Ani dla mnie, ani dla Was zapewne nie jest tajemnicą, że na rynku pracy obecnie najbardziej poszukiwani są fachowcy – specjaliści w swoim zawodzie. Dlatego w województwie lubelskim realizowane są inicjatywy, dzięki którym młodzi ludzie mogą zdobyć konkretną wiedzę i kompetencje przekładające się na perspektywy atrakcyjnego zatrudnienia. Jedną z nich jest projekt ,,Z techniką w przyszłość”, z którego korzystają uczniowie Zespołu Szkół Technicznych w Chełmie.
Udaję się na spotkanie z Panią Dyrektor, by porozmawiać o tym, jak odbywa się kształcenie młodzieży w zakresie umiejętności technicznych. Pani Barbara Baluk czeka na mnie przy wejściu do szkoły. Przemierzamy szkolny korytarz podczas przerwy, dzięki czemu udaje mi się zajrzeć do kilku pracowni. Dostrzegam w nich komputery i różnorodne urządzenia. Choć przeznaczenie większości tego sprzętu pozostaje dla mnie – technicznego laika – tajemnicą, muszę przyznać, że urządzenia wyglądają na nowoczesne, a pracownie – na dobrze wyposażone.
Być na bieżąco z technologią dzięki Funduszom Europejskim
Pani Barbara potwierdza moje obserwacje – dzięki unijnemu wsparciu szkoła może pochwalić się wysokiej jakości sprzętem.
Realizacja projektu pozwoliła nam przeznaczyć prawie 400 tysięcy złotych na doposażenie pracowni. Dzięki temu zainwestowaliśmy w najnowsze urządzenia, maszyny, komputery oraz oprogramowanie. Warto podkreślić, że to już piąty projekt unijny, realizowany przez naszą szkołę, dzięki któremu uzupełniamy wyposażenie. Niestety, sprzęt ma to do siebie, że szybko się zużywa, a zastosowana w nim technologia – z czasem dezaktualizuje. Unijne inicjatywy są dla nas bardzo istotną pomocą, pozwalającą naszym uczniom pracować w jak najlepszych warunkach.
Moja rozmówczyni podkreśla również, że zakup urządzeń to tylko jedno z działań realizowanych w ramach projektu:
Oczywiście najważniejsze jest to, że 240 uczniów, w większości uczestniczących w projekcie przez cały cykl trzyletni, realizuje różnego typu zadania i przedsięwzięcia. Nasi podopieczni podnoszą swoje kompetencje na specjalistycznych kursach, gdzie uczą się m.in. podstaw hydrauliki siłowej, spawania metodą MAG czy tworzenia aplikacji na urządzenia mobilne. Uczniowie chętnie uczestniczą też w praktykach i stażach zawodowych. Z unijnych środków opłacamy dla nich wynagrodzenie stażowe, a także koszty dojazdów i noclegów (jeśli staż odbywa się w znacznej odległości od miejsca zamieszkania).
Źródło: Zespół Szkół Technicznych w Chełmie – materiały własne.
Nowe perspektywy dla uczniów i nauczycieli
Dopytuję Panią Dyrektor o organizację praktyk i staży – to przecież te działania są dla uczniów najistotniejsze ze względu na możliwość zdobycia doświadczenia zawodowego.
Współpracujemy z 20 pracodawcami z Lublina i Warszawy. Co roku 70 uczniów podczas praktyk i staży poznaje specyfikę pracy, zasady funkcjonowania przedsiębiorstw, stosowