Przeskocz do treści Przeskocz do menu

Pytania i odpowiedzi do konkursu

Czy jest możliwe realizowanie projektu w ramach konkursu RPLU.11.01.00-IP.02-06-004/17 skierowanego do  grupy docelowej  dzieci i młodzieży wykluczonej lub zagrożonej wykluczeniem ( dokumentacja konkursowa pkt 3.3 lit. e) osób nieletnich, wobec których zastosowano środki z Ustawy o postępowaniu w sprawie nieletnich
(tj. osoby z katalogu osób wskazanych w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączania społ.), którzy nie są wychowankami placówek opiekuńczo-wychowawczych  ( dokumentacja projektu 3.2 lit.c).

W przypadku objęcia wsparciem młodzieży w wieku 15-18 lat, którzy nie są wychowankami placówek opiekuńczo-wychowawczych natomiast ewidentnie istnieje wobec owej grupy ryzyko wykluczenia społecznego, obligatoryjnie według regulaminu przedmiotowego konkursy obowiązują następujące typy projektów:

1) Programy na rzecz integracji osób i rodzin wykluczonych bądź zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym ukierunkowane na aktywizację oraz reintegrację społeczno-zawodową, w tym:

a) programy integracji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych,

b) programy wychodzenia z bezdomności,

c) programy aktywizacji społecznej i zawodowej wychowanków, m.in. placówek opiekuńczo – wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych
i socjoterapeutycznych,zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich oraz podopiecznych jednostek o charakterze opiekuńczo – wychowawczym prowadzonych przez Ochotnicze Hufce Pracy

d) programy usamodzielniania wychowanków opuszczających instytucjonalne oraz rodzinne formy pieczy zastępczej, w tym działania profilaktyczne przeciwdziałające wykluczeniu mieszkaniowemu i bezdomności;

2) Kompleksowe programy reintegracji i rehabilitacji społeczno-zawodowej realizowane głównie przez Zakłady Aktywizacji Zawodowej, Warsztaty Terapii Zajęciowej, Centra Integracji Społecznej, Kluby Integracji Społecznej, w tym m.in. rozwój i upowszechnianie zatrudnienia wspieranego oraz prac społecznie użytecznych.



W związku z chęcią aplikowania w konkursie RPLU.11.01.00-IP.02-06-004/17, chciałbym zapytać czy wymogiem formalnym jest konieczność, aby wnioskodawca posiadał oddział/filię w woj. lubelskim, widniejącą np. w KRS? Czy w konkursie mogą wziąć również podmioty spoza woj. lubelskiego, ale prowadzący w czasie trwania projektu biuro projektu?

Zgodnie z SZOOP beneficjent w okresie realizacji projektu prowadzi biuro projektu (lub posiada siedzibę, filię, delegaturę, oddział czy inną prawnie dozwoloną formę organizacyjną działalności podmiotu) na terenie województwa lubelskiego z możliwością udostępnienia pełnej dokumentacji wdrażanego projektu oraz zapewniające uczestnikom projektu możliwość osobistego kontaktu z kadrą projektu. Powyższa kwestia oceniana jest na podstawie oświadczenia zawartego we wniosku o dofinansowanie w części VIII Oświadczenia, pkt 8. Biorąc pod uwagę powyższe w konkursie mogą zatem brać udział  podmioty spoza woj. lubelskiego po spełnieniu wymienionych wyżej  wymogów.

Ponadto przy ocenie formalnych kryteriów specyficznych weryfikacji podlegać będzie również kryterium nr 5 tj. doświadczenie beneficjenta, wedle któregoBeneficjent lub Partner posiadają co najmniej 2 letnie doświadczenie:  w obszarze merytorycznym, którego dotyczy projekt oraz na terenie, na którym realizowany będzie projekt. Kryterium ma na celu zapewnienie prawidłowej realizacji projektu poprzez podmioty posiadające niezbędne doświadczenie. Specyfika projektów będących przedmiotem konkursu powoduje, że ich realizacja w dużym stopniu zależy od doświadczenia beneficjenta i jego znajomości problemów na obszarze objętym programem rewitalizacji. Kryterium zostanie zweryfikowane na podstawie zapisów we wniosku o dofinansowanie projektu.


Podczas pisania wniosku na konkurs nr RPLU.11.01.00-IP.02-06-004/17 pojawiła się pewna nieścisłość:  Regulamin do konkursu z dnia 25 lipca 2017 roku zawiera informacje, iż powstał na podstawie obowiązujących m.in. Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 z dnia 19 września 2016 r., jednakże od 19 lipca 2017 obowiązują aktualizacje w/w Wytycznych. Na podstawie których Wytycznych powinien być napisany wniosek?

