Przeskocz do treści Przeskocz do menu

Pytania i odpowiedzi do konkursu (cz. 1)

Czy w odniesieniu do projektu na rzecz usamodzielnienia wychowanków opuszczających pieczę zastępczą, w tym planowanych działań na rzecz przeciwdziałania wykluczeniu mieszkaniowemu i bezdomności (projekt typu 1d) obligatoryjne jest osiągnięcie minimalnego poziomu wskaźnika efektywności?

Kryterium formalne specyficzne nr 2 Efektywność społeczno-zatrudnieniowa ma zastosowanie wyłącznie do typów projektów nr 1 lit. a), b) i c), 2. Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawcy ubiegający się o dofinansowanie w ramach Działania 11.1 Włączenie społeczne, typu projektu nr 1 d) nie są zobligowani do osiągnięcia minimalnego poziomu wskaźnika efektywności społeczno-zatrudnieniowej.


Czy w przypadku projektu partnerskiego partnerem projektu może być ośrodek pomocy społecznej, czy w takim wypadku wymagane jednak jest nawiązanie partnerstwa bezpośrednio z jednostką samorządu terytorialnego, w imieniu której zadania projektowe realizować będzie  ośrodek pomocy społecznej?

Zgodnie z podrozdziałem 3.6 Regulaminu konkursu w ramach Działania 11.1 Aktywne włączenie partnerami mogą być wszystkie podmioty uprawnione do składania wniosków spełniające definicje beneficjenta zgodnie z zapisami wyżej wymienionego konkursu. W przypadku jednostek organizacyjnych samorządu terytorialnego nieposiadających osobowości prawnej (np. ośrodki pomocy społecznej) które będą występować w roli partnera wymagane jest pełnomocnictwo, upoważnienie lub inny równoważny dokument (np. uchwała Rady Gminy) właściwej jednostki samorządu terytorialnego posiadającej osobowość prawną (np. gminy).


Kiedy dostępne będą "Wytyczne programowe dot. EFS" o których mowa w regulaminie konkursu ?

Ostateczna wersja Wytycznych programowych dotyczących systemu wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014 – 2020, o których mowa w pytaniu zostanie zamieszczona na stronie internetowej: www.rpo.lubelskie.pl, niezwłocznie po jej otrzymaniu od Instytucji Zarządzającej RPO WL (Departament Wdrażania EFS UMWL), który jest autorem przedmiotowych wytycznych.


Czy wkład własny do projektu mogą stanowić w przypadku OPS/PCPR, świadczenia pieniężne które są wypłacane zgodnie z obowiązującymi przepisami klientom Ośrodka - uczestnikom projektu np.: zasiłki  okresowe,  świadczenie pieniężne na zakup posiłku lub żywności, świadczenie pieniężne z tytułu sprawowania opieki nad osobą niepełnosprawną lub zasiłki celowe, czyli tzw. zasiłki i pomoc w naturze?

Świadczenia pieniężne mogą zostać uznane za wkład własny do projektu.


Czy zgodnie z Wytycznymi programowymi termin realizacji projektu określony jest zgodnie z zasadą  n+3, czyli nie może trwać dłużej niż 36 miesięcy,  natomiast w Regulaminie konkursu  określone są jedynie ramy czasowe realizacji projektu. W związku z powyższym czy projekt może być realizowany dłużej  niż 36 miesięcy?

Informuję, iż kryterium formalne dostępu nr 5: Okres realizacji projektu jest zgodny z zasadą n+3 jest obligatoryjne a jego spełnienie jest niezbędne do przyznania dofinansowania. Realizacja projektu nie może trwać dłużej niż okres n+3, gdzie n rozumiane jest jako rok, w którym została podpisana umowa o dofinansowanie. Mając na uwadze powyższe, realizacja projektu nie może być dłuższa niż 36 miesięcy.


Czy upoważnienie osoby reprezentującej Wnioskodawcę winno być złożone w formie papierowej czy przesłane jako załącznik do wniosku w formie elektronicznej?

Zgodnie z Regulaminem konkursu Wnioskodawca jest zobowiązany do złożenia wraz z wnioskiem o dofinansowanie aktualnego załącznika w postaci oryginału lub kopii dokumentu poświadczającego umocowanie osoby/-ób. upoważnionych do reprezentowania wnioskodawcy (np. aktualny wyciąg z Krajowego Rejestru Sądowego, pełnomocnictwo, zaświadczenie o wyborze wójta/burmistrza/prezydenta miasta). W/w załącznik należy przesłać wraz z wnioskiem o dofinansowanie w formie elektronicznej.


Czy osoba zatrudniona przez Wnioskodawcę na podstawie umowy cywilnoprawnej do prowadzenia zajęć merytorycznych np.: psycholog, doradca zawodowy, trener traktowany powinien być jako personel projektu i jego wynagrodzenie wliczane jest do limitu wydatków kwalifikowanych przeznaczonych na ten cel (max. 5% wydatków kwalifikowanych lecz nie więcej niż 150 000,00 zł.)? Czy  jednak pracę w/w osób należy zaliczyć do kosztów wynikających ze zlecenia usług merytorycznych?

Psycholog (o ile koszt taki jest uzasadniony specyfiką projektu), doradca zawodowy i trener stanowią personel merytoryczny projektu. Koszty wynagrodzenia ww. osób, których wnioskodawca zaplanował zatrudnić do projektu na podstawie umowy cywilnoprawnej nie mają charakteru zadania zleconego i powinny zostać ujęte w kosztach bezpośrednich w ramach konkretnego zadania. Limity wydatków odnoszą się do kosztów pośrednich projektu z wykorzystaniem stawek ryczałtowych określonych w Regulaminie konkursu, w ramach których rozliczane są m.in koszty koordynatora lub kierownika projektu oraz innego personelu bezpośrednio zaangażowanego w zarządzanie projektem i jego rozliczanie. Wszystkie wydatki ujęte w budżecie projektu powinny być zgodne z załącznikiem nr 11 do Regulaminu konkursu Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych towarów i usług w ramach Działania 11.1 w woj. Lubelskim.


Czy grupą docelową mogą być dzieci ze szkół specjalnych?
Czy grupą docelową mogą być dzieci i młodzież z domów dziecka?

Zgodnie z Regulaminem Konkursu dla Działania 11.1 „Aktywne włączenie” grupę docelową projektu stanowią osoby wykluczone (w tym dotknięte ubóstwem) lub osoby zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym z terenu woj. lubelskiego, w tym w szczególności:

a) osoby pozostające bez zatrudnienia,

b) osoby bezrobotne – wyłącznie osoby należące do trzeciej grupy osób sprofilowanych jako osoby oddalone od rynku pracy w rozumieniu art. 33 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,

c) osoby o niskich kwalifikacjach,

d) osoby z niepełnosprawnościami (w tym z zaburzeniami psychicznymi),

e) dzieci i młodzież wykluczona lub zagrożona wykluczeniem społecznym,

f) osoby bezdomne,

g) otoczenie osób wykluczonych społecznie (w tym rodziny osób wykluczonych lub

zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym).

