Przeskocz do treści Przeskocz do menu

Zakończyła się budowa jednego z najnowocześniejszych dworców w Polsce. Pierwsze autobusy odjadą z ul. Dworcowej w Lublinie już na początku przyszłego roku. Dworzec stanowił będzie w pełni funkcjonalny węzeł, integrujący transport wewnętrzny miasta z transportem regionalnym i dalekobieżnym. To jedna z największych inwestycji, która połączy wszystkie dotychczas realizowane przez Miasto Lublin zadania transportowe i drogowe. 7 grudnia br. odbył się spacer po terenie Dworca Metropolitalnego w Lublinie z udziałem Marszałka Województwa Lubelskiego Jarosława Stawiarskiego.

Miasto Lublin zrealizowało tę inwestycję dzięki wsparciu w ramach Działania 5.6 Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna dla Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego projektu pn.: „Zintegrowane Centrum Komunikacyjne dla Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego” dzięki środkom z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020. Całkowita wartość projektu to 339 755 633, 40 zł, natomiast dofinansowanie z UE wynosi 193 761 245,73 zł.

Dworzec zintegruje transport kolejowy i autobusowy, busowy i miejski, stając się centrum komunikacyjnym regionu. W ramach inwestycji wokół obiektu powstał również zupełnie nowy układ drogowy, który usprawni ruch i komunikację nowego obiektu. Sercem całej inwestycji jest budynek dworca, który będzie obsługiwał autobusy komunikacji miejskiej, pozamiejskiej i dalekobieżnej. Dominującymi materiałami w bryle budynku są szkło i beton. Obok budynku głównego powstały niezależne perony autobusowe przykryte szklanym dachem wspartym na filarach, które jednocześnie pełnią funkcję ozdobną poprzez ażurowe, lekkie elementy inspirowane ludowymi wycinankami.

Dworzec samowystarczalny energetycznie

To co wyróżnia budynek, to zastosowanie szeregu rozwiązań podyktowanych troską o środowisko. Założeniem było, aby dworzec był w pełni samowystarczalny energetycznie. Do jego ogrzewania wykorzystano gruntowe pompy ciepła, zmniejszeniu zużycia energii ma służyć pomysł „budynku w budynku”, czyli otoczenia hali głównej dworca szklaną ścianą o niskim współczynniku przenikania ciepła. Na dachu Dworca Metropolitalnego utworzono ogólnodostępny zielony dach, który wraz z roślinnością wokół ograniczy powstawanie w mieście tzw. wysp ciepła. Dachy nad stanowiskami autobusowymi pokryte są panelami fotowoltaicznymi. Kolejnym rozwiązaniem jest zastosowanie antysmogowej kostki brukowej. Zawarty w niej dwutlenek tytanu pod wpływem światła umożliwia przekształcenie toksycznych spalin w substancje nieszkodliwe dla zdrowia. Specjalny system odzyskiwania deszczówki ma zapewnić wodę do podlewania zieleni zaplanowanej na i w rejonie budynku Dworca, jak i do celów sanitarnych.

Zakres przedmiotowy projektu

Prace związane z budową Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego (ZCK) podzielone były na kilka zadań:

  1. Budowa wielofunkcyjnego obiektu ZCK integrującego zbiorowy transport ogólnokrajowy, regionalny oraz lokalny, w tym:
  • budowa inteligentnego, proekologicznego budynku Dworca Metropolitalnego posiadającego m.in. hole, poczekalnie, pomieszczenia administracyjne, kasy, małą gastronomię, punkty informacyjne. Pod budynkiem dworca znajdzie się podziemny parking dla samochodów Park&Ride, w tym elektrycznych;
  • budowa peronów odjazdowych komunikacji autobusowo-busowej i komunikacji miejskiej, jak również budowa wewnętrznych dróg dojazdowych, stanowisk postojowych, placów, chodników oraz zagospodarowanie zieleni;
  • wdrożenie inteligentnych systemów transportowych, związanych z kompleksową obsługą pasażerów (w tym informacja pasażerska i przystankowa).
  1. Zagospodarowanie przestrzeni publicznej wraz z infrastrukturą na obszarze objętym inwestycją (plac przed dworcem PKP, place północny i południowy oraz ciąg pieszy wzdłuż ulicy Dworcowej). W ramach zadania powstały m.in.:
  • miejsca postojowe dla samochodów na parkingu podziemnym;
  • miejsca postojowe dla rowerów na parkingach Bike&Ride;
  • elementy informacji pasażerskiej;
  • elementy małej architektury;
  • zieleń niska i wysoka;
  • oświetlenie, monitoring oraz instalacje Hotspot.
  1. Rozbudowa ul. Krochmalnej wraz z budową dróg gminnych z zatokami postojowymi oraz budową budynku socjalno-technicznego. W ramach zadania powstały m.in.:
  • budynek socjalno-techniczny do obsługi dworca ZCK;
  • zajezdnia dla autobusów i busów;
  • przebudowane skrzyżowania;
  • chodniki, ścieżki rowerowe;
  • monitoring oraz oświetlenie.
  1. Dostosowanie istniejących przestrzeni publicznych związanych z budową ZCK dla Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego (LOF) w zakresie infrastruktury komunikacyjnej; budowa/przebudowa/rozbudowa ulic; Gazowej, 1-go Maja, Pocztowej, Dworcowej, Młyńskiej, Krochmalnej, Stadionowej, Kunickiego oraz Ronda Sportowców; budowa przedłużenia ul. Dworcowej z wpięciem do ul. Lubelskiego Lipca 80 i al. J. Piłsudskiego. Zrealizowano:
  • budowę miejsc postojowych dla samochodów oraz TAXI;
  • budowę ciągów pieszych oraz ścieżek rowerowych;
  • montaż stojaków rowerowych;
  • budowę miejsc wypoczynku dla pieszych i rowerzystów;
  • montaż elementów małej architektury;
  • oświetlenie drogowe.

Na obszarze objętym inwestycją (blisko 28,9 tys. m²) powstało łącznie m.in:

  • 13 stanowisk dla komunikacji miejskiej;
  • 53 stanowiska dla autobusów komunikacji dalekobieżnej i regionalnej;
  • 4 stanowiska ładowania autobusów elektrycznych;
  • 122 miejsca postojowe dla autobusów i busów;
  • 166 miejsc postojowych w obiektach „Park&Ride";
  • 67 stanowisk postojowych w obiektach „Bike&Ride”;
  • 11 stanowisk postojowych w obiektach „Kiss&Ride”;
  • 4,19 km wybudowanych/przebudowanych linii trolejbusowych;
  • 1,85 km wybudowanych/przebudowanych linii autobusowych;
  • 1,3 km wybudowanej infrastruktury rowerowej.

Projekt Dworca Metropolitarnego z międzynarodowymi nagrodami

Dworzec Metropolitarny w Lublinie projektu pracowni Tremend z Warszawy otrzymał wyróżnienie Green Building Awards 2022 w konkursie Polish Green Building Council (PLGBC) Polskiego Stowarzyszenia Budownictwa Ekologicznego w kategorii „Najlepszy projekt ekologiczny”. W 2019 znalazł się na krótkiej liście nagrody World Building of The Year w kategorii „Infrastruktura”, przyznawanej w ramach World Architecture Festival, zaś w 2020 otrzymał prestiżową nagrodą Real Estate Impactor 2020.

Korzyści dla regionu

Szacuje się, iż w rezultacie projektu, liczba:

  • przewozów komunikacją miejską na przebudowanych i nowych liniach komunikacji miejskiej wyniesie rocznie 3 939 016,
  • pojazdów korzystających z miejsc postojowych w wybudowanych obiektach „parkuj i jedź” rocznie może wzrosnąć do 31 755,
  • rowerzystów korzystających z miejsc postojowych w wybudowanych obiektach "Bike&Ride" sięgnie 6 114.

Dodatkowa korzyść to spadek emisji gazów cieplarnianych. Przewiduje się, że rocznie zmniejszy się ona o 170,35 tony równoważnika CO2.

Dworzec Metropolitalny to kluczowa inwestycja i zarazem jedna z największych, która zepnie w jedną całość wszystkie dotychczas realizowane przez Gminę Lublin zadania transportowe
i drogowe. Dworzec będzie wizytówką naszego regionu oraz przykładem nowoczesnych rozwiązań komunikacyjnych i architektonicznych
– podsumował Marszałek Województwa Lubelskiego Jarosław Stawiarski.

Ostatnia modyfikacja:

Patrycja Kowalik (RPO)