 

Na etapie konstruowania wniosku o dofinansowanie projektu obowiązują Wytyczne
w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020
  z dnia 19 września 2016 r.


Jak należy rozumieć kryterium: Wsparcie grup docelowych odbywa się wykorzystaniem usług aktywnej integracji o charakterze społecznym lub zawodowym lub edukacyjnym lub zdrowotnym. Czy to Wsparcie należy wybrać spośród wskazanych rodzajów ( społeczne lub zawodowe lub edukacyjne lub zdrowotne), czy też można łączyć różne rodzaje wsparcie w stosunku do jednego uczestnika? Czy instytucje zaangażowane w realizację projektu ( takie jak Wnioskodawca, realizator czy też instytucja pomocy społecznej, która wspiera na co dzień uczestników projektu) mogą przyjmować tychże uczestników projektu na staż, a następnie ich zatrudniać? 

Wsparcie grup docelowych odbywa się z wykorzystaniem usług aktywnej integracji
o charakterze społecznym lub zawodowym lub edukacyjnym lub zdrowotnym.

W kontekście zapisów kryterium formalnego specyficznego nr 4 należy rozumieć spójnik „lub” jako łącznik i traktować go jako „i/lub”. W odniesieniu do uregulowań zawartych w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków EFS i EFRR na lata 2014-2020  osobom bezrobotnym, dla których ustalono I lub II profil pomocy (zgodnie z ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy), mogą być świadczone usługi aktywnej integracji o charakterze społecznym, edukacyjnym i zdrowotnym. Natomiast osoby bezrobotne niezarejestrowane w powiatowym urzędzie pracy lub miejskim urzędzie pracy, a także osoby bezrobotne dla których ustalono III profil pomocy mogą zostać objęte wsparciem w zakresie usług aktywnej integracji zarówno o charakterze społecznym, zdrowotnym, edukacyjnym jak i zawodowym. Wnioskodawca decyduje jednocześnie, które formy zastosuje w projekcie (mogą być wszystkie lub tylko część z nich). Wszystkie działania muszą być dostosowane do zdiagnozowanych specyficznych potrzeb grup docelowych, w tym m.in. poprzez zastosowanie indywidualnych planów (ścieżek) działania (wsparcia).

W związku z tym rodzaj i tematyka  działań powinny wynikać z wcześniejszej diagnozy, tak aby wsparcie zastosowane wobec konkretnego uczestnika było zasadne i skuteczne.

Zgodnie z definicją zawartą w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020 z dnia 24 października 2016 r., usługi aktywnej integracji o charakterze zawodowym, to usługi, których celem jest pomoc w podjęciu decyzji dotyczącej wyboru lub zmiany zawodu, wyposażenie w kompetencje i kwalifikacje zawodowe oraz umiejętności pożądane na rynku pracy, pomoc w utrzymaniu zatrudnienia.

Zaliczymy, więc do nich m.in. doradztwo zawodowe, staże, praktyki, pośrednictwo pracy.

Ten rodzaj wsparcia wdrażany może być wyłącznie przez:

- podmioty wyspecjalizowane w zakresie aktywizacji zawodowej, w tym w szczególności przez PUP i inne instytucje rynku pracy, o których mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, w szczególności w ramach Programu Aktywizacja i Integracja: - KIS i CIS;

- spółdzielnie socjalne, o których mowa w ustawie z dnia 27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych;

- organizacje pozarządowe, o których mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r.
o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Usługi aktywnej integracji o charakterze zawodowym mogą być realizowane przez:

- partnerów OPS lub PCPR w ramach projektów partnerskich;

- PUP na podstawie porozumienia o realizacji Programu Aktywizacja i Integracja, o którym mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy i na zasadach określonych w tej ustawie;

- podmioty wybrane w ramach zlecenia zadania publicznego na zasadach określonych
w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;

- podmioty danej jednostki samorządu terytorialnego wyspecjalizowane w zakresie reintegracji zawodowej, o ile zostaną wskazane we wniosku o dofinansowanie projektu, jako realizatorzy projektu.

Wymienione formy wsparcia realizowane przez podmioty wyspecjalizowane w zakresie aktywizacji zawodowej mogą wystąpić w sytuacji projektu partnerskiego. Kolejnym trybem jest zlecenie zadania publicznego na zasadach określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

W sytuacji, gdy realizatorem aktywizacji zawodowej będzie podmiot tej samej jednostki samorządu terytorialnego wyspecjalizowany w zakresie reintegracji zawodowej, tj. CIS lub KIS, należy taki podmiot wskazać we wniosku, jako realizatora danego zadania.

