Przeskocz do treści Przeskocz do menu

Pytania i odpowiedzi do konkursu

Czy umowa/porozumienie z OPS/OPS-ami ma być podpisana przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie a OPS/OPS-y mają być formalnym partnerem/partnerami  w projekcie?

- czy aby spełnić powyższe kryterium premiujące OPS/OPS-y z którymi zostanie podpisana umowa/porozumienie mają być oficjalnymi partnerami w projekcie?

- proszę o doprecyzowanie na czym ma polegać „współpraca w zakresie koordynacji aktywizacji społeczno-zawodowej uczestników projektu” pomiędzy Wnioskodawcą
a danym OPS-em?

W kryterium premiującym 1 wskazane zostało Sprawozdanie MPiPS wg stanu na 31.12.2015 na podstawie którego należy wybrać gminy gdzie odsetek osób korzystających ze pomocy społecznej z powodu ubóstwa jest wyższy niż średnia dla woj. lubelskiego.

 

Jak korzystając z danych zawartych w ww. Sprawozdaniu MPiPS należy wyliczyć
w odniesieniu do poszczególnych gmin odsetek osób korzystających z pomocy społecznej z powodu ubóstwa?

 

W Sprawozdaniu jest mowa o liczbie rodzin ogółem i liczbie osób w rodzinach – które dane należy wziąć pod uwagę podczas wyliczeń tj. czy osoby w rodzinach (kryterium premiujące nr 1 odnosi się do osób) czy też same rodziny?Z której zakładki ze sprawozdania należy korzystać.

Zgodnie z regulaminem konkursu, Wnioskodawca nie jest zobowiązany do podpisania umowy/porozumienia w terminie wcześniejszym, czyli przed datą złożenia wniosku
o dofinansowanie. Rekomendujemy aby zawarta została jednoznaczna deklaracja we wniosku o podpisaniu z OPS umowy/porozumienia.  Jednocześnie nie ma wymogów, które wskazują na konieczność aby OPS był partnerem w projekcie.

Koordynacja ma dotyczyć zaplanowanej ścieżki aktywizacji społeczno-zawodowej, podziału obowiązków, odpowiedzialności itp. Współpraca pomiędzy jednostkami zajmującymi się aktywizacją zawodową na rynku pracy a ośrodkami pomocy społecznej ma na celu zmniejszenie efektu powielania wsparcia dla poszczególnych osób, a także konkurencji pomiędzy instytucjami. Co ważne formy współpracy mają wspólny cel pomoc i zmiana statusu na rynku pracy uczestników projektu.

Sprawozdanie Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej wg stanu na dzień 31.12.2015r. Ocena zasobów ludzkich dla woj. lubelskiego (materiał pomocniczy), dotyczące spełnienia kryterium premiującego nr 1 (grupa docelowa), zawarte są pod poniższym linkiem: http://rpo.lubelskie.pl/nabor-491-sprawozdanie_mpips_kryterium_premiujace.html.
Ujęte dane w czytelny sposób prezentują przedmiotową kwestię odsetek osób korzystających z pomocy społecznej z powodu ubóstwa.


Czy można zwrócić  koszt dojazdu osobom, które zamieszkują na terenie miejscowości, w której organizowane będą szkolenia lub staż? Projekt skierowany jest do osób bezrobotnych, biernych zawodowych, niepełnosprawnych którzy zgłaszają swoją słabą kondycję finansową (zgłoszenia z procesu rekrutacji) i proszą o informację czy taki zwrot będzie im przysługiwać ponieważ tym uzależniają swą decyzję czy przystąpią do projektu? Tym samym czy możemy zwrócić koszty dojazdu osobom które dojeżdżają z innej miejscowości również za bilety komunikacji miejskiej?

 

Zwrot kosztów dojazdu na szkolenia lub staż przysługuje uczestnikom projektu bez względu na miejsce zamieszkania, a wysokość kwoty zwrotu poniesionych kosztów przypadająca na jednego uczestnika powinna być zgodna z zatwierdzonym wnioskiem o dofinansowanie projektu.


