W trakcie
od do
FELU.02.01-IZ.00-001/23
Odpowiedzi IZ na pytania Wnioskodawcy dotyczące naboru projektów w sposób konkurencyjny, nr FELU.02.01-IZ.00-001/23, Działanie 2.1 Cyfrowe Lubelskie (typ projektu 1,2,4,5) - część 2
Odpowiedzi IZ na pytania Wnioskodawcy dotyczące naboru projektów w sposób konkurencyjny, nr FELU.02.01-IZ.00-001/23, Działanie 2.1 Cyfrowe Lubelskie (typ projektu 1,2,4,5)
1. Czy w ramach typ projektu 5. Projekty z zakresu rozwoju cyberbezpieczeństwa, tj. wzmacniające bezpieczeństwo świadczenia e-usług lub systemów informatycznych poprzez budowę lub modernizację istniejących systemów, o zasięgu regionalnym i lokalnym Uczelnia wyższa będzie mogła zaplanować aktualizację już posiadanego oprogramowania ( np. systemów związanych z elektronicznym obiegiem dokumentów lub systemów związanych z digitalizacją zasobów naukowych) do wyższej wersji gwarantującej wyższy poziom cyberbezpieczeństwa, który będzie odpowiadał na realne zagrożenia oraz będzie adekwatny do obecnego stanu rozwiązań w zakresie cyberbezpieczeństwa jakie są obecnie sosowane i zalecane w IT?
W ramach Działania 2.1 sama aktualizacja posiadanego oprogramowania nie może być przedmiotem projektu, chyba że umożliwia udostepnienie nowych funkcjonalności powiązanych ze świadczeniem nowej usługi elektronicznej lub funkcjonalności znacząco modernizujących istniejącą e-usługę. Aktualizacja oprogramowania nie wpisuje się w typ projektu 5. Typ projektu 5 dotyczy projektów polegających na budowie, modernizacji oprogramowania i rozwoju narzędzi służących do monitorowania bezpieczeństwa systemów, zbierania, analizy i wymiany informacji o zagrożeniach, podatnościach i incydentach podnoszące i wzmacniające bezpieczeństwo systemów świadczenia e-usług i innych systemów informatycznych. Projekty z zakresu typu 5 mogą być realizowane wyłącznie jako element szerszego projektu.
2. Czy w ramach typu projektu 1: Rozwój elektronicznych usług publicznych na poziomie regionalnym i lokalnym (tworzenie, cyfryzacja nowych usług, poprawa funkcjonalności i e-dojrzałości istniejących usług, integracja usług, tworzenie i rozwijanie platform służących udostępnianiu usług, rozwój infrastruktury informatycznej jednostek, wsparcie rozwoju systemów elektronicznego zarządzania dokumentacją, rejestrów publicznych, aplikacji i systemów bazodanowych), Uczelnia wyższa lub jednostka naukowo badawcza będzie mogła zaplanować działania obejmujące wdrożenie elektronicznego obiegu dokumentów obejmującego takie procesy jak rekrutacja studentów, rekrutacja na studia podyplomowe, rekrutacja na studia doktoranckie, system obiegu dokumentów Dziekanat obejmujący zarówno procesy dydaktyczne jak i formalne, systemy związane z obiegiem dokumentów zarządczych na uczelni (elektronizacja procesów kadrowych, księgowych, procedur zakupowych itp. ). Zaplanowane działania obejmowałyby również integracje poszczególnych usług. Grupami odbiorców byliby studenci, pracownicy uczelni oraz wszystkie osoby zainteresowane podwyższaniem kwalifikacji w formach oferowanych przez uczelnię (studia, szkolenia, studia podyplomowe, doktoranckie).
