Przeskocz do treści Przeskocz do menu

Pytania i odpowiedzi (cz. 2)

W załączniku nr 4 do Regulaminu konkursu (Opis wskaźników w ramach Działania 9.1) widnieje informacja, iż: wskaźnik „Liczba osób pracujących, łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek, po opuszczeniu programu” należy mierzyć „do czterech tygodni od zakończenia przez uczestnika udziału w projekcie”.

W załączniku nr 15 (Szczegółowe warunki dotyczące poszczególnych form zatrudnienia oraz sposób weryfikacji i monitorowania spełniania kryterium efektywności zatrudnieniowej)z kolei widnieje informacja: „Kryterium efektywności zatrudnieniowej odnosi się do odsetka osób, które podjęły pracę w okresie do trzech miesięcy następujących po dniu, w którym zakończyły udział w projekcie”.

W jakim okresie w związku z tym należy monitorować wskaźnik „Liczba osób pracujących, łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek, po opuszczeniu programu”, który jest de facto wskaźnikiem efektywności zatrudnieniowej?


Wskaźnik „Liczba osób pracujących, łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek, po opuszczeniu programu”, zgodnie z zapisami zawartymi w Regulaminie konkursu nr RPLU.09.01.00-IP.02-06-001/15 jest wskaźnikiem rezultatu bezpośredniego, nie zaś wskaźnikiem efektywności zatrudnieniowej. Należy więc monitorować go w okresie do czterech tygodni od zakończenia przez uczestnika udziału w projekcie.

Zgodnie z definicją zawartą w Regulaminie konkursu nr RPLU.09.01.00-IP.02-06-001/15 (Rozdział 3.5), wskaźniki rezultatu bezpośredniego dotyczą oczekiwanych efektów wsparcia ze środków EFS. Określają efekt zrealizowanych działań w odniesieniu do osób,
np. w postaci zmiany sytuacji na rynku pracy. W celu ograniczenia wpływu czynników zewnętrznych na wartość wskaźnika rezultatu bezpośredniego, powinien on być jak najbliżej powiązany z działaniami wdrażanymi w ramach odpowiedniego projektu. Oznacza to, że wskaźnik rezultatu obrazuje efekt wsparcia udzielonego danej osobie i nie obejmuje efektów dotyczących grupy uczestników, która nie otrzymała wsparcia. Wskaźniki rezultatu odnoszą się w przypadku osób bezpośrednio do sytuacji po zakończeniu wsparcia.


Zgodnie z kryterium formalnym RPO WL wnioskodawca oraz partner muszą mieć łącznie obrót za ostatni zamknięty rok obrotowy przynajmniej równy wartości projektu. Czy jeżeli wnioskodawca prywatny realizuje projekt w partnerstwie z jednostką sektora finansów publicznych, to obrót jednostki sektora finansów publicznych rozumie się jako poniesione wydatki w ostatnim zakończonym roku? Czy obrót jednostki sektora finansów publicznych w ogóle nie jest brany pod uwagę przy sumowaniu wartości obrotów?

Zgodnie z zapisami Instrukcji wypełniania wniosku Rozdział V „Potencjał i doświadczenie wnioskodawcy (i partnerów)” - Zał. 2 do Regulaminu przedmiotowego konkursu, w przypadku jednostek sektora finansów publicznych jako obroty należy rozumieć wartość wydatków poniesionych w poprzednim roku przez danego projektodawcę (tj. wnioskodawcę i/lub partnera).

Potencjał finansowy partnera (w tym również partnera z sektora finansów publicznych), traktowany jest jako część składowa łącznego potencjału wnioskodawcy i partnera i podlega weryfikacji na etapie oceny formalnej oraz merytorycznej w kontekście wydatków zaplanowanych w ramach budżetu danego projektu.


Wnioskodawca założył, że część uczestników projektu odbędzie w ramach projektu tylko staże zawodowe. Czy we wniosku o dofinansowanie trzeba określić konkretne zawody, w których będą odbywane staże, czy też decyzja o profilu odbywanego stażu może zostać podjęta dopiero po przejściu przez uczestnika IPD?

