Przeskocz do treści Przeskocz do menu

Pytania i odpowiedzi w ramach konkursu nr RPLU.09.01.00-IP.02-06-001/19

Pytanie:

„W okresie odbywania stażu stażyście przysługuje stypendium stażowe, które miesięcznie wynosi 120% zasiłku (tj. 1 033,70 zł), o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, jeżeli miesięczna liczba godzin stażu wynosi nie mniej niż 160 godzin miesięcznie (...)”, dalej „Stażyści pobierający stypendium stażowe w okresie odbywania stażu podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnym, rentowym i wypadkowym, jeśli nie mają innych tytułów powodujących obowiązek ubezpieczeń społecznych (art. 6 ust. 1 pkt 9a w związku z art. 9 ust. 6a oraz art. 12 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych). Płatnikiem składek za te osoby jest podmiot kierujący na staż”. Czy zatem kwota stypendium 1033,70 zł to kwota netto jaką uczestnik stażu powinien otrzymać, czy też jest to kwota brutto, od której należy obliczyć składki na obowiązkowe ww. ubezpieczenia jeśli uczestnik nie ma innych tytułów powodujących obowiązek ubezpieczeń społecznych?

Odpowiedź:

Zgodnie z Regulaminem konkursu nr RPLU.09.01.00-IP.02-06-001/19 w okresie odbywania stażu stażyście przysługuje stypendium stażowe, które miesięcznie wynosi 120% zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, jeżeli miesięczna liczba godzin stażu wynosi nie mniej niż 160 godzin miesięcznie – w przypadku niższego miesięcznego wymiaru godzin, wysokość stypendium ustala się proporcjonalnie, chyba że w danym miesiącu nie występuje 20 dni roboczych i odbywanie stażu w mniejszej liczbie godzin stażowych jest niezawinione ze strony uczestnika i podmiotu przyjmującego na staż. Ponadto stażyści pobierający stypendium stażowe w okresie odbywania stażu podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnym, rentowym i wypadkowym, jeśli nie mają innych tytułów powodujących obowiązek ubezpieczeń społecznych (art. 6 ust. 1 pkt 9a w związku z art. 9 ust. 6a oraz art. 12 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych). Dodatkowo stażyści objęcisą ubezpieczeniem zdrowotnym oraz od następstw nieszczęśliwych wypadków, z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej. Płatnikiem składek za te osoby jest podmiot kierujący na staż (szczegóły w Regulaminie konkursu, rozdział 3.2 Typy projektów, pkt 12 Limity i ograniczenia w realizacji projektów).Koszt składek na ubezpieczenia, o których mowa powyżej, jest wydatkiem kwalifikowalnym w projekcie, który nie zawiera się w kwocie stypendium. Na chwilą obecną 120 % zasiłku dla bezrobotnych wynosi 1 033,70 (stan prawny na 1 września 2019 r, https://wuplublin.praca.gov.pl/rynek-pracy/stawki-kwoty-wskazniki), zatem kwota w wysokości 1 033,70 jest kwotą brutto, od której należy odprowadzić należne składki ZUS w przypadku uczestnika, który nie posiada innych tytułów powodujących obowiązek ubezpieczeń społecznych.

Pytanie:

Czy osoby bierne zawodowo (po objęciu wsparciem w ramach przygotowania IPD oraz zrealizowania poradnictwa zawodowego przez partnera projektu- jako pierwszej formy wsparcia) mogą zmienić status w trakcie projektu- zarejestrować się w urzędzie pracy, a następnie być objęte kolejnymi formami wsparcia- szkoleniami, stażami (czy te osoby są osobami kwalifikowanymi w projekcie, pomimo zmiany statusu osoby w trakcie realizacji projektu ze statusu osoby biernej zawodowo na status osoby bezrobotnej)?

Jeżeli tak, na podstawie jakiego dokumentu osoby bierne zawodowo powinny zostać przekierowane do urzędu pracy (czy np. na podstawie skierowania)?

Odpowiedź:

Zgodnie z Wytycznymi w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020 oraz Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020, wskaźniki produkt(np. liczba osób biernych zawodowo objętych wsparciem w programie) monitorowane są w momencie rozpoczęcia udziału w projekcie. Za rozpoczęcie udziału w projekcie co do zasady uznaje się przystąpienie do pierwszej formy wsparcia w ramach projektu. Kwalifikowalność uczestnika projektu również potwierdzana jest bezpośrednio przed udzieleniem mu pierwszej formy wsparcia. Niemniej, dopuszcza się, aby moment rozpoczęcia udziału w projekcie był zbieżny z momentem zrekrutowania uczestnika do projektu gdy charakter wsparcia uzasadnia prowadzenie rekrutacji na wcześniejszym etapie realizacji projektu.