 


W związku z ogłoszeniem naboru wniosków o dofinansowanie projektów nr RPLU.11.01.00-IP.02-06-004/17, chciałbym prosić o wyjaśnienie treści regulaminu konkursu w części odnoszącej się do pomocy publicznej oraz budżetu projektu
(w zakresie wysokości wkładu własnego, który należy wykazać w budżecie w przypadku występowania w nim pomocy publicznej).

W sekcji 2.4 regulaminu konkursu zostały zawarte następujące informacje odnoszące się do wysokości wkładu własnego, jaki należy wykazać w budżecie projektu, gdy projekt jest objęty pomocą publiczną:

„Zgodnie z SZOOP oraz kryterium formalnym specyficznym nr 7 w ramach przedmiotowego konkursu beneficjent jest zobligowany do wniesienia wkładu własnego
w wysokości:

(…)

w przypadku projektów pozostałych Beneficjentów objętych pomocą publiczną zgodnie
z programem pomocowym pomocy publicznej”

Powyższy zapis w naszym rozumieniu oznacza, iż w przypadku realizacji projektów zawierających elementy pomocy publicznej (np. pomocy na subsydiowane zatrudnienie), w budżecie projektu powinien zostać wykazany także wkład własny przedsiębiorców
w odpowiedniej wysokości.

Informacja ta byłaby jednak całkowicie sprzeczna ze stanowiskiem Ministerstwa Rozwoju w przedmiotowej sprawie, przedstawionym w odpowiedzi na skierowane przez nas zapytanie. Zgodnie z nim, w przypadku projektu, w którym beneficjent udziela przedsiębiorcom pomocy publicznej na subsydiowanie zatrudnienia, ale sam tej pomocy nie otrzymuje, w budżecie projektu powinna być wykazywana wyłącznie część kosztów płacy subsydiowanych pracowników, która podlega refundacji ze środków budżetu projektu (bez wymaganego wkładu własnego przedsiębiorcy, który jest wnoszony poza projektem, zgodnie z obowiązującą intensywnością pomocy publicznej).

W związku z powyższym, prosimy o wyjaśnienie zaistniałej rozbieżności w kontekście treści regulaminu konkursu nr RPLU.11.01.00-IP.02-06-004/17 – chcielibyśmy ustalić czy opracowując wniosek o dofinansowanie powinniśmy kierować się treścią cytowanego fragmentu regulaminu konkursu, czy też oficjalnym stanowiskiem Ministerstwa Rozwoju.

W ramach konkursu nr RPLU.11.01.00-IP.02-06-004/17 wsparcie udzielane jest osobom wykluczonym (w tym dotkniętych ubóstwem)  lub osobom zagrożonym ubóstwem lub wykluczeniem społecznym z terenu woj. Lubelskiego, a nie przedsiębiorcom. W związku z tym, iż przedsiębiorcy nie stanowią strony Projektu, tj. nie są beneficjentem lub partnerem, wkład własny wnoszony przez przedsiębiorców z tytułu subsydiowanego zatrudnienia nie powinien być wykazany w budżecie projketu jako wkład własny.

Regulamin konkursu nr RPLU.11.01.00-IP.02-06-004/17,  wskazuje że wsparciem mogą zostać objęte wyłącznie następujące typy projektów (zgodnie z SZOOP):

1) Programy na rzecz integracji osób i rodzin wykluczonych bądź zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym ukierunkowane na aktywizację oraz reintegrację społeczno-zawodową,

 2) Kompleksowe programy reintegracji i rehabilitacji społeczno-zawodowej realizowane głównie przez Zakłady Aktywizacji Zawodowej, Warsztaty Terapii Zajęciowej, Centra Integracji Społecznej, Kluby Integracji Społecznej, w tym m.in. rozwój i upowszechnianie zatrudnienia wspieranego oraz prac społecznie użytecznych

Do pierwszego typu projektu odnosi się przypis 4, zamieszczony w regulaminie, który doprecyzowuje określenie "programy" tj.:

Każdy projekt zakłada kompleksowe wsparcie grupy docelowej z wykorzystywaniem zróżnicowanych form i metod aktywizacji społeczno-zawodowej, w tym stosowanie instrumentów aktywizacji edukacyjnej, społecznej, zawodowej i/lub zdrowotnej, jak również realizację działań z zakresu aktywnych technik poszukiwania pracy oraz nabywania kompetencji kluczowych spośród katalogu określonego w Zaleceniach Parlamentu Europejskiego i Rady (2006/962/WE z dnia 18 grudnia 2006 r.).