Czy Uczestnicy Projektu mogą ubiegać się o zwrot kosztów dojazdu w sytuacji, gdy będą dowożeni na szkolenie przez inną osobę nie biorącą udziału w projekcie?

Ze względu na charakter i specyfikę grupy docelowej, a także zgodnie z zasadą równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami zwrot kosztów dojazdu w sytuacji, gdy uczestnicy projektu będą dowożeni na szkolenie przez osobę trzecią samochodem prywatnym zostanie uznany za koszt kwalifikowalny.


Czy można zwrócić koszt dojazdu Uczestnikom Projektu którzy korzystają z przejazdów przewoźników  prywatnych, których koszt usługi jest porównywalny do cen stosowanych przez przewoźników publicznych. Połączenia przewoźników prywatnych  są często  dogodniejsze od przewoźnika publicznego a czasami jest to jedyny środek transportu w danej miejscowości?

 

Uczestnicy projektu mogą korzystać z usług przewoźników prywatnych, a wysokość zwrotu kosztów za dojazd na szkolenie lub staż powinna być porównywalna z kosztem przejazdu najtańszym środkiem komunikacji publicznej na danej trasie.


Czy Uczestnicy Projektu muszą udokumentować każdy dzień przejazdu na szkolenia/staż czy wystarczy 1szt. biletu za jeden dzień szkolenia/staż i lista obecności na zajęciach/stażu do ubiegania się o zwrot kosztów dojazdu?

 

Do udokumentowania przejazdu na szkolenie/staż wystarczy 1 szt. biletu za jeden dzień szkolenia/staż i lista obecności na zajęciach/stażu.


Czy w przypadku obowiązku udokumentowania ceny najtańszego biletu należy posiłkować się zaświadczeniem od przewoźnika na danej trasie czy wystarczy informacja pobrana ze strony internetowej przewoźnika o cenie najtańszego biletu lub też nasze zapytanie i odpowiedź na maila pracownika np. MPK Lublin o cenie najtańszego biletu?

W przypadku przewoźnika publicznego, ze względu na ogólnie dostępne informacje
o cenniku świadczonych usług nie wymagane jest udokumentowanie ceny najtańszego bilety, obowiązek taki dotyczy wyłącznie przewoźnika prywatnego składającego stosowne Zaświadczenie.


Czy jeżeli zajęcia dotyczące dwóch różnych zadań odbywają się jednego dnia i jest przerwa która umożliwia przejazd w obie strony wraz z pobytem w miejscu zamieszkania, czy możliwy jest zwrot dojazdu z kilku zadań np. dwóch zadań?

Kierując się zasadą racjonalności i efektywności wydatków w ramach projektu, harmonogram realizacji poszczególnych zadań projektu powinien być tak zaplanowany, by nie generował zbędnych kosztów obciążających budżet projektu. Związku z tym, jako koszt kwalifikowany zostanie uznany jedynie koszt przejazdu z miejsca zamieszkania na szkolenie/staż i z powrotem (bez uwzględnienia przejazdu podczas przerw występujących pomiędzy poszczególnymi zadaniami).


Czy w  przypadku rozliczania kosztu dojazdu na staż, koszt najtańszego biletu jakim jest bilet miesięczny należy:

a) zwrócić całą kwotę biletu miesięcznego osobie która zakupiła bilet miesięczny (100zł w budżecie) jeśli stażysta będzie obecny cały miesiąc na stażu czy też może koszt biletu miesięcznego dzielimy przez 30 i mnożymy przez ilość dni obecnych na stażu w danym miesiącu?

b) jak wyliczyć zwrot kosztu jeśli stażysta będzie na przysługującym mu urlopie wypoczynkowym czy też będzie na udokumentowanym zwolnieniu lekarskim L4, czy w takiej sytuacji przysługuje  cała kwota biletu miesięcznego (do kwoty 100 zł z budżetu) czy też może koszt biletu miesięcznego dzielimy przez 30 i mnożymy przez ilość dni obecnych na stażu w danym miesiącu?

c) jak wyliczyć zwrot kosztu jeśli stażysta rozpocznie staż np. w połowie miesiąca i gdy stażysta opuści dzień stażu i będzie to  nieobecność nieusprawiedliwiona? Czy  koszt biletu miesięcznego dzielimy przez 30 i mnożymy przez ilość dni obecnych na stażu w danym miesiącu?