W związku z tym wśród potencjalnych uczestników projektu mogą znaleźć się „dzieci ze szkół specjalnych” oraz „dzieci i młodzież z domów dziecka”, o ile spełnią powyższe zapisy.

Jednocześnie należy pamiętać, iż Beneficjenci planujący realizować 1 lub 2 typ projektu w ramach ww. konkursu, zobligowani są do spełnienia kryterium formalnego specyficznego nr 1 Skuteczność realizacji projektu (załącznik nr 9 do Regulaminu Konkursu).


Jeżeli przyjmiemy do projektu dzieci i młodzież ze szkół specjalnych i domów dziecka to wtedy nie możemy spełnić kryterium dostępu dotyczące efektywności zatrudnieniowej? Czy w tym wypadku musimy spełnić powyższe kryterium?

Zgodnie z  załącznikiem nr 9 do Regulaminu Konkursu Beneficjenci realizujący 1 (lit. a), b), c)) lub 2 typ projektu są zobowiązani do spełnienia kryterium formalnego specyficznego nr 2 Efektywność społeczno – zatrudnieniowa.

Zgodnie z załącznikiem nr 16 do Regulaminu Konkursu jedynie w przypadku osób:

a) będących w pieczy zastępczej i opuszczających tę pieczę, o których mowa w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej,

b) nieletnich, wobec których zastosowano środki zapobiegania i zwalczania demoralizacji i przestępczości zgodnie z ustawą z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich,

c) przebywających w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, o których mowa w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty

- do których są kierowane usługi aktywnej integracji nie ma obowiązku stosowania kryteriów efektywności społeczno - zatrudnieniowej.

Jednocześnie należy pamiętać, iż z pomiaru efektywności zatrudnieniowej wyłączeniu podlegają również osoby, które w ramach projektu lub po zakończeniu jego realizacji podjęły naukę w formach szkolnych lub otrzymały środki na podjęcie działalności gospodarczej (załącznik nr 15 do Regulaminu Konkursu).


Kryterium premiującego nr 1 – czy grupę docelową mają stanowić WYŁĄCZNIE mieszkańcy gmin wskazanych w sprawozdaniu, czy wsparciem można objąć także mieszkańców innych gmin oprócz tych min. dwóch ze sprawozdania aby kryterium było spełnione?

Aby uznać kryterium premiującego nr 1 w ramach Działania 11.1 RPO WL za spełnione należy zgodnie z brzmieniem kryterium objąć wsparciem w projekcie mieszkańców co najmniej dwóch gmin, na terenie których odsetek osób korzystających ze świadczeń pomocy społecznej z powodu ubóstwa  jest wyższy  niż średnia dla województwa lubelskiego. Możliwe jest objęcie wsparciem dodatkowo innych gmin niż te, które przekraczają średnią dla województwa. Należy jednakże pamiętać o priorytetowym traktowaniu mieszkańców gmin o wyższym wskaźniku w szczególności w procesie rekrutacji uczestników do projektu.


Działanie 11.1 mamy pytanie dotyczące definicji niepełnosprawności sprzężonej. Zgodnie z regulaminem konkursu konieczne jest osiągnięcie wskaźnika efektywności zatrudnieniowej na poziomie 12% przez osoby niepełnosprawne w stopniu znacznym, ze sprzężoną niepełnosprawnością oraz osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Czy za osobę z niepełnosprawnością sprzężoną możemy uznać osobę posiadającą orzeczenie w stopniu lekkim, u której za przyczyny niepełnosprawności wskazano dwa różne symbole np. 06-E i 05-R?

Wnioskodawca jest zobligowany do  realizacji projektu w ramach z góry ustalonych założeń, m.in. z tych nałożonych przez zatwierdzony przez ZWL Regulamin konkursu
nrRPLU.11.01.00-IP.02-06-001/15
a także przez Wytyczne programowe dotyczące systemu wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020 w zakresie Europejskiego Funduszu Społecznego.

W ramach niniejszego konkursu realizowane mogą być zarówno programy na rzecz integracji osób i rodzin wykluczonych bądź zagrożonychubóstwem lub wykluczeniem społecznym ukierunkowane na aktywizację orazreintegrację społeczno-zawodową, w tym program integracji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych jak i kompleksowe programy reintegracji i rehabilitacji społeczno-zawodowej realizowane głównie przez Zakłady Aktywizacji Zawodowej, Warsztaty Terapii Zajęciowej, Centra Integracji Społecznej, Kluby Integracji Społecznej, w tym rozwój i upowszechnianie zatrudnienia wspieranego oraz prac społecznie użytecznych. Działania w ramach projektów będą adekwatne do zdiagnozowanych specyficznych potrzeb grup docelowych, m.in. poprzez zastosowanie indywidualnych planów (ścieżek) działania (wsparcia). Grupę docelową stanowią osoby wykluczone (w tym dotknięte ubóstwem) lub osoby zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym z terenu woj. lubelskiego, w tym w szczególności osoby z niepełnosprawnościami (w tym z zaburzeniami psychicznymi). W związku z powyższym Wojewódzki Urząd  Pracy w Lublinie nie widzi przeciwskazań co do udziału w projekcie osób, które miałyby orzeczone niepełnosprawności według dwóch symboli, tak jak we wskazanym przez Państwa przypadku  06-E (epilepsja) i 05-R (upośledzenie narządu ruchu), jeśli jest w stanie zagwarantować uzyskanie wskaźników efektywności zatrudnieniowej na wymaganym dla Działania 11.1 RPO WL 2014-2020 poziomie, przewidzianym w Regulaminie konkursu nrRPLU.11.01.00-IP.02-06-001/15.

Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu nrRPLU.11.01.00-IP.02-06-001/15 Wnioskodawca zobowiązany jest do dokonania weryfikacji oraz przedłożenia instytucji organizującej nabór wyników pomiaru efektywności społeczno-zatrudnieniowej uzyskanej przez uczestników projektu, zgodnie z Wytycznymi Ministra Infrastruktury i Rozwoju w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków EFS i EFRR na lata 2014-2020:

a) w odniesieniu do osób lub środowisk zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym minimalny poziom efektywności społeczno-zatrudnieniowej wynosi 56%,

w tym minimalny poziom efektywności zatrudnieniowej – 22%.

b) w odniesieniu do osób o znacznym stopniu niepełnosprawności, osób
z niepełnosprawnością intelektualną oraz osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi minimalny poziom efektywności społeczno-zatrudnieniowej wynosi 46%, w tym minimalny poziom efektywności zatrudnieniowej – 12%.