W związku z powyższym zmiana statusu uczestnika w trakcie realizacji projektu nie rzutuje na wartości wskaźników produktu, jak również nie istnieją przeciwskazania, aby uczestnik po zmianie statusu mógł być objęty kolejnymi formami wsparcia tj. szkoleniami, stażami. Nie istnieje również katalog dokumentów, na podstawie którego osoby bierne zawodowo miałyby zostać przekierowane do urzędu pracy zatem Wnioskodawca ma w tym zakresie dowolność.

Pytanie:

W ramach projektu planujemy objąć wsparciem osoby pozostające bez pracy, w związku z czym jesteśmy zobowiązani do umieszczenia we wniosku o dofinansowanie wskaźnika rezultatu bezpośredniego pn. Liczba osób pracujących łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek, po opuszczeniu programu. Proszę o wskazanie jaki jest minimalny poziom tego wskaźnika w projekcie w niniejszym konkursie

Odpowiedź:

Regulamin przedmiotowego konkursu i pozostałe dokumenty programowe nie wskazują minimalnego poziomu procentowego ww. wskaźnika. Niemniej aplikując o środki w ramach ogłoszonego konkursu nr RPLU.09.01.00-IP.02-06-001/19 Wnioskodawca planując objąć wsparciem osoby bierne zawodowo oraz bezrobotne powinien założyć taki poziom wskaźnika rezultatu, aby w jak największym stopniu przyczynił się do realizacji celu Działania 9.1 i jednocześnie był realny do osiągnięcia. Wysokość poziomu wskaźnika rezultatu bezpośredniego: Liczba osób pracujących łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek, po opuszczeniu programu jest przedmiotem oceny merytorycznej projektu ma istotny wpływ na liczbę przyznanych punktów a tym samym większe szanse na otrzymanie dofinansowania na realizację projektu.

Pytanie:

Czy grupę docelową mogą stanowić osoby bezrobotne niezarejestrowane w Urzędzie Pracy?
Czy podstawą do kwalifikowania tych osób do udziału w projekcie może być oświadczenie uczestnika projektu, że jest osobą bezrobotną, aktywnie poszukującą pracy, lecz niezarejestrowaną z Urzędzie Pracy?


Odpowiedź:

Zgodnie z definicją ujętą w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020, przytoczoną w Regulaminie ww. konkursu osobą bezrobotną jest osoba pozostająca bez pracy, gotowa do podjęcia pracy i aktywnie poszukującą zatrudnienia. Niezależnie od spełnienia powyższych przesłanek, osoba zarejestrowana jako bezrobotna jest zaliczana
do osób bezrobotnych. Osobą bezrobotną jest zarówno osoba bezrobotna w rozumieniu Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności, jak i osoba zarejestrowana jako bezrobotna. Definicja nie uwzględnia studentów studiów stacjonarnych, nawet jeśli spełniają powyższe kryteria. Osoba kwalifikująca się do urlopu macierzyńskiego lub rodzicielskiego, która jest bezrobotna w rozumieniu niniejszej definicji (nie pobiera świadczeń z tytułu urlopu), jest również osobą bezrobotną. Zatem osoba bezrobotna niezarejestrowana w Urzędzie Pracy może być uczestnikiem projektu.

Regulamin przedmiotowego konkursu wyjaśnia warunki spełnienia kryteriów kwalifikowalności uprawniających do udziału w projekcie, czyli potwierdzenie właściwym dokumentem, tj. oświadczeniem lub zaświadczeniem,
w zależności od kryterium uprawniającego daną osobę lub podmiot do udziału w projekcie. W celu uniknięcia wydatków niekwalifikowanych związanych z nieprawdziwymi oświadczeniami, rekomenduje się potwierdzenie kwalifikowalności uczestników na podstawie zaświadczeń. Oświadczenie powinno być dokumentem potwierdzającym kwalifikowalność uczestników projektu jedynie w sytuacji gdy nie jest możliwe uzyskanie stosownego zaświadczenia (np. zaświadczenie z ZUS o zgłoszeniu do obowiązkowych ubezpieczeń, które potwierdzi brak odprowadzanych składek za dany okres).

Komunikaty

Dostępnych 24 komunikatów.

Ostatnia modyfikacja: