Przeskocz do treści Przeskocz do menu

Odpowiedzi IZ na pytania Wnioskodawcy dotyczące naboru projektów w sposób konkurencyjny, nr FELU.02.01-IZ.00-001/23, Działanie 2.1 Cyfrowe Lubelskie (typ projektu 1,2,4,5) - część 4

Odpowiedzi IZ na pytania Wnioskodawcy dotyczące naboru projektów w sposób konkurencyjny, nr FELU.02.01-IZ.00-001/23, Działanie 2.1 Cyfrowe Lubelskie (typ projektu 1,2,4,5) - część 4

  1. Czy zamówienie dostawy danych cyfrowych z zakresu fotogrametrii (ortofotomapy, chmura punktów, model 3D, zdjęcia ukośne), dendrologii (inwentaryzacja drzew na podstawie nalotów z nadaniem każdemu obiektowi metadanych - np. gatunek, szerokość korony itp.), hydrologi przygotowanie raportów z obszarami zalewowymi (na podstawie aplikacji do ich analizy), które planujemy wykonać w ramach digitalizacji i udostępniania zasobów w formie otwartych danych będą kosztem kwalifikowalnym w projekcie?

W ramach Działania 2.1, w typie projektu 2: Udostępnienie informacji sektora publicznego oraz cyfrowych zasobów pozostających w dyspozycji podmiotów spoza sektora publicznego w zakresie zasobów naukowych, kulturowych i administracji (w tym digitalizacja i udostępnianie zasobów w formie otwartych danych), możliwe są inwestycje dotyczące udostępnienia danych będących w posiadaniu podmiotów, zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 25 lutego 2016 r. o ponownym wykorzystaniu informacji sektora publicznego. Natomiast zamówienie dostawy danych cyfrowych z zakresu fotogrametrii, dendrologii i hydrologii, możliwe jest do dofinansowania w ramach typu 4: Projekty z zakresu infrastruktury informacji przestrzennej. Należy pamiętać, że projekty w ramach typu 4, realizowane muszą być zgodnie z ustawą z dnia 4 marca 2010 r, o infrastrukturze informacji przestrzennej.

  1. Czy stworzenie mechanizmów usprawniających działania kadrowe i płacowe oraz w zakresie prowadzenia naborów wewnętrznych i zewnętrznych, które planujemy wykonać w ramach rozwoju systemów elektronicznego zarządzania dokumentacją (będzie również zaimplementowany w ramach działania wszystkich planowanych e-usług) będą kosztem kwalifikowalnym w projekcie?

W ramach interwencji w obszarze e – usług publicznych wsparciem objęte będą usługi gwarantujące pełną dostępność on-line (minimum na 4 poziomie dojrzałości e-usługi publicznej). Zgodnie z definicją poziomy dojrzałości e-usług należy rozpatrywać według skali przyjętej przez Komisję Europejską w e-Government Benchmarking Report 2009: czwarty poziom e-dojrzałości – poziom transakcji – pełna obsługa procesu – możliwość uzyskania informacji, pobrania i odesłania formularzy, a także uiszczenia wymaganych opłat oraz otrzymania oficjalnego pozwolenia, zaświadczenia lub innego dokumentu, o który dana osoba/firma występuje. Ponadto nowe lub znacząco zmodernizowane e – usługi objęte projektem muszą być skierowane do klientów spoza administracji publicznej: obywateli (usługi A2C, Administration to Customer) i/lub przedsiębiorców (A2B, Administration to Business). W przypadku systemów do obsługi wewnętrznych procesów organizacji, takich jak wskazane w pytaniu (systemy usprawniające działania kadrowe i płacowe oraz w zakresie prowadzenia naborów wewnętrznych i zewnętrznych), które nie spełniają warunków usługi zewnętrznej, publicznej nie mogą być uznane za kwalifikowalne.