Pomiar efektywności społeczno-zatrudnieniowej w wymiarze zatrudnieniowym odbywa się zgodnie z metodologią określoną dla efektywności zatrudnieniowej wskazaną w Wytycznych Ministra Infrastruktury i Rozwoju w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020 oraz Szczegółowymi warunkami dotyczącymi poszczególnych form zatrudnienia oraz sposobem weryfikacji i monitorowania spełnienia kryterium efektywności zatrudnieniowej (załącznik nr 15 do Regulaminu konkursu).

Kwestie odnośnie konkretnych rodzajów niepełnosprawności reguluje Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15.07.2003 r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności a zadania z nimi związane wykonują powiatowe/wojewódzkie zespoły ds. orzekania o niepełnosprawności. Należy także podkreślić fakt, iż stopień niepełnosprawności konkretnej osoby orzeka się na czas określony lub na stałe. Ponadto szereg zagadnień dotyczących orzekania o niepełnosprawności reguluje ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osóbniepełnosprawnych.

Według powszechnie dostępnej wiedzy. niepełnosprawność sprzężona występuje wówczas, gdy jest ona złożona, podwójna lub wieloraka, bądź też towarzyszy jej dodatkowe kalectwo. Upośledzenie sprzężone występuje u osoby, u której stwierdza się dwie lub więcej niepełnosprawności, powodowane jednym lub kilkoma czynnikami endo lub egzogennymi w różnych okresach życia. Wśród niepełnosprawności sprzężonych wymienia się wiele różnych kategorii, wśród których są między innymi: osoby upośledzone umysłowo – niewidome, upośledzone umysłowo – głuche, głucho – niewidome, niewidome z porażeniem mózgowym itd. Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie nie jest jednak instytucją uprawnioną do podejmowania rozstrzygnięć w kwestii jakie schorzenia stwierdzone na etapie orzekania o niepełnosprawności będą oznaczały niepełnosprawność sprzężoną u potencjalnego uczestnika projektu. Należy mieć na uwadze, aby na etapie rekrutacji do potencjalnego projektu, w ramach Działania 11.1 RPO WL 2014-2020, wymagać stosownych dokumentów potwierdzających status osoby zainteresowanej uzyskaniem wsparcia pod kątem jej niepełnosprawności oraz ewentualnych rodzajów tej niepełnosprawności a także powołać skład komisji rekrutacyjnej o kompetencjach pozwalających trafnie zakwalifikować osoby niepełnosprawne do projektu


Czy jest możliwość dodania typy projektu w systemie LSI z Działania 11.1 Aktywne włączanie? Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie poszczególne typy projektów zostały wskazanie w SZOOP i Regulaminie konkursu. Zgodnie ze Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014 – 2020  jeden z typów projektu zakłada kompleksowe działania aktywizacji i integracji społecznej i zawodowej bezrobotnych klientów ośrodków pomocy społecznej (Program Aktywizacja i Integracja – PAI) oraz uzupełniająco działania aktywizacji i integracji społeczno-zawodowej pozostałych klientów ośrodków pomocy społecznej. Nie można znaleźć takiego typu projektu w rozwijanej liście.
Czy jest możliwość dodania takiego typu projektu we wniosku?
Czy dostępne z listy typy projektów są już ostateczne i należy się do nich dostosować?

Zgodnie ze Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014 – 2020 wspomniany typ projektu został zarezerwowany dla naboru w trybie pozakonkursowym, w którym uprawnionymi podmiotami są ośrodki pomocy społecznej z terenu województwa lubelskiego.


Trzecie kryterium premiujące Skuteczność realizacji projektu zakłada osiągniecie wskaźnika efektywności zatrudnieniowej grupy docelowej po opuszczeniu programu na poziomie co najmniej 25 %. Równocześnie zapisy Metodologii pomiaru efektywności społeczno-zatrudnieniowej w projekcie wskazują osoby będące w pieczy i opuszczające pieczę jako grupę, do której nie ma obowiązku stosowania tego kryterium. Oznaczałoby to, że w pozycji uprzywilejowanej znajdują się

a. grupy beneficjentów bezpośrednich, wobec których obligatoryjne jest przyjęcie osiągnięcia wskaźnika efektywności zatrudnieniowej,

b. wnioskodawcy, którzy planują realizację działań skutkujących osiągnięciem tego wskaźnika, także z powodu specyfiki prowadzonych przez siebie działań.

W obu wskazanych wyżej przypadkach zwiększa się bowiem szansa na osiągnięcie wyższej sumarycznej liczby punktów w trakcie oceny wniosku w związku
z automatyczną możliwością zdobycia do 20 punktów premiujących. Czy tym samym nie stwarza się sytuacji, w której beneficjenci projektu oraz wnioskodawcy
nie są traktowani równoważnie?

Kryterium premiujące nr 3 nie narusza zasady równego traktowania wnioskodawców, gdyż nie stanowi indywidualnej preferencji o charakterze podmiotowym. Kryterium premiuje projekty odznaczające się wyższą skutecznością w realizacji wskaźników zatrudnieniowych niż obowiązkowy wskaźnik założony w kryterium formalnym specyficznym nr 2, obligatoryjnym dla wszystkich projektów. Jest to zgodne z zapisami RPO WL oraz systemem wyboru projektów.

Zasada równego traktowania wnioskodawców, o której mowa w rozdziale 4 pkt 1 lit. e Wytycznych w zakresie wyboru projektów na lata 2014-2020 (zwanych dalej Wytycznymi), jest rozumiana jako „zakaz stosowania regulaminu konkursu,
z wyłączeniem kryteriów, w sposób skutkujący faworyzowaniem poszczególnych wnioskodawców kosztem pozostałych wnioskodawców oraz dokonywania przez IOK zmian, które miałyby taki skutek”. Natomiast zgodnie z zasadą bezstronności, o której mowa w rozdziale 4 pkt  1 lit. c Wytycznych, kryteria wyboru projektów muszą zostać przygotowane w taki sposób, „(…) aby ich stosowanie podczas wyboru projektów uniemożliwiało zastosowanie indywidualnych preferencji o charakterze podmiotowych. Stosowanie innych preferencji, dotyczących np. typów wybieranych projektów oraz grupowe preferencje o charakterze podmiotowym nie są zabronione, o ile mają umocowanie w kryteriach”.