W przypadku gdy na staż stażysta dojeżdża samochodem (zwrot kosztu dojazdu jest rozliczany na podstawie zaświadczenia o cenie najtańszego biletu):

a) zwrócić całą kwotę biletu miesięcznego (100zł w budżecie) jeśli stażysta będzie obecny cały miesiąc na stażu czy też może koszt biletu miesięcznego dzielimy przez 30 i mnożymy przez ilość dni obecnych na stażu w danym miesiącu?

b) jak wyliczyć zwrot kosztu jeśli stażysta będzie na przysługującym mu urlopie czy też będzie na udokumentowanym zwolnieniu lekarskim, czy w takiej sytuacji przysługuje cała kwota biletu miesięcznego (do kwoty 100 zł z budżetu) czy też może koszt biletu miesięcznego dzielimy przez 30 i mnożymy przez ilość dni obecnych na stażu w danym miesiącu?

c) jak wyliczyć zwrot kosztu jeśli stażysta rozpocznie staż np. w połowie miesiąca i gdy stażysta opuści dzień stażu i będzie to  nieobecność nieusprawiedliwiona? czy  koszt biletu miesięcznego dzielimy przez 30 i mnożymy przez ilość dni obecnych na stażu w danym miesiącu?

Reasumując czy właściwym będzie jeżeli stażyście, dojeżdżającemu na staż samochodem zwrócimy za dojazd równowartość najtańszego biletu środkiem transportu zbiorowego?

W przypadku rozliczania kosztów dojazdu na staż bierzemy pod uwagę koszt najtańszy (bilet miesięczny). Zwrot kosztów nastąpi w sytuacji faktycznie poniesionego wydatku przez stażystę w kwocie jaka została ujęta w budżecie. Taki zwrot kosztów ma również zastosowanie w sytuacji usprawiedliwionej nieobecności stażysty (udokumentowane zwolnienie lekarskie L4). W przypadku rozliczania kosztów dojazdu stażysty transportem prywatnym, bierzemy pod uwagę równowartość kwoty biletu miesięcznego. Sposób wyliczania zwrotu kosztów został właściwie zawarty.


Regulamin Konkursu wskazuje, iż w ramach ścieżki reintegracji możliwe jest prowadzenie usług aktywnej integracji o charakterze społecznym, edukacyjnym, zawodowym, zdrowotnym, jednakże nie precyzuje katalogu działań, możliwych do realizacji w ramach poszczególnych typów usług aktywnej integracji. Czy w tej sytuacji Wnioskodawca ma dowolność w doborze i klasyfikacji działań tj. czy, z punktu widzenia oceniającego, wystarczające będzie zawarcie we wniosku o dofinansowanie zapisu, że np. pośrednictwo pracy jest usługą o charakterze zawodowym, zaś trening umiejętności społecznych – usługą o charakterze społecznym?

Wszystkie działania muszą być dostosowane do zdiagnozowanych specyficznych potrzeb grup docelowych, w tym m.in. poprzez zastosowanie indywidualnych planów (ścieżek) działania (wsparcia). W związku z tym rodzaj i tematyka  działań powinny wynikać z wcześniejszej diagnozy, tak aby wsparcie zastosowane wobec konkretnego uczestnika było zasadne i skuteczne. Zatem punktem wyjścia powinna być analiza sytuacji problemowej zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020 w zakresie osi priorytetowych 9-12 RPO WL, która stanowi załącznik nr 2 do Regulaminu konkursu.  Należy również wskazać potrzeby i oczekiwania uczestników w aspekcie wsparcia oraz minimalne wymagania, które muszą zostać spełnione aby uczestniczyć w określonej formie wsparcia. Wymagana zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku konieczność dokonania analizy sytuacji społecznej i zawodowej potencjalnych uczestników projektu spełni znamiona indywidualnego podejścia dla każdej osoby, rodziny itp., które Wnioskodawca planuje objąć wsparciem. Istotnym jest aby wskazane w projekcie usługi o charakterze społecznym, edukacyjnym, zawodowym itp. wynikały z potrzeb uczestników.


