Przeskocz do treści Przeskocz do menu

Odpowiedzi IZ na pytania Wnioskodawcy dotyczące naboru projektów w sposób konkurencyjny, nr FELU.02.01-IZ.00-001/23, Działanie 2.1 Cyfrowe Lubelskie (typ projektu 1,2,4,5) - część 5

Odpowiedzi IZ na pytania Wnioskodawcy dotyczące naboru projektów w sposób konkurencyjny, nr FELU.02.01-IZ.00-001/23, Działanie 2.1 Cyfrowe Lubelskie (typ projektu 1,2,4,5) - część 5

1. Czy w ramach projektu związanego z rozwojem m.in. e-usług kwalifikowalne są wydatki dotyczące cyberbezpieczeństwa całej infrastruktury informatycznej wnioskodawcy, w tym jego jednostek organizacyjnych, które są objęte tą infrastrukturą? (nie związanych bezpośrednio z e-usługami, które powstaną lub będą zmodernizowane w ramach projektu).

Patrząc przez pryzmat planowanych rozwiązań funkcjonalnych związanych m.in. z ochroną systemu, istniejących jak również nowopowstających usług, koniecznym jest wprowadzenie rozwiązań w całym systemie, które pozwolą na zapewnienie ochrony, kompatybilności rozwiązań, jak również kompleksowego podejścia do zabezpieczenia infrastruktury teleinformatycznej, w tym usług udostępnianych przez wnioskodawcę.

Z uwagi na rodzaj i charakter zakresu tego typu projektów powinny one obejmować całość infrastruktury dla zapewnienia pełnej ochrony przed różnego rodzaju zagrożeniami. Pozostawienie pewnej części infrastruktury informatycznej bez zapewnienia im wdrożenia zarządzanego centralnie oprogramowania EDR, może powodować lukę w zapewnieniu cyberbezpieczeństwa na wszystkich urządzeniach zarządzanych przez wnioskodawcę. Za takim podejściem przemawiają również zapisy Regulaminu wyboru projektów, które mówią o projektach z zakresu rozwoju cyberbezpieczeństwa, tj. wzmacniające bezpieczeństwo świadczenia e-usług lub systemów informatycznych poprzez budowę lub modernizację istniejących systemów, o zasięgu regionalnym i lokalnym, co sugeruje, że ten element stanowi samodzielną całość związaną z osiągnięciem zakładanego celu opisanego wskaźnikiem: Liczba podmiotów wspartych w zakresie cyberbezpieczeństwa - tj. podmiotów, które wdrożyły rozwiązania w obszarze cyberbezpieczeństwa, w celu zapobiegania i reagowania na incydenty w systemach informatycznych. Będzie to dodatkowy element szerszego projektu m.in. związanego z rozwojem e-usług i będzie dotyczył wdrożenia EDR dla wszystkich gminnych stacji roboczych, w tym w jednostkach oświatowych, które są beneficjentami projektów realizowanych w poprzednich projektach e-usługowych.

W związku z powyższym, czy wdrożenie rozwiązań dotyczących cyberbezpieczeństwa w jednostkach beneficjenta (nie związanych bezpośrednio z e-usługami, które powstaną lub będą zmodernizowane w ramach projektu), będzie wydatkiem kwalifikowalnym? Jeżeli tak, to czy w ramach wskaźnika WLWK-PLPRO014 "Liczba podmiotów wspartych w zakresie cyberbezpieczeństwa" - powinien być wliczony beneficjent - jako 1 podmiot wdrażający rozwiązania w zakresie cyberbezpieczeństwa dla wszystkich gminnych stacji roboczych i jego jednostek oświatowych, czy też beneficjent plus wszystkie jednostki?

Zapisy Regulaminu wyboru nr FELU.02.01-IZ.00-001/23 pozwalają na realizację projektów w zakresie cyberbezpieczeństwa w typie 5, tj. projekty wzmacniające bezpieczeństwo świadczenia e-usług lub systemów informatycznych poprzez budowę lub modernizację istniejących systemów o zasięgu regionalnym i lokalnym. Zgodnie z kluczowymi warunkami określonymi w Regulaminie projekty te mogą występować jedynie jako dodatkowy element szerszego projektu w ramach Działania 2.1. Regulamin nie wskazuje natomiast, że rozwiązania z zakresu cyberbezpieczeństwa muszą być bezpośrednio związane z zabezpieczeniem systemów wdrażanych w ramach wiodących typów projektów (typ 1, 2, 4), a zgodnie z opisem typu projektu 5, dopuszczona jest modernizacja już istniejących systemów. Zgodnie z powyższym, rozwiązaniami w zakresie cyberbezpieczeństwa można objąć całą infrastrukturę informatyczną wnioskodawcy (również systemy już istniejące), w tym systemy jego jednostek organizacyjnych, które są objęte tą infrastrukturą. W takim przypadku należy traktować infrastrukturę jednostek organizacyjnych za część infrastruktury wnioskodawcy, a więc jednostki te nie mogą być uznane za oddzielne podmioty wsparte w zakresie cyberbezpieczeństwa. Potwierdza to definicja wskaźnika PLRO014 „Liczba podmiotów wspartych w zakresie cyberbezpieczeństwa”, która mówi, że do wskaźnika liczy się podmioty które wdrożyły rozwiązania w obszarze cyberbezpieczeństwa w celu zapobiegania i reagowania na incydenty w systemach informatycznych. Jednakże, realizując w projekcie typ 5, należy zachować proporcjonalność wydatków inwestycji, aby rozwiązania z zakresu cyberbezpieczeństwa, dopuszczone Regulaminem jedynie jako dodatkowy element, nie zdominowały projektu w kontekście realizacji głównego celu Działania 2.1.

Ponadto należy podkreślić, że w przypadku projektów partnerskich jeden z partnerów nie może realizować projektu wyłącznie w zakresie typu 5.

2. Zgodnie z regulaminem naboru „Preferowane będą projekty wykorzystujące model „chmury obliczeniowej”. Regulamin wskazuje w katalogu wydatków kwalifikowalnych m.in. wydatki związane z zakupem usług przetwarzania w chmurze obliczeniowej. Prosimy o odpowiedź, czy wydatek związany z zakupem usług przetwarzania w chmurze obliczeniowej poniesiony w okresie realizacji projektu, ale obejmujący zakup usług na okres wykraczający poza okres realizacji projektu (np. w postaci 5-letniej subskrypcji na usługi chmury obliczeniowej) będzie uznany za wydatek kwalifikowalny?

Wydatek związany z zakupem usług przetwarzania w chmurze obliczeniowej poniesiony w okresie realizacji projektu, ale obejmujący zakup usług na okres wykraczający poza okres realizacji projektu, może być uznany za wydatek kwalifikowalny w ramach projektu w Działaniu 2.1. Należy to również rozpatrywać w kontekście zachowania trwałości projektu. Przypominam, że zachowanie trwałości projektu przez okres 5 lat jest obowiązkiem Beneficjenta programu FEL 2021-2027.

3. Dokument Zasady opracowania studium wykonalności dla projektów w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 porusza m.in. kwestie związane z analizą wariantów strategicznych i technologicznych.

Nie jest dopuszczalne, aby w ramach analizy opcji dokonać porównania jednego rozwiązania inwestycyjnego z wariantem bezinwestycyjnym, za wyjątkiem projektów, dla których brak jest technicznego, finansowego i prawnego alternatywnego rozwiązania inwestycyjnego (np. rozbudowa systemu informatycznego, który musi być kompatybilny z istniejącym już systemem informatycznym). Wówczas wnioskodawca musi we wniosku o dofinansowanie uzasadnić, iż nie istnieje więcej niż jedno rozwiązanie inwestycyjne, mające uzasadnienie techniczne, prawne i finansowe (str. 23).

Dla wybranego wariantu w analizie strategicznej, do dalszej analizy należy zidentyfikować minimum jeden, a maksymalnie trzy różne warianty technologiczne (trzy warianty technologii wykonania wybranego wariantu strategicznego). Przy wskazaniu jednego wariantu należy jednoznacznie wykazać, że nie ma możliwości zastosowania innego rozwiązania technologicznego ze względu na specyfikę planowanej inwestycji (np. możliwe zastosowanie jedynego na rynku rozwiązania technologicznego lub prace w obiekcie zabytkowym, gdzie nie można stosować alternatywnych rozwiązań technologicznych (str. 33).

Zwracam się z prośbą o odpowiedź na następujące pytanie:

Projekt będzie zawierał następujący zakres:

1) Digitalizację zasobów i następnie ich udostępnianie publiczne,

2) Stworzenie interfejsu API do wymiany zdigitalizowanych wcześniej danych – szczególnie z innymi systemami w ramach systemu informacji publicznej,

3) Wykonanie prac podnoszących bezpieczeństwo gromadzonych w systemie oraz udostępnianych danych.

Wszystkie powyższe mają być wykonane na wcześniej stworzonym, funkcjonującym systemie.

Czy możliwe jest ujęcie opisu jednego wariantu strategicznego (jako w zasadzie jednego bo bazującego na obecnym systemie będącym przedmiotem dalszych prac rozwojowych)?

Zgodnie z „Zasadami opracowania studium wykonalności dla projektów w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027” Rozdział 2, Podrozdział 2.1, jeżeli wskazany w pytaniu zakres planowanej inwestycji uniemożliwia wybór innego (alternatywnego) wariantu inwestycyjnego, wtedy w analizie wariantów realizacji projektu, można porównać jedno rozwiązania inwestycyjne z wariantem bezinwestycyjnym. W takim przypadku, to na wnioskodawcy spoczywa obowiązek przedstawienia IZ FEL uzasadnienia, iż nie istnieje więcej niż jedno rozwiązanie inwestycyjne, mające uzasadnienie techniczne, prawne i finansowe. Jeżeli natomiast istnieją inne, alternatywne rozwiązania inwestycyjne przeprowadzenia inwestycji, wtedy analizie należy poddać co najmniej dwa warianty inwestycyjne.

4. Na liście załączników wymaganych do złożenia na etapie aplikowania w ramach konkursu FELU.02.01-IZ.00-001/23 pojawiły się dwa oświadczenia do których nie ma wzorów. Są to:

- Oświadczenie o złożeniu ostatecznej wersji wniosku o dofinansowanie,

- Oświadczenia Wnioskodawcy ubiegającego się o dofinansowanie realizacji projektu w ramach Działania 2.1 Cyfrowe Lubelskie – zakres merytoryczny

Proszę o informację, czy opublikujcie Państwo wzory tych dwóch załączników, czy treść oświadczeń ma zostać opracowana przez wnioskodawcę?

„Oświadczenia Wnioskodawcy ubiegającego się o dofinansowanie realizacji projektu w ramach Działania 2.1 Cyfrowe Lubelskie – zakres merytoryczny” wskazane w liście załączników, nie są oddzielnym oświadczeniem, a jedynie nagłówkiem/wyróżnieniem wskazanych poniżej oświadczeń w zakresie merytorycznym (dla których opublikowano wzory), które w liście załączników zajmują kolejno pozycje 38,39,40, 41. Natomiast w zakresie „Oświadczenia o złożeniu ostatecznej wersji wniosku o dofinansowanie”, Wnioskodawca sam opracowuje jego treść. Należy zauważyć, że złożenie przedmiotowego oświadczenia jest wymagane w sytuacji, kiedy wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie w systemie CST2021 i jest to ostateczna wersja wniosku o dofinansowanie, która nie będzie podlegała wycofaniu i ewentualnej korekcie (korekta i złożenie nowego wniosku jest możliwe w trakcie trwania naboru).

5. Prosimy o informację ewentualnie bardziej szczegółowe informacje co do naboru: 1. Rozwój elektronicznych usług publicznych. we wcześniejszej informacji data rozpoczęcia naboru to 25.05.2023 r. Jesteśmy jednostką samorządu terytorialnego - Gminny Zakład Usług Komunalnych, interesują nas pozyskanie środków na wymianę posiadanych wodomierzy z opcją zdalnego odczytu. Proszę wszelkie informacje.

Przedmiotowy zakres dotyczy naboru nr FELU.02.01-IZ.00-001/23 Działania 2.1 Cyfrowe Lubelskie (typ projektu 1,2,4,5) Priorytetu II Transformacja gospodarcza i cyfrowa regionu FEL 2021-2027, który został ogłoszony w dniu 25.04.2023 r. Nabór trwa od 05.05.2023 r. do 30.06.2023 r. Szczegółowe informacje znajdują się w Regulaminie wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny w ramach ww. naboru, który opublikowano na stronie: https://rpo.lubelskie.pl/rpo/wiadomosci/nabory-konkursy/dzialanie-2-1-cyfrowe-lubelskie-typ-projektu-1-2-4-5/.

Natomiast w zakresie pytania dotyczącego możliwości pozyskania środków przez Gminny Zakład Usług Komunalnych, na wymianę posiadanych wodomierzy, informuję, że zakup wodomierzy z opcją zdalnego odczytu nie może zostać objęty wsparciem w ramach inwestycji w naborze nr FELU. 02.01-IZ.00-001/23. Inwestycje w sprzęt w ramach ww. naboru ograniczone są do wydatków na zakup sprzętu teleinformatycznego, jako element uzupełniający projekt polegający na wdrożeniu usług elektronicznych (minimum 4 poziom dojrzałości), udostępnieniu zasobów i/lub projekty z zakresu infrastruktury przestrzennej.

Ponadto informuje, że podmiotami uprawnionymi do aplikowania w naborze są:

  • Jednostki Samorządu Terytorialnego,
  • Związki, porozumienia i stowarzyszenia Jednostek Samorządu Terytorialnego,
  • Jednostki organizacyjne Jednostek Samorządu Terytorialnego posiadające osobowość prawną,
  • Organizacje badawcze,
  • Organizacje pozarządowe,
  • Kościoły i związki wyznaniowe oraz osoby prawne kościołów i związków wyznaniowych.

W związku z powyższym, należy przeanalizować, czy Gminny Zakład Usług Komunalnych jest jednostką organizacyjną Jednostki Samorządu Terytorialnego posiadającą osobowość prawną. Jeżeli nie, to Jednostka Samorządu Terytorialnego może wystąpić jako Wnioskodawca w imieniu Zakładu.

Komunikaty

Dostępnych 6 komunikatów.

Ostatnia modyfikacja:

Jacek Olejniczak (EFRR)