Kryterium premiujące nr 3 wynika z Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014 -2020 oraz ze wskaźników założonych do osiągnięcia w RPO WL. Także w RPO WL w odniesieniu do Priorytetu Inwestycyjnego 9i (Działanie 11.1 w Szczegółowym Opisie Osi Priorytetowych) w części: Opis kierunkowych zasad wyboru projektów znajduje się zapis:

„W pierwszej kolejności wybierane do dofinansowania będą te projekty, które w największym stopniu przyczynią się do realizacji celów i rezultatów priorytetu inwestycyjnego. W ramach systemu wyboru projektów adekwatnie do sytuacji społecznej w regionie mogą zostać przewidziane mechanizmy preferencji dla określonego rodzaju przedsięwzięć, wybranych grup docelowych, typów beneficjentów, czy obszarów wymagających szczególnego wsparcia, w tym poprzez kryteria wyboru projektów lub wydzieloną alokację środków”.


Pytanie o dostępność danych do wyliczenia kryterium premiującego.

Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie na stronie internetowej www.rpo.lubelskie.pl udostępnił Sprawozdanie MPiPS-03 na dzień  31.12.2014  r. w celu wykorzystania zawartych w nim informacji przez projektodawców składających wnioski o dofinansowanie projektu w ramach Działania 11.1 chcących spełnić kryterium premiujące: „Grupę docelową w projekcie stanowią mieszkańcy co najmniej dwóch gmin, na terenie których odsetek osób korzystających ze świadczeń pomocy społecznej z powodu ubóstwa jest wyższy niż średnia dla województwa lubelskiego (Sprawozdanie MPiPS, wg stanu na dzień 31.12.2014 r.).”


Czy w ramach typu projektu 1 lit. c grupą docelową mogą być osoby pozostające bez zatrudnienia czy mogą nią być wyłącznie wychowankowie placówek opiekuńczo- wychowawczych?

W ramach Działania 11.1 Aktywne włączenie, typu projektu 1 lit. c adresatami wsparcia powinny być osoby wykluczone (w tym dotknięte ubóstwem) lub osoby zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym z terenu woj. lubelskiego będące wychowankami placówek opiekuńczo-wychowawczych. Jeżeli specyfika projektu tego wymaga nie jest wykluczony udział innych osób (np. otoczenia osób wykluczonych społecznie), pod warunkiem, iż uczestnictwo tych osób będzie niezbędne do skutecznego wsparcia wychowanków w/w placówek. W przypadku objęcia wsparciem wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych należy mieć na uwadze spełnienie kryteriów formalnych specyficznych określonych w załączniku nr 3 do Regulaminu konkursu.

 Zgodnie z załącznikiem nr 16 do Regulaminu konkursu jedynie w przypadku osób:

  • będących w pieczy zastępczej i opuszczających tę pieczę, o których mowa
    w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej,
  • nieletnich, wobec których zastosowano środki zapobiegania i zwalczania demoralizacji i przestępczości zgodnie z ustawą z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich,
  • przebywających w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, o których mowa w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty

- do których są kierowane usługi aktywnej integracji nie ma obowiązku stosowania  kryteriów efektywności społeczno - zatrudnieniowej.

Z pomiaru efektywności zatrudnieniowej wyłączeniu podlegają również osoby, które w ramach projektu lub po zakończeniu jego realizacji podjęły naukę w formach szkolnych lub otrzymały środki na podjęcie działalności gospodarczej (załącznik nr 15 do Regulaminu konkursu).


W odniesieniu do grupy docelowej pkt.1.lit.a prosimy o podanie definicji oraz uszczegółowienie czy osoba pozostająca bez zatrudnienia jest osobą niezarejestrowaną w MUP lub PUP itp., czy jednak może być osobą zarejestrowaną w MUP np. 3 miesiące przed rozpoczęciem udziału w projekcie?

Osoba pozostająca bez zatrudnienia toosoba w wieku 15–64 lata niezatrudniona, niewykonująca innej pracy zarobkowej, zdolna i gotowa do podjęcia zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w co najmniej połowie wymiaru czasu pracy, w tym osoba zarejestrowana we właściwym dla miejsca zamieszkania (stałego lub czasowego) powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotna, o której mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2015 r. poz. 149 z późn. zm.).


W regulaminie konkursu działania 11.1 jest zawarta informacja o terminie rozpoczęcia projektu tj. kwiecień 2016, jednak na etapie planowania projektu i przygotowania grupy docelowej istnieje potrzeba zaangażowania pracownika, który zajmie się szczegółowym doborem grupy docelowej, badaniem potrzeb potencjalnych uczestników, ich aktualnej sytuacji oraz motywacji do zmiany/poprawy swojej sytuacji, przeprowadzeniem spotkania informacyjnego na temat zasad i celów udziału w projekcie, przygotowanie dokumentacji projektowej. Działania te byłyby podjęte w okresie styczeń - marzec 2016, aby już od kwietnia rozpocząć konkretne działania. Zaplanowano rekrutację  po 100 osób na rok (projekt będzie trwał 3 lata). Pracownik zatrudniony wyłącznie na potrzeby realizacji projektu będzie zatrudniony na stanowisku 1/2 etatu koordynatora merytorycznego oraz 1/2 doradcy rodzinnego-specjalisty pracy z rodziną świadczącego doradztwo grupowe oraz indywidualne wszystkim uczestnikom projektu oraz wspólnie z opiekunem uczestnika będzie sporządzać diagnozę potrzeb uczestnika Koszty zatrudnienia od stycznia poniósłby PCPR, po czym po podpisaniu umowy zostałyby one zrefundowane ze środków projektowych?

Termin realizacji projektu należy rozumieć jako daty brzegowe rozpoczęcia i zakończenia projektu. Zgodnie z Regulaminem Konkursu nr RPLU.11.01.00-IP.02-06-001/15 Wnioskodawca zobligowany jest do tego by termin rozpoczęcia projektu nie był wcześniejszy niż kwiecień 2016 r.

Dofinansowanie na realizację projektu może być przeznaczone na sfinansowanie przedsięwzięć zrealizowanych w ramach projektu przed podpisaniem umowy jedynie w przypadku, gdy wydatki te dotyczyć będą okresu realizacji projektu. W związku z tym koszty związane z wynagrodzeniem pracownika w okresie I – III 2016 r. należy uznać za niekwalifikowane.


W jaki sposób należy przedstawić kalkulacje zadań merytorycznych w budżecie? Czy np. opis REALIZACJA INDYWIDUALNEGO PROGRAMU USAMODZIELNIENIA 60 OS. X 3500 ZŁ jest wystarczająca ?