W Regulaminie Konkursu (przypis 3 na str. 18) funkcjonuje wyjaśnienie pojęcia kompleksowości projektu: „każdy projekt zakłada kompleksowe wsparcie grupy docelowej z wykorzystaniem zróżnicowanych form i metod aktywizacji społeczno-zawodowej, w tym stosowanie instrumentów aktywizacji edukacyjnej, społecznej i zawodowej, jak również realizację działań z zakresu aktywnych technik poszukiwania pracy oraz nabywania kompetencji kluczowych”. Powyższy zapis wskazuje, iż wszystkie wymienione instrumenty i działania powinny wystąpić łącznie w każdym projekcie. Natomiast wg zał. 3 do Regulaminu Konkursu (kryt. formalne specyficzne nr 4), katalog instrumentów aktywizacji jest nieco inny (pojawiają się usługi o charakterze zdrowotnym i nie ma mowy o działaniach z zakresu technik aktywnego poszukiwania pracy), a ponadto Wnioskodawca ma dowolność w wyborze usług aktywnej integracji : „wsparcie grup docelowych odbywa się z wykorzystaniem usług aktywnej integracji o charakterze społecznym i/lub zawodowym i/lub edukacyjnym i/lub zdrowotnym”. W związku z powyższymi rozbieżnościami proszę o wskazanie, które rozumienie kompleksowości obowiązuje na gruncie konkursu.

Odnosząc się do zapisów ujętych w Regulaminie konkursu oraz załączniku nr 3 Wymogi formalne i kryteria wyboru projektu (kryterium formalne specyficzne nr 4) przekaz ujęty
w innej formie wskazuje na wspólny priorytet wsparcia skierowanego do uczestników projektu, które ma prowadzić do zmian w wymiarze funkcjonowania społecznego
i zatrudnieniowego. Przykład mogą stanowić: indywidualne plany działania (IPD), pośrednictwo pracy, doradztwo zawodowe, staże zawodowe.

 


Co należy rozumieć przez podwskaźniki : Wartość wskaźników z podziałem na poszczególne grupy docelowe zostały przedstawione w zał. Nr 2 do SZOOP i powinny być osiągnięte dla wszystkich wskazanych grup, które wystąpią w projekcie. Opis podwskaźników może być zawarty w części opisowej wniosku.”)?

 

Wnioskodawca w punkcie III Wskaźniki i cel projektu przy wyborze głównego wskaźnika powinien wykazać ogólną wartość liczbową jaką chce osiągnąć w toku realizacji projektu, natomiast w części opisowej wniosku uwzględnić podział na wymagane kategorie (,,podwskaźniki’) dotyczące poszczególnych grup osób, które wystąpią w projekcie
(np. osoby długotrwale bezrobotne, osoby z niepełnosprawnościami), a także wskazać
ich planowaną do osiągnięcia wartość docelową.

 


Czy, aby mówić o spełnieniu wskaźnika rezultatu bezpośredniego „Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym poszukujących pracy
po opuszczeniu programu” niezbędna jest zmiana statusu zatrudnienia po opuszczeniu programu UP w stosunku do sytuacji w momencie przystąpienia do projektu? Jak należy rozumieć zmianę statusu? Czy za zmianę sytuacji UP można uznać udział
w formie wsparcia, która doprowadzi do zmiany np. postawy UP (w tym np. zwiększy gotowość, motywację do poszukiwania zatrudnienia co zostanie zmierzone stosownymi testami kompetencji)?

Zgodnie z zapisami zał. nr 2 do ,,Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020”, aby wskaźnik rezultatu bezpośredniego Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym poszukujących pracy po opuszczeniu programu został osiągnięty w projekcie musi nastąpić zmiana statusu zatrudnienia uczestnika po opuszczeniu programu w stosunku do sytuacji w momencie przystąpienia do projektu. W związku z tym formy wsparcia skierowane do uczestników projektu muszą prowadzić do zmian ich statusu na rynku pracy, a nie tylko wpływać na zmianę ich ,,postawy” w projekcie.


Jeśli wskaźnik „Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym poszukujących pracy po opuszczeniu programu” jest związany ze zmianą statusu UP na rynku pracy to czy należy założyć, że aby osiągnąć jego obligatoryjną wartość 45 % należy zrekrutować do projektu co najmniej 45 % osób biernych zawodowo (czyli nie pracujących i nie będących bezrobotnymi w myśl „Liczba osób biernych zawodowo poszukujących pracy po opuszczeniu programu”) i nie poszukujących pracy? Czy do spełnienia tego wskaźnika można zrekrutować np. osoby bezrobotne z III profilu, które na skutek udziału w projekcie zmienią profil z III na II, bądź osoby korzystające ze świadczeń pomocy społecznej nie będące zarejestrowane w urzędzie pracy?

 

Zgodnie z zapisami zał. nr 4 Opis wskaźników w ramach Działania 11.1 do Regulaminu Konkursu za osoby ,,poszukujące pracy po opuszczeniu programu” należy uznać uczestników, którzy w momencie przystąpienia do projektu byli osobami biernymi zawodowo i nieposzukującymi pracy. Jednocześnie należy pamiętać, iż aby kryterium specyficzne nr 1 Skuteczność realizacji projektu zostało spełnione Wnioskodawca w ramach projektu musi założyć, iż po opuszczeniu programu ,,co najmniej 45% osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym będzie poszukiwać pracy”. A zatem zasadna jest zakładana struktura grupy docelowej, tj. gdy min. 45% uczestników stanowić będą osoby bierne zawodowo oraz nieposzukujące pracy. W takim przypadku Wnioskodawca może zrekrutować do projektu m.in. osoby korzystające ze świadczeń pomocy społecznej, które nie są zarejestrowane w Urzędzie Pracy. Natomiast w ramach przedmiotowego wskaźnika za kwalifikowalnych nie można uznać osób bezrobotnych, które podczas udziału w projekcie przeszły z trzeciej na druga grupę sprofilowania, gdyż zgodnie z zapisami Ustawyz dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy każda osoba bezrobotna jest osobą ,,poszukującą zatrudnienia”.

 


Czy jest możliwa następująca konfiguracja podmiotu aplikującego: partnerstwo składające się z NGOsa (lider) i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (partner)? 

W opinii Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Lublinie nie ma przeciwwskazań, aby Wnioskodawca (NGO) zawarł umowę partnerską z przedsiębiorcą, którym jest Sp. z o.o.,
o ile spełni wszystkie warunki określone w Regulaminie konkursu dla Działania 11.1 Aktywne włączenie w podrozdziale 3.1 Podmioty uprawnione do ubiegania się o dofinansowanie, który dostępny jest od dnia ogłoszenia informacji o naborze na stronie http://rpo.lubelskie.pl/wup  w zakładce dotyczącej Działania 11.1 Aktywne włączenie – 2016. Typy wszystkich beneficjentów w ramach Działania 11.1 zostały również wyszczególnione w Szczegółowym Opisie Osi Priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020. Zgodnie z podrozdziałem 3.6 Wymagania dotyczące partnerstwa Regulaminu konkursu w ramach Działania 11.1 Aktywne włączenie partnerami mogą być wszystkie podmioty uprawnione do składnia wniosków spełniające definicję beneficjenta.

Komunikaty

Dostępnych 20 komunikatów.

Ostatnia modyfikacja:

RPO WL (RPO Lubelskie)