Przeskocz do treści Przeskocz do menu

Pytania i odpowiedzi do konkursu (cz. 2)

Proszę o informację czy Wnioskodawca chcący wpisać się w/realizować jedynie typ projektu 1A w ramach konkursu z działania 11.1 tj. "TYP 1) Programy na rzecz integracji osób i rodzin wykluczonych bądź zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym ukierunkowane na aktywizację oraz reintegrację społeczno-zawodową, w tym:
a) programy integracji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych" musi objąć wsparciem jedynie osoby niepełnosprawne (100% os. niepełnosprawne).

W ramach Działania 11.1 Aktywne włączenie, typu projektu 1 lit. a adresatami wsparcia powinny być w 100% osoby niepełnosprawne. Jeżeli specyfika projektu tego wymaga, nie jest wykluczony również udział otoczenia ww. osób.


Czy Wnioskodawca może objąć wsparciem "osoby wykluczone bądź zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym" niebędące osobami niepełnosprawnymi oraz os. niepełnosprawne (np.50% osoby wykluczone bądź zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym oraz 50% os. niepełnosprawne)?

Istnieje możliwość objęcia wsparciem w ramach projektu 50% osób niepełnosprawnych oraz 50% osób należących do grupy osób wymienionych w rozdziale 3.3 Regulaminu konkursu, jednakże należy pamiętać, iż wszystkie z zaplanowanych do objęcia wsparciem grupy osób muszą obligatoryjnie wpisywać się w typ/typy projektu wymienione w rozdziale 3.2 Regulaminu konkursu.


Kryterium prem.1 dotyczy gmin, gdzie odsetek osób korzystających ze świadczeń pomocy społecznej z powodu ubóstwa jest wyższy niż średnia dla województwa. Natomiast wskazany jako adekwatny zakres danych w źródle "Ocena zasobów pomocy społecznej za 2014 rok. /stan na31.12.2014 r./" dotyczy komórek N i T, a zatem liczby rodzin korzystających z pomocy społecznej w gminach. Proszę zatem o potwierdzenie, że aby spełnić kryterium prem.1, które brzmi "Grupę docelową w projekcie stanowią mieszkańcy co najmniej dwóch gmin, na terenie których odsetek osób korzystających ze świadczeń pomocy społecznej z powodu ubóstwa jest wyższy niż średnia dla województwa lubelskiego" trzeba wskazać dane z kolumny N i T (odsetek rodzin), a nie dane z kolumny Q i W, które to właściwie mówią o liczbie osób?

Procent odsetka rodzin korzystających z pomocy społecznej z powodu ubóstwa na terenie danej gminy jest obliczany przez Wnioskodawcę jako iloraz wartości w kolumnie Tprzez wartość w kolumnie N. Jednocześnie informuje, iż średnia osób korzystających ze świadczeń pomocy społecznej z powodu ubóstwa dla województwa lubelskiego wynosi 62% i jest rozumiana jako iloraz wartości w kolumnie T246przez wartość w kolumnie N246.


Od jakiego wieku możemy przyjąć dzieci i młodzież z domów dziecka do projektu?

Zgodnie z interpretacją Departamentu Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego minimalny wiek osób kwalifikujących się do wsparcia w ramach konkursu nr RPLU.11.01.00-IP.02-06-001/15 wynosi 15 lat. Celem Priorytetu inwestycyjnego 9.i jest wzrost integracji społecznej oraz poprawa dostępu do rynku pracy osób wykluczonych lub zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym w regionie poprzez realizację kompleksowych programów aktywizacji oraz usług reintegracji i rehabilitacji społeczno – zawodowej. W ramach Działania 11.1 wsparcie projektowe kierunkowe zostanie na aktywizację społeczno- zawodową. W związku z tym, zasadne jest określenie wieku minimalnego dla uczestników projektu tj. 15 lat.


Zapis w  regulaminie dotyczący Osi priorytetowej 11 Działanie 11.1 "Aktywne włączenie" rozdz. IV ZASADY FINANSOWANIA PROJEKTU, 4.1 Wkład własny pkt. 7 zaangażowanie wkładu niepieniężnego. Koszt udostępnienie/użyczanie budynków, pomieszczeń, urządzeń, wyposażenia na potrzeby    projektu.  pkt. 3 wydatki poniesione na wycenę wkładu niepieniężnego są kwalifikowane. Czy to oznacza, że na etapie składania wniosku mamy mieć wycenę od rzeczoznawcy i tą kwotę ująć we wniosku jako wkład własny? Jeżeli tak - czy mamy przedstawić rachunek od rzeczoznawcy? Jeżeli nie, czy mamy wycenić koszt udostępniania lokalu zgodnie z posiadaną wiedzą i ceną rynkową za udostępnienie lokalu o jak najbardziej zbliżonych standardach a dopiero na etapie otrzymania dofinansowania opłacić rzeczoznawcę?