Sposób wypełniania Szczegółowego budżetu projektu powinien umożliwiać prawidłową ocenę kwalifikowalności wszystkich wydatków planowanych do poniesienia przez Wnioskodawcę, zarówno na etapie oceny, jak i rozliczania projektu. Ponadto zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie w punkcie 4.1 Zadania  należy również szczegółowo i dokładnie opisać wszystkie działania o charakterze merytorycznym, jakie będą realizowane w ramach projektu. Wnioskodawca powinien dążyć do jak najbardziej precyzyjnego określenia wszystkich zadań, które muszą zostać wykonane w trakcie jego realizacji. Należy zwrócić uwagę, aby opis działań był zgodny z zaplanowanymi wydatkami. W projekcie nie powinna występować sytuacja, w której budżet projektu zawiera wydatki niewynikające z opisu działań.


Czy istnieje możliwość finansowania szkoleń/kursów indywidualnych bez procedury przetargowej tzn. uczestnik po sporządzeniu indywidualnej ścieżki uczestnictwa sam zapisuje się na zaplanowane kursy/szkolenia w firmach dostępnych na rynku po uprzednim przedstawieniu szczegółowej wyceny  kursu?

Zgodnie z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020 proces wsparcia osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym powinien odbywać się w oparciu o ścieżkę reintegracji, stworzoną indywidualnie dla każdej osoby, z uwzględnieniem oceny sytuacji problemowej, zasobów, potencjału, predyspozycji i potrzeb. W związku z tym rodzaj i tematyka szkolenia powinny wynikać z wcześniejszej diagnozy, tak aby wsparcie zastosowane wobec konkretnego uczestnika było zasadne i skuteczne. Obliguje to Wnioskodawcę do określenia kwalifikacji zawodowych posiadanych przez uczestnika przed jego przystąpieniem do szkolenia/kursu (indywidualnego bądź grupowego) oraz do przeprowadzenia rozeznania wśród „firm dostępnych na rynku”, a także do zawarcia umowy z firmą szkoleniową. Podczas wyboru wykonawcy szkoleń/kursów należy postępować zgodnie z zapisami Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020.


Czy do grupy wychowanków obecnych i wychowanków opuszczających placówki opiekuńczo-wychowawcze, typ projektu 1., ma  zastosowanie pkt. 13 załącznika nr 16
i czy w związku z tym  - nie ma obowiązku stosowania kryteriów efektywności społeczno-zatrudnieniowej?

Zgodnie z załącznikiem nr 16 do Regulaminu konkursu w przypadku osób:

  • będących w pieczy zastępczej i opuszczających tę pieczę, o których mowa
    w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej,
  • b) nieletnich, wobec których zastosowano środki zapobiegania i zwalczania demoralizacji i przestępczości zgodnie z ustawą z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich,
  • c) przebywających w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, o których mowa w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty

- do których są kierowane usługi aktywnej integracji nie ma obowiązku stosowania  kryteriów efektywności społeczno - zatrudnieniowej.

Należy pamiętać, iż z pomiaru efektywności zatrudnieniowej wyłączeniu podlegają również osoby, które w ramach projektu lub po zakończeniu jego realizacji podjęły naukę w formach szkolnych lub otrzymały środki na podjęcie działalności gospodarczej (załącznik nr 15 do Regulaminu konkursu).


Czy w ramach projektu wsparciem mogą być objęte także rodziny (spełniające kryteria grupy docelowej pkt. 1 g - otoczenie osób wykluczonych społecznie...) wychowanków obecnych i wychowanków opuszczających placówki opiekuńczo-wychowawcze? Proszę o potwierdzenie, że członków rodzin nie liczymy do ogólnej sumy uczestników.

Wsparciem mogą być objęte rodziny wychowanków obecnych i wychowanków opuszczających placówki opiekuńczo-wychowawcze pod warunkiem, iż uczestnictwo tych osób będzie niezbędne do skutecznego wsparcia w/w wychowanków. Zgodnie z Wytycznymi w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020 uczestnikiem projektu jest osoba fizyczna bez względu na wiek lub podmiot bezpośrednio korzystający z interwencji EFS. Jako uczestników wykazuje się wyłącznie te osoby i podmioty, które można zidentyfikować i uzyskać od nich dane niezbędne do określenia wspólnych wskaźników produktu (w przypadku osób fizycznych oraz wsparcia pracowników instytucji dotyczących conajmniej płci, statusu na rynku pracy, wieku, wykształcenia, sytuacji gospodarstwa domowego) i dla których planowane jest poniesienie określonego wydatku. Osób lubpodmiotów niekorzystających z bezpośredniego wsparcia nie należy wykazywać jako uczestników. Bezpośrednie wsparcie uczestnika to wsparcie, na które zostałyprzeznaczone określone środki, świadczone na rzecz konkretnej osoby/podmiotu,prowadzące do uzyskania korzyści przez uczestnika (np. nabycia kompetencji).  


Jakiego rodzaju egzamin należy przeprowadzić aby potwierdzić kompetencje  - grafik komputerowy z przygotowaniem poligraficznym. Czy musi to być egzamin zewnętrzny
z zewnętrznym certyfikatem? Czy wystarczy przeprowadzenie egzaminu wewnętrznego teoretycznego oraz praktycznego - projektu na potwierdzenie umiejętności praktycznych? I na tej podstawie wydanie certyfikatu? Czy kompetencje zdobywane przez uczestników zajęć muszą być ujęte w kwalifikacji zawodów - czy takie szkolenie musi kończyć się uzyskaniem tytułu zawodowego?

Przez uzyskanie kwalifikacji należy rozumieć formalny wynik oceny i walidacji, uzyskany w momencie potwierdzania przez właściwy organ, że dana osoba osiągnęła efekt uczenia się spełniający określone standardy. Tym samym uczestnik musi zdać formalny egzamin potwierdzający zdobyte kwalifikacje. Uczestnicy, którzy po ukończeniu kursu otrzymają jedynie zaświadczenie o ukończeniu szkolenia nie będą mogli być ujmowani
w ramach projektu. Ponadto egzamin musi zostać przeprowadzony przez uprawnioną
do tego instytucję. Tym samym zdanie egzaminu wewnętrznego, przeprowadzonego przez organizatora i otrzymanie zaświadczenia o ukończeniu kursu, nie jest tożsame z uzyskaniem kwalifikacji.

