Przeskocz do treści Przeskocz do menu

Pytania i odpowiedzi do konkursu (cz. 1)

Czy  do spełnienia kryterium  premiującego nr 1 wystarczy, że w projekcie  zostaną zaplanowane  np. dwie grupy  szkoleniowe: jedna   tematycznie związana z sektorem białej  gospodarki a druga z sektorem zielonej gospodarki (oprócz innych szkoleń) czy też   projekt  musi przewidywać wyłącznie takie szkolenia?

Zgodnie z załącznikiem nr 3 do Regulaminu Konkursu kryterium premiujące nr 1 należy uznać za spełnione wtedy, gdy Wnioskodawca w projekcie zakłada organizację form wsparcia „prowadzących do nabycia, podniesienia, uzupełnienia lub zmiany kwalifikacji zawodowych / doświadczenia zawodowego (…) w sektorach białej i / lub zielonej gospodarki”. Należy jednak pamiętać, iż wsparcie w ramach realizowanego projektu powinno być dostosowane do indywidualnych potrzeb uczestników. W związku z tym rodzaj i tematyka szkolenia powinny wynikać z wcześniejszej diagnozy, tak aby wsparcie zastosowane wobec konkretnego uczestnika było zasadne i skuteczne. Nie ma zatem wymogu by były to wyłącznie szkolenia z ww. zakresów.


Czy zidentyfikowane potrzeby pracodawców z regionu (dot. ww. kryterium) oznaczają, że wnioskodawca ma wymienić konkretne firmy z nazwy we wniosku?

Należy mieć na uwadze fakt, iż kryterium premiujące nr 1 weryfikowane jest na podstawie zapisów zawartych we wniosku. Projektodawca powinien więc przedstawić informacje, na podstawie których będzie można stwierdzić, że zastosowane wobec uczestników formy wsparcia będą zgodne ze zidentyfikowanymi potrzebami pracodawców z regionu. Zapisy te powinny być poparte wiarygodnymi dokumentami potwierdzającymi przeprowadzenie ww. rozeznania (raporty z badań, ankiety, opracowania), z możliwością wskazania konkretnych pracodawców.


Czy we wniosku należy podać argumenty za tym,  że w projekcie nie występuje pomoc publiczna? Czy też wystarczy tylko sam zapis o tym.

Zgodnie z Regulaminem Konkursu Wnioskodawca ubiegający się o dofinansowanie musi sam ocenić czy w projekcie występuje pomoc publiczna (Rozdział 4.2 Pomoc publiczna / pomoc de minimis). W przypadku stwierdzenia, iż w projekcie nie występują formy wsparcia objęte zasadami pomocy publicznej Wnioskodawca nie ma obowiązku argumentowania powyższej informacji.


Czy w grupie docelowej projektu muszą się znaleźć obligatoryjnie rolnicy i członkowie ich rodzin?

Zgodnie z kryteriami formalnymi specyficznymi, weryfikowanymi w ramach przedmiotowego konkursu, w grupie docelowej projektu wśród osób bezrobotnych co najmniej 15% stanowią „osoby odchodzące z rolnictwa” (kryterium 1 Struktura grupy docelowej) oraz co najmniej 22% spośród nich „podejmie zatrudnienie w sektorze pozarolniczym” (kryterium 2 Skuteczność realizacji projektu). Z uwagi na powyższe Wnioskodawca zobligowany jest do ujęcia ww. osób w planowanej grupie docelowej.


Czy zapis w regulaminie dot. kosztów pośrednich w pkt. 4.3 Budżet projektu pkt. 7 Koszty pośrednie są kwalifikowalne …pkt. e) organizacja wsparcia w ramach projektu, w tym organizacja szkoleń i doradztwa (a nie prowadzenie i doradztwa) dotyczy opłat np. za wynajem sal szkoleniowych, cateringu, zwrotu kosztów dojazdu na szkolenie, stypendium szkoleniowego itp.?

Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie informuje, iż wnioskodawca jest zobligowany do racjonalnego planowania wydatków na etapie tworzenia wniosku aplikacyjnego. Szczegółowy budżet projektu jest podstawą do oceny kwalifikowalności i racjonalności kosztów a jego założenia powinny bezpośrednio wynikać z opisanych we wniosku o dofinansowanie zadań i ich etapów. W szczegółowym budżecie projektu ujmowane są jedynie wydatki kwalifikowane spełniające warunki określone w projekcie Wytycznych programowych dotyczących systemu wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020 w zakresie Europejskiego Funduszu Społecznego. Należy przy tym pamiętać, iż zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu dla Działania 9.1 RPO WL 2014-2020: „W  ramach projektów współfinansowanych z EFS wnioskodawca przedstawia zakładane koszty projektu we wniosku o dofinansowanie w formie budżetu zadaniowego, tj. przedstawia podział na:

a) koszty bezpośrednie dotyczące zadań merytorycznych (tj. koszty kwalifikowane poszczególnych zadań realizowanych przez beneficjenta w ramach projektu, które są bezpośrednio związane z tymi zadaniami);

b) koszty pośrednie (tj. koszty administracyjne związane z obsługą projektu z katalogu określonego w projekcie Wytycznych programowych).”

Budżet zadaniowy oznacza przedstawienie kosztów kwalifikowanych projektu w podziale na zadania merytoryczne. Przykładowo, zadaniem merytorycznym w projekcie EFS w ramach kosztów bezpośrednich jest m.in.: realizacja szkoleń, studia podyplomowe, staże, zatrudnienie subsydiowane. Zadania merytorycznego nie stanowią pojedyncze wydatki np. usługa cateringowa, hotelowa i trenerska.

W ramach katalogu wskazanego w projekcie Wytycznych programowych dotyczących systemu wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020 w zakresie Europejskiego Funduszu Społecznego koszty pośrednie stanowią koszty administracyjne związane z obsługą projektu, w szczególności:

a) koszty koordynatora lub kierownika projektu oraz innego personelu bezpośrednio zaangażowanego w zarządzanie projektem i jego rozliczanie w tym, monitorowanie, o ile jego zatrudnienie jest niezbędne dla realizacji projektu, w tym w szczególności koszty wynagrodzenia tych osób, ich delegacji służbowych i szkoleń oraz koszty związane
z wdrażaniem polityki równych szans przez te osoby;

b) koszty zarządu (koszty wynagrodzenia osób uprawnionych do reprezentowania jednostki, których zakresy czynności nie są przypisane wyłącznie do projektu, np. kierownik jednostki);

c) koszty personelu obsługowego (obsługa kadrowa, finansowa, administracyjna, sekretariat, kancelaria, obsługa prawna – w tym w zakresie prowadzenia procedury zamówień publicznych) na potrzeby funkcjonowania jednostki;

d) koszty obsługi księgowej (koszty wynagrodzenia osób księgujących wydatki w projekcie, w tym koszty zlecenia prowadzenia obsługi księgowej projektu biuru rachunkowemu);

e) organizacja wsparcia w ramach projektu, w tym organizacja szkoleń i doradztwa (ale nie prowadzenie szkoleń i doradztwa);

