkimi właścicielami działek, na których planowana jest inwestycja, jednak w przypadku, gdy część umów nie została jeszcze zawarta ze względu na brak dokumentacji technicznej, możliwe jest złożenie oświadczenia o dołączeniu brakujących umów przed podpisaniem umowy o dofinansowanie. Należy jednak pamiętać, że uaktualnianie i uzupełnienie dokumentów składanych przed podpisaniem umowy o dofinansowanie nie może prowadzić do istotnej modyfikacji wniosku. Za istotną modyfikację wniosku należy uznać każdą modyfikację wniosku, której skutkiem jest zmiana wskaźników lub celów projektu, mogąca mieć wpływ na ocenę projektu w oparciu o kryteria wyboru projektów; zmiana podmiotowa Wnioskodawcy lub zmiana zakresu rzeczowego projektu.
Czy zakup mobilnej aparatury do pomiaru jakości ścieków i wody będzie kosztem kwalifikowanym w ramach działania 6.4 Gospodarka wodno-ściekowa?
Zakup mobilnej aparatury do pomiaru jakości ścieków i wody, może stanowić koszt kwalifikowany w ramach działania 6.4 Gospodarka wodno-ściekowa jeżeli dotyczy wyposażenia służb, zajmujących się monitoringiem jakości oczyszczonych ścieków i wody przeznaczonej do celów konsumpcyjnych.
Spółka z o.o. ze 100% kapitałem gminy będzie ubiegać się o dofinansowanie budowy sieci wodno-kanalizacyjnej w ramach działania 6.4. Inwestycja będzie realizowana przez pracowników zatrudnionych w spółce. Czy wynagrodzenie pracowników może być ujęte w kosztach kwalifikowanych działania? Czy pracownicy spółki mogą realizować zadanie po zakończeniu godzin pracy w Spółce?
Wydatki osobowe (tj. koszty wynagrodzenia pracowników ponoszone przez pracodawcę) mogą stanowić koszt kwalifikowany w przypadku nowych pracowników zatrudnionych przez beneficjenta na potrzeby realizacji projektu lub w przypadku pisemnego oddelegowania wcześniej zatrudnionych pracowników do realizacji nowych zadań związanych z realizacją projektu. Wydatki osobowe mogą stanowić wydatek kwalifikowany w proporcji w jakiej dany pracownik poświęca swój czas na działania związane z realizacją projektu współfinansowanego w ramach RPO WL 2014-2020. Beneficjent zobowiązany jest do ponoszenia wydatków związanych z wynagrodzeniem personelu zgodnie z przepisami prawa krajowego, w tym w szczególności z ustawą Kodeks pracy oraz Kodeksem cywilnym. Koszty związane z wynagrodzeniem personelu mogą być kwalifikowane w ramach projektu, o ile wynika to z jego specyfiki. Limit wydatków kwalifikowanych przeznaczonych na ten cel w ramach jednego projektu wynosi maksymalnie 5% wydatków kwalifikowanych lecz nie więcej niż 150 tys. złotych.
Szczegółowe zapisy dotyczące kosztów zatrudnienia personelu znajdują się w podrozdziale 1.14.7. Koszty związane z zaangażowaniem personelu Wytycznych programowych dotyczących systemu wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020 w zakresie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - Tom I
Gmina wiejska planuje realizację projektu dotyczącego przebudowy istniejącego obiektu hydroforni (obecny obiekt ma ponad 40 lat i przestaje być funkcjonalny). Czy możliwa jest realizacja tego typu projektu samodzielnie, tj. nie jako element projektów regulujących gospodarkę ściekową? Jeśli tak, to czy gmina musi zapewnić powstawanie przydomowych oczyszczalni ścieków (obecnie teren gminy jest w niewielkim stopniu skanalizowany)?
Zgodnie z zapisami Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014 – 2020 zapisy związane z aglomeracją, co do zasady nie dotyczą inwestycji wodociągowych.