Wszystkie działania dostosowane będą do zdiagnozowanych specyficznych potrzeb grup docelowych, w tym m.in. poprzez zastosowanie indywidualnych planów (ścieżek) działania (wsparcia).

Proszę o informację czy powyższy przypis nr 4, Wnioskodawca powinien stosować również w sytuacji gdy opracowuje wniosek w ramach 2 typu projektu. Jeżeli nie, proszę o wskazanie jakie działania możliwe są do realizacji w 2 typie projektu

Zacytowany przypis odnosi się tylko do pierwszego typu projektu. Zgodnie z kryterium formalnym specyficznym nr 4 wsparcie grup docelowych odbywa się z wykorzystaniem usług aktywnej integracji o charakterze społecznym lub zawodowym lub edukacyjnym lub zdrowotnym. Wobec powyższego sytuację należy rozpatrywać całościowo a wsparcie oraz działania podejmowane w projekcie powinny być dostosowane do indywidualnych potrzeb  uczestników projektu, wynikające z ich aktualnego stanu zdrowia, doświadczenia, zdolności i predyspozycji do uczestnictwa w określonych formach wsparcia.


Czy dobrym wyborem będzie, jeżeli Liderem projektu będzie fundacja z doświadczeniem projektowym o podobnym do nas profilu działania (na rzecz aktywizacji osób niepełnosprawnych)?

Zgodnie z zapisami Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych RPO WL na lata 2014-2020  dotyczących Osi priorytetowej 11, Działania 11.1 Aktywne włączenie,   Partnerami w RPO WL mogą być wszystkie podmioty uprawnione do składania wniosków spełniające definicję beneficjenta, w tym również organizacje pozarządowe, działające w obszarze rynku pracy/ pomocy i integracji społecznej.

Nie może zostać zawarte partnerstwo obejmujące podmioty, które są ze sobą powiązane lub wykluczone z możliwości otrzymania dofinansowania.  Występowanie partnera w projekcie musi być uzasadnione i musi przynosić wartość dodaną. Za partnerstwo uważana będzie tylko taka współpraca co najmniej dwóch samodzielnych, niezależnych podmiotów, wymienionych we wniosku o dofinansowanie projektu, których udział jest uzasadniony i niezbędny, gdyż może przyczynić się do osiągnięcia celów projektu w wymiarze większym niż przy zaangażowaniu w jego realizację jedynie wnioskodawcy, przynieść efekt synergii albo umożliwić całościowe podejście do zagadnienia, którego dotyczy projekt. Udział partnera w projekcie jest adekwatny, jeżeli partner wnosi do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe odpowiadające realizowanym zadaniom.


Nasza organizacja ma podpisaną notarialnie umowę na użytkowanie pałacu, w którym chcielibyśmy utworzyć ZAZ. Czy to, że Partner a nie Lider ma prawo użytkowania nieruchomości może być przeszkodą?

 

W odniesieniu do pytania dotyczącego planowanego wykorzystania  użytkowanej przez potencjalnego partnera projektu (stowarzyszenie)  nieruchomości w celu zaadaptowania jej na siedzibę utworzonego zakładu aktywności zawodowej  Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie (IP) podkreśla, że z perspektywy prawidłowej realizacji projektu nie ma znaczenia czy konkretne zasoby (np. prawo do korzystania z nieruchomości) wnosi do projektu lider czy partner. Zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020, użytkowane w ramach wkładu  niepieniężnego budynki nie muszą być własnością beneficjenta/partnera. Mogą być np. udostępnione przez inne podmioty, o ile zostało to uregulowane prawnie. Ponadto należy nadmienić, iż działania projektowane w ramach przedmiotowej interwencji nie zmierzają do tworzenia nowych podmiotów, takich jak zakłady aktywności zawodowej.


W regulaminie jest informacja , że dodatkowe punkty (5 pkt) będą przyznawane za partnerstwo publiczne, prawne lub społeczne. Czy wystarczy aby do partnerstwa ngo dołączyła firma prywatna i to kryterium będzie spełnione, czy wymagane jest partnerstwo 3 różnych podmiotów ( prywatny, społeczny, publiczny)?