  1. Czy podniesienie poziomu dojrzałości istniejącej e-usługi (np. z poziomu 3 do 4), która powstała w wyniku realizacji projektu w perspektywie 2014-2020 i była wliczana do wskaźnika produktu (projekt w okresie trwałości) będzie kosztem kwalifikowalnym? (Czy rozwój wspomnianej e-usługi pozostanie bez negatywnego wpływu na zachowanie trwałości poprzedniego projektu?)

W ramach interwencji w obszarze e – usług publicznych, co do zasady możliwe jest uznanie za kwalifikowalne zmodernizowanie istniejącej e-usługi (np. podniesienie jej e-dojrzałości na wyższy minimum 4 poziom). Natomiast kwestię, czy podniesienie dojrzałości e-usługi, która powstała w wyniku realizacji projektu w perspektywie 2014-2020, wpłynie negatywnie na zachowanie trwałości projektu, należy przeanalizować w oparciu o zapisy zawartej w perspektywie finansowej 2014-2020 umowy o dofinansowanie projektu, który obejmował e-usługę publiczną, która ma zostać zmodernizowana w ramach perspektywy finansowej 2021-2027 oraz art. 71 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013, tj. m.in. czy wprowadzona zmiana wpłynie na charakter projektu, jego cele lub warunki wdrażania, które mogłyby doprowadzić do naruszenia jego pierwotnych celów.

  1. Jak będzie oceniane „kryterium efektywności kosztowej udostępnienia 1 usługi publicznej on-line o stopniu dojrzałości co najmniej 4-transakcja” w przypadku partnerstwa. Czy usługi liczone w ramach całego projektu sumując wszystkie razem? Czy zdublowane usługi przez partnerów są nieuwzględniane?

Kryterium efektywności kosztowej udostępnienia 1 usługi publicznej on-line o stopniu dojrzałości co najmniej 4-transakcja, będzie oceniane zgodnie z definicją kryterium, tj. premiowane będą projekty wykazujące najlepszą relację wnioskowanego dofinansowania UE do zadeklarowanej wartości docelowej wskaźnika: Liczba usług publicznych udostępnionych on-line o stopniu dojrzałości co najmniej 4-transakcja. Określając wartość powyższego wskaźnika produktu dla projektu należy zliczyć liczbę nowych lub znacząco zmodernizowanych usług świadczonych drogą elektroniczną o stopniu dojrzałości 4 i 5, skierowanych do klientów spoza administracji publicznej: obywateli (usługi A2C, Administration to Customer) i/lub przedsiębiorców (A2B, Administration to Business). W przypadku, gdy projekt dotyczy kilku podmiotów nie należy liczyć tych samych usług tyle razy, ile podmiotów jest zaangażowanych w projekt.

  1. Które z dokumentów podlega możliwości uzupełnienia/poprawienia? Brak których dokumentów powoduje odrzucenie wniosku w ramach oceny formalnej?

Ocena składanych dokumentów przeprowadzana jest na etapie oceny formalnej, w oparciu o kryteria formalne poprawności w zakresie w kryterium: „Wniosek o dofinansowanie został sporządzony poprawnie pod względem formalnym” (pytanie pomocnicze: Czy przedłożono wszystkie wymagane w Regulaminie wyboru projektów dokumenty, w tym czy przedkładane załączniki zostały przygotowane na wzorach określonych przez Instytucję Organizującą Nabór (o ile, Instytucja określiła takie wzory)?). W ramach oceny w oparciu o kryteria formalne poprawności istnieje możliwość jednokrotnego uzupełnienia/poprawiania wniosku o dofinansowanie na wezwanie IZ FEL. Biorąc pod uwagę powyższe, wszystkie wymagane Regulaminem załączniki mogą podlegać uzupełnieniu/poprawieniu. Natomiast brak uzupełnienia/poprawy dokumentacji na wezwanie IZ FEL, skutkuje odrzuceniem wniosku o dofinansowanie.