Projekt dotyczący zaopatrzenia w wodę można złożyć po spełnieniu poniższych warunków:
- jako element kompleksowych projektów regulujących gospodarkę ściekową lub,
- gdy na danym terenie jest zapewniona sieć kanalizacyjna lub,
- kiedy projekt jest realizowany na obszarach osadnictwa rozproszonego, na terenach wiejskich, obszarach atrakcyjnych turystycznie, obszarach chronionych i w bliskim sąsiedztwie obszarów chronionych pod warunkiem zapewnienia ekonomicznie uzasadnionych i trwałych finansowo rozwiązań (np. przydomowych oczyszczalni ścieków) gwarantujących prawidłowe zagospodarowanie powstałych nieczystości.
W przypadku budowy lub modernizacji infrastruktury uzdatniania lub poboru i przesyłu wody znajdującej się poza terenami opisanymi powyżej, wsparcie tej infrastruktury jest możliwe pod warunkiem spełnienia wymogów związanych z prawidłowym zagospodarowaniem powstałych nieczystości.
W przypadku braku infrastruktury gwarantującej prawidłowe zagospodarowanie nieczystości przyłączenie nowych odbiorców nie będzie możliwe.
W związku z powyższym projekt dot. przebudowy stacji uzdatniania wody można złożyć jako projekt samodzielny ponieważ nie wiąże się on z przyłączaniem nowych użytkowników do sieci.
Czy kryterium oceny projektów pn. „Wpływ na bezpieczeństwo użytkowników, oszczędność zasobów oraz jakość użytkowania”, metodę pomiaru „Wykorzystanie nowoczesnych systemów oczyszczających o niskim oddziaływaniu na środowisko (np. nowoczesne rozwiązania technologiczne, nowoczesne procesy technologiczno-organizacyjne)” – można w jakikolwiek sposób odnieść do hydroforni? Czy kryterium to dotyczy jedynie kanalizacji (w ramach projektu hydroforni wykorzystane zostaną m.in. nowoczesne rozwiązania technologiczne).
To samo dotyczy metody pomiaru „Instalacja nowoczesnych systemów monitoringowych”
– w hydroforni będą zainstalowane tego typu systemy, przy czym wskazane kryterium dotyczy ścieków. Czy można systemy monitoringowe potraktować bardziej ogólnie i przyznać punkty w tym kryterium?
Ocena merytoryczna wniosku przeprowadzana jest przez członków Komisji Oceny Projektów (KOP).
Punkty za poszczególne kryteria mogą zostać przyznane w trakcie oceny merytorycznej, jeżeli KOP uzna, że projekt zawiera rozwiązania wpływające na poprawę jakości: wszelkie ułatwienia, udogodnienia dla użytkowników, analizę jakości świadczonych usług, użyteczności dla użytkowników itp.
We wniosku o dofinansowanie przyjęty zostanie wskaźnik „Efektywność kosztowa uzyskania 1 potencjalnej dodatkowej osoby korzystającej z ulepszonego zaopatrzenia w wodę”.
Czy za „potencjalne dodatkowe osoby” można uznać obecnych mieszkańców miejscowości korzystających ze stacji uzdatniania wody (która w stanie obecnym dostarcza złej jakości wodę), którzy po realizacji projektu będą korzystać z ulepszonego zaopatrzenia w wodę? Inaczej mówiąc, teraz wszyscy mieszkańcy nie posiadają dobrego zaopatrzenia w wodę, a po realizacji projektu wszyscy mieszkańcy będą korzystać z ulepszonego zaopatrzenia – czy zatem można ich wszystkich potraktować jako „potencjalne dodatkowe osoby”?
Wskaźnik „Efektywność kosztowa uzyskania 1 potencjalnej dodatkowej osoby korzystającej
z ulepszonego zaopatrzenia w wodę” odnosi się do osób korzystających ze stacji uzdatniania wody planowanej do modernizacji.
Czy w ramach konkursu dopuszcza się dofinansowanie projektów zakładających budowę kanalizacji i wodociągu w ulicy X a budowę kanalizacji deszczowej w ulicy Y (w innej części miasta).
Kanalizacja deszczowa może być realizowana niezależnie od lokalizacji w ramach projektu kompleksowego, regulującego gospodarkę wodno – ściekową na terenie objętym projektem.
W opublikowanym regulaminie konkursu Rozdział V punkt 5.1. podpunkt 1. pojawia się zapis iż dla projektów generujących dochód maksymalny poziom dofinansowania jest pomniejszony zgodnie
z zastosowaną 25% stawką ryczałtową określoną na podstawie art. 61 ust. 3 lit. a rozporządzenia ogólnego 1303/2013. Co oznacza iż dla projektów generujących dochód maksymalny poziom dofinansowania wynosi 63,75%.
Proszę o udzielenie informacji w jaki sposób należy traktować przytoczony zapis mając na uwadze treść art. 61 pkt. 7 rozporządzenia ogólnego 1303/2013.
Czy w związku z nadmienionym punktem rozporządzenia należy uznać, że dla projektów generujących dochód o wartości całkowitych kosztów kwalifikowanych poniżej 1 000 000 euro maksymalny poziom dofinansowania jest zachowany na poziomie 85%. A tym samym poziom dofinansowania dla tego typu projektów nie uwzględnia pomniejszenia poprzez zastosowanie stawki ryczałtowej lub luki w finansowaniu. Czy w wyniku podjętej przez Instytucję Zarządzającą decyzji należy dla wszystkich projektów generujących dochód niezależnie od ostatecznej wartości kosztów kwalifikowanych zastosować poziom dofinansowania zgodny z zastosowaną stawką ryczałtową określoną w załączniku V do rozporządzenia ogólnego 1303/2013?
Zgodnie z art. 61 ust. 3 lit. a rozporządzenia ogólnego 1303/2013 zapisy regulaminu konkursu dotyczące projektów generujących dochód (Rozdział V punkt 5.1. podpunkt 1) nie mają zastosowania.
Czy wymiana wodomierzy na wodomierze z radiowym systemem odczytu na terenach znajdujących się poza obszarem aglomeracji, która będzie elementem kompleksowego projektu (1 i 3 typ projektów w ramach Działania 6.4) realizowanego na obszarze wyznaczonej aglomeracji, jak również poza jej granicami, może być kosztem kwalifikowanym w ramach Działania 6.4 RPO WL 2014 – 2020?
Zgodnie ze Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014 – 2020 zapisy związane z aglomeracją co do zasady nie dotyczą inwestycji wodociągowych.
Należy jednak pamiętać, że budowa i modernizacja systemów zaopatrzenia w wodę, w tym również wyposażenia w systemy zmniejszające straty w dostawach i zmniejszające ryzyko wystąpienia awarii mogą być realizowane jako:
- element kompleksowych projektów regulujących gospodarkę ściekową (w tym przypadku będą mogły być realizowane na obszarze wyznaczonej aglomeracji od 2 do 10 tys. RLM, z uwagi na fakt możliwości budowy kanalizacji tylko na tak wyznaczonym obszarze)
- albo gdy na danym terenie jest zapewniona sieć kanalizacyjna (np. gdy taki teren powstał w wyniku aktualizacji granic aglomeracji)
- lub kiedy projekt jest realizowany na obszarach osadnictwa rozproszonego, na terenach wiejskich, obszarach atrakcyjnych turystycznie, obszarach chronionych i w bliskim sąsiedztwie obszarów chronionych pod warunkiem zapewnienia ekonomicznie uzasadnionych i trwałych finansowo rozwiązań (np. przydomowych oczyszczalni ścieków) gwarantujących prawidłowe zagospodarowanie powstałych nieczystości.
W omawianym przypadku koszty wymiany wodomierzy poza obszarem objętym systemem prawidłowego zagospodarowania powstających nieczystości płynnych należy uznać za niekwalifikowane.
Czy w ramach Działania 6.4 Gospodarka wodno-ściekowa można uzyskać dofinansowanie na realizację projektu dotyczącego systemu zaopatrzenia w wodę na obszarze, gdzie jest zapewniony system gwarantujący prawidłowe zagospodarowanie powstałych nieczystości (obszar skanalizowany), ale poza aglomeracją?
Zgodnie z zapisami Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych RPO WL na lata 2014-2020 projekty
w zakresie gospodarki ściekowej są możliwe do realizacji jedynie w aglomeracjach od 2 do 10 tys. RLM.
Projekt dotyczący systemu zaopatrzenia w wodę na obszarze, gdzie jest zapewniony system gwarantujący prawidłowe zagospodarowanie powstałych nieczystości (obszar skanalizowany) jest możliwy do realizacji poza aglomeracją.
Komunikaty
Dostępnych 17 komunikatów.