Jeżeli uczestnik projektu będzie objęty w ramach projektu tylko stażem zawodowym i inną formą wsparcia z wyłączeniem szkolenia zawodowego, to decyzja o profilu odbywanego stażu może zostać podjęta dopiero po opracowaniu dla danego uczestnika IPD. Należy pamiętać, iż w przypadku objęcia uczestnika projektu szkoleniem zawodowym i stażem zawodowym, staż zawodowy musi być powiązany ze szkoleniem zawodowym w którym uczestniczył uczestnik projektu.


Czy jeżeli zostanie wniesiony wkład własny w ramach kosztów bezpośrednich w postaci "wynagrodzenie doradcy zawodowego" w ramach zadania IPD, którym należy wypłacić wynagrodzenie. To czy ten rodzaj wkładu własnego powinien być traktowany jako niepieniężny czy finansowy?

Wkład własny wniesiony przez wnioskodawcę w „postaci wynagrodzenia doradcy zawodowego” w ramach zadania IPD, powinien być  traktowany jako wkład w postaci finansowej.


W związku z naborem wniosków w ramach Działania 9.1 RPO WL proszę o informację czy możliwe jest założenie w ramach projektu, że uczestnicy projektu uzyskają zatrudnienie w innym kraju niż Polska? W ramach projektu prowadzone będzie pośrednictwo pracy którego efektem będzie uzyskanie kontraktu zagranicznego dla uczestnika projektu - czy takie działania są dopuszczalne w ramach projektu?  Czy w takim przypadku kosztem kwalifikowalnym będzie również sfinansowanie kosztów dojazdu na miejsce pracy oraz dodatek relokacyjny?

W ramach konkursu nr RPLU.09.01.00-IP.02-06-001/15, ogłoszonego w ramach  Działania 9.1 RPO WL 2014-2020 nie jest możliwe skierowanie uczestników do zatrudnienia w innym kraju niż Polska czy też uzyskanie przez nich kontraktu zagranicznego. 


Zgodnie z Kryterium 12 Załącznika nr 3 do Regulaminu konkursu: Wymogi formalne i kryteria oceny projektów, Beneficjent powinien zmierzyć efektywność zatrudnieniową w projekcie – kiedy tego pomiaru należy dokonać? Wg. Zał. 4 mamy monitorować do 4 tygodni od zakończenia udziału w projekcie od efektywności zatrudnieniowej, a wg. Zał. 15 powinna być mierzona do 3 miesięcy od ukończenia przez UP udziału w projekcie?  Który okres pomiaru powinniśmy zastosować?

Okres pomiaru wskaźnika powinien być zastosowany w zależności od rodzaju wskaźnika, jaki będzie mierzony. Zgodnie z zapisami zawartymi w Regulaminie konkursu nr RPLU.09.01.00-IP.02-06-001/15 wskaźnik rezultatu bezpośredniego nie jest wskaźnikiem efektywności zatrudnieniowej. Należy, więc monitorować go w okresie do czterech tygodni od zakończenia przez uczestnika udziału w projekcie.

Zgodnie z definicją zawartą w Regulaminie konkursu nr RPLU.09.01.00-IP.02-06-001/15 (Rozdział 3.5), wskaźniki rezultatu bezpośredniego dotyczą oczekiwanych efektów wsparcia ze środków EFS. Określają efekt zrealizowanych działań w odniesieniu do osób,
np. w postaci zmiany sytuacji na rynku pracy. W celu ograniczenia wpływu czynników zewnętrznych na wartość wskaźnika rezultatu bezpośredniego, powinien on być jak najbliżej powiązany z działaniami wdrażanymi w ramach odpowiedniego projektu. Oznacza to, że wskaźnik rezultatu obrazuje efekt wsparcia udzielonego danej osobie i nie obejmuje efektów dotyczących grupy uczestników, która nie otrzymała wsparcia. Wskaźniki rezultatu odnoszą się w przypadku osób bezpośrednio do sytuacji po zakończeniu wsparcia.


Z której wartości liczyć wartość wskaźnika efektywności zatrudnieniowej – bazując na liczbie osób, które rozpoczynają projekt, czy liczbie osób, które zakładamy, że ukończą projekt?

W przypadku, gdy projekt zakłada objęcie wsparciem 100 osób, bez względu na ilość osób, które przerwą udział w projekcie, Wnioskodawca wymagany wskaźnik powinien liczyć od 100 osób, ponieważ każdy z uczestników musi mieć zapewnioną kompleksowość wsparcia w ramach projektu. Wnioskodawca z uwagi na obligatoryjność IPD i skuteczność całej ścieżki wsparcia dla danego uczestnika nie powinien zawężać wachlarza wsparcia dla grupy docelowej projektu.


