Przeskocz do treści Przeskocz do menu

W dniu 6 października br. Marszałek Województwa Lubelskiego Jarosław Stawiarski wraz z przedstawicielami PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna – Beneficjenta projektu Rewitalizacja linii kolejowej nr 30 na odcinku Lubartów – Parczew, uroczyście otworzyli inwestycję zrealizowaną w ramach tego projektu. Wartość projektu, zrealizowanego w ramach Działania 8.3 Transport kolejowy Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020 (RPO WL), to ponad 122 mln zł, z czego dofinansowanie z Funduszy Europejskich to blisko 81 mln zł.

Celem Działania 8.3 RPO WL jest zwiększenie dostępności kolejowej w regionie poprzez realizację inwestycji w zakresie modernizacji istniejących odcinków sieci kolejowej, jak również zakup nowoczesnych i niskoemisyjnych środków transportu kolejowego.

Czego dotyczył projekt?

poprawie stanu istniejącej linii kolejowej z przystosowaniem do obsługi osób z niepełnosprawnościami, co zapewniło poprawę spójności i efektywności transportu kolejowego. Zastosowanie nowoczesnych rozwiązań technicznych oraz zastąpienie przestarzałych elementów infrastruktury kolejowej materiałami nowymi wpłynęło na zwiększenie bezpieczeństwa podróżowania oraz bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. W ramach projektu nastąpiła poprawa stanu technicznego linii, w wyniku czego możliwe jest rozwinięcie prędkości maksymalnej dla pociągów pasażerskich 120 km/h, a dla pociągów towarowych 80 km/h.

W ramach projektu zostały wykonane roboty polegające m.in. na:

  • przebudowie urządzeń kolejowych, tj. wymieniono nawierzchnię torową na odcinku Lubartów-Parczew, przebudowano/wyremontowano perony (uwzględniając takie elementy jak dojścia i pochylnie), wymieniono oświetlenie na wszystkich stacjach i przystankach osobowych z dostosowaniem do parametrów wymaganych w obowiązujących przepisach, zamontowano wiaty i elementy małej architektury, przeprowadzono remont mostów i przepustów, przebudowano urządzenia oświetlenia zewnętrznego, jak również wymieniono nawierzchnię drogową; wykonano również wygrodzenia przejazdów,
  • instalacji urządzeń kolejowych, tj. zainstalowano komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym (srk) na stacji Brzeźnica Bychawska, Lubartów, Parczew; aparatowe szafy kontenerowe dla urządzeń stacyjnych, przejazdowych i teletechnicznych, zamontowano urządzenia zasilające sygnalizacje stacyjne, świetlne, wskaźniki umiejscowione przy torach, samoczynne systemy przejazdowe (ssp).

Kolej dostępna dla osób z niepełnosprawnościami

W projekcie przewidziano również szereg rozwiązań umożliwiających korzystanie z infrastruktury osobom z niepełnosprawnościami i o ograniczonej mobilności. Są nimi takie udogodnienia jak obniżone krawężniki w ramach przejść, czy też brak barier infrastrukturalnych. Perony zostały dostosowane do poruszania się osób z ograniczoną mobilnością. Istotną kwestią jest również oznakowanie dotykowe na peronach oraz dojściach do peronów z terenu przyległego, ścieżki dotykowe prowadzące od wyjść z peronów do ławek znajdujących się najbliżej wyjścia na peron.

Realizacja projektu zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców

Zarząd Województwa Lubelskiego, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom i apelom mieszkańców, a także wnioskom składanym przez Radnych Miasta Lubartów, w 2022 r. wprowadził do projektu nowe zadanie dotyczące budowy kładki dla pieszych w Lubartowie nad linią kolejową nr 30. Nowy obiekt był realizacją celu społecznego zwiększającego bezpieczeństwo mieszkańców Lubartowa. Wybudowana kładka ma ponad 50 m długości. W ramach projektu zostały również wybudowane ciągi pieszo rowerowe o łącznej długości 422 m i szerokości 5 m oraz ciąg pieszo-jezdny o długości 45 m i szerokości 5 m, stanowiące układ komunikacyjny naprowadzający na bezkolizyjne przejście przez tory. Kładka stanowi połączenie ulic Sienkiewicza i 3 Maja w Lubartowie.

Budowa kładki dla pieszych w ramach projektu kosztowała ponad 8 mln zł, z czego ponad 5 mln zł to wsparcie z Funduszy Europejskich.

Korzyści dla regionu

Dzięki unowocześnieniu infrastruktury kolejowej i zwiększeniu przepustowości linii kolejowej, nastąpiła poprawa wewnętrznej spójności komunikacyjnej regionu oraz poprawa dostępności transportu kolejowego. Dzięki projektowi zwiększono bezpieczeństwo na 13 przejazdach kolejowych i wsparto 10 osobowych przystanków kolejowych. Przewiduje się również, że liczba przewozów pasażerskich na wspartej linii kolejowej wzrośnie do blisko 350 tys. rocznie.

Ostatnia modyfikacja:

Ryszard Szymański (DZ RPO)