Zakończony
od do
RPLU.11.01.00-IP.02-06-001/16
Pytania i odpowiedzi
Zgodnie z regulaminem konkursu nr RPLU.11.01.00-IP.02-06-001/16: "wymagane jest zawarcie pisemnego porozumienia z właściwym ze względu na siedzibę danego ośrodka pomocy społecznej powiatowym urzędem pracy, określającego zasady współpracy przy realizacji zadań merytorycznych w projekcie. Powyższa informacja powinna zostać uwzględniona we wniosku w punkcie 4.5 Sposób zarządzania projektem." Proszę o informację czy takie porozumienie musi być zawarte przed dniem złożenia wniosku na konkurs czy może zostać zawarte na etapie realizacji projektu co jest uzasadnione gdyż porozumienie dotyczy realizacji zadań merytorycznych w projekcie a w momencie nie otrzymania dofinansowania takie zadania nie będą realizowane a więc i porozumienie nie będzie realizowane.
Zawarcie pisemnego porozumienia z właściwym ze względu na siedzibę danego ośrodka pomocy społecznej powiatowym urzędem pracy powinno nastąpić najpóźniej przed rozpoczęciem realizacji projektu, tj. przed podpisaniem umowy o dofinansowanie. Nie ma natomiast wymogu, aby dokument ten zawarty był z datą poprzedzającą złożenie wniosku o dofinansowanie projektu do WUP w Lublinie.
Czy Środowiskowy Dom Samopomocy będący jednostką organizacyjną gminy realizującą zadania pomocy społecznej może być wnioskodawcą w ramach konkursu 11.1 Aktywne włączenie konkurs wyłącznie dla OPS/MOPR?
Zgodnie z kryterium formalnym specyficznym nr 5 w ramach konkursu nr RPLU.11.01.00-IP.02-06-001/16, podmiotami uprawnionymi do ubiegania się o dofinansowanie realizacji projektu są jednostki pomocy społecznej (OPS/MOPR) z terenu województwa lubelskiego. Z uwagi, iż ocena formalna projektu podlega ocenie zerojedynkowej (załącznik nr 9 Regulaminu konkursu – Karta oceny formalnej) nie spełnienie owego kryterium spowoduje odrzucenie owego projektu już na ocenie formalnej, tzn. iż wniosek nie będzie podlegał dalszej ocenie. Środowiskowy Dom Samopomocy nie może być wnioskodawcą w ramach w/w konkursu 11.1 Aktywne włączenie.
Czy OPS może organizować i finansować staże zawodowe? W Regulaminie konkursu
nr RPLU.11.01.00-IP.02-06-011/16 na str. 18 znajduje się zapis, iż usługi aktywnej integracji o charakterze zawodowym mogą wdrażać wyłącznie wyspecjalizowane podmioty. Czy staże zawodowe są taką usługą? Czy wdrożenie jest równoznaczne z organizacją i finansowaniem ?
Zgodnie z zapisami Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020 (Podrozdział 4.6) IZ RPO zapewnia, że OPS i PCPR nie wdrażają samodzielnie usług aktywnej integracji o charakterze zawodowym. Wdrożenie tych usług w ramach projektów ww. jednostek jest możliwe wyłącznie przez podmioty wyspecjalizowane w zakresie aktywizacji zawodowej, w szczególności:
a) PUP i inne instytucje rynku pracy, o których mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, w szczególności w ramach Programu Aktywizacja i Integracja;
b) CIS i KIS;
c) spółdzielnie socjalne, o których mowa w ustawie z dnia 27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych;
d) organizacje pozarządowe, o których mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Usługi aktywnej integracji o charakterze zawodowym w ramach projektów OPS lub PCPR,
w myśl zapisów przedmiotowych Wytycznych, są realizowane:
a) przez partnerów OPS lub PCPR w ramach projektów partnerskich;
b) przez PUP na podstawie porozumienia o realizacji Programu Aktywizacja i Integracja,
o którym mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy i na zasadach określonych w tej ustawie;
c) przez podmioty wybrane w ramach zlecenia zadania publicznego na zasadach określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
d) przez podmioty danej jednostki samorządu terytorialnego wyspecjalizowane w zakresie reintegracji zawodowej, o ile zostaną wskazane we wniosku o dofinansowanie projektu jako realizatorzy projektu.
Należy mieć na uwadze, że zgodnie z zapisami ww. Wytycznych (Rozdział 3) usługi aktywnej integracji to usługi, których celem jest m.in. odbudowa i podtrzymanie zdolności do samodzielnego świadczenia pracy na rynku pracy (reintegracja zawodowa). W ramach Działania 11.1 RPO WL na lata 2014-2020 organizacja i finansowanie staży zawodowych
w projekcie należy traktować jako usługę aktywnej integracji o charakterze zawodowym. Oznacza to, iż ośrodki pomocy społecznej nie mogą samodzielnie organizować i finansować staży zawodowych w projektach planowanych do realizacji w ramach konkursu nr RPLU.11.01.00-IP.02-06-001/16.
Czy projektem można objąć beneficjentów pomocy społecznej z grupy bezrobotnych? Planowane jest wsparcie osób:- bezrobotnych (III profil) poprzez realizację PAI,
- bezrobotnych (II profil) poprzez realizację PAL oraz kontraktu socjalnego kierującego do CIS. Czy taka grupa docelowa będzie zgodna z regulaminem konkursu?