 

Nawiązywanie współpracy i wzajemne oddziaływanie instytucji jest najbardziej efektywnym sposobem osiągnięcia najlepszych wyników poprzez wykorzystanie możliwości jaką daje współpraca międzyinstytucjonalna. W związku z tym faktem, Wnioskodawca ma możliwość uzyskania dodatkowej premii punktowej za spełnienie kryterium premiującego o brzmieniu: „Projekt będzie realizowany w partnerstwie podmiotów z różnych sektorów (publiczny, prywatny, społeczny)”.  Aby spełnić przesłanki wskazanego kryterium podmioty zawiązujące partnerstwo powinny reprezentować trzy z w/w dziedzin.


Czy wobec partnera oczekiwane są jakieś szczególne wymagania (obrót firmy, okres aktywności na rynku, profil?)

Wobec partnerów projektów realizowanych w Osi priorytetowej 11, w Działaniu 11.1 Aktywne włączenie RPO WLstosowane będą następujące kryteria:

- wnioskodawca i partnerzy (o ile dotyczy) nie podlega/-ją wykluczeniu
z możliwości otrzymania dofinansowania na podstawie odrębnych przepisów (kryterium formalne dostępu);

- roczny obrót wnioskodawcy i partnerów (o ile budżet projektu uwzględnia wydatki partnera) jest równy lub wyższy od rocznych wydatków w projekcie (kryterium formalne dostępu);

-  beneficjent lub partner posiada co najmniej 2 letnie doświadczenie (kryterium formalne specyficzne):

a) w pracy z grupą docelową, którą zamierza objąć wsparciem oraz

b) w zakresie merytorycznym, którego dotyczy projekt;

- wnioskodawca lub partner wnosi wkład własny w wysokości (kryterium formalne specyficzne):

a) projekty ośrodków pomocy społecznej/powiatowych centrów pomocy rodzinie – 15 % wartości projektu,

b) pozostałe projekty - minimum 5% wartości projektu;

- doświadczenie wnioskodawcy i partner-ów (kryterium ogólne punktowe):

Doświadczenie wnioskodawcy w realizacji zadań określonych w projekcie (w tym doświadczenie partnerów i innych podmiotów, o ile dotyczy) w kontekście dotychczasowej działalności i możliwości weryfikacji rezultatów tej działalności, która była i jest prowadzona:

a) w obszarze, w którym udzielane będzie wsparcie przewidziane w ramach projektu;

b) na rzecz grupy docelowej, do której kierowane będzie wsparcie przewidziane 
w ramach projektu;

c) na określonym terytorium, którego dotyczyć będzie realizacja projektu;

- potencjał wnioskodawcy i partner-ów (kryterium ogólne punktowe):

Potencjał finansowy, kadrowy, techniczny wnioskodawcy i partnera/-ów (o ile dotyczy)
(w tym uzasadnienie udziału, potencjał i rola w projekcie innych podmiotów, o ile dotyczy).

Powyższe kryteria są obligatoryjne, co oznacza że ich spełnienie jest niezbędne
do przyznania dofinansowania.


W regulaminie jest informacja o kwocie dofinansowania 85%i 95%. Czy w przypadku gdy Liderem jest fundacja a partnerami stowarzyszenie i firma prywatna można ubiegać się o dofinansowanie 95%?

Zgodnie ze Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WL na lata 2014-2020 oraz kryterium formalnym specyficznym beneficjent jest zobligowany do wniesienia wkładu własnego w wysokości: w przypadku projektów OPS/PCPR nieobjętych pomocą publiczną oraz objętych pomocą de minimis w wysokości 15% wydatków kwalifikowalnych;
w przypadku projektów OPS/PCPR objętych pomocą publiczną zgodnie z programem pomocowym pomocy publicznej; w przypadku projektów pozostałych Beneficjentów nieobjętych pomocą publiczną oraz objętych pomocą de minimis w wysokości 5% wydatków kwalifikowalnych; w przypadku projektów pozostałych Beneficjentów objętych pomocą publiczną zgodnie z programem pomocowym pomocy publicznej; w przypadku państwowych jednostek budżetowych w wysokości 15% wydatków kwalifikowalnych.

W związku z powyższymi zapisami a także wskazanym statusem lidera oraz potencjalnych partnerów, można  ubiegać się o dofinansowanie w wymiarze 95% wartości projektu.


Czy wkładem własnym może być praca wolontariacka?

Zgodnie z zapisami Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020, wkład własny może zostać wniesiony do projektu w postaci niepieniężnej, który może m.in. polegać na świadczeniu nieodpłatnej pracy wykonywanej przez wolontariuszy na podstawie ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r.
o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Wspomniana kwestia zostały uregulowane w podrozdziale 6.10 Wkład niepieniężny przedmiotowych wytycznych.

Komunikaty

Dostępnych 26 komunikatów.

Ostatnia modyfikacja:

RPO WL (RPO Lubelskie)