Zarząd Województwa Lubelskiego zwiększył dofinansowanie projektu pozakonkursowego „Mobilny LOF” z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020. Chodzi o kwotę blisko 20 mln zł z Funduszy Europejskich, która pozwoli rozszerzyć zakres prac w ramach projektu oraz zwiększyć poziom dofinansowania jego partnerom. W projekcie łącznie udział bierze 11 gmin z Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego.
Partnerstwo na rzecz rozwoju
Projekt pozakonkursowy jest realizowany w formule Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT), która przyczynia się do realizacji strategii rozwoju miast i ich obszarów funkcjonalnych. Ideą ZIT jest współpraca samorządów na rzecz maksymalnego wykorzystania wspólnych atutów i rozwiązywania problemów. „Mobilny LOF” to projekt realizowany w partnerstwie samorządów gminnych i miejskich: gminy Głusk (lider projektu), Niedrzwica Duża, Nałęczów, Mełgiew, Jastków, Wólka, Lubartów, Konopnica, Niemce oraz miasta Lubartów i Świdnik.
Zwiększone dofinansowanie
Dzięki zwiększeniu dofinansowania z Funduszy Europejskich będzie możliwa poprawa funkcjonalności połączeń i rozwiązań transportowych. Pierwotnie na realizację projektu przeznaczono prawie 100 mln zł (z czego ponad 76,5 mln to środki unijne z RPO WL 2014-2020). Po zwiększeniu przez władze województwa środków unijnych o dodatkowe blisko 20 mln zł, całość projektu obecnie opiewa na blisko 120,8 mln zł (wsparcie unijne wzrosło do ponad 96,5 mln zł).
Warto dodać, że w konsekwencji zwiększenia środków europejskich, poziom dofinasowania dla projektu wzrósł z 76,57 % do 82,28 %. Ponadto, w ramach zwiększonego dofinansowania, części partnerom podwyższono zakres rzeczowy projektu, a pozostałej części podniesiono poziom dofinansowania.
Dodatkowe prace
W sumie dzięki zwiększonym środkom w projekcie możliwe będzie:
- wsparcie dodatkowych 5,22 km infrastruktury rowerowej,
- wybudowanie dodatkowych 3 szt. obiektów „Bike&Ride”,
- zwiększenie o 56 szt. stanowisk postojowych w wybudowanych obiektach „Bike&Ride”,
- wybudowanie i przebudowanie dodatkowych 260 szt. punktów świetlnych.
Projekt finansowany z Funduszy Europejskich aktualnie zakłada:
- budowę 52,34 km infrastruktury rowerowej,
- budowa 28 obiektów „Bike&Ride”, oferujące 362 stanowiska postojowe,
- budowa 20 obiektów „Parkuj i jedź”, mieszczące 515 miejsc postojowych,
- budowę lub przebudowę 7,29 km linii komunikacji miejskiej,
- budowę 13 zintegrowanych węzłów przesiadkowych,
- wsparcie 1 298 energooszczędnych punktów świetlnych,
- w ramach realizowanego projektu szacowany roczny spadek emisji gazów cieplarnianych wynosi ponad 582 ton równoważnika CO2/rok.
Zwiększenie środków z Funduszy Europejskich w ramach projektu w poszczególnych gminach będzie polegało na:
- Gmina Niedrzwica Duża - zwiększone dofinansowanie (o blisko 755 tys. zł) pozwoli na wykonanie dodatkowego zadania polegającego na przedłużeniu drogi gminnej (ul. Kolejowej) oraz przedłużenie ścieżki rowerowej. Jednocześnie pozom dofinasowania zwiększy się
z 83,94% do 85%. - Gmina Miejska Świdnik - zwiększone dofinansowanie (o blisko 2, 209 mln zł) pozwoli na wykonanie dodatkowego zadania polegającego na budowie dróg bez komunikacji miejskiej. Jednocześnie poziom dofinasowania zwiększy się z 83,94% do 85%.
- Gmina Nałęczów - kwota zwiększonego dofinansowania (o prawie 3, 248 mln zł) - pozwoli to na podniesienie poziomu dofinansowania z 83,94% do poziomu 85%.
- Gmina Mełgiew - zwiększone dofinansowanie (o blisko 485 tys. zł) pozwoli to na wykonanie dodatkowego zadania polegającego na budowie chodnika (m. Jacków), budowie peronu, oświetlenia energooszczędnego, a także dwóch obiektów „Bike&ride”. Jednocześnie poziom dofinasowania zwiększy się z 73,47% do 74,91%.
- Gmina Jastków - kwota zwiększonego dofinansowania (o 1, 304 mln zł) pozwoli na podniesienie poziomu dofinansowania z 56,07% do poziomu 76,07%.
- Gmina Wólka - zwiększone dofinansowanie (o blisko 1, 617 mln zł) pozwoli to na wykonanie dodatkowego zadania polegającego na budowie chodnika przy drodze 2224L, a także budowie oświetlenia energooszczędnego. Jednocześnie poziom dofinasowania zwiększy się z 83,94% do 84,31%.
- Gmina Głusk (lider projektu) - kwota zwiększonego dofinansowania (o ponad 3, 802 mln zł) pozwoli na podniesienie poziomu dofinansowania z 63,28% do poziomu 78,93%.
- Gmina Miasto Lubartów - kwota zwiększonego dofinansowania (o blisko 2, 487 mln zł) pozwoli na wykonanie dodatkowego zadania polegającego na modernizacji nawierzchni przy realizowanych ścieżkach rowerowych i chodnikach. Poziom dofinasowania ulega zmniejszeniu z 83,94% do 82%.
- Gmina Lubartów - zwiększone dofinansowanie (blisko 1, 735 mln zł) pozwoli na wykonanie dodatkowego zadania polegającego na budowie ścieżki rowerowej (Lubartów – Łucka), a także oświetlenia drogowego Jakubowice Konińskie. Jednocześnie poziom dofinasowania zwiększy się z 83,94% do 85%.
- Gmina Niemce - zwiększone dofinansowanie (o nieco ponad 1, 113 mln zł) pozwoli na wykonanie dodatkowego zadania polegającego na budowie ścieżki rowerowej (ok. 3 km). Poziom dofinasowania pozostaje bez zmian.
- Gmina Konopnica - kwota zwiększonego dofinansowania (blisko 1, 250 mln zł) pozwoli na podniesienie poziomu dofinansowania z 83,94 % do poziomu 85%.