Przeskocz do treści Przeskocz do menu

Pytania i odpowiedzi do konkursu (cz. 3)

. W regulaminie konkursu mamy wskaźnik efektywności społeczno-zatrudnieniowej, który ma wynosić min. 22% w przypadku osób niepełnosprawnych. Zgodnie z załącznikiem dotyczącym pomiaru wskaźników, wskaźnik ten jest mierzony do 3-mcy od zakończenia przez Uczestnika udziału w projekcie (kryterium formalne specyficzne nr 2). W kryterium premiującym pojawia się zapis, że wnioskodawca może otrzymać punkty, jeśli osiągnie wskaźnik efektywności zatrudnieniowej grupy docelowej po opuszczeniu programu (łącznie z pracującym na własny rachunek) na poziomie co najmniej 25% (kryterium premiujące nr 3). Czy kryterium premiujące nr 3 mamy mierzyć tak samo, jak wskaźnik efektywności zatrudnieniowej wymieniony w kryterium formalnym specyficznym nr 2? Czyli do 3 m-cy od zakończenia przez Uczestnika udziału w projekcie?

Tak, kryterium premiujące nr 3 należy mierzyć tak samo, jak wskaźnik efektywności zatrudnieniowej wymieniony w kryterium formalnym specyficznym nr 2, to znaczy do 3 m-cy od zakończenia przez Uczestnika udziału w projekcie. Różnica w tym przypadku polega na wyższych wymaganiach dot. osiąganego poziomu procentowego – tj. nie 22% lecz 25% w odniesieniu Skuteczność realizacji projektu (Kryterium premiującego nr 3).


2. Oprócz kryterium efektywności zatrudnieniowej o którym mowa w kryterium formalnym specyficznym nr 2 i kryterium premiującym nr 3 w regulaminie konkursu jest wskaźnik, który brzmi "Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym pracujących po opuszczeniu programu (łącznie z pracującymi na własny rachunek), który zgodnie ze specyfika pomiaru wskaźnika, powinien być mierzony do 4 tygodni od zakończenia przez Uczestnika udziału w projekcie. Czy w związku z tym wskaźnikiem, jest jakiś minimalny poziom wartości, jakie powinien założyć Wnioskodawca we wniosku?

W odniesieniu do zapisów dot. wskaźnika liczby osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym pracujących po opuszczeniu programu (łącznie z pracującymi na własny rachunek) informuję, iż w Regulaminie przedmiotowego konkursu nie został określony minimalny, konieczny do osiągnięcia w projekcie poziom wartości docelowej tego wskaźnika. Jednakże zgodnie z załącznikiem nr 2 do Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych RPO WL 2014-2020 - Tabela wskaźników rezultatu bezpośredniego i produktu dla działań i poddziałań, w przypadku „Liczby osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym pracujących po opuszczeniu programu (łącznie z pracującymi na własny rachunek)” do roku 2023 powinien zostać osiągnięty wskaźnik na poziomie 25 %. W związku z powyższym rekomendowane jest zastosowanie ww. progu procentowego.


3. Do kiedy trwa IV runda konkursowa?

IV runda konkursowa, w ramach Działania 11.1 RPO WL rozpoczęła się 7 lutego 2016 r. i trwa do 7 marca 2016 r. do godziny 23:59.


4. Czy w ramach projektu możemy założyć i przewidzieć koszty w postaci wynagrodzenia dla opiekunów stażu?

Tak, w projektach realizowanych w ramach Działania 11.1 istnieje możliwość pokrycia kosztów wynagrodzenia opiekunów staży. Szczegółowo regulują to zapisy Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020 (Sekcja 3.5.2 Staże). Zgodnie z zapisami Wytycznych koszty wynagrodzenia opiekuna stażysty powinny uwzględniać jedną z opcji:

a) refundację podmiotowi przyjmującemu na staż wynagrodzenia opiekuna stażysty w zakresie odpowiadającym częściowemu lub całkowitemu zwolnieniu go od świadczenia pracy na rzecz realizacji zadań związanych z opieką nad grupą stażystów, o której mowa w pkt 1 lit. c Wytycznych, w wysokości obliczonej jak za urlop wypoczynkowy, ale nie więcej niż 5000 zł brutto. Wysokość wynagrodzenia nalicza się proporcjonalnie do liczby godzin stażu zrealizowanych przez stażystów;

b) refundację podmiotowi przyjmującemu na staż dodatku do wynagrodzenia opiekuna stażysty, w sytuacji, gdy nie został zwolniony od świadczenia pracy, w wysokości nieprzekraczającej 10% jego zasadniczego wynagrodzenia wraz ze wszystkimi składnikami wynagrodzenia wynikającego ze zwiększonego zakresu zadań (opieka nad grupą stażystów, o której mowa w pkt 1 lit. c Wytycznych, ale nie więcej niż 500 zł brutto. Wysokość wynagrodzenia nalicza się proporcjonalnie do liczby godzin stażu zrealizowanych przez stażystów).

W opinii Instytucji Organizującej Konkurs (tj. WUP w Lublinie), w odniesieniu do powyższych kwestii, należy wziąć pod uwagę racjonalność oraz specyfikę konkretnych projektów realizowanych w ramach Działania 11.1 RPO WL.