f) prowadzenie rekrutacji w ramach projektu, w szczególności wyszukiwanie i informowanie uczestników projektu i prowadzenie spotkań informacyjnych o projekcie oraz koszt ogłoszeń rekrutacyjnych w mediach, na plakatach, ulotkach (ale nie koszt personelu udzielającego wsparcia i identyfikującego potrzeby uczestników, np. psychologa, o ile koszt taki jest uzasadniony specyfiką danego projektu);

g) koszty utrzymania powierzchni biurowych (czynsz, najem, opłaty administracyjne) związanych z obsługą administracyjną projektu;

h) wydatki związane z otworzeniem lub prowadzeniem wyodrębnionego na rzecz projektu subkonta na rachunku bankowym lub odrębnego rachunku bankowego;

i) działania informacyjno-promocyjne projektu (np. prowadzenie strony internetowej, prawidłowe oznakowanie projektu, zakup materiałów promocyjnych i informacyjnych, zakup ogłoszeń prasowych);

j) amortyzacja, najem lub zakup aktywów (środków trwałych i wartości niematerialnych
i prawnych) używanych na potrzeby personelu, o którym mowa w lit. a – d – z zastrzeżeniem podrozdziału 6.16 pkt 12) Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków;

k) opłaty za energię elektryczną, cieplną, gazową i wodę, opłaty przesyłowe, opłaty za odprowadzanie ścieków w zakresie związanym z obsługą administracyjną projektu;

l) koszty usług pocztowych, telefonicznych, internetowych, kurierskich związanych z obsługą administracyjną projektu;

m) koszty usług powielania dokumentów związanych z obsługą administracyjną projektu;

n) koszty materiałów biurowych i artykułów piśmienniczych związanych z obsługą administracyjną projektu;

o) koszty ubezpieczeń majątkowych;

p) koszty ochrony;

q) koszty sprzątania pomieszczeń związanych z obsługą administracyjną projektu, w tym środki do utrzymania ich czystości oraz dezynsekcję, dezynfekcję, deratyzację tych pomieszczeń;

r) koszty zabezpieczenia prawidłowej realizacji umowy.

W związku z powyższym zapis z punktu e) organizacja wsparcia w ramach projektu, w tym organizacja szkoleń i doradztwa (ale nie prowadzenie szkoleń i doradztwa) wyklucza zawarcie się w nim kosztów odnoszących się bezpośrednio do samej realizacji zadania szkolenia (stypendium szkoleniowe, zwrot kosztów dojazdu na szkolenie, catering, wynajem sal szkoleniowych). Nie są to koszty administracyjne związane z obsługą projektu lecz koszty dotyczące zadania merytorycznego i bezpośrednio z nim związane. Należy je zatem zakwalifikować jako koszty bezpośrednie w projekcie.


W Regulaminie konkursu, wśród podmiotów uprawionych do ubiegania się o dofinansowanie wymienione są m.in.:” osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą i oświatową na podstawie przepisów odrębnych”.  Czy „przepisy odrębne” odnoszą się wyłącznie do działalności oświatowej? Czy Wnioskodawcą może być osoba prowadząca działalność gospodarczą?

Zgodnie z treścią zapisów podrozdziału 3.1 pkt 3 Regulaminu konkursowego RPO WL, Działania 9.1 podmiotami uprawnionymi do ubiegania się o dofinansowanie są m.in. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą i oświatową. Natomiast co się tyczy przepisów odrębnych odnoszą się one w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność oświatową do ustawy o systemie oświaty, a w odniesieniu do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą do ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.


Zgodnie z treścią 2 kryterium formalnego specyficznego, w ramach konkursu wskaźniki te określono na następującym poziomie:

- dla os. bezrobotnych – 45%

- dla os. długotrwale bezrobotnych – 28%

- dla os. biernych zawodowo – 30%

- dla os. z niepełnosprawnościami – 19%

Jaki odsetek uczestników projektu powinien znaleźć zatrudnienie w sytuacji, gdy:

- wszyscy uczestnicy projektu będą os. z niepełnosprawnościami (projekt skierowany wyłącznie do tych osób)

- dodatkowo, 80% uczestników projektu stanowić będą os. bezrobotne z niepełnosprawnościami zaś 60% - os. długotrwale bezrobotne z niepełnosprawnościami (zgodnie z kryterium formalnym specyficznym nr 1).

Zgodnie z kryterium formalnym specyficznym nr 1 grupę docelową projektu wśród min. 80% osób bezrobotnych musi stanowić co najmniej 15% osób odchodzących z rolnictwa oraz co najmniej 60% osób długotrwale bezrobotnych. Ponadto należy pamiętać, iż kryterium efektywności zatrudnieniowej jest mierzone w odniesieniu do grup docelowych (np. osoby długotrwale bezrobotne, osoby z niepełnosprawnościami). Jeżeli jeden uczestnik projektu kwalifikuje się do kilku grup, wówczas jest on wykazywany we wszystkich kategoriach, do których należy (zgodnie z załącznikiem nr 15 do Regulaminu Konkursu). W związku z tym, aby kryterium formalne specyficzne nr 2 zostało spełnione, wskaźnik efektywności zatrudnieniowej musi zostać założony na takim poziomie, by po opuszczeniu programu pracę podjęło co najmniej 45% osób bezrobotnych, co najmniej 28% osób długotrwale bezrobotnych, co najmniej 30% osób biernych zawodowo (o ile dotyczy), co najmniej 19% osób z niepełnosprawnościami, a także by co najmniej 22% uczestników spośród odchodzących z rolnictwa podjęło zatrudnienie w sektorze pozarolniczym.


Czy jeśli planujemy wsparcie dla osób niepełnosprawnych w projekcie to trener zatrudnienia wspomaganego jest obligatoryjny dla wszystkich niepełnosprawnych uczestników czy powinien pojawić się tylko w przypadku jeśli taka potrzeba będzie wynikać z IPD?

Zgodnie z treścią zapisów rozdziału 3.2 pkt 1 Regulaminu konkursowego RPO WL, Działania 9.1 wsparcie adaptacyjne może obejmować w przypadku osób niepełnosprawnych finansowanie zatrudnienia asystenta osoby niepełnosprawnej, jednakże nie jest to wymóg obligatoryjny i powinien wynikać z indywidualnych potrzeb osób niepełnosprawnych objętych wsparciem w ramach projektu.


Czy można planować w projekcie inne niż wskazane w regulaminie konkursu  formy wsparcia jeśli uzasadnimy ich stosowanie np. wsparcie psychologiczne, coaching itp.

Zastosowane mogą być tylko formy wsparcia zawarte w SZOOP RPO WL 2014-2020 dla Działania 9.1 RPO WL, wskazane w regulaminie konkursu dla tego Działania.


Czy w ramach konkursu 9.1 „Aktywizacja zawodowa” grupę docelową mogą   stanowić:

- byli żołnierze kontraktowi i zawodowi oraz pracownicy cywilni wojska z terenu województwa lubelskiego powyżej 30 r.z, którzy w chwili przystąpienia do projektu są:

Bezrobotni lub nieaktywni zawodowo i należą do następujących grup:

- kobiety

- osoby po 50 r. ż.