Grupę docelową stanowią co najmniej w 80% osoby bezrobotne, w tym 60% długotrwale bezrobotnych.

Zakres „w tym” w kryterium formalnym specyficznym nr 2 (Grupę docelową w projekcie stanowią w co najmniej 80 % osoby bezrobotne, w tym: - osoby odchodzące z rolnictwa – co najmniej 15 %, - osoby długotrwale bezrobotne – co najmniej 60 % ) odnosi się do liczby osób bezrobotnych.


Gr. docelową stanowi 50 długotrwale bezrobotnych osób. Czy w tej sytuacji wnioskodawca powinien wybrać następujące wskaźniki produktu:
- Liczba osób bezrobotnych, w tym długotrwale bezrobotnych, objętych wsparciem
w programie

- Liczba osób długotrwale bezrobotnych objętych wsparciem w programie

W tej sytuacji czy wystarczy, że wnioskodawca wybierze wskaźnik rezultatu bezpośredniego:
- Liczba osób pracujących, łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek, po opuszczeniu programu dla Liczba osób długotrwale bezrobotnych objętych wsparciem w programie i określi go na poziomie 28% zgodnie z dok. Konkursową czy powinien również wybrać wskaźnik:

- Liczba osób pracujących, łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek, po opuszczeniu programu dla Liczba osób bezrobotnych, w tym długotrwale bezrobotnych, objętych wsparciem w programie i określić go na poziomie 45%?
W tej sytuacji mimo, że grupę stanowią tylko osoby długotrwale bezrobotne to wskaźnik byłby na poziomie 45% a nie 28%. Jak wygląda kwestia kwalifikacji? czy również należy wybrać oba wskaźniki dla Liczby osób bezrobotnych, w tym długotrwale bezrobotnych, objętych wsparciem w programie oraz dla Liczby osób długotrwale bezrobotnych objętych wsparciem w programie?

W przedmiotowym konkursie określona została wymagana struktura uczestników projektu poprzez wskazanie minimalnego udziału grup w projekcie, tj. wśród minimum 80 % os. bezrobotnych, co najmniej 60 % mają stanowić os. długotrwale bezrobotne oraz co najmniej 15 % os. odchodzące z rolnictwa. W związku z tym pomiar poziomu efektywności zatrudnieniowej jest obligatoryjny wobec osób bezrobotnych ( min. 45 %), osób długotrwale bezrobotnych (min. 28 %) oraz osób odchodzących z rolnictwa. Natomiast zastosowanie pozostałych poziomów efektywności dla reszty uczestników jest uzależnione od grup, które faktycznie wystąpią w projekcie (np. osoby bierne zawodowo, osoby z niepełnosprawnościami).

Odnosząc się do pytania dotyczącego wyboru odpowiednich wskaźników produktu należy obydwa wskaźniki odpowiadające tej grupie docelowej w projekcie zgodnie z kryterium specyficznym nr 2.

Ponadto Wnioskodawca zobowiązany jest do wyboru wszystkich adekwatnych do zakresu rzeczowego projektu wskaźników produktu i rezultatu, które zostały określone w załączniku nr 4 do Regulaminu Konkursu w ramach Działania 9.1: „Aktywizacja zawodowa” RPO WL na lata 2014 - 2020


W punkcie 2.28 generatora wniosków aplikacyjnych jest lista rozwijana, który z zapisów należy wybrać z listy ? Czy powinno to być "19 Edukacja" , "24 Inne niewyszczególnione usługi" czy też jeszcze inny element ? W punkcie 2.29 generatora wniosku należy wybrać tematy uzupełniające czy w ramach tego konkursu tematami uzupełniającymi mogą być "06 Niedyskryminacja" oraz "07 Równość płci" , które można wybrać z listy rozwijanej. Zgodnie z instrukcją wypełniania wniosku tematy te powinny być zgodne z RPO WL i mieć odzwierciedlenie w treści. Czy zatem jeśli w treści projektu będzie mowa o podejmowaniu działań np. w postaci pierwszeństwa w rekrutacji kobiet i osób niepełnosprawnych (o ile problematyka wskazuje na ich trudniejszą sytuację na rynku pracy) to czy te tematy mogą być uznane za uzupełniające na podstawie tych zapisów?

W punkcie 2.28 należy wybrać z listy rozwijanej jeden dominujący dział gospodarki, którego dotyczy projekt. W przypadku realizacji projektu, którego specyfika jest różnorodna w ww. polu należy wskazać „24 Inne niewyszczególnione usługi”. Natomiast w punkcie 2.29 „Tematy uzupełniające” IOK zaleca wybór opcji „08 Nie dotyczy”.


Względem, których grup uczestników należy dokonać pomiaru efektywności i jakie
są wymagane poziomy minimalne efektywności?

W przedmiotowym konkursie określona została wymagana struktura uczestników projektu poprzez wskazanie minimalnego udziału grup w projekcie, tj. wśród minimum 80 % os. bezrobotnych, co najmniej 60 % mają stanowić os. długotrwale bezrobotne oraz
co najmniej 15 % os. odchodzące z rolnictwa. W związku z tym pomiar poziomu efektywności zatrudnieniowej jest obligatoryjny wobec osób bezrobotnych ( min. 45 %), osób długotrwale bezrobotnych (min. 28 %) oraz osób odchodzących z rolnictwa (min. 22 %). Natomiast zastosowanie pozostałych poziomów efektywności dla reszty uczestników jest uzależnione od grup, które faktycznie wystąpią w projekcie (np. osoby bierne zawodowo, osoby z niepełnosprawnościami).


W zał. nr 3 wskazano kryterium formalne specyficzne nr 12 o efektywności zatrudnieniowej. Proszę o informację jakie są konkretne wymogi procentowe dotyczące tego wskaźnika tj. ile taki wskaźnik powinien wynosić wśród długotrwale bezrobotnych, itd. oraz gdzie w dokumentacji konkursowe mogę znaleźć informacje na ten temat. W wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków  Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014 – 2020 oraz zał. nr 11 do regulaminu jest informacja w jaki sposób należy dokonywać pomiaru wskaźnika efektywności, ale nie ma określonych progów procentowych dla poszczególnych grup.

Kryteria wyboru projektów zostały określone w załączniku nr 3, który stanowi integralną część Regulaminu Konkursu. Zgodnie z treścią ww. załącznika (kryterium formalne specyficzne nr 2) przedmiotowe wskaźniki muszą zostać założone na takim poziomie, by po opuszczeniu programu pracę podjęło co najmniej 45% osób bezrobotnych, co najmniej 28% osób długotrwale bezrobotnych, co najmniej 30% osób biernych zawodowo (o ile dotyczy), co najmniej 19% osób z niepełnosprawnościami(o ile dotyczy), a także by co najmniej 22% uczestników spośród odchodzących z rolnictwa podjęło zatrudnienie w sektorze pozarolniczym.


Kryterium formalne specyficzne nr 2. W projekcie mamy założyć, że minimum 60% GD będą stanowiły osoby długotrwale bezrobotne i 15% osoby odchodzące z rolnictwa, które według definicji mają być osobami bezrobotnymi. Obligatoryjne wskaźniki zatrudnienia mówią, że w projekcie mamy zapewnić dla:

- osób bezrobotnych wskaźnik zatrudnienia na poziomie min. 45%

- osób długotrwale bezrobotnych na poziomie 28%

- osób odchodzących z rolnictwa na poziomie 22%

Jeśli Wnioskodawca założy grupę docelową w postaci 100% osób odchodzących z rolnictwa będących jednocześnie osobami długotrwale bezrobotnymi, na jakim poziomie w takiej sytuacji ma być założony wskaźnik zatrudnienia?

W przedmiotowym konkursie określona została wymagana struktura uczestników projektu poprzez wskazanie minimalnego udziału grup w projekcie, tj. wśród minimum 80 % os. bezrobotnych co najmniej 60 % mają stanowić os. długotrwale bezrobotne oraz co najmniej 15 % os. odchodzące z rolnictwa. W związku z tym pomiar poziomu efektywności zatrudnieniowej jest obligatoryjny wobec osób bezrobotnych, osób długotrwale bezrobotnych oraz osób odchodzących z rolnictwa. Natomiast zastosowanie pozostałych poziomów efektywności dla reszty uczestników jest uzależnione od grup, które faktycznie wystąpią w projekcie (np. osoby bierne zawodowo, osoby z niepełnosprawnościami).


