Zakończony
od do
FELU.05.03-IZ.00-001/23
Odpowiedzi IZ na pytania Wnioskodawcy dotyczące naboru projektów w sposób konkurencyjny, nr FELU.05.03-IZ.00-001/23
Odpowiedzi IZ na pytania Wnioskodawcy dotyczące naboru projektów w sposób konkurencyjny, nr FELU.05.03-IZ.00-001/23
- W kryterium trafności merytorycznej pn. „Przygotowanie instytucjonalne do realizacji projektu” wśród metod pomiaru jest m.in.: „1. Powołany został Zespół odpowiedzialny za przygotowanie SUMP wraz z podziałem kompetencji i obowiązków – 3 pkt,”. Czy ww. zespół musi być powołany przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, czy wystarczą zapisy we wniosku o dofinansowanie, że taki zespół zostanie powołany, jeśli projekt uzyska dofinansowanie?
Metoda pomiaru została wskazana w kryterium pn. „Przygotowanie instytucjonalne do realizacji projektu”. W ramach przedmiotowego kryterium badany oraz punktowany jest stopień gotowości wnioskodawcy do opracowania i przyjęcia Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej. W związku z powyższym, aby otrzymać punkty w ramach kryterium „1. Powołany został Zespół odpowiedzialny za przygotowanie SUMP wraz z podziałem kompetencji i obowiązków”, zespół powinien zostać powołany przed złożeniem wniosku o dofinansowanie. Tym samym zapisy we wniosku wskazujące zamiar powołania zespołu będą niewystarczające, aby otrzymać 3 pkt.
- Co należy rozumieć przez „urbanistyczne prace przygotowawcze”, o których mowa w kryterium „Stopień partycypacji społecznej w procesie opracowywania Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej”?
Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej to strategiczny plan stworzony w celu usatysfakcjonowania potrzeb mobilności ludzi oraz gospodarki w miastach i ich otoczeniu, dla lepszej jakości życia. Opiera się on na istniejących praktykach planistycznych i bierze pod uwagę zasady integracji, udziału społecznego oraz oceny. W związku z powyższym poprzez urbanistyczne prace przygotowawcze w ramach metody pomiaru „Konsultacje społeczne projektu SUMP prowadzone będą za pomocą planowania partycypacyjnego (trzy etapy: badania społeczne, urbanistyczne prace przygotowawcze, warsztaty)” należy rozumieć prace przygotowawcze (wizja lokalna, zebranie i analiza dokumentów) nad planowaniem przestrzennym inwestycji w zakresie mobilności miejskiej na obszarze miast/ infrastruktury mobilności w miastach np. obszar dojazdów do pracy, poprawa bezpieczeństwa niechronionych użytkowników dróg, strefy wolne od ruchu samochodowego , ścieżki rowerowe, inwestycje w zakresie publicznej komunikacji zbiorowej itp.
- Uprzejmie proszę o informację, czy wnioskodawcą w ramach działania 5.3 może być każda jednostka samorządowa, tj miasto, gmina miejska, gmina miejsko-wiejska jak i gmina wiejska? Czy kwalifikuje się do wsparcia opracowanie strategia tylko dla 1 gminy, czy konieczne jest uwzględnienie zarówno miasta rdzeń oraz przynajmniej jednej gminy z obszaru MOF wskazanego w delimitacji województwa?
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny w ramach naboru nr FELU.05.03-IZ.00-001/23 Działania 5.3 Wspieranie strategii niskoemisyjnych (typ projektu 1) Priorytetu V Zrównoważona mobilność miejska programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 (Regulamin wyboru) do aplikowania w ramach przedmiotowego naboru mogą przystąpić: Jednostki Samorządu Terytorialnego, ich związki, porozumienia i stowarzyszenia. Jednak zapis w zakresie podmiotów uprawnionych do aplikowania w ramach naboru należy rozpatrywać łącznie z pozostałymi zapisami Regulaminu.
W związku z tym, należy mieć jednak na uwadze, że Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej jest dokumentem strategicznym, który powinien być zaprojektowany w celu zaspokojenia potrzeb mobilności mieszkańców, sektora przedsiębiorstw i pozostałych interesariuszy istotnych dla miasta i jego otoczenia z uwzględnieniem poprawy jakości życia. Głównym celem planu mobilności w miastach zgodnej z zasadami zrównoważonego rozwoju jest zwiększenie dostępności obszarów miejskich oraz zapewnienie wysokiej jakości mobilności i transportu zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju, obejmujących dojazd do obszaru miejskiego, przejazd przez ten obszar, jak również przemieszczanie się w jego obrębie.
Koncepcja opracowania planów dotyczących mobilności w miastach zgodnej z zasadami zrównoważonego rozwoju dotyczy funkcjonowania obszaru miejskiego i zakłada włączenie działań z zakresu mobilności w miastach w szerzej zakrojoną strategię rozwoju obszarów miejskich i rozwoju terytorialnego. W związku z tym należy opracować przedmiotowe plany przy współpracy podmiotów z różnych obszarów polityki i sektorów (transportu, użytkowania gruntów i gospodarki przestrzennej, ochrony środowiska, rozwoju gospodarczego, zdrowia, bezpieczeństwa ruchu drogowego itp.) władz wszystkich szczebli, jak również z udziałem organów na obszarach sąsiadujących – zarówno wiejskich jak i miejskich.
Ponadto, należy mieć na uwadze, że Regulamin wyboru w zakresie kryteriów i kwalifikowalności wskazuje, że SUMP musi obejmować właściwy funkcjonalny obszar miejski, tj. SUMP powinien obejmować Miejski Obszar Funkcjonalny zgodnie z delimitacją w Strategii Rozwoju Województwa Lubelskiego do 2030 roku1 (SRWL2030). Jeśli jest konieczna zmiana delimitacji MOF (wynikająca z SRWL2030) lub nie ma takiej delimitacji w Strategii, zarząd województwa powinien przyjąć uchwałę w sprawie zmienionej lub nowej delimitacji MOF. W przypadku, gdy obszar SUMP odbiega od wyznaczonego MOF w strategii rozwoju województwa/ przyjętego uchwałą zarządu województwa, stosowna analiza i uzasadnienie wyboru gmin właściwych w procesie powinny być uwzględnione i opisane w ramach SUMP – w tym kontekście wykazać należy: czy plan obejmuje miasto rdzeń z uwzględnieniem powiązań funkcjonalnych z innymi gminami obszaru funkcjonalnego, czy plan angażuje miasto rdzeń oraz przynajmniej jedną z gmin oraz czy plan angażuje wszystkie gminy z obszaru wskazanego w delimitacji województwa.
Tym samym objęcie SUMP wyłącznie jednej gminy nie będzie wystarczające do spełnienia wymagań określonych w Regulaminie naboru.
Komunikaty
Dostępnych 3 komunikatów.