Każde zrealizowane w ramach RPO szkolenie musi prowadzić do uzyskania kwalifikacji lub nabycia kompetencji potwierdzonych odpowiednim dokumentem i każdorazowo będzie to weryfikowane przez przeprowadzenie odpowiedniego sprawdzenia przyswojonej wiedzy lub uzyskanych kwalifikacji czy kompetencji. Szkolenie może prowadzić do nabycia kompetencji, pod warunkiem zrealizowania wszystkich etapów nabycia kompetencji zgodnie z Wytycznymi w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020 (załącznik nr 2 Wspólna Lista Wskaźników Kluczowych – definicja wskaźnika dot. Kompetencji) dokument jest dostępny pod linkiem: https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/dokumenty/wytyczne-w-zakresie-monitorowania-postepu-rzeczowego-realizacji-programow-operacyjnych-na-lata-2014-2020/. We wniosku o dofinansowanie należy zdefiniować grupę docelową, która będzie objęta wsparciem oraz standard wymagań, tj. efekt uczenia się, które osiągną uczestnicy w wyniku przeprowadzonych działań projektowych. Po zakończeniu realizacji szkolenia należy dokonać weryfikacji nabycia kompetencji i porównać wyniki ze standardem wymagań.

Wedle wymogów w zakresie szkoleń umiejętności, kompetencje, kwalifikacje zawodowe nabyte podczas projektu powinny mieć charakter zawodowy potwierdzony egzaminem bez wymogu aby był to egzamin zewnętrzny, z zaznaczeniem, iż wydany certyfikat, zaświadczenie, itp. będą potwierdzone nabyciem kwalifikacji i/lub kompetencji i/lub umiejętności.

W przypadku doboru szkoleń Wnioskodawca musi wykazać ich zgodność z założeniami zawartymi w Kryterium formalnym specyficznym nr 6.


W dokumentacji konkursu np. w załączniku Nr 16 jest stwierdzenie, że działanie dotyczy osób "będących w pieczy zastępczej i opuszczających tę  pieczę". Mam pytanie jak traktować takie sformułowanie - czy w sensie logicznym, że działaniem są objęte osoby które w trakcie trwania  projektu były w placówce i ja opuściły, czy tez rozłącznie, że dotyczy to zarówno osób które były w placówce, jak i takich które placówkę  opuściły?

Pod pojęciem „osób będących w pieczy zastępczej i opuszczających tę pieczę" należy rozumieć osoby, które w momencie przystąpienia do udziału w projekcie są wychowankami pieczy, a także osoby, które przebywając w pieczy zastępczej znajdowały się w okresie poprzedzającym ich usamodzielnienie.


Jeśli osoba, będąca w  placówce opiekuńczo-wychowawczej, która w trakcie projektu rozpoczęła jakieś działania np. kurs doszkalający, opuści placówkę przed  zakończeniem tych działań, czy może dokończyć realizację tych działań jako osoba usamodzielniana?

Zgodnie z Wytycznymi w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014 – 2020 status uczestnika weryfikowany jest w momencie rozpoczęcia udziału w projekcie, rozumianego, co do zasady, jako przystąpienie do pierwszej formy wsparcia w ramach projektu. W związku z tym zaproponowane wsparcie dla wychowanka może być kontynuowane po opuszczeniu przez niego pieczy zastępczej.


Czy w ramach działań dotyczących wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych można przewidzieć płatne staże pracownicze?

Zgodnie z Regulaminem Konkursu Wnioskodawca realizujący 1 typ projektu zobligowany jest do zapewnienia uczestnikom projektu kompleksowego wsparcia z wykorzystaniem zróżnicowanych form i metod aktywizacji społeczno – zawodowej. Jedną z form pozwalającą na zdobycie doświadczenia zawodowego jest staż, a zatem może być on instrumentem wsparcia zastosowanym w ramach realizacji projektu, o ile jest dostosowany do zdiagnozowanych specyficznych potrzeb grupy docelowej.


Na etapie pisania wniosku nie jest się w stanie przewidzieć ile ze 100% osób niepełnosprawnych objętych wsparciem to będą osoby o znacznym stopniu niepełnosprawności, ile z tych osób to będą osoby z niepełnosprawnościami sprzężonymi – jaki wskaźnik efektywności społeczno-zatrudnieniowej należy założyć?

 Zgodnie z treścią kryterium formalnego specyficznego: w odniesieniu do osób lub środowisk zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym minimalny poziom efektywności społeczno-zatrudnieniowej wynosi 56%, w tym minimalny poziom efektywności zatrudnieniowej – 22%, ten wskaźnik efektywności powinien objąć wsparciem rzeczoną grupę. Wyłącznie w przypadku, gdy grupę docelową stanowić będą osoby o znacznym stopniu niepełnosprawności, a także z niepełnosprawnością intelektualną oraz niespełnosprawnościami sprzężonymi, Wnioskodawca powinien zastosować wskaźnik efektywności społeczno-zatrudnieniowej na poziomie 46%, w tym minimalny poziom efektywności zatrudnieniowej – 12%.


Czy w ramach  typu projektu 1a – programy integracji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych, gdy wsparcie ma odbywać się z wykorzystaniem usług aktywnej integracji o charakterze społecznym, zawodowym, edukacyjnym i zdrowotnym, poza tradycyjnymi formami (jak szkolenia, staże, IPD itp.) można przewidzieć dla uczestników bony pieniężne jako element reintegracji społeczno-zawodowej, służący wyrównywaniu deficytów? Czy jako formę wsparcia można zaplanować również organizację dyżurów ekspertów z zakresu zdrowia, żywienia etc oraz wizytę studyjną np. w spółdzielni socjalnej, by  pokazać przykład dobrych praktyk, obrazujący pokonywanie barier społecznych i zawodowych na rzecz pełnego uczestnictwa w rynku pracy; pobyt w miejscu powstałym dzięki  ludziom o podobnych problemach, którzy mimo przeciwności i barier potrafili stworzyć wzajemnie wspierająca się grupę i świadczyć usługi na rzecz innych.

Zgodnie z treścią Regulaminu Konkursu wszystkie działania muszą być dostosowane do zdiagnozowanych specyficznych potrzeb grupy docelowej, w tym m.in. poprzez zastosowanie indywidualnych planów (ścieżek) działania (wsparcia).

Indywidualizacja działań zaplanowanych i podejmowanych w stosunku do uczestnika projektu, powinna stanowić jeden z kluczowych aspektów projektu, poprzedzony przeprowadzoną analizą sytuacji problemowej. W zakreślonym zakresie – opisaną
uzasadnioną w treści wniosku o dofinansowanie projektu.

Szczegółowa analiza oraz ocena zaplanowanych przez Wnioskodawcę działań, w ramach realizowanego typu projektu jest możliwa wyłącznie na etapie oceny merytorycznej, przy uwzględnieniu opisu sytuacji problemowej.


Kryterium premiujące 1 – GD stanowią mieszkańcy co najmniej 2 gmin na terenie których odsetek osób korzystających ze świadczeń pomocy społecznej z powodu ubóstwa jest wyższy niż średnia dla województwa lubelskiego – jaka jest tak naprawdę ta „średnia”? Jaka jest średnia dla województwa lubelskiego pod kątem tego kryterium i które gminy są poniżej średniej, powołując się na aktualne dane? Czy kryterium zostanie uznane również wtedy, gdy projekt będzie realizowany na terenie całego województwa, ale wezmą w nim udział również mieszkańcy co najmniej dwóch gmin o niższym wskaźniku ubóstwa od średniej dla województwa, jeśli zostanie to wyraźnie zaznaczone we wniosku?

Średnia osób korzystających ze świadczeń pomocy społecznej z powodu ubóstwa dla województwa lubelskiego wynosi 62% (obliczamy to na podstawie ilorazu kolumny T przez N z załącznika dostępnego na stronie internetowej: http://wuplublin.praca.gov.pl/-/1670576-sprawozdanie-mpips-03-na-dzien-31-12-2014-r-).


 Czy zajęcia dodatkowe w ramach projektu 11.1 realizowane na terenie placówek  przez osobę lub firmę zewnętrzną będą traktowane jako zlecenie usługi merytorycznej objęte limitem 30% dla zadań zleconych (powierzanie wykonawcom zewnętrznym)?

W ramach Działania 11.1 Aktywne włączenie, zajęcia dodatkowe realizowane na terenie placówek przez osobę lub firmę zewnętrzną nie będą traktowane jako zlecenie usługi merytorycznej objęte limitem 30% dla zadań zleconych.

Zgodnie z Wytycznymi programowymi dotyczącymi systemu wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020 w zakresie Europejskiego Funduszu Społecznego,beneficjent może zlecać usługi merytoryczne w ramach projektu wykonawcom zewnętrznym. Zlecanie usług merytorycznych polega na powierzeniu realizacji działań merytorycznych wykonawcom zewnętrznym,niespełniającym definicji personelu projektu. Poprzez zlecenie usługi merytorycznej należy rozumieć połączenie usługi podstawowej (będącej zasadniczym elementem realizowanego zadania merytorycznego, bez którego nie jest możliwe osiągnięcie założonych wskaźników projektu) oraz co najmniej jednej usługi dodatkowej, ściśle powiązanej z usługą podstawową.Równie ważny jest jednak faktyczny sposób zlecenia usługi danemu wykonawcy w trakcie realizacji projektu i tym samym ustalenie czy usługi dodatkowe są usługami samoistnymi (odrębnymi) czy też nie.


Dział IV – brak możliwości wpisania zadań merytorycznych. Lista rozwijana uwzględnia zadanie obejmujące cały projekt. W związku z tym, wybierane z listy rozwijanej „zadania” w Harmonogramie i Budżecie szczegółowym noszą wyłącznie jedną nazwę, np. „Aktywizacja społeczna i zawodowa wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych” lub "Inne...."  – trudno taki sposób ujęcia uznać za zadanie, raczej CEL ogólny projektu, wymieniony w regulaminie konkursu -  Co należy zrobić w takiej sytuacji?

Brak możliwości wpisania w budżecie szczegółowym – więcej niż jedna – kategorii. przypisanych do poszczególnych zadań. W związku z tym w Budżecie szczegółowym będzie wykazanych np. 120 zadań, które w rzeczywistości będą przypisane do pięciu zadań merytorycznych - czy w związku z tym w każdej pozycji budżetowej w kolumnie "Kategoria tekstowa" należy wpisywać nr zadania?

Wypełniając tabelę Zadania (dział: IV. SPOSÓB REALIZACJI PROJEKTU) Wnioskodawca w kolumnie „Nazwa zadania” wybiera z listy rozwijanej typ projektu, który planuje realizować w ramach przedmiotowego konkursu. Następnie w kolumnie „Szczegółowy opis zadania” określa konkretne zadanie, które będzie wpisywało się w wybrany wcześniej typ oraz je szczegółowo opisuje. W przypadku, gdy Wnioskodawca w projekcie planuje realizować kilka zadań, za każdym razem wskazuje określony typ projektu i przypisuje do niego kolejne zadanie.

Wypełniając tabelę Etapy harmonogramu (sekcja: 4.3 Harmonogram realizacji projektu) Wnioskodawca w kolumnie „Zadanie” ponownie wybiera typ realizowanego projektu, natomiast w kolumnie „Etap” wskazuje nazwę zadania (określoną już wcześniej w tabeli Zadania, w kolumnie „Szczegółowy opis zadania”) oraz opisuje jego kolejne etapy.

 W tabeli Budżet / zadania (dział: VI. Szczegółowy budżet projektu) należy w kolumnie „Zadanie” wybrać realizowany typ projektu oraz w kolumnie „Kategoria tekstowa”  wskazać nazwę zadania, zgodną z  tabelami Zadania oraz Etapy harmonogramu, co umożliwi ocenę wydatków w ramach poszczególnych zadań.

UWAGA

- Wykazywane w ww. tabelach typy projektu muszą być zgodne z typami wybranymi
w punkcie 2.12 wniosku.

- Nazwy zadań, które Wnioskodawca zamierza realizować w projekcie muszą być takie same we wszystkich częściach wniosku.

Poniżej zamieszczono schemat wypełniania tabeli.


Czy OPS/PCPR jako jednostka organizacyjna jednostki samorządu terytorialnego zobligowana jest do stosowania uproszczonej metody rozliczania wydatków? Czy tez może dokonywać rozliczenia na podstawie rzeczywiście poniesionych wydatków?

W przypadku projektów, w których wartość wkładu publicznego (środków publicznych) nie przekracza wyrażonej w PLN równowartości 100 000 EUR  założenie rozliczania kosztów w oparciu o kwoty ryczałtowe jest obligatoryjne. Miesięczny obrachunkowy kurs wymiany stosowany przez KE (kurs opublikowany w: http://ec.europa.eu/budget/contracts_grants/info_contracts/inforeuro/inforeuro_en.cfm) aktualny na dzień ogłoszenia konkursu nr: RPLU.11.01.00-IP.02-06-001/15 wynosi 4,2405 zł.


Czy można wnieść wkład własny w postaci wynagrodzenia personelu zaangażowanego w realizację projektu np.: pracownik merytoryczny zatrudniony na umowę o pracę w pełnym wymiarze etatu? Czy kwota wówczas kwota wniesionego wkładu winna być wliczana do kosztów personelu projektu i nie przekraczać kwoty 150 tys. zł.?

