Przeskocz do treści Przeskocz do menu

Najczęściej zadawane pytania w ramach Działania 5.2 Efektywność energetyczna sektora publicznego

Najczęściej zadawane pytania w ramach Działania 5.2 Efektywność energetyczna sektora publicznego

Planujemy termomodernizację dwóch budynków. Jeden z tych budynków jest pokryty eternitem. Wnioskodawca planuje w ramach termomodernizacji m.in. docieplenie stropu, nad którym jest jeszcze nieużytkowany strych. Czy możliwa jest termomodernizacja budynku, którego dach pokryty jest eternitem? Czy wnioskodawca planując termomodernizację musi również wymienić pokrycie dachowe? Jeśli tak, czy wymiana eternitu będzie kosztem niekwalifikowalnym?

Zgodnie z Regulaminem Konkursu - Identyfikacja optymalnego zestawu działań zwiększających efektywność energetyczną w danym budynku dokonywana będzie na podstawie audytu energetycznego lub audytu efektywności energetycznej  (stanowiącego kluczowy element projektu). Wszystkie projekty uzyskujące wsparcie będą musiały wykazać efektywność energetyczną. Działania będą musiały wynikać z audytów energetycznych lub audytów efektywności energetycznej oraz być zgodne z zaleceniami KE z „Przewodnika technicznego finansowania modernizacji energetycznej budynków finansowanych w ramach Polityki Spójności”. Co do zasady Regulamin konkursu nie uzależnia możliwości termomodernizacji budynku od rodzaju znajdującego się na nim pokrycia dachowego, a co za tym idzie nie wyklucza możliwości termomodernizacji budynku, którego dach pokryty jest eternitem. Konieczność wymiany pokrycia dachowego może wystąpić jedynie w przypadku gdy będzie to wskazane w audycie energetycznym.  W takim przypadku należy jednak pamiętać iż „wymiana/remont/naprawa dachu w tym wymiana więźby dachowej oraz wszelkie inne prace mające charakter remontu, a nie ulepszenia termo modernizacyjnego (w tym wymiana pokrycia dachowego z wyłączeniem termomodernizacji stropodachu)” należą do katalogu kosztów niekwalifikowalnych. Ponadto należy pamiętać że w przypadku montażu instalacji fotowoltaicznej lub solarnej na dachu pokrytym eternitem wszelkie prace z tym związane powinny być wykonane przez osoby/firmy posiadające odpowiednie uprawnienia.


W ramach termomodernizacji wnioskodawca planuje docieplenie przegród zewnętrznych, w zależności od wyników prowadzonych ekspertyz wnioskodawca przewiduje możliwą konieczność wykonania zabezpieczenia przeciwwilgociowego budynku, tj. osuszenie i odgrzybienie ścian budynku. Czy takie działania, tj. osuszenie i odgrzybienie można zaliczyć do kosztów kwalifikowalnych?

Wszelkie prace związane z termomodernizacją budynków w ramach Działania 5.2 Efektywność energetyczna sektora publicznego, muszą być wykonane zgodnie ze sztuką budowlaną. Należy przez to rozumieć wykonanie inwestycji zgodnie z wszelkimi normami prawnymi i technicznymi mającymi zastosowanie w budownictwie, przy dochowaniu należytej staranności oraz według najlepszej wiedzy. W związku z tym, w przypadku gdy w wyniku przeprowadzonych ekspertyz konieczne okaże się wykonanie zabezpieczenia przeciwwilgociowego budynku, tj osuszenia i odgrzybienia ścian budynku prace te należy zaliczyć do kosztów kwalifikowalnych.

Należy jednak pamiętać że aby uznać projekt za kwalifikowalny musi on spełnić wszystkie wymagania przedstawione w punkcie 5.2 Kwalifikowalność projektu Regulaminu Konkursu. Ostateczna ocena kwalifikowalności projektu możliwa będzie po przedłożeniu pełnej dokumentacji projektu wymienionej w Regulaminie Konkursu oraz załącznikach.