5. Czy jeśli byłaby możliwość założenia w projekcie kosztu w zakresie opiekunów stażu, czy jest możliwość założenia pracy opiekuna stażu jako wkład własny w postaci wolontariatu?

Zgodnie z zapisami Regulaminu przedmiotowego konkursu (Rozdział 4.1 Wkład własny), na Beneficjencie spoczywa obowiązek wniesienia wkładu własnego wykazywanego we wniosku o dofinansowanie. Instytucja Organizująca Konkurs nie narzuca jednak określonej formy tego wkładu. Dopuszczalne jest natomiast zaangażowanie w realizację projektu wkładu niepieniężnego, stanowiącego np. wycenę kosztu świadczeń wykonywanych przez wolontariuszy na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.


6. Jaką kwotę minimalnego wynagrodzenia mamy założyć w projekcie w zakresie określania stypendium stażowego, czy obowiązuje nas minimalne wynagrodzenie za rok 2015 r., czy obowiązujące na rok 2016?

W opinii Instytucji Organizującej Konkurs, uczestnikowi projektu w okresie odbywania stażu przysługuje stypendium stażowe w wysokości miesięcznej nie wyższej niż kwota minimalnego wynagrodzenia, obowiązującego na dzień składania wniosku o dofinansowanie projektu do IOK.


7. Czy powiatowe centra pomocy rodzinie są bezwzględnie zobowiązane do osiągnięcia efektywności społeczno- zatrudnieniowej w ramach realizacji projektu z Działania 11.1 RPO WL, a w szczególności w wymiarze zatrudnieniowym, co blokuje tym jednostkom możliwość skutecznego aplikowania o środki przeznaczone na Działanie 11.1 RPO. Specyfika zadań realizowanych przez PCPR odpowiada natomiast w dużym stopniu temu kryterium w wymiarze społecznym.

W opinii WUP powiatowe centra pomocy rodzinie jako doświadczone podmioty, mogą z sukcesem podjąć się realizacji projektów w ramach Działania 11.1.

Należy przy tym pamiętać, że efektywność zatrudnieniowa nie musi mieć zastosowania w przypadku wszystkich osób objętych wsparciem w projekcie – odnosi się ona bowiem zaledwie do 22% osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym będących uczestnikami projektu. Istotną kwestią w projektach realizowanych w ramach Działania 11.1 jest również społeczny wymiar wsparcia rozumiany jako część składowa efektywności społeczno-zatrudnieniowej. W praktyce oznacza to, że nie ma wymogu, aby 100% uczestników znalazła zatrudnienie po zakończeniu udziału w projekcie. Istotne jest natomiast, aby wsparcie oferowane w ramach projektu wynikało z indywidualnej diagnozy potrzeb uczestników i odpowiadało ich faktycznym potrzebom, co jak najbardziej dotyczyć może obszaru rehabilitacji społecznej.

Jednocześnie, powołując się na zapisy regulaminu konkursu nr RPLU.11.01.00-IP.02-06-001/15 należy mieć na uwadze, że Wnioskodawca zobowiązany jest do dokonania weryfikacji oraz przedłożenia instytucji organizującej nabór wyników pomiaru efektywności społeczno-zatrudnieniowej uzyskanej przez uczestników projektu. Kwestia ta ujęta jest również w Wytycznych Ministra Infrastruktury i Rozwoju w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków EFS i EFRR na lata 2014-2020:

Beneficjenci realizujący typ projektu nr 1 (litera: a, b, c) lub typ projektu nr 2, są zobowiązani do spełniania kryterium formalnego specyficznego nr 2 Efektywność społeczno – zatrudnieniowa. Zgodnie z załącznikiem nr 16 do Regulaminu Konkursu jedynie w przypadku osób:

a) będących w pieczy zastępczej i opuszczających tę pieczę, o których mowa w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej,

b) nieletnich, wobec których zastosowano środki zapobiegania i zwalczania demoralizacji i przestępczości zgodnie z ustawą z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich,

c) przebywających w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, o których mowa w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty

- do których są kierowane usługi aktywnej integracji nie ma obowiązku stosowania kryteriów efektywności społeczno - zatrudnieniowej.

Jednocześnie należy pamiętać, iż pomiar efektywności zatrudnieniowej nie dotyczy również osób, które w ramach projektu lub po zakończeniu jego realizacji podjęły naukę w formach szkolnych lub otrzymały środki na podjęcie działalności gospodarczej (załącznik nr 15 do Regulaminu Konkursu).

Dodatkowo informuję, iż pomiar efektywności społeczno-zatrudnieniowej w wymiarze zatrudnieniowym odbywa się zgodnie z metodologią określoną dla efektywności zatrudnieniowej wskazaną w Wytycznych Ministra Infrastruktury i Rozwoju w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020 oraz Szczegółowymi warunkami dotyczącymi poszczególnych form zatrudnienia oraz sposobem weryfikacji i monitorowania spełnienia kryterium efektywności zatrudnieniowej (załącznik nr 15 do Regulaminu konkursu).


Komunikaty

Dostępnych 81 komunikatów.

Ostatnia modyfikacja:

RPO WL (RPO Lubelskie)