- osoby o niskich kwalifikacjach

Zgodnie z Regulaminem Konkursu dla Działania 9.1: „Aktywizacja zawodowa” grupę docelową projektu stanowią osoby w wieku 30 lat i więcej, bezrobotne oraz bierne zawodowo z terenu woj. lubelskiego, należące co najmniej do jednej z następujących grup:

a) osoby w wieku 50 lat i więcej;

b) kobiety;

c) osoby z niepełnosprawnościami;

d) osoby długotrwale bezrobotne;

e) osoby o niskich kwalifikacjach.

Instytucja Pośrednicząca podkreśla, iż decydująca dla kwalifikowalności osoby fizycznej do udziału w projekcie jest wyłącznie przynależność do minimum jednej z wymienionych grup docelowych. Nie ma więc znaczenia fakt, iż potencjalną grupę uczestników stanowiliby„byli żołnierze kontraktowi i zawodowi oraz pracownicy cywilni wojska z terenu województwa lubelskiego powyżej 30 r. ż.”.

Należy jednak pamiętać, iż zgodnie z kryterium formalnym specyficznym nr 1 grupę docelową projektu wśród min. 80% osób bezrobotnych musi stanowić co najmniej 15% osób odchodzących z rolnictwa oraz co najmniej 60% osób długotrwale bezrobotnych. Z uwagi na powyższe Wnioskodawca zobligowany jest do ujęcia ww. osób w planowanej grupie docelowej.


Kryterium premiujące nr 1 – czy wystarczy jeśli np. jedna/ dwie grupy uczestników będą szkolone z zakresu białej/zielonej gospodarki czy wszystkie szkolenia w projekcie mają dotyczyć białej/zielonej gospodarki aby kryterium było spełnione?

Zgodnie z załącznikiem nr 3 do Regulaminu Konkursu kryterium premiujące nr 1 należy uznać za spełnione wtedy, gdy Wnioskodawca w projekcie zakłada organizację form wsparcia „prowadzących do nabycia, podniesienia, uzupełnienia lub zmiany kwalifikacji zawodowych/doświadczenia zawodowego (…) w sektorach białej i/lub zielonej gospodarki”. Należy jednak pamiętać, iż wsparcie w ramach realizowanego projektu powinno być dostosowane do indywidualnych potrzeb uczestników. W związku z tym rodzaj i tematyka szkolenia powinny wynikać z wcześniejszej diagnozy, tak aby wsparcie zastosowane wobec konkretnego uczestnika było zasadne i skuteczne. Nie ma zatem wymogu by były to wyłącznie szkolenia z ww. zakresów.


Proszę o wyjaśnienie zapisu regulaminu konkursu RPLU.09.01.00-IP.02-06-001/15 rozdział 3.2 Typy projektu, dotyczącego możliwości realizowania usług szkoleniowych przez instytucje posiadające wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych prowadzonych przez WUP w Lublinie. Czy instytucja Organizująca konkurs wyklucza możliwość realizowania usług szkoleniowych przez instytucje posiadające wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych prowadzonych przez inne Wojewódzkie Urzędy Pracy?

Posiadanie wpisu do Rejestru Instytucji Szkoleniowych dokonanego przez organ rejestrowy inny niż Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie nie stanowi podstawy do wykluczenia z możliwości realizowania usług szkoleniowych w projekcie w ramach Działania 9.1 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020 (konkurs nr RPLU.09.01.00-IP.02-06-001/15).


Czy temat uzupełniający (poz. 2.29 w LSI) należy wybrać z listy rozwijalnej obligatoryjnie? Czy będzie to przedmiotem oceny/ przyznania dodatkowych punktów?

Pole w generatorze LSI2014 pozycja 2.29 Tematy uzupełniające nie może pozostać nieuzupełnione. W ww. pozycji z listy rozwijanej należy wybrać zagadnienie najbardziej adekwatne do specyfiki konkretnego projektu. Istnieje również możliwość wybrania opcji „0.8 Nie dotyczy”. Jednocześnie należy wyjaśnić iż Tabela 2.29 stanowi część wspólną  generatora LSI2014 dla wszystkich instytucji organizujących konkursy w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020. Dodatkowo informuję, we wzorze karty oceny merytorycznej nie została przewidziana pozycja dot. tematów uzupełniających. Wpływ na ostateczną ocenę punktową wniosku o dofinansowanie mają wszystkie zapisy znajdujące się we wniosku o dofinansowanie projektu.


Czy  należy opisać trwałość projektu,  czy wpisać "nie dotyczy"?

Kwestie dot. trwałości projektu zostały opisane w ppkt. 4.1 Instrukcji wypełniania wniosku (załącznik nr 2 do Regulaminu). W sytuacji w której w projekcie, ze względu na jego specyfikę, nie występuje trwałość, we wniosku o dofinansowanie należy wpisać: „nie dotyczy”. Pole we wniosku dot. trwałości projektu nie może pozostać niewypełnione, ponieważ zasady wypełniania wniosku wymuszają udzielenie odpowiedzi na przedmiotowe pytanie.


Czy wskaźniki należy założyć na 100 % tzn, że  ukończy projekt (tzn. zrealizuje wszystkie etapy przewidzianego wsparcia) zakładana na początku liczba uczestników czy też należy uwzględnić tu czynniki  niezależne: np. choroba, wypadek, sytuacja rodzinna i wówczas założyć realnie, że  projekt ukończy 95% uczestników?

Mając na uwadze sytuacje losowe takie jak np. choroba, wypadek lub śmierć uczestnika oraz niemożliwość zrekrutowania kolejnego uczestnika ze względu na zaawansowany etap indywidualnej ścieżki wsparcia oraz stopień realizacji projektu, istnieje możliwość aby przyjąć założenie, iż projekt ukończy nieznacznie mniejsza liczba osób niż początkowa ilość uczestników projektu, przy jednoczesnym zapewnieniu ze strony wnioskodawcy, iż na etapie realizacji projektu podejmie on wszelkie działania zmierzające do objęcia wszystkimi formami wsparcia 100% uczestników projektu (dot. np. utworzenia listy rezerwowej uczestników na etapie rekrutacji do projektu).


Co należy wpisać z listy rozwijalnej przy poz. 2.27 typ obszaru realizacji jeżeli zakładamy, że projektem będzie objęte całe województwo (wg klasyfikacji DeGURBA i  GUS)?

W przypadku, gdy projekt realizowany jest na obszarze więcej niż jednej gminy, w LSI2014 w tabeli 2.27 Typ obszaru realizacji należy wybrać kod dominujący (czyli występujący najczęściej). Oznacza to iż w przypadku projektu, który zakłada objecie wsparciem całego województwa lubelskiego, w pozycji dot. kwalifikacji DEGURBA należy wskazać: „03 Obszary wiejskie…”, natomiast w pozycji dot. klasyfikacji GUS należy wybrać: „tereny wiejskie”.


Chciałam zgłosić, że generator LSI ciągle wskazuje na puste pola, które są uzupełnione, źle wylicza stawkę na uczestnika pomimo uzupełnienia pól dot. kosztów ogółem i liczby uczestników, zawiesza się i nie działa poprawnie, również przy próbie zgłoszenia błędu przez stronę pojawia komunikat o błędzie.