Zgodnie z zapisami Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020 (Podrozdział 4.6, ppkt.4) IZ RPO zapewnia, że w przypadku wsparcia osób bezrobotnych, w ramach projektów OPS i PCPR wsparciem są obejmowane osoby bezrobotne, które korzystają z pomocy społecznej lub bezrobotne zakwalifikowane do III profilu pomocy zgodnie z ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. W przypadku wsparcia osób bezrobotnych zakwalifikowanych do III profilu pomocy wsparcie jest realizowane na podstawie Programu Aktywizacja i Integracja, o którym mowa w ww. ustawie.
Zgodnie z Regulaminem konkursu, Grupę docelową w ramach Działania 11.1 stanowią osoby wykluczone (w tym dotknięte ubóstwem) lub osoby zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym z terenu woj. lubelskiego, w tym w szczególności:
a) osoby pozostające bez zatrudnienia,
b) osoby bezrobotne – wyłącznie osoby należące do trzeciej grupy osób sprofilowanych jako osoby oddalone od rynku pracy w rozumieniu art. 33 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r.
o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,
c) osoby o niskich kwalifikacjach,
d) osoby z niepełnosprawnościami w tym z zaburzeniami psychicznymi),
e) dzieci i młodzież wykluczona lub zagrożona wykluczeniem społecznym,
f) osoby bezdomne,
g) otoczenie osób wykluczonych społecznie (w tym rodziny osób wykluczonych lub zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym),
o ile mieszczą się w katalogu osób wskazanym w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020.
Czy klienci którzy już przeszli PAI w latach 2015-2016 mogą w ramach projektu zostać skierowani do CIS lub KIS i koszty tych działań zostaną uznane przez IP.
Skierowanie do CIS lub KIS stanowi element wsparcia realizowany już po zakończeniu PAI, natomiast kwalifikowanym w ramach projektu działaniem dla osób bezrobotnych (III profil) jest tylko organizacja PAI. Zatem tego typu wsparcie nie może być objęte dofinansowaniem w ramach projektów.
Jaka powinna być proporcja uczestników projektu kierowanych do PAI i innych aby wniosek otrzymał dofinansowanie?
W związku z treścią Regulaminu konkursu każdy projekt zakłada przeprowadzenie diagnozy potrzeb uczestników projektu, co umożliwi Wnioskodawcy dostosowanie form i tematyki wsparcia zgodnie ze zdiagnozowanymi potrzebami uczestników, którzy w pierwszej kolejności będą korzystać z instrumentów aktywnej integracji o charakterze społecznym. W związku z powyższym liczba uczestników projektu objęta wsparciem w ramach projektu powinna być uzależniona od indywidualnej diagnozy przeprowadzonej uprzednio przez Wnioskodawcę.
Czy PAI może być jednym z elementów ścieżki reintegracji a nie podstawowym działaniem?
Zgodnie z Regulaminem konkursu program PAI może być zastosowany do osób bezrobotnych należących do III profilu pomocy, zgodnie z ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Natomiast dodatkowe (uzupełniające) działania aktywizacyjne mogą dotyczyć pozostałych klientów ośrodków pomocy społecznej.
Czy jako wkład własny wnoszony w ramach realizacji projektu przez jednostkę- PCPR, mogą być wykazywane dofinansowania udzielane Uczestnikom Projektu ze środków PFRON na: turnusy rehabilitacyjne, dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych, dofinansowanie udzielane na zakup sprzętu ortopedycznego, dofinansowanie udzielane w ramach programu Student i programu AS m.in. na pokrycie kosztów nauki, pokrycie kosztu prawa jazdy itp.
Tak, wyżej wymienione dofinansowania udzielane Uczestnikom Projektu przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie ze środków PFRON, takie jak turnusy rehabilitacyjne, dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych, dofinansowanie udzielane na zakup sprzętu ortopedycznego, dofinansowanie udzielane w ramach programu Student i programu AS, mogą stanowić wkład własny wnioskodawcy w ramach Konkursu zamkniętego numer RPLU.11.01.00-IP.02-06-001/16. Warunkiem w tym przypadku jest jednak, by zasady realizacji powyższych programów nie zabraniały wnoszenia ich środków jako wkładu własnego do projektów EFS.
Jednostka dysponuje swoim budynkiem w ramach których na realizacje projektu przeznaczyłby pomieszczenia o pow. 80 m2 – dwa pokoje na doradztwo indywidualne oraz sala szkoleniowa dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych. W jaki sposób i na podstawie czego ma być ten wkład rozliczany – jeżeli będzie wykazywany jako wkład rzeczowy. Koszty utrzymania w/w pomieszczeń tj. media wynoszą miesięcznie około 55zł (całość). Wynajem pomieszczeń firmie zewnętrznej - 25zł/godzinę.
W projektach planowanych do realizacji w ramach Konkursu zamkniętego nr RPLU.11.01.00-IP.02-06-001/16 możliwe jest wnoszenie wkładu niepieniężnego, rozumianego jako wkład związany z udostępnieniem pomieszczeń, kwalifikowalny w wysokości odpowiadającej kosztom utrzymania. W omawianym przypadku należy wziąć pod uwagę koszty eksploatacji/utrzymania danego metrażu w odniesieniu do rzeczywistego wykorzystania w ramach danego zadania, jakim są szkolenia i doradztwo. Wartość wkładu niepieniężnego musi zostać należycie potwierdzona dokumentami o wartości dowodowej równoważnej fakturami. Jednocześnie należy mieć na uwadze, aby nie przekraczać stawek rynkowych, zgodnych z Załącznikiem nr 11 do Regulaminu konkursu Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych towarów i usług w zakresie wynajmu pomieszczeń.
Komunikaty
Dostępnych 21 komunikatów.