  1. Czy przy zakupie sprzętów, urządzeń sieciowych/komputerowych jest wyznaczony jakiś limit/wolumen?

Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów nr FELU.02.01-IZ.00-001/23, zakup sprzętu informatycznego, możliwy będzie jako element uzupełniający projekt, niezbędny do budowy, rozbudowy bądź modernizacji systemu teleinformatycznego, pod warunkiem, że przeprowadzona analiza wskazała niedostępność zasobów. Zakup sprzętu nie jest ograniczony limitami kwotowymi, procentowymi, czy też ilościowymi.

  1. Czy w ramach projektu można sfinansować telefonię IP oraz system biblioteczny?

W ramach interwencji w obszarze e – usług publicznych wsparciem objęte będą usługi gwarantujące pełną dostępność on-line (minimum na 4 poziomie dojrzałości e-usługi publicznej). Zgodnie z definicją poziomy dojrzałości e-usług należy rozpatrywać według skali przyjętej przez Komisję Europejską w e-Government Benchmarking Report 2009: czwarty poziom e-dojrzałości – poziom transakcji – pełna obsługa procesu – możliwość uzyskania informacji, pobrania i odesłania formularzy, a także uiszczenia wymaganych opłat oraz otrzymania oficjalnego pozwolenia, zaświadczenia lub innego dokumentu, o który dana osoba/firma występuje. Ponadto nowe lub znacząco zmodernizowane e – usługi objęte projektem muszą być skierowane do klientów spoza administracji publicznej: obywateli (usługi A2C, Administration to Customer) i/lub przedsiębiorców (A2B, Administration to Business). W przypadku telefonii IP, wydatek nie może być uznany za kwalifikowalny, gdyż nie wypełnia powyższych warunków. Natomiast kwalifikowalność wydatków związanych z wdrożeniem systemu bibliotecznego należy rozpatrzeć w kontekście zgodności z typem 1 projektu i/lub typem 2, tj. czy powyższy wydatek umożliwi wdrożenie e-usługi na co najmniej na 4 poziomie dojrzałości, lub udostępnienie zasobów w formie otwartych danych.

  1. Czy zakupione systemy przed złożeniem wniosku mogą być sfinansowane w ramach projektu?

Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, początkiem okresu kwalifikowalności wydatków jest 1 stycznia 2021 r., z zastrzeżeniem zasad określonych dla pomocy publicznej. Należy jednakże pamiętać, że dofinansowania nie może uzyskać projekt, który został w pełni wdrożony (w przypadku dostaw i usług) przed przedłożeniem wniosku o dofinansowanie, niezależnie od tego, czy wszystkie dotyczące tego projektu płatności zostały przez beneficjenta dokonane (przez projekt w pełni wdrożony należy rozumieć projekt, dla którego przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie projektu nastąpił odbiór ostatnich robót, dostaw lub usług przewidzianych do realizacji w jego zakresie rzeczowym). Jeżeli powyższe warunki zostały spełnione, systemy zakupione przed złożeniem wniosku o dofinansowanie mogą być sfinansowane w ramach projektu.

  1. Czy dopuszczalne jest zabezpieczenie wkładu 15% w formie innej niż środki pieniężne np. nieruchomości, środki trwałe, zasoby ludzkie?

Zabezpieczenie wkładu własnego do projektu w formie innej niż środki pieniężne, jest dopuszczalne zgodnie z warunkami określonymi w Podrozdziale 3.3 Wkład niepieniężny Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/112343/Wytyczne_dotyczace_kwalifikowalnosci_2021_2027.pdf

  1. Czy koszty napisania wniosku, studium wykonalności, analizy i inne dokumenty mogą być sfinansowane z projektu?

Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, wydatek jest kwalifikowalny, jeżeli jest niezbędny do realizacji celów projektu i został poniesiony w związku z realizacją projektu lub jego przygotowaniem. Należy uznać, że koszty związane z wykonaniem studium wykonalności oraz dokumentacji do projektu, mogą być sfinansowane w ramach projektu. Natomiast napisanie samego wniosku należy uznać za czynność wykonywaną w ramach zarządzania projektem. Koszty zarządzania projektem stanowią koszty pośrednie i będą rozliczane za pomocą stawki ryczałtowej zgodnie z Regulaminem wyboru.