Wynagrodzenie pracownika merytorycznego zatrudnionego na umowę o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy może stanowić wkład własny w projekcie. Zgodnie z Wytycznymi programowymi dotyczącymi systemu wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020 w zakresie Europejskiego Funduszu Społecznego limit kosztów związanych z angażowaniem personelu projektu nie został określony.


Czy Beneficjentami projektu mogą być osoby niepełnosprawne bez niepełnosprawności sprzężonej, czy trzeba ten wskaźnik wykazać?

Grupa docelowa może zawierać w swojej strukturze osoby niepełnosprawne, które jednak nie kwalifikują się do grupy posiadającej orzeczenie wskazujące na niepełnosprawność sprzężoną. Wyłącznie w przypadku, gdy grupę docelową stanowić będą osoby o znacznym stopniu niepełnosprawności, a także z niepełnosprawnością intelektualną oraz niespełnosprawnościami sprzężonymi, Wnioskodawca powinien zastosować wskaźnik efektywności społeczno-zatrudnieniowej na poziomie 46%, w tym minimalny poziom efektywności zatrudnieniowej – 12%.


Czy instytucja organizująca projekt może być jednocześnie organizatorem stażu?

Nie ma przeciwwskazań w odniesieniu do zastosowania tego typu rozwiązania.


 Czy wszystkich Beneficjentów trzeba objąć stażem?

Każdy uczestnik zgodnie z kryterium formalnym specyficznym nr 3 podlega diagnozie indywidualnych potrzeb i wymaga stworzenia dla niego indywidualnej ścieżki reintegracji lub planu działania. Na tej podstawie określa się również dalsze formy wsparcia przypisane dla konkretnego uczestnika, przy czym należy pamiętać, aby zastosowane było przy tym założenie kompleksowości wsparcia wynikające z kolei z kryterium formalnego specyficznego nr 4. Zgodnie z jego brzmieniem: „W ramach projektu wszyscy uczestnicy zostaną objęci co najmniej 2 formami wsparcia (poza IPD), w tym  co najmniej jedna forma wsparcia prowadzi do zdobycia/uzupełnienia, kwalifikacji/kompetencji społecznych lub zawodowych i/lub zdobycia doświadczenia zawodowego”. W związku z zapisami wskazanego kryterium należy wysnuć wniosek, iż forma wsparcia prowadząca do zdobycia doświadczenia zawodowego jakim jest staż, nie jest obligatoryjna w odniesieniu do każdego uczestnika projektu.   


Odnośnie kryterium 6 w zakresie szkoleń: w Załączniku nr 3 do Regulaminu konkursu:

a) Szkolenia realizowane w ramach projektu kończącą się procesem walidacji
i certyfikacji, tj. egzaminem i uzyskaniem dokumentu potwierdzającego umiejętności i/lub kompetencje i/lub kwalifikacje uczestników.

b) Warunkiem zakończenia udziału w projekcie jest udział w egzaminie mającym na celu weryfikację umiejętności i/lub kompetencji i/lub kwalifikacji zawodowych nabytych podczas projektu.

Czyli te szkolenia nie muszą być szkoleniami zawodowymi z egzaminem czeladniczym, bądź egzaminem zewnętrznym?

Czy kryterium zostanie spełnione jeżeli szkolenie i egzamin wewnętrzny przeprowadzi jednostka posiadająca wpis do rejestru Instytucji Szkoleniowych,  a po zdaniu przez Beneficjenta projektu takiego egzaminu wewnętrznego, wyda zaświadczenie potwierdzające nabycie umiejętności z danego zakresu objętego szkoleniem, na podstawie rozporządzenia 18 ust.2 rozporządzenia ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych( t.j. Dz. U.z 2014 r.poz.622).

Zgodnie z kryterium formalnym specyficznym nr 6  należy przyjąć założenie, iż warunkiem zakończenia projektu przez uczestnika jest udział w egzaminie mającym na celu weryfikację kwalifikacji/kompetencji zawodowych nabytych podczas projektu. Przez uzyskanie kwalifikacji należy rozumieć formalny wynik oceny i walidacji, uzyskany w momencie potwierdzania przez właściwy organ, że dana osoba osiągnęła efekt uczenia się spełniający określone standardy. Tym samym uczestnik musi zdać formalny egzamin potwierdzający zdobyte kwalifikacje. Uczestnicy, którzy po ukończeniu kursu otrzymają jedynie zaświadczenie o ukończeniu szkolenia nie będą mogli być ujmowani w ramach projektu. Ponadto egzamin musi zostać przeprowadzony przez uprawnioną do tego instytucję. Tym samym zdanie egzaminu wewnętrznego, przeprowadzonego przez organizatora i otrzymanie zaświadczenia o ukończeniu kursu, nie jest tożsame z uzyskaniem kwalifikacji.

Każde zrealizowane w ramach RPO szkolenie musi prowadzić do uzyskania kwalifikacji lub nabycia kompetencji potwierdzonych odpowiednim dokumentem i każdorazowo będzie to weryfikowane przez przeprowadzenie odpowiedniego sprawdzenia przyswojonej wiedzy lub uzyskanych kwalifikacji czy kompetencji. Szkolenie może prowadzić do nabycia kompetencji, pod warunkiem zrealizowania wszystkich etapów nabycia kompetencji zgodnie z Wytycznymi w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020 (załącznik nr 2 Wspólna Lista Wskaźników Kluczowych – definicja wskaźnika dot. Kompetencji) dokument jest dostępny pod linkiem: https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/dokumenty/wytyczne-w-zakresie-monitorowania-postepu-rzeczowego-realizacji-programow-operacyjnych-na-lata-2014-2020/. We wniosku o dofinansowanie należy zdefiniować grupę docelową, która będzie objęta wsparciem oraz standard wymagań, tj. efekt uczenia się, które osiągną uczestnicy w wyniku przeprowadzonych działań projektowych. Po zakończeniu realizacji szkolenia należy dokonać weryfikacji nabycia kompetencji i porównać wyniki ze standardem wymagań.

Wedle wymogów w zakresie szkoleń umiejętności, kompetencje, kwalifikacje zawodowe nabyte podczas projektu powinny mieć charakter zawodowy potwierdzony egzaminem bez wymogu aby był to egzamin zewnętrzny, z zaznaczeniem, iż wydany certyfikat, zaświadczenie, itp. będą potwierdzone nabyciem kwalifikacji i/lub kompetencji i/lub umiejętności.

W przypadku doboru szkoleń Wnioskodawca musi wykazać ich zgodność z założeniami zawartymi w Kryterium formalnym specyficznym nr 6.

Komunikaty

Dostępnych 81 komunikatów.

Ostatnia modyfikacja:

RPO WL (RPO Lubelskie)