W ramach interwencji w obszarze e – usług publicznych wsparciem objęte będą usługi gwarantujące pełną dostępność on-line (minimum na 4 poziomie dojrzałości e-usługi publicznej). Zgodnie z definicją poziomy dojrzałości e-usług należy rozpatrywać według skali przyjętej przez Komisję Europejską w e-Government Benchmarking Report 2009: czwarty poziom e-dojrzałości – poziom transakcji – pełna obsługa procesu – możliwość uzyskania informacji, pobrania i odesłania formularzy, a także uiszczenia wymaganych opłat oraz otrzymania oficjalnego pozwolenia, zaświadczenia lub innego dokumentu, o który dana osoba/firma występuje. Ponadto nowe lub znacząco zmodernizowane e – usługi objęte projektem muszą być skierowane do klientów spoza administracji publicznej: obywateli (usługi A2C, Administration to Customer) i/lub przedsiębiorców (A2B, Administration to Business). Jeżeli wskazane w pytaniu procesy wypełniają powyższe warunki, możliwe jest ich dofinansowanie w ramach Działania 2.1. typu 1. tj. tworzenie, cyfryzacja nowych usług, poprawa funkcjonalności i e-dojrzałości istniejących usług, integracja usług, tworzenie i rozwijanie platform służących udostępnianiu usług, rozwój infrastruktury informatycznej jednostek, wsparcie rozwoju systemów elektronicznego zarządzania dokumentacją, rejestrów publicznych, aplikacji i systemów bazodanowych. W przypadku systemów do obsługi wewnętrznych procesów organizacji, które nie spełniają warunków usługi zewnętrznej, publicznej nie mogą być uznane za kwalifikowalne.
3. Czy w ramach typu projektu 2: Udostępnienie informacji sektora publicznego oraz cyfrowych zasobów pozostających w dyspozycji podmiotów spoza sektora publicznego w zakresie zasobów naukowych, kulturowych i administracji (digitalizacja i udostępnianie zasobów w formie otwartych danych, rozwój repozytoriów cyfrowych wraz z infrastrukturą dla bezpiecznego i długoterminowego przechowywania zasobów, tworzenie i rozwijanie platform służących udostępnianiu zasobów cyfrowych w sposób otwarty pozwalający na ponowne wykorzystanie i dalsze przetwarzanie oraz tworzenie aplikacji w oparciu o udostępnione cyfrowo ISP,
a) Uczelnia wyższa lub jednostka naukowo badawcza będzie mogła zaplanować działania obejmujące wdrożenie repozytoriów naukowych, bibliotecznych, repozytoriów obejmujących szczegółowe dedykowane rozwiązania dotyczące danych o naukowcach w tym profile naukowców, profile zespołów naukowych wraz z informacjami o prowadzonych badaniach oraz publikacjach naukowych obejmujących zakresy badań charakterystyczne dla jednostki naukowej, którą reprezentują?
W ramach 2 typu projektów wsparciem mogą być objęte zadania dotyczące wdrożenia repozytoriów naukowych, bibliotecznych obejmujących udostępnienie zasobów w formie otwartych danych (publicznych – informacja sektora publicznego (ISP) lub niepublicznych (dane prywatne)). Zgodnie z definicją, przez informacje sektora publicznego należy rozumieć informację w rozumieniu ustawy z dnia 25 lutego 2016 r. o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego oraz w rozumieniu dyrektywy 2003/98/WE dnia 17 listopada 2003 r. w sprawie ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego (w brzmieniu zmienionym przez dyrektywę 2013/37/UE zmieniającą dyrektywę 2003/98/WE dnia 17 listopada 2003 r. w sprawie ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego). Natomiast dane prywatne, to każda treść lub jej część, niezależnie od sposobu utrwalenia, w szczególności w postaci papierowej, elektronicznej, dźwiękowej, wizualnej lub audiowizualnej, będąca w posiadaniu podmiotu innego niż podmiot zobowiązany i przez niego wytworzoną, z wyjątkiem danych osobowych. Przez podmiot zobowiązany rozumieć należy podmioty wymienione w art. 3 ustawy o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego. Tak więc wsparciem mogą być objęte zasoby/dane spełniające powyższe warunki.
b) Czy jeśli Uczelnia wyższa lub jednostka naukowo badawcza już dysponuje wdrożonymi repozytoriami to w ramach wskazanego typu projektu 2 będzie mogła zaplanować działania związane z modernizacją istniejących systemów do wersji aktualnych gwarantujących wysoki poziom cyberbezpieczeństwa? Czy ewentualnie tego typu działania dotyczące repozytoriów – aktualizacji poziomu ich cyberbezpieczeństwo będzie możliwe wyłącznie w typie projektu 5 ?