Kwestie techniczne dot. funkcjonowania LSI2014 oraz problemów z walidacją danych we wniosku należy zgłaszać bezpośrednio do administratorów systemu za pomocą modułu „help desk” znajdującego się na stronie https://lsi2014.lubelskie.pl, klikając na ikonę „Zgłoś błąd na stronie” znajdującą się na dole ekranu. Funkcja ta dostępna jest po zalogowaniu się do systemu LSI2014.


Czy istnieje możliwość w ramach konkursu 9.1 RPO WL zorganizowania kursu umiejętności zawodowych zgodnie z podstawą programową wybranego zawodu (Kryterium formalne specyficzne nr 6 – Zał. nr 3 Wymogi formalne i kryteria oceny projektów)  i egzamin zlecić zewnętrznej firmie/organizacji/jednostce? Jaki wzór zaświadczenia zgodnie z odpowiednim rozporządzeniem MEN będzie wykorzystywany do potwierdzenia zdobytej wiedzy i umiejętności?

 W ramach Działania 9.1 RPO WL 2014-2020 muszą być realizowane szkolenia zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust.1 pkt 37 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Szkolenia te mają na celu wyłącznie uzyskanie, uzupełnienie lub doskonalenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Kwalifikacje należy rozumieć jako formalny wynik oceny i walidacji, który uzyskuje się w sytuacji, kiedy właściwy organ uznaje, że dana osoba osiągnęła efekty uczenia się spełniające określone standardy. Dodatkowo szkolenia muszą spełniać łącznie wszystkie trzy przesłanki wskazane w treści kryterium formalnego specyficznego nr 6.

Każde szkolenie musi się kończyć egzaminem zewnętrznym mającym na celu weryfikację kwalifikacji zawodowych. Istotą egzaminu zewnętrznego jest to, że potwierdzanie uprawnień/kwalifikacji w zawodzie, ocena wiedzy i umiejętności oraz opracowanie jednolitych standardów egzaminu są dokonywane przez uprawniony podmiot (właściwy organ) inny niż podmiot prowadzący szkolenie, tj. przygotowujący do tego egzaminu.       Szkolenia objęte dofinansowaniem w ramach projektu powinny kończyć się egzaminem zewnętrznym przeprowadzonym przez uprawnioną do tego instytucję.   

Dokumentami potwierdzającymi kwalifikacje zawodowe uczestników szkoleń  mogą być świadectwa, zaświadczenia, certyfikaty itp., potwierdzające nabyte umiejętności. Muszą zawierać informacje o zakresie szkolenia/kursu, o liczbie godzin szkoleniowych oraz wynikach egzaminu i być zgodne z właściwym rozporządzeniem MEN, co wynika z właściwych przepisów prawa krajowego stosowanych przez instytucje organizujące egzamin. Zgodnie z Rozporządzeniem z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych po zakończeniu udziału w kursie umiejętności zawodowych, uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, a nie potwierdzenie nabytych kwalifikacji. Przystąpienie do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie umożliwia kwalifikacyjny kurs zawodowy.

Organizacja kursu umiejętności zawodowych (KUZ) w ramach konkursu ogłoszonego w Działaniu 9.1 RPO WL w 2015 r. nie spełnia wszystkich wymogów wskazanych w kryterium formalnym specyficznym nr 6 (Sposób realizacji szkoleń). W związku z powyższym, jego organizacja w projekcie złożonym w odpowiedzi na ogłoszony konkurs w Działaniu 9.1, nie jest możliwa.

Zgodnie z § 10 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. poz. 186,
z późn. zm.) KUZ nie obejmuje pełnej kwalifikacji w zawodzie. Ponadto, zgodnie z  § 11 ust. 1 i 2 ww. Rozporządzenia, KUZ kończy się zaliczeniem w formie ustalonej przez podmiot prowadzący kurs (nie jest to zatem egzamin zewnętrzny przeprowadzony przez właściwy organ, np. Okręgową Komisję Egzaminacyjną), natomiast osoba, która uzyskała zaliczenie, otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu KUZ (czyli dokument potwierdzający pewne umiejętności będące przedmiotem kursu, a nie kwalifikację w zawodzie). Zatem sam KUZ nie kończy się uzyskaniem dokumentu potwierdzającego kwalifikacje uczestników oraz nie kończy się egzaminem zewnętrznym mających na celu weryfikację kwalifikacji zawodowych. 


Czy konkurs w ramach Działania 9.1 zakłada kwalifikowalność wydatków poniesionych na koszty dojazdów uczestników projektu?

Zwrot kosztów dojazdu powinien być zapewniony w przypadku uzasadnionych potrzeb grupy docelowej (np. zwrot kosztów dojazdów dla osób niepełnosprawnych, bezrobotnych).


Kwalifikacje zawodowe ma uzyskać 80% uczestników szkoleń, nie uczestników całego projektu? W projekcie, który planuje napisać zgodnie z IPD, tylko cześć osób odbędzie szkolenia, ok. 70% grupy docelowej.

Zgodnie z treścią kryterium premiującego nr 3: „w ramach projektu po opuszczeniu programu kwalifikacje zawodowe uzyska co najmniej 80 % uczestników szkoleń” wskazany w kryterium procent uczestników projektu, którzy uzyskają kwalifikacje zawodowe po opuszczeniu programu, dotyczy tych uczestników, którzy będą  objęci szkoleniami w ramach projektu.


Czy istnieje obowiązek żeby zapewnić wsparcie trenera realizującego działania w zakresie zatrudnienia wspomaganego dla osób niepełnosprawnych jeżeli w projekcie będzie część osób niepełnosprawnych? W dokumentacji konkursowej na stronie 15 jest zapis w przypadku zdiagnozowania potrzeb osoby z niepełnosprawnościami zapewnione jest wsparcie trenera realizujące działania w zakresie zatrudnienia wspomaganego”.  Czy jest to punkt obowiązkowy?

Zgodnie z treścią zapisów rozdziału 3.2 pkt 1 Regulaminu konkursowego RPO WL, Działania 9.1 wsparcie adaptacyjne może obejmować w przypadku osób niepełnosprawnych finansowanie zatrudnienia asystenta osoby niepełnosprawnej, jednakże nie jest to wymóg obligatoryjny i powinien wynikać z indywidualnych potrzeb osób niepełnosprawnych objętych wsparciem w ramach projektu.


Jeżeli planowane jest zaangażowanie podwykonawców tylko w ramach jednego zadania i obejmuje to tylko kilka pozycji budżetowych w tym zadaniu - czy wypełniając punkt 4.5 należy w tabeli wybrać wszystkie zadania i w każdym zadaniu gdzie nie ma angażowania podwykonawców również to opisać?

Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach RPO WL w kolumnie drugiej tabeli należy wybrać z listy rozwijanej te zadania w których realizację zaangażowani są podwykonawcy. Na liście rozwijanej dostępne są te zadania, które zostały wskazane w części 4.1 wniosku.


Dokumentacja konkursowa str. 36 pkt. 28 mówi: Rozliczeniu w ramach projektu podlega uzgodniona kwota ryczałtowa tj. albo jej pełna wysokość (w przypadku zrealizowania zadania), albo kwota „0” (w przypadku jej niezrealizowania lub zrealizowania jedynie w części).

