Przeskocz do treści Przeskocz do menu

Pytania i odpowiedzi do konkursu

Czy "minimalny wkład własny beneficjenta, jako procent kosztów kwalifikowalnych", określony w punkcie 27 opisu Działania w Szczegółowym Opisie Osi Priorytetowych RPO WL 2014-2020 może obejmować wpłaty mieszkańców wniesione z tytułu zainstalowania urządzeń na należących do nich posesjach, czy też środki pochodzące od ostatecznych odbiorców nie wliczają się we wskazane 5% obowiązkowego udziału beneficjenta? Innymi słowy, przy założeniu, że projektem nie są objęte obiekty należące do gminy, to ile procentowo musi ona dołożyć do inwestycji na posesji podmiotów zewnętrznych - mieszkańców?

Jeżeli nadwyżka energii elektrycznej wyprodukowanej przez instalację fotowoltaiczną, która jest zamontowana na domu prywatnym przyłączonym do sieci elektroenergetycznej, wprowadzana będzie do sieci dystrybucyjnej, ale nie będzie sprzedawana do zakładu energetycznego, ani w żaden inny sposób rozliczania (nie będzie podpisanej umowy z zakładem energetycznym i mieszkaniec nie będzie z tego tytułu uzyskiwać żadnych dochodów), to czy przy dofinansowaniu takich projektów nie będzie występować pomoc publiczna i dofinansowanie zgodnie ze Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych wyniesie 85%, czy też taka pomoc publiczna wystąpi i na jakiej podstawie?

Jeżeli jednak w opisanym w pytaniu nr 2 przypadku pomoc publiczna wystąpi, to czy wyposażenie instalacji fotowoltaicznej w sprzęgło elektroniczne (podnoszące koszt instalacji o około 10-20%), zapobiegające wtłoczeniu do sieci elektroenergetycznej jakiejkolwiek energii elektrycznej wyprodukowanej w instalacji fotowoltaicznej, spełni warunek braku pomocy publicznej i w konsekwencji dofinansowanie może wynieść 85%?

Zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 wkład własny to środki finansowe lub wkład niepieniężny zabezpieczone przez Wnioskodawcę, które zostaną przeznaczone na pokrycie wydatków kwalifikowalnych i nie zostaną Wnioskodawcy przekazane w formie dofinansowania. Wytyczne nie ograniczają formy, źródła i sposobu jego wnoszenia, dlatego też wkład własny może pochodzić nie tylko ze środków własnych Projektodawcy, ale także m.in. z innych źródeł, w tym ze źródeł pochodzących od ostatecznych odbiorców. Zatem minimalny wkład własny, jako procent kosztów kwalifikowanych może obejmować również wpłaty mieszkańców z tytułu zainstalowania urządzeń na należących do nich posesjach. Jednocześnie należy mieć na uwadze, że koszty finansowe uwzględnione w budżecie projektu powinny zostać odpowiednio uzasadnione, a wkład własny wnoszony do projektu odpowiednio udokumentowany.

Ponadto dla objęcia projektu schematem pomocy publicznej w sytuacji, gdy mamy do czynienia z finansowaniem instalacji otwartych nie ma znaczenia fakt, że mieszkaniec oświadczy, że nie będzie sprzedawał energii i w żaden inny sposób nie będzie rozliczał nadwyżek wyprodukowanej energii. Sam fakt istnienia technicznej możliwości takiej sprzedaży (użytkownik w każdej chwili funkcjonowania takiej instalacji może dokonać zmiany umowy z zakładem energetycznym bez zgody i informowania beneficjenta – JST) stanowi podstawę do objęcia wsparciem poszczególnych odbiorców (mieszkańców) pomocą de minimis (w przypadku nieprzekroczenia dozwolonego limitu pomocy de minimis) udzielaną na podstawie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 19 marca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2014-2020.

Jednocześnie zablokowanie możliwości wtłoczenia do sieci nadwyżki energii wyprodukowanej z OZE, poprzez zastosowanie sprzęgła elektronicznego nie jest rozwiązaniem, które pozwoli na uniknięcie wystąpienia pomocy publicznej. Zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (UE) NR 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis, limit pomocy de minimis brutto nie może przekroczyć równowartości 200 000 euro na jednego przedsiębiorcę (mieszkaniec traktowany jako prosument) w okresie bieżącego roku podatkowego i dwóch poprzednich lat podatkowych, zaś dla przedsiębiorstw z sektora transportowego równowartości 100 000 euro. W przypadku aplikowania o środki na montaż instalacji fotowoltaicznych przy założeniu, że udzielane wsparcia będzie świadczone w oparciu o pomoc de minimis dla mieszkańców, maksymalny poziom dofinansowania ww. projektu w ramach Działania 4.1 „Wsparcie wykorzystania OZE” może wynieść 85%.

Komunikaty

Dostępnych 17 komunikatów.

Ostatnia modyfikacja:

RPO WL (RPO Lubelskie)