W jakim okresie należy mierzyć realizację kryterium formalnego specyficznego nr 2 dotyczącego skuteczności realizacji projektu: W ramach projektu po opuszczeniu programu:
a) pracę podejmie (łącznie z pracującymi na własny rachunek) co najmniej:

  • 45% osób bezrobotnych,
  • 28% osób długotrwale bezrobotnych,
  • 30% osób biernych zawodowo (o ile dotyczy),
  • 19% osób z niepełnosprawnościami (osoby  z orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności) o ile dotyczy);

b) co najmniej 22% uczestników spośród odchodzących z rolnictwa podejmie zatrudnienie w sektorze pozarolniczym (odejście z KRUS do ZUS).

Czy powyższe kryterium należy traktować jak wskaźnik rezultatu bezpośredniego i monitorować w okresie do czterech tygodni od zakończenia przez uczestnika udziału w projekcie. Czy uznać ,że powyższe kryterium stanowi efektywność zatrudnieniową i pomiaru dokonać zgodnie z zapisami załącznika nr 15 (Szczegółowe warunki dotyczące poszczególnych form zatrudnienia oraz sposób weryfikacji i monitorowania spełniania kryterium efektywności zatrudnieniowej.)?

Kryterium formalne specyficzne nr 2 określa minimalne procenty (dotyczące wskaźników rezultatu), które muszą zostać założone w projekcie. Okres pomiaru każdego wskaźnika powinien być zastosowany w zależności od rodzaju wskaźnika, jaki będzie mierzony. Zgodnie z zapisami zawartymi w Regulaminie konkursu nr RPLU.09.01.00-IP.02-06-001/15 wskaźnik rezultatu bezpośredniego nie jest wskaźnikiem efektywności zatrudnieniowej. Należy, więc monitorować go w okresie do czterech tygodni od zakończenia przez uczestnika udziału w projekcie.

Zgodnie z definicją zawartą w Regulaminie konkursu nr RPLU.09.01.00-IP.02-06-001/15 (Rozdział 3.5), wskaźniki rezultatu bezpośredniego dotyczą oczekiwanych efektów wsparcia ze środków EFS. Określają efekt zrealizowanych działań w odniesieniu do osób,
np. w postaci zmiany sytuacji na rynku pracy. W celu ograniczenia wpływu czynników zewnętrznych na wartość wskaźnika rezultatu bezpośredniego, powinien on być jak najbliżej powiązany z działaniami wdrażanymi w ramach odpowiedniego projektu. Oznacza to, że wskaźnik rezultatu obrazuje efekt wsparcia udzielonego danej osobie i nie obejmuje efektów dotyczących grupy uczestników, która nie otrzymała wsparcia. Wskaźniki rezultatu odnoszą się w przypadku osób bezpośrednio do sytuacji po zakończeniu wsparcia.

Ponadto Wnioskodawca zobowiązany jest do wyboru wszystkich adekwatnych do zakresu rzeczowego projektu wskaźników produktu i rezultatu, które zostały określone w załączniku nr 4 do Regulaminu Konkursu w ramach Działania 9.1: „Aktywizacja zawodowa” RPO WL na lata 2014 – 2020.


W generatorze nie jest jasne gdzie można zaznaczyć wkład finansowy. Czy należy to opisać jedynie w opisie "uzasadnienie dla przewidzianego w projekcie wkładu własnego". Nie będzie to jednak widoczne w Budżecie. Proszę również o wyjaśnienie co oznacza "wkład prywatny" w tab. "szczegółowy budżet – podsumowanie. Może właśnie we "wkładzie prywatnym" powinnam zaznaczyć wkład własny finansowy ? Czy jeżeli wniesiemy wkład własny w ramach kosztów bezpośrednich w postaci "wynagrodzenie doradcy zawodowego" w ramach zadania IPD, którym należy wypłacić wynagrodzenie. To czy ten rodzaj wkładu własnego powinien być traktowany jako niepieniężny czy finansowy?

Należy wskazać wartość wkładu finansowego. Dlatego też wkład finansowy należy traktować jako różnicę dwóch pozycji (w generatorze LSI2014 sekcja 2.30 - tabela: Wartość projektu):

„wkład własny (łącznie)” oraz „wkład własny: w tym wkład niepieniężny”.