Zgodnie z zapisami podrozdziału 6.10 pkt 1 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 wkład własny niepieniężny należy odróżnić od amortyzacji oraz wkładu własnego pieniężnego, który stanowi opłacenie przez beneficjenta ze środków własnych wydatków kwalifikowalnych
w projekcie. Co do wyceny wkładu własnego należy zwrócić uwagę po pierwsze na zapisy podrozdziału 6.10 Wytycznych Wkład niepieniężny, a po drugie podrozdziału 6.2 Ocena kwalifikowalności wydatku. Każdy wydatek w projekcie, bez względu na to czy dotyczy dofinansowania czy wkładu własnego, musi być bowiem racjonalny, efektywny
i bezpośrednio związany z celami projektu. Ponadto wkład niepieniężny to wysokość kosztu wynajmu wynikającego ze stawek rynkowych, w szczególności zgodnego ze stawkami obowiązującymi u beneficjenta, proporcjonalnie do wykorzystania nieruchomości w celu realizacji projektu. W przypadku beneficjentów prowadzących działalność gospodarczą polegającą m.in. na wynajmie sal szkoleniowych, wkład niepieniężny kwalifikowany jest maksymalnie do wysokości stawek stosowanych przez te podmioty w ich komercyjnej działalności.


Czy świadczenia integracyjne należne uczestnikom Centrum Integracji Społecznej:

-  mogą być uwzględnione w budżecie projektu i dofinansowane w ramach

projektu (otrzymamy na nie dotację),

-   czy uwzględnione jako wkład własny finansowany przez PUP

-   czy nie uwzględniać takiej pozycji budżetowej

W nawiązaniu do kwestii planowanego uwzględnienia w budżecie projektu świadczeń integracyjnych należnych uczestnikom Centrum Integracji Społecznej, Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie nie widzi przeciwwskazań do przyjęcia przedmiotowego założenia. Należy podkreślić, iż w ramach pierwszego typu projektów przewidzianych w ramach przedmiotowego konkursu każdy projekt zakłada kompleksowe wsparcie grupy docelowej z wykorzystywaniem zróżnicowanych form i metod aktywizacji społeczno-zawodowej, w tym stosowanie instrumentów aktywizacji edukacyjnej, społecznej i zawodowej, jak również realizację działań z zakresu aktywnych technik poszukiwania pracy oraz nabywania kompetencji kluczowych. Wszystkie działania natomiast powinny być dostosowane do zdiagnozowanych specyficznych potrzeb grup docelowych, w tym m.in. poprzez zastosowanie indywidualnych planów (ścieżek) działania (wsparcia).

Dodatkowo należy pamiętać, iż w szczegółowym budżecie projektu ujmowane powinny być jedynie wydatki kwalifikowane spełniające warunki określone w Wytycznych programowych dotyczących systemu wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020 w zakresie Europejskiego Funduszu Społecznego.

W ramach przedmiotowego konkursu wkład własny jest wymagany. Należy podkreślić, że zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu nr RPLU.11.01.00-IP.02-06-001/15 to Wnioskodawca określa formę wniesienia wkładu własnego. IOK nie wymaga wniesienia wkładu własnego w określonej formie, chyba że przepisy prawa powszechnie obowiązującego lub Wytyczne programowe stanowią inaczej. Wkład własny to środki finansowe lub wkład niepieniężny zabezpieczone przez beneficjenta, które zostaną przeznaczone na pokrycie wydatków kwalifikowanych i nie zostaną beneficjentowi przekazane w formie dofinansowania (różnica między kwotą wydatków kwalifikowalnych a kwotą dofinansowania przekazaną beneficjentowi, zgodnie ze stopą dofinansowania dla projektu.

Wkład własny wykazywany jest we wniosku o dofinansowanie, przy czym to projektodawca  określa formę wniesienia wkładu własnego. Należy zaznaczyć, iż wkład własny wnoszony jest przez projektodawcę, niemniej jednak może on pochodzić z różnych źródeł, w tym np. uczestników projektu, samorządu lokalnego, strony trzeciej. W przypadku projektów partnerskich, wkład finansowy może pochodzić od partnerów.

Zasady wypłaty świadczeń integracyjnych regulują ustawy: z 13 czerwca 2003 r.
o zatrudnieniu socjalnym (Dz. U. z 2003 r., nr 122, poz. 1143 z późn. zm.)
oraz z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2004 r., nr 99, poz. 1001 z późn. zm.). Jak wynika z treści pytania, świadczenia integracyjne planowane w ramach projektu finansowane miałyby być przez Powiatowy Urząd Pracy ze środków  Funduszu Pracy. W tej sytuacji IOK zaleca, wskazanie tych świadczeń we wniosku o dofinansowanie jako wkład własny wniesiony przez Wnioskodawcę a pokryty ze środków budżetowych Partnera - jakim w tej sytuacji powinien się stać powiatowy urząd pracy. IOK stoi na stanowisku, iż w przypadku, gdy Wnioskodawca chciałby pokryć ten wydatek w ramach środków pochodzących z dofinansowania, uznany zostałby jako niekwalifikowany.


Czy w projekcie mogą brać udział uczestnicy Centrum Integracji Społecznej przyjęci do CIS przed rozpoczęciem realizacji projektu.

W odniesieniu do zapisu kryterium formalnego specyficznego nr 7, zawartego
w załączniku nr 3 do Regulaminu konkursu nr RPLU.11.01.00-IP.02-06-001/15, należy przyjąć założenie, aby na zasadach określonych w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020, projekt przewidywał realizację kompleksowych programów reintegracji społeczno-zawodowej, m.in. przez Centra Integracji Społecznej, poprzez stworzenie nowych miejsc reintegracji społecznej i zawodowej w istniejących już podmiotach. Oznacza to, iż w planowanym projekcie należy obejmować wsparciem nowe osoby, które przystąpiły do CIS w czasie jego rozpoczęcia.

Komunikaty

Dostępnych 81 komunikatów.

Ostatnia modyfikacja:

RPO WL (RPO Lubelskie)