W ramach Działania 2.1 sama aktualizacja systemów do wersji aktualnych nie może być przedmiotem projektu w typie 2, polegającym na udostepnieniu ISP lub cyfrowych zasobów pozostających w dyspozycji podmiotów spoza sektora publicznego. Aktualizacja systemów do wersji aktualnych nie wpisuje się również w typ projektu 5. Typ projektu 5 dotyczy projektów polegających na budowie, modernizacji oprogramowania i rozwoju narzędzi służących do monitorowania bezpieczeństwa systemów, zbierania, analizy i wymiany informacji o zagrożeniach, podatnościach i incydentach podnoszące i wzmacniające bezpieczeństwo systemów świadczenia e-usług i innych systemów informatycznych. Projekty z zakresu typu 5 mogą być realizowane wyłącznie jako element szerszego projektu.
c) Czy w ramach wskazanego typu projektu 2 Uczelnia wyższa będzie mogła ubiegać się o dofinansowanie rozwiązań takich jak wdrożenie systemów Biuro Karier, platformy do nauki zdalnej itp. które będą wspierały cyfryzacje procesów dydaktycznych oraz usprawniały komunikację ze studentami? Czy tego typu działania należałoby jednak finansować w ramach typu projektu nr 1
W ramach Działania 2.1 wsparciem mogą być objęte zadania ukierunkowane na wdrożenie e-usług publicznych na co najmniej 4 poziomie dojrzałości (poziomy dojrzałości e-usług należy rozpatrywać według skali przyjętej przez Komisję Europejską w e-Government Benchmarking Report 2009: czwarty poziom e-dojrzałości – poziom transakcji – pełna obsługa procesu – możliwość uzyskania informacji, pobrania i odesłania formularzy, a także uiszczenia wymaganych opłat oraz otrzymania oficjalnego pozwolenia, zaświadczenia lub innego dokumentu, o który dana osoba/firma występuje). Jeżeli wskazane systemy, przytoczone w zapytaniu (Biuro Karier, platforma do nauki zdalnej itp.) spełniają definicję usługi na co najmniej 4 poziomie dojrzałości lub gromadzą dane dla udostepnienia e-usługi publicznej, zewnętrznej możliwe są do zrealizowania w ramach typu 1. Systemy wspierające e-usługi na niższym poziomie nie będą kwalifikowane. Dla określenia poziomu dojrzałości e-usługi wymagane jest przeprowadzenie analizy procesów biznesowych wdrażanych e-usług.
Dodatkowo informuję, że jeden projekt może stanowić połączenie kilku typów projektów (1,2,4,5) w ramach Działania 2.1.
Dodatkowo należy zwrócić uwagę, iż pośród podmiotów uprawnionych do ubiegania się o dofinansowanie w ramach powyższego naboru są m. in, organizacje badawcze. Zgodnie z Komunikatem komisji Zasady ramowe pomocy państwa na działalność badawczą, rozwojową i innowacyjną: "organizacja prowadząca badania i szerząca wiedzę" lub "organizacja prowadząca badania" oznacza podmiot (taki jak uniwersytet lub instytut badawczy, agencja zajmująca się transferem technologii, pośrednik innowacyjny, wirtualny lub fizyczny podmiot prowadzący współpracę w dziedzinie badań), niezależnie od jego statusu prawnego (ustanowienia na mocy prawa publicznego lub prywatnego) lub sposobu finansowania, którego podstawowym celem jest samodzielne prowadzenie badań podstawowych, badań przemysłowych lub eksperymentalnych prac rozwojowych lub rozpowszechnianie na szeroką skalę wyników takich działań poprzez nauczanie, publikacje lub transfer wiedzy.
Komunikaty
Dostępnych 6 komunikatów.