Istotnym dopełnieniem informacji zawartych w budżecie projektu jest część opisowa wniosku. Spójność zapisów w obu powyższych częściach wniosku jest poddawana weryfikacji na etapie oceny merytorycznej wniosku. Dlatego też, mając świadomość ograniczeń wynikających z konstrukcji generatora LSI2014,zaleca  się aby treści zawarte
w części budżetowej i opisowej wniosku, były ujęte w sposób możliwie najbardziej przejrzysty. „Wynagrodzenie doradcy zawodowego” w ramach zadania IPD nie może stanowić wkładu niepieniężnego w ramach projektu.

Pole we wniosku o nazwie „Wkład prywatny” odnosi się wkładu własnego pochodzącego ze środków prywatnych (np. środków własnych beneficjenta będącego podmiotem prywatnym). Zagadnienia dot. wkładu prywatnego zawarte zostały również w Instrukcji wypełniania wniosku (załącznik nr 2 do regulaminu przedmiotowego konkursu) – str. 53
w części: „Metodologia wyliczenia dofinansowania i wkładu prywatnegow ramach wydatków objętych pomocą publiczną i pomocą de minimis”.


Czy w ramach konkursu działania 9.1 RPO Województwa Lubelskiego możliwe jest, oprócz szkoleń zawodowych dających kwalifikacje zawodowe, zaplanowanie w projekcie szkoleń językowych zakończonych egzaminem zewnętrznym TELC ? Jeśli tak to czy szkolenia takie mogą być rozliczane stawkami jednostkowymi?

Zgodne z założeniami konkursu nr RPLU.09.01.00-IP.02-06-001/15 możliwe i wymagane jest aby w realizowanych projektach zaplanowane były szkolenia zawodoweprzy założeniu, iż zakończą się one egzaminem zewnętrznym, spełniającym wymogi zawarte w kryterium formalnym specyficznym nr 6 Sposób realizacji szkoleń (załącznik nr 3 do Regulaminu konkursu).

W przypadku szkoleń, które nie noszą znamion szkoleń zawodowych oraz nie podlegają ocenie i walidacji po zakończeniu etapu szkoleniowego ich koszty nie mogą zostać uznane za kwalifikowane. Jednocześnie należy mieć na uwadze, że szkolenia, które kończą się jedynie uzyskaniem świadectwa lub zaświadczenia o ukończonym szkoleniu nie mogą być zaliczane do szkoleń zawodowych spełniających wymogi kryterium formalnego specyficznego nr 6 (załącznik nr 3 do Regulaminu konkursu). Dopuszczalne są bowiem tylko takie szkolenia, które kończą się dokumentem potwierdzającym kwalifikacje do wykonywania określonych czynności i zadań zawodowych oraz posiadane umiejętności, kompetencje i wiedzę we wskazanym zakresie, a nie potwierdzające jedynie uczestnictwo w szkoleniu. Kwalifikacje w tym przypadku należy rozumieć jako formalny wynik oceny
i walidacji, który uzyskuje się w sytuacji, kiedy właściwy organ uznaje, że dana osoba osiągnęła efekty uczenia się spełniające określone standardy.

Jednocześnie informuję, iż zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu nr RPLU.09.01.00-IP.02-06-001/15, (Wykaz skrótów i pojęć – Słowniczek, str. 5) stawki jednostkowe traktowane są jako uproszczona metoda rozliczania projektów. Natomiast w projektach realizowanych w ramach Działania 9.1 (Konkurs nr RPLU.09.01.00-IP.02-06-001/15) stosowanie stawek jednostkowych nie jest możliwe, co odnosi się również do sposobu rozliczania szkoleń. Zapis mówiący o braku zastosowania w przedmiotowym naborze stawek jednostkowych, został zawarty w Podrozdziale 4.3 Budżet projektu, Regulaminu konkursu.


W jaki sposób pogodzić zasadę dostosowania wsparcia (szkolenia) do indywidualnych potrzeb uczestników wynikającą z wcześniejszej diagnozy uczestników do wymogu  podania/określenia ramowego opisu programu szkolenia już na etapie przygotowywania wniosku o dofinansowanie?

Wszelkie działania zaplanowane w projekcie powinny zostać przeanalizowane na etapie przygotowywania wniosku o dofinansowanie. Przed sporządzeniem wniosku Wnioskodawca powinien dokonać rozeznania rynku pracy, w kontekście zapotrzebowania na konkretne szkolenia w regionie/powiecie, w którym planuje  realizację projektu oraz wśród potencjalnej grupy docelowej, tak aby formy wsparcia zastosowane w ramach projektu były jak najbardziej skuteczne i efektywne.