Jeżeli w obiekcie jest komercyjne wykorzystanie pomieszczeń oraz pomieszczenia OSP, to czy będą one objęte dofinansowaniem, czy należy powierzchnie zajmowane przez w/w uznać jako kategorie kosztów niekwalifiowalnych?

Pomieszczenia wykorzystywane komercyjnie oraz pomieszczenia OSP co do zasady mogą być zaliczone do kategorii kosztów kwalifikowalnych pod warunkiem, że spełniają definicję budynku użyteczności publicznej. Dodatkowo należy mieć na uwadze, że dofinansowanie w zakresie pomieszczeń wykorzystywanych komercyjnie może stanowić pomoc publiczną w rozumieniu artykułu 107 ust 1 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej, a możliwość jej przyznania uzależniona będzie od spełniania szczegółowych warunków przewidzianych przepisami dotyczącymi pomocy publicznej.


Czy dofinansowaniem objęte są tylko budynki, które są dostępne dla osób niepełnosprawnych? W przypadku gdy nie są, to czy trzeba zapewnić dostępność i co mieści się w pojęciu tej dostępności dla osób niepełnosprawnych?

W ramach działania wsparcie może być udzielone projektom uwzględniającym koncepcję uniwersalnego projektowania, w tym realizującym zasadę dostępności dla osób z niepełnosprawnościami. Jeżeli budynek nie spełnia ww. zasad należy przeprowadzić odpowiednie prace tak aby była ona spełniona, a koszty tych prac umieścić po stronie kosztów niekwalifikowanych. Koncepcja uniwersalnego projektowania  jest realizowana przez zastosowanie co najmniej standardów dostępności, które stanowią załącznik nr 2 do Wytycznych w zakresie realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasady równości szans kobiet i mężczyzn.


Wnioskodawca zamierza złożyć wniosek o dofinansowanie w ramach RPO WL, działania 5.2. W ramach realizacji zadania  planowany jest również  montaż instalacji fotowoltaicznej na budynku Urzędu Miasta o wielkości poniżej 40 Kw wyłącznie dla własnych potrzeb energetycznych UM . Projektowana instalacja nie jest przewymiarowana. Z uwagi na przerwy w pracy Urzędu (soboty, niedziele, święta oraz popołudnia każdego dnia) będzie występować nadmiar produkcji wytwarzanej energii z zamontowanej instalacji choć nie będzie ona przewymiarowana. Nadprodukcja energii elektrycznej będzie odprowadzana do sieci i sprzedawana. Proszę o informację, czy dofinansowanie w/w instalacji stanowi pomoc publiczną oraz czy do składanego wniosku o dofinansowanie należy dołączyć umowę z PGE na sprzedaż i odbiór energii elektrycznej.

Dofinansowanie nie będzie stanowiło pomocy publicznej, jeśli obiekt, na potrzeby którego montowana jest instalacja fotowoltaiczna nie będzie służyć do prowadzenia działalności gospodarczej, polegającej na oferowaniu na rynku towarów lub usług. Umowa z PGE nie jest obligatoryjnym załącznikiem.


W ramach działania 5.2 zostanie poddany termomodernizacji budynek szkoły w którym znajdują się mieszkania komunalne. Czy w takiej sytuacji w projekcie będzie wystepowała pomoc publiczna?

Mieszkania komunalne nie wpisują się w definicję  budynku użyteczności publicznej określoną w Regulaminie konkursu i tym samym nie mogą stanowić kosztu kwalifikowanego. Pomoc publiczną należy rozpatrywać wyłącznie w odniesieniu do wnioskowanego dofinansowania.


Czy gmina będzie traktowana jako „przedsiębiorstwo” i czy w związku z tym obligatoryjny jest montaż licznika ciepła, chłodu, ciepłej wody użytkowej? A także czy obligatoryjny jest montaż termostatów i zaworów podpionowych?

Gmina będzie traktowana jako przedsiębiorstwo, jeżeli prowadzi działalność gospodarczą, polegającą na oferowaniu na rynku towarów lub usług.

Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu działanie 5.2 „W przypadku realizacji projektów z zakresu głębokiej termomodernizacji konieczne będzie spełnienie warunków ex-ante z Dyrektywy 2006/32/EC, w szczególności odnoszących się do instalacji indywidualnych liczników ciepła w budynkach, podłączonych do ogrzewania sieciowego i poddawanych renowacji oraz nową Dyrektywą Energy Efficiency 2012/27/EU, w której kontynuowane są wymogi Dyrektywy 2006/32/EC w sprawie indywidualnego pomiaru ciepła. Dopuszcza się zastosowanie podzielników kosztów ogrzewania zamontowanych na każdym grzejniku w przypadkach wymienionych w Dyrektywie 2012/27/EU. Wprowadzenie indywidualnego pomiaru ciepła powinno mieć miejsce zawsze w połączeniu z wprowadzeniem zaworów termostatycznych w budynkach, w których nie zostały one jeszcze zamontowane.”

Dyrektywa 2006/32/WE nakłada na państwa członkowskie obowiązek zapewnienia, by odbiorcy końcowi zostali wyposażeni – po konkurencyjnych cenach – w indywidualne liczniki, które będą odpowiednio odzwierciedlały ich rzeczywiste zużycie energii i podawały informacje na temat rzeczywistego czasu zużycia. W większości przypadków obowiązek ten podlega warunkom, że powinno to być technicznie wykonalne, uzasadnione finansowo i proporcjonalne do potencjalnej oszczędności energii. W przypadku podłączania liczników w nowych budynkach lub przy przeprowadzaniu ważniejszych renowacji budynków, zgodnie z dyrektywą 2010/31/UE, należy zawsze montować takie indywidualne liczniki. Dyrektywa 2006/32/WE zawiera również wymóg zapewnienia jasnych rozliczeń na podstawie rzeczywistego zużycia, o wystarczającej częstotliwości pozwalającej odbiorcom na regulowanie ich własnego zużycia energii.

W związku z powyższym oraz mając na uwadze fakt, że zgodnie z dyrektywą w sprawie efektywności energetycznej zakres audytu energetycznego nie obejmuje jedynie oceny charakterystyki technicznej danego budynku, ale również analizę ilości energii zużywanej w stosunku do końcowego wykorzystania energii oraz wpływu zmian zachowań zasadny jest fakt, że wnioskodawca jest zobowiązany do montażu licznika ciepła, chłodu, ciepłej wody użytkowej.


Jeżeli w budynku szkoły, który będzie objęty projektem, znajduje się oddział przedszkolny (do 5ciu godz.), który podlega pod szkołę, a organem prowadzącym i utrzymującym jest Gmina, natomiast od mieszkańców nie są pobierane żadne opłaty, to czy w projekcie będzie występowała pomoc publiczna? Czy w związku z wyżej opisanym oddziałem przedszkolnym Gmina jako organ prowadzący będzie traktowana jako „przedsiębiorstwo”?

W celu określenia, czy wsparcie stanowi pomoc publiczną w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, należy określić, czy spełnione są wszystkie przesłanki jej wystąpienia. W pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć, czy Wnioskodawca działa jako przedsiębiorstwo ("każdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą, bez względu na status prawny i sposób funkcjonowania") oraz jeżeli tak, czy wparcie wpłynie na wymianę handlową między państwami członkowskimi i grozi zakłóceniem konkurencji. W przypadku, gdy działalność przedszkola finansowana jest przez państwo oraz stanowi działalność edukacyjną realizowaną w ramach zadań publicznych, wówczas działalność taka nie będzie traktowana jako działalność gospodarcza. W takim przypadku, Wnioskodawca nie będzie działać jako przedsiębiorca i tym samym dofinansowanie, w związku z taką działalnością nie będzie stanowiło pomocy publicznej.

Komunikaty

Dostępnych 14 komunikatów.

Ostatnia modyfikacja:

RPO WL (RPO Lubelskie)