  1. Czy Spółka prawa handlowego (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością)będąca w 100% własnością jednostek samorządu terytorialnego jest uważana za jednostkę organizacyjną posiadającą osobowość prawną i może ubiegać się o dofinansowanie jako potencjalny beneficjent?

Spółka prawa handlowego będąca w 100% własnością jednostek samorządu terytorialnego może aplikować o środki w ramach przedmiotowego naboru jako Jednostka organizacyjna Jednostki Samorządu Terytorialnego posiadająca osobowość prawną.

  1. Czy do uzyskania maksymalnej liczby punktów w ramach kryterium „zasięg oddziaływania projektu” wystarczy poniższa konfiguracja jednostek:

Jednostki w partnerstwie:

Subregion 1- Starostwo Powiatowe 1, Starostwo Powiatowe 2

Subregion 2- Starostwo Powiatowe 3, jedna gmina Powiatu 4

Odpowiedź: Dla uzyskania maksymalnej liczby punktów w ramach kryterium „Zasięg oddziaływania projektu” projekt musi mieć zasięg regionalny, tj. musi obejmować co najmniej 2 podregiony. Dla potrzeb oceny kryterium przyjęto, że 1 podregion to co najmniej 5 gmin w co najmniej 2 powiatach (w obrębie danego podregionu) lub miasto na prawach powiatu. W przypadku, gdy w projekcie uczestnicą samorządy szczebla powiatowego, uznaje się że oddziaływanie takiego samorządu obejmuje wszystkie gminy w ramach danego powiatu.

13. Planowany projekt ma uzupełniająco dotyczyć m.in. typu 5 projektu. W ramach zakresu projektu w typie 5 zaplanowano testy penetracyjne bezpieczeństwa systemu. Czy takie testy muszą być wykonywane przez specjalistyczny, certyfikowany podmiot, czy jest to jakoś weryfikowane na etapie realizacji projektu?. Wzrost bezpieczeństwa systemu oprócz oprogramowania i rozwoju narzędzi służących do monitorowania bezpieczeństwa systemu, wymaga aktualizacji oprogramowania systemu do wyższych wersji. Czy jest to kwalifikowalne w ramach programu?

Wykonanie testów penetracyjnych jest obligatoryjnie wymagane w przypadku, jeżeli w ramach projektu zaplanowano wdrożenie systemów teleinformatycznych, niezależnie od realizowanego typu projektu w naborze nr FELU.02.01-IZ.00-001/23. Zdefiniowane jest to w ramach kryterium merytorycznego specyficznego „Wykonalność techniczna wybranego wariantu inwestycyjnego realizacji projektu (pytanie pomocnicze: Czy zaplanowano przeprowadzenie testów penetracyjnych bezpieczeństwa systemu teleinformatycznego, jeżeli w ramach projektu zaplanowano wdrożenie systemów teleinformatycznych?)”. Regulamin wyboru nie wskazuje, jaki podmiot ma wykonać testy penetracyjne i nie jest to przedmiotem oceny projektu.

Natomiast w zakresie pytania dot. aktualizacji oprogramowania systemu do wyższej wersji w ramach 5 typu projektu informuję, że co do zasady aktualizacja systemu może wpływać na podniesienie bezpieczeństwa danego systemu. Jednakże 5 typ projektu dotyczy projektów polegających na budowie, modernizacji oprogramowania i rozwoju narzędzi służących do monitorowania bezpieczeństwa systemów, zbierania, analizy i wymiany informacji o zagrożeniach, podatnościach i incydentach podnoszące i wzmacniające bezpieczeństwo systemów świadczenia e-usług i innych systemów informatycznych. Aktualizacja oprogramowania do wyższych wersji nie może być kwalifikowalna w ramach naboru

Komunikaty

Dostępnych 6 komunikatów.

Ostatnia modyfikacja:

Jacek Olejniczak (EFRR)