Czy powyższy zapis oznacza, że jeśli Wnioskodawca ustalił określoną kwotę ryczałtową na zadanie "realizacja szkoleń", a jeden z uczestników nie podszedł do szkolenia, gdyż wcześniej zakończył udział w projekcie, przez co zadanie nie zostało w pełni zrealizowane, to kwota ryczałtowa na to zadanie wyniesie 0, czyli beneficjent w ogóle nie otrzyma dofinansowania na to zadanie?

Zgodnie z Regulaminem Konkursu Projektodawca zamierzający stosować kwoty ryczałtowe określa we wniosku:

a) zadania, które w ramach projektu zostaną objęte kwotą ryczałtową/kwotami ryczałtowymi oraz zakres kwoty/kwot ryczałtowych, którymi mają zostać objęte zadania w ramach projektu;

b) wskaźniki jakie mają zostać osiągnięte wraz z realizacją każdego z celów objętych kwotą ryczałtową;

c) dokumenty, jakie będą służyły weryfikacji rzeczywistej realizacji każdego z zadań objętych kwotą ryczałtową;

d) wysokość kwoty/kwot ryczałtowych;

e) sposób wyliczenia kwot ryczałtowych w oparciu o wartości poszczególnych zadań wpisanych do szczegółowego budżetu projektu;

f) uzasadnienie wydatków rozliczanych za pomocą kwot ryczałtowych.

W przypadku rozliczania projektu za pomocą kwot ryczałtowych zadania uznaje się za wykonane, a ich koszty za kwalifikowalne z chwilą osiągnięcia wskaźników przypisanych do poszczególnych kwot ryczałtowych. W związku z tym konieczne jest ich precyzyjne zdefiniowanie we wniosku o dofinansowanie.

Należy również pamiętać, że stosowanie kwot ryczałtowych stanowi uproszczenie w rozliczaniu wydatków w ramach projektów, ale wiąże się z pewnym ryzykiem dla Projektodawcy w postaci ewentualnej konieczności poniesienia wydatków wyższych od zaplanowanych (w celu osiągnięcia określonych zadań i wskaźników) lub wręcz uznania całości kwoty za niekwalifikowalną (w sytuacji niezrealizowania zadania i/lub nieosiągnięcia wskaźnika). W przypadku tego typu rozliczeń, płatność związana jest bowiem z efektami,a nie podjętymi działaniami.


Czy doposażenie stanowiska pracy można w projekcie przewidzieć jako oddzielną formę wsparcia ?

W rozdziale 3.2 Regulamin konkursu nr RPLU.09.01.00-IP.02-06-001/15 obowiązującego dla Działania 9.1 RPO WL 2014-2020 wskazano, iż w ramach konkursu wsparciem może zostać objęty wyłącznienastępujący typ projektów:

1) Programy aktywizacji zawodowej obejmujące jedną lub kilka z następujących form wsparcia:

a) poradnictwo zawodowe lub/i pośrednictwo pracy;

b) staże i/lub praktyki zawodowe;

c) szkolenia prowadzące do nabycia, podniesienia, uzupełnienia lub zmiany kwalifikacji zawodowych (w tym organizacja szkoleń połączona z praktyką zawodową u pracodawcy);

d) subsydiowane zatrudnienie z możliwością połączenia z refundacją wyposażenia lub

doposażenia stanowiska pracy;

e) wsparcie adaptacyjne pracownika, który uzyskał zatrudnienie w ramach zatrudnienia subsydiowanego, jak również dla osoby odbywającej staż, praktykę zawodową, w zakresie dostosowania kompetencji i kwalifikacji pracownika/ stażysty/praktykanta do potrzeb pracodawcy oraz profilu wykonywanej pracy. (Wsparcie adaptacyjne może obejmować doradztwo, szkolenia oraz wsparcie indywidualnego opiekuna, w przypadku osób niepełnosprawnych finansowanie pracy asystenta osoby niepełnosprawnej oraz doposażenie stanowiska pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych);

f) wspieranie mobilności zawodowej poprzez pokrycie kosztów dojazdu do pracy lub wstępnego zagospodarowania w nowym miejscu zamieszkania, w tym poprzez finansowanie kosztów dojazdu, zapewnienie środków na zasiedlenie.

Przedstawione powyżej formy wsparcia są zgodne z zapisami obowiązującego Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014 – 2020 i należy je stosować literalnie.


Czy można w budżecie projektu uwzględnić jako oddzielną pozycję koszty zatrudnienia pracowników tj, doradca zawodowy, pośrednik pracy, specjalista
ds. organizacji staży itp. ? Czy np. jest to finansowane w ramach kosztów pośrednich?

We wniosku o dofinansowanie projektu wykazywany jest szczegółowy budżet ze wskazaniem kosztów jednostkowych, który jest podstawą do oceny kwalifikowalności wydatków na etapie oceny wniosku o dofinansowanie. W odniesieniu do zadań merytorycznych we wniosku o dofinansowanie projektu wykazywany jest limit kosztów, które mogą zostać poniesione przez beneficjenta na ich realizację. Limit kosztów bezpośrednich w ramach budżetu zadaniowego na etapie wnioskowania o środki powinien wynikać ze szczegółowej kalkulacji kosztów jednostkowych wykazanej we wniosku o dofinansowanie, tj. szczegółowym budżecie projektu.

Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu nr RPLU.09.01.00-IP.02-06-001/15 w ramach projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Wnioskodawca przedstawia zakładane koszty projektu we wniosku o dofinansowanie w formie budżetu zadaniowego, tj. przedstawia podział na:

a) koszty bezpośrednie dotyczące zadań merytorycznych (tj. koszty kwalifikowane poszczególnych zadań realizowanych przez beneficjenta w ramach projektu, które są bezpośrednio związane z tymi zadaniami);

b) koszty pośrednie (tj. koszty administracyjne związane z obsługą projektu z katalogu określonego w Wytycznych programowych dotyczących systemu wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020 - w zakresie Europejskiego Funduszu Społecznego).

Koszty pośrednie są kwalifikowane w ramach niniejszego konkursu i stanowią koszty administracyjne związane z obsługą projektu, w szczególności:

a) koszty koordynatora lub kierownika projektu oraz innego personelu bezpośrednio zaangażowanego w zarządzanie projektem i jego rozliczanie w tym, monitorowanie, o ile jego zatrudnienie jest niezbędne dla realizacji projektu, w tym w szczególności koszty wynagrodzenia tych osób, ich delegacji służbowych i szkoleń oraz koszty związane
z wdrażaniem polityki równych szans przez te osoby;

b) koszty zarządu (koszty wynagrodzenia osób uprawnionych do reprezentowania jednostki, których zakresy czynności nie są przypisane wyłącznie do projektu, np. kierownik jednostki);

c) koszty personelu obsługowego (obsługa kadrowa, finansowa, administracyjna, sekretariat, kancelaria, obsługa prawna – w tym w zakresie prowadzenia procedury zamówień  publicznych) na potrzeby funkcjonowania jednostki;

d) koszty obsługi księgowej (koszty wynagrodzenia osób księgujących wydatki w projekcie, w tym koszty zlecenia prowadzenia obsługi księgowej projektu biuru rachunkowemu);