Czy diagnoza uczestnika ma odnosić się do założonych w projekcie ram proponowanych szkoleń?

Aby wsparcie w ramach projektu było skuteczne i zasadne tematyka szkoleń zawsze musi być dostosowana do zdiagnozowanych potrzeb uczestników projektu, wynikających z ich aktualnego stanu wiedzy, doświadczenia oraz zdolności i przeciwwskazań do wykonywania danego zawodu w oparciu o opracowanie Indywidualnych Planów Działania.


Co w sytuacji gdy wynikająca z diagnozy uczestnika tematyka szkoleń będzie odbiegać od założonego ramowego opisu programu szkolenia?

W przypadku, gdy w trakcie realizacji projektu wystąpi taka konieczność, Wnioskodawca ma prawo wnieść zmiany do wniosku o dofinansowanie w celu dostosowania zapisów dotyczących m.in. tematyki szkoleń zawodowych do potrzeb i predyspozycji uczestników (IPD).


Zgodnie z treścią 2 kryterium formalnego specyficznego, w ramach konkursu wskaźniki te określono na następującym poziomie:

 - dla os. bezrobotnych – 45%

- dla os. długotrwale bezrobotnych – 28%

- dla os. biernych zawodowo – 30%

- dla os. z niepełnosprawnościami – 19%

Jaki odsetek uczestników projektu powinien znaleźć zatrudnienie w sytuacji,gdy:

- wszyscy uczestnicy projektu będą os. z niepełnosprawnościami (projekt skierowany wyłącznie do tych osób)

- dodatkowo, 80% uczestników projektu stanowić będą os. bezrobotne
z niepełnosprawnościami zaś 60% - os. długotrwale bezrobotne z niepełnosprawnościami (zgodnie z kryterium formalnym specyficznym nr 1).

Zgodnie z kryterium formalnym specyficznym nr 1 grupę docelową projektu wśród min. 80% osób bezrobotnych musi stanowić co najmniej 15% osób odchodzących z rolnictwa oraz co najmniej 60% osób długotrwale bezrobotnych.

Ponadto należy pamiętać, iż kryterium efektywności zatrudnieniowej jest mierzone
w odniesieniu do grup docelowych (np. osoby długotrwale bezrobotne, osoby
z niepełnosprawnościami). Jeżeli jeden uczestnik projektu kwalifikuje się do kilku grup, wówczas jest on wykazywany we wszystkich kategoriach, do których należy (zgodnie z załącznikiem nr 15 do Regulaminu Konkursu). W związku z tym, aby kryterium formalne specyficzne nr 2 zostało spełnione, wskaźnik efektywności zatrudnieniowej musi zostać założony na takim poziomie,  by po opuszczeniu programu pracę podjęło co najmniej 45% osób bezrobotnych, co najmniej 28% osób długotrwale bezrobotnych, co najmniej 30% osób biernych zawodowo (o ile dotyczy), co najmniej 19% osób z niepełnosprawnościami, a także by co najmniej 22% uczestników spośród odchodzących z rolnictwa podjęło zatrudnienie w sektorze pozarolniczym.

Czy to oznacza że jeżeli 50% uczestników to będą osoby niepełnosprawne, w tym długotrwale bezrobotne to musimy uzyskać wskaźnik efektywności na poziomie 28%, czyli zatrudnić 15 osób niepełnosprawnych?

W przedmiotowym konkursie określona została wymagana struktura uczestników projektu poprzez wskazanie minimalnego udziału grup w projekcie. Zakładając, że Wnioskodawca obejmie wsparciem wyłącznie osoby z niepełnosprawnościami, minimum 80 % spośród uczestników projektu musi posiadać status os. bezrobotnych (w tym co najmniej 60 % mają stanowić os. długotrwale bezrobotne oraz co najmniej 15 % os. odchodzące z rolnictwa).

W takim przypadku pomiar poziomu efektywności zatrudnieniowej będzie obligatoryjny wobec osób bezrobotnych (min. 45 %), osób długotrwale bezrobotnych (min. 28 %), osób odchodzących z rolnictwa (min. 22 %) oraz osób z niepełnosprawnościami (min. 19 %).

Komunikaty

Dostępnych 42 komunikatów.

Ostatnia modyfikacja:

RPO WL (RPO Lubelskie)