e) organizacja wsparcia w ramach projektu, w tym organizacja szkoleń i doradztwa (ale nie prowadzenie szkoleń i doradztwa);

f) prowadzenie rekrutacji w ramach projektu, w szczególności wyszukiwanie i informowanie uczestników projektu i prowadzenie spotkań informacyjnych o projekcie oraz koszt ogłoszeń rekrutacyjnych w mediach, na plakatach, ulotkach (ale nie koszt personelu udzielającego wsparcia i identyfikującego potrzeby uczestników, np. psychologa, o ile koszt taki jest uzasadniony specyfiką danego projektu);

g) koszty utrzymania powierzchni biurowych (czynsz, najem, opłaty administracyjne) związanych z obsługą administracyjną projektu;

h) wydatki związane z otworzeniem lub prowadzeniem wyodrębnionego na rzecz projektu subkonta na rachunku bankowym lub odrębnego rachunku bankowego;

i) działania informacyjno-promocyjne projektu (np. prowadzenie strony internetowej, prawidłowe oznakowanie projektu, zakup materiałów promocyjnych i informacyjnych, zakup ogłoszeń prasowych);

j) amortyzacja, najem lub zakup aktywów (środków trwałych i wartości niematerialnych
i prawnych) używanych na potrzeby personelu, o którym mowa w lit. a – d – z zastrzeżeniem podrozdziału 6.16 pkt 12) Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków;

k) opłaty za energię elektryczną, cieplną, gazową i wodę, opłaty przesyłowe, opłaty za odprowadzanie ścieków w zakresie związanym z obsługą administracyjną projektu;

l) koszty usług pocztowych, telefonicznych, internetowych, kurierskich związanych z obsługą administracyjną projektu;

m) koszty usług powielania dokumentów związanych z obsługą administracyjną projektu;

n) koszty materiałów biurowych i artykułów piśmienniczych związanych z obsługą administracyjną projektu;

o) koszty ubezpieczeń majątkowych;

p) koszty ochrony;

q) koszty sprzątania pomieszczeń związanych z obsługą administracyjną projektu,w tym środki do utrzymania ich czystości oraz dezynsekcję, dezynfekcję, deratyzację tych pomieszczeń;

r) koszty zabezpieczenia prawidłowej realizacji umowy.

Koszty zatrudnienia doradcy zawodowego czy pośrednika pracy można sklasyfikować jako koszty bezpośredniedotyczące zadań merytorycznych (tj. koszty kwalifikowane poszczególnych zadań realizowanych przez beneficjenta w ramach projektu, które są bezpośrednio związane z tymi zadaniami), natomiast koszt zatrudnienia specjalisty ds. organizacji staży należy traktować jako część składową kosztów pośrednich, odnoszącą się do organizacji wsparcia w ramach projektu.


Czy w ramach projektu możemy finansować zatrudnienie pracownika urzędu pracy, który byłby takim personalnym doradcą klienta, opiekunem uczestnika projektu. Taka osoba kontaktowałaby się z pracodawcą uczestnika projektu, monitorowała postępy danej osoby, rozwiązywała ewentualne problemy. Taki opiekun służby swojemu klientowi poradą, jeżeli sam nie znałby rozwiązania danej kwestii , udzieliłby informacji, gdzie należy się zwrócić. Jeden pracownik miałby pod swoją opieką 5 osób.

Rolą Wnioskodawcy jest określenie czy stanowiska takie są niezbędne do prawidłowej i efektywnej realizacji projektu oraz zasadne i kwalifikowane w przypadku grupy, która planowana jest do objęcia wsparciem w ramach swojego przedsięwzięcia. W przypadku podjęcia pozytywnej decyzji w tej kwestii należy podkreślić, iż powiązane ze wskazanymi stanowiskami wydatki powinny być odpowiednio uzasadnione w treści wniosku o dofinansowanie oraz odpowiadać wymogom Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020. Zgodnie z treścią Regulaminu konkursu nr RPLU.09.01.00-IP.02-06-001/15 wszystkie działania muszą być dostosowane do zdiagnozowanych specyficznych potrzeb grupy docelowej, w tym m.in. poprzez zastosowanie indywidualnych planów (ścieżek) działania (wsparcia). Indywidualizacja działań zaplanowanych i podejmowanych w stosunku do uczestnika projektu, powinna stanowić jeden z kluczowych aspektów projektu, poprzedzony przeprowadzoną analizą sytuacji problemowej. We wskazanym zakresie – opisaną i uzasadnioną w treści wniosku o dofinansowanie projektu. Szczegółowa analiza oraz ocena zaplanowanych przez Wnioskodawcę działań, w ramach realizowanego typu projektu jest możliwa wyłącznie na etapie oceny merytorycznej, przy uwzględnieniu opisu sytuacji problemowej.


Czy jest konieczne opisywanie trwałości rezultatów projektu oraz wskazywanie okresu trwałości w odniesieniu do zadań w projekcie, jeżeli Wytyczne mówią ,, Zachowanie trwałości projektu obowiązuje w odniesieniu do współfinansowanej w ramach projektu infrastruktury lub inwestycji produkcyjnych” a Wnioskodawca nie przewiduje ponoszenia takich kosztów?

Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu współfinansowanego ze środków EFS w ramach RPO WL na lata 2014-2020 w przypadku gdy Wnioskodawca uzna, iż w projekcie  nie występuje trwałość, w kolumnach „Trwałość rezultatów projektu” oraz „Trwałość projektu” (sekcja: 4.1 Zadania) należy wpisać „nie dotyczy”.


Czy kwalifikowalny będzie wydatek na grupowe doradztwo zawodowe, prowadzone w formie jednodniowych warsztatów (8 godz.), podczas których trener aktywizacji zawodowej przedstawi, jak efektywnie poszukiwać pracy, jak sporządzić CV i list motywacyjny?

Zgodnie z treścią Regulaminu Konkursu możliwe do zrealizowania są wyłącznie formy dotyczące wsparcia przy realizacji programów aktywizacji zawodowej, m. in. usługi z zakresu poradnictwa zawodowego. Zaleca się aby poradnictwo zawodowe było świadczone przez osoby z wykształceniem wyższym magisterskim lub innym równoważnym, których program studiów obejmował przygotowanie w zakresie doradztwa zawodowego albo doradztwa personalnego lub które posiadają co najmniej roczne doświadczenie zawodowe w pracy na stanowisku doradcy zawodowego lub doradcy personalnego w publicznych służbach zatrudnienia lub agencjach zatrudnienia.

Indywidualizacja działań zaplanowanych i podejmowanych w stosunku do uczestnika projektu, a więc formuła wsparcia (indywidualne lub grupowe), czas trwania danej formy wsparcia i jej zawartość merytoryczna powinna stanowić jeden z kluczowych aspektów projektu, poprzedzony przeprowadzoną analizą sytuacji problemowej, w określonym zakresie – opisaną i uzasadnioną w treści wniosku o dofinansowanie projektu.

Szczegółowa analiza oraz ocena zaplanowanych przez Wnioskodawcę działań, w ramach realizowanego typu projektu jest możliwa wyłącznie na etapie oceny merytorycznej, przy uwzględnieniu opisu sytuacji problemowej.


Czy w ramach realizacji szkoleń zawodowych można przewidzieć w budżecie projektu stypendium szkoleniowe? Czy w ramach realizacji staży można przewidzieć w budżecie projektu refundację dodatku dla opiekuna stażysty?

Zgodnie z treścią rozdziału III, podrozdziału 3.2 – Regulaminu konkursu w ramach naboru
nr.RPLU.09.01.00-IP.02-06-001/15 Działanie 9.1: Aktywizacja zawodowa: Usługi szkoleniowe są realizowane przez instytucje posiadające wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych (uczestnikom przysługuje stypendium). Stypendium szkoleniowe jest integralną częścią szkolenia i przysługuje każdemu uczestnikowi. Staże w konkursie w ramach naboru mogą być objęte wsparciem, tym samym możliwe jest uwzględnienie stypendium stażowego dla uczestników projektu.


 W załączniku nr 4 do Regulaminu konkursu widnieje informacja, iż: wskaźnik „Liczba osób pracujących, łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek, po opuszczeniu programu” należy mierzyć „do czterech tygodni od zakończenia przez uczestnika udziału w projekcie”. W załączniku nr 15 (Szczegółowe warunki dotyczące poszczególnych form zatrudnienia oraz sposób weryfikacji i monitorowania spełniania kryterium efektywności zatrudnieniowej)z kolei widnieje informacja: „Kryterium efektywności zatrudnieniowej odnosi się do odsetka osób, które podjęły pracę w okresie do trzech miesięcy następujących po dniu, w którym zakończyły udział w projekcie”.

W jakim okresie w związku z tym należy monitorować wskaźnik „Liczba osób pracujących, łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek, po opuszczeniu programu”, który jest de facto wskaźnikiem efektywności zatrudnieniowej.

Wskaźnik „Liczba osób pracujących, łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek, po opuszczeniu programu”, zgodnie z zapisami zawartymi w Regulaminie konkursu nr RPLU.09.01.00-IP.02-06-001/15 jest wskaźnikiem rezultatu bezpośredniego, nie zaś wskaźnikiem efektywności zatrudnieniowej. Należy więc monitorować go w okresie
do czterech tygodni od zakończenia przez uczestnika udziału w projekcie.

Zgodnie z definicją zawartą w Regulaminie konkursu nr RPLU.09.01.00-IP.02-06-001/15 (Rozdział 3.5), wskaźniki rezultatu bezpośredniego dotyczą oczekiwanych efektów wsparcia ze środków EFS. Określają efekt zrealizowanych działań w odniesieniu do osób, np. w postaci zmiany sytuacji na rynku pracy. W celu ograniczenia wpływu czynników zewnętrznych na wartość wskaźnika rezultatu bezpośredniego, powinien on być jak najbliżej powiązany z działaniami wdrażanymi w ramach odpowiedniego projektu. Oznacza to, że wskaźnik rezultatu obrazuje efekt wsparcia udzielonego danej osobie i nie obejmuje efektów dotyczących grupy uczestników, która nie otrzymała wsparcia. Wskaźniki rezultatu odnoszą się w przypadku osób bezpośrednio do sytuacji po zakończeniu wsparcia.


Czy we wniosku o dofinansowanie trzeba określić konkretne profile szkoleń, które będą realizowane w ramach projektu? Czy wystarczy, że wnioskodawca zadeklaruje, że szkolenia zawodowe organizowane w ramach projektu będą spełniały wymogi kryterium 6 dotyczącego sposobu realizacji szkoleń oraz że będą przygotowywały do pracy w zawodach deficytowych określonych w oparciu o Monitoring zawodów deficytowych i nadwyżkowych z obszaru realizacji projektu? Konkretne profile szkoleń zostałyby określone w oparciu o indywidualne predyspozycje uczestników zdiagnozowane przez doradcę zawodowego w trakcie IPD.

Wtedy też w budżecie proj. wnioskodawca uwzględniłby pozycję szkolenia zawodowe
i uśredniony koszt szkolenia zawodowego na uczestnika.

Jeśli część osób w projekcie odbędzie tylko staże zawodowe (bez szkoleń zawodowych), czy konieczne jest określenie we wniosku konkretnych profili szkoleń, czy jest możliwość dobrania tych profili dopiero w trakcie realizacji projektu w oparciu o zdiagnozowane predyspozycje, kwalifikacje uczestników w wyniku IPD?

Zgodnie z treścią Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie projektów(…) w przypadku organizacji szkoleń konieczne jest podanie najważniejszych informacji dotyczących sposobu ich organizacji (miejsce prowadzenia zajęć, liczba edycji kursu, warunki do jego rozpoczęcia, planowane terminy rozpoczęcia i zakończenia, planowane harmonogramy szkolenia z liczbą godzin szkoleniowych, zaangażowana kadra, ramowy opis programu nauczania, materiały szkoleniowe, jakie zostaną przekazane uczestnikom).
Szczegółowa analiza oraz ocena zaplanowanych przez Wnioskodawcę działań, w ramach realizowanego typu projektu jest możliwa wyłącznie na etapie oceny merytorycznej, przy uwzględnieniu opisu sytuacji problemowej.


Czy w ramach organizacji szkoleń zawodowych można przeprowadzić kurs prawa jazdy kategorii C, pozwalający na nabycie kwalifikacji i uprawnień do pracy w zawodzie kierowcy samochodu ciężarowego? Wnioskodawca przewidział, że część szkoleń zawodowych będzie przygotowywała do zawodu kierowcy samochodu ciężarowego. W związku z tym przewidział wydatek na kurs prawa jazdy kategorii C oraz zdanie egzaminu teoretycznego i praktycznego. Czy można założyć, że niektóre osoby nie zdadzą egzaminu za pierwszym razem i przewidzieć wydatek na kolejne podejście, tj. jeśli udział w kursie weźmie np. 10 osób uwzględnić 12 egzaminów? Co więcej, żeby móc pracować jako kierowca, trzeba posiadać dodatkowo kwalifikację wstępną na przewóz rzeczy, czyli przejść kurs kwalifikacji. Czy wnioskodawca może uwzględnić w budżecie wydatek zarówno na prawo jazdy kat. C jak i kurs kwalifikacji wstępnej na przewóz rzeczy?

W nawiązaniu do organizacji kursu prawa jazdy kategorii C, IOK stoi na stanowisku, iż wskazane przez Panią szkolenie zakończone egzaminem przed komisją zewnętrzną po uzyskaniu pozytywnego wyniku testu nie daje osobie pełnych kwalifikacji zawodowych związanych z wykonywaniem zawodu kierowcy zawodowego.  Natomiast dopiero posiadanie kwalifikacji wstępnej na przewóz rzeczy lub osób spełnia wymogi kryterium formalnego specyficznego nr 6 i może być zorganizowane w ramach Działania 9.1 RPO WL.W kwestii dotyczącej umieszczenia w budżecie projektu dodatkowej ilości egzaminów przy założeniu, iż pierwsze podejście może zakończyć się niepowodzeniem. IOK stoi na stanowisku, iż tylko pierwsza forma wsparcia jest kwalifikowana (pierwsze podejście do egzaminu).


 Czy w ramach konkursu można organizować szkolenia zawodowe:

a) Kurs kwalifikacyjny dla sanitariusza szpitalnego: Program kursu przygotowano na podstawie Komunikatu Ministerstwa Zdrowia z 2007 oraz Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 20 lipca 2011r. w sprawie kwalifikacji wymaganych od pracowników na poszczególnych rodzajach stanowisk pracy w podmiotach leczniczych niebędących przedsiębiorcami (Dz. U. Nr 151 , poz. 896. Załącznik 1 po. 147)‏ , które określa wymagania do zajmowania stanowiska sanitariusza szpitalnego jako; ukończony kurs kwalifikacyjny dla sanitariuszy szpitalnych oraz 6 miesięczny staż pracy w szpitalu. Kurs jest organizowany przez Stowarzyszenie na rzecz kształcenia i doskonalenia zawodowego pielęgniarek i położnych. Kurs kończy się egzaminem praktycznym
w oddziale szpitalnym polegający na sprawdzeniu stopnia opanowania czynności sanitariusza przewidzianych w programie oraz teoretycznym przeprowadzonym przez komisję egzaminacyjną (składającą się ze specjalistów) powołaną przez organizatora kształcenia. Absolwenci otrzymują: Zaświadczenie o ukończeniu kursu kwalifikacyjnego dla sanitariuszy szpitalnych (zawierającym program szkolenia wraz z godzinami).

b) Kurs kosmetyczny z elementami wizażu i stylistyki: kurs trwa 300 godzin, program: Przepisy BHP, Organizacja stanowiska pracy, Ogólne zagadnienia z kosmetyki ogólnej
i leczniczej, Pielęgnacja twarzy. Pielęgnacja ciała, Podstawowe zagadnienia dotyczące masażu kosmetycznego, Wizaż i makijaż, Depilacja, manicure, pedicure, Zajęcia praktyczne. Po przejściu szkolenia uczestnik zda egzamin czeladniczy dla zawodu kosmetyczka organizowany przez Lubelską Izbę Rzemieślniczą. Zgodnie
z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 października 2005 r.
w sprawie egzaminów na tytuły czeladnika i mistrza w zawodzie, przeprowadzanych przez komisje egzaminacyjne izb rzemieślniczych egzamin czeladniczy składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. Osobie, która zdała egzamin Izba Rzemieślnicza wystawia świadectwo czeladnicze.

Zgodnie z kryterium formalnym specyficznym nr 6  należy przyjąć założenie, iż wszystkie szkolenia realizowane w ramach projektu będą szkoleniami zawodowymi, kończącymi się uzyskaniem dokumentu potwierdzającego kwalifikacje uczestników oraz egzaminem zewnętrznym mającym na celu weryfikację kwalifikacji zawodowych (co najmniej 70% uczestników szkoleń uzyska kwalifikacje zawodowe). Przez uzyskanie kwalifikacji należy rozumieć formalny wynik oceny i walidacji, uzyskany w momencie potwierdzania przez właściwy organ, że dana osoba osiągnęła efekt uczenia się spełniający określone standardy. Tym samym uczestnik musi zdać formalny egzamin potwierdzający zdobyte kwalifikacje. Uczestnicy, którzy po ukończeniu kursu otrzymają jedynie zaświadczenie o ukończeniu szkolenia nie będą mogli być ujmowani w ramach projektu. Ponadto egzamin musi zostać przeprowadzony przez uprawnioną do tego instytucję. Tym samym zdanie egzaminu wewnętrznego, przeprowadzonego przez organizatora i otrzymanie zaświadczenia o ukończeniu kursu, nie jest tożsame z uzyskaniem kwalifikacji.

Ponadto zgodnie z treścią Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie projektów(…)
w przypadku organizacji szkoleń konieczne jest podanie najważniejszych informacji dotyczących sposobu ich organizacji (miejsce prowadzenia zajęć, liczba edycji kursu, warunki do jego rozpoczęcia, planowane terminy rozpoczęcia i zakończenia, planowane harmonogramy szkolenia z liczbą godzin szkoleniowych, zaangażowana kadra, ramowy opis programu nauczania, materiały szkoleniowe, jakie zostaną przekazane uczestnikom). IOK podkreśla, iż szczegółowa analiza oraz ocena zaplanowanych przez Wnioskodawcę działań, w ramach realizowanego typu projektu jest możliwa wyłącznie na etapie oceny merytorycznej, przy uwzględnieniu opisu sytuacji problemowej.


Mam pytanie odnośnie stawki za stypendium stażowe dla uczestników staży
w konkursie 9.1 Czy wysokość stypendium stażowego ma być nie wyższa niż najniższa krajowa ( 1750zł)?

W ramach Działania 9.1 Aktywizacja zawodowa zgodnie z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020w okresie odbywania stażu stażyście przysługuje miesięczne stypendium w wysokości nie większej niż kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalanego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę naliczane proporcjonalnie do liczby godzin stażu zrealizowanych przez stażystę. Wnioskodawca może jednocześnie zaproponować kwotę odpowiadającą równowartości 120% zasiłku dla bezrobotnych.


Czy jest jakaś możliwość na przyszłość zmiany formularza harmonogramu oraz szczegółowego budżetu projektu?

Nie ma możliwości, żeby zarówno w harmonogramie jak i w budżecie projektu pojawił się tylko termin realizacji projektu zamiast wszystkich lat aż do 2023 roku. Tego typu funkcjonalność została wykluczona na etapie tworzenia systemu LSI 2014 przez IZ RPO WL.


Osoby długotrwale bezrobotne są też osobami bezrobotnymi, czy oznacza to, że wskaźnik zatrudnienia na poziomie 45% powinien zostać zrealizowany w projekcie:

a. tylko dla os. bezrobotnych nie będących os. długotrwale bezrobotnymi,

b.  zarówno dla os. bezrobotnych, jak i dla os. długotrwale bezrobotnych.


Zgodnie z treścią Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków z Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020 osoby długotrwale bezrobotne stanowią osoby bezrobotnenieprzerwanie przez okres ponad 12 miesięcy. Ponadto w ramach przedmiotowego konkursu grupę docelową projektu w co najmniej 80 % mają stanowić osoby bezrobotne, w tym co najmniej 60 % osoby długotrwale bezrobotne. W związku z tym wartość wskaźnika efektywności zatrudnieniowej należy osiągnąć na poziomie co najmniej 45 % dla osób bezrobotnych (w tym osób długotrwale bezrobotnych). Jednocześnie należy pamiętać, że dla osób długotrwale bezrobotnych objętych wsparciem w projekcie ww. wskaźnik musi zostać osiągnięty na poziomie co najmniej 28 %.

Gdy projekt skierowany jest do kilku grup docelowych, suma wartości wskaźników wyliczonych w ramach poszczególnych grup uczestników nie musi być równa wartości wskaźnika ogółem, gdyż jeden uczestnik może jednocześnie należeć do kilku grup, np. być długotrwale bezrobotnym oraz jednocześnie być osobą z niepełnosprawnościami (załącznik nr 15 do Regulaminu Konkursu).

Komunikaty

Dostępnych 42 komunikatów.

Ostatnia modyfikacja:

RPO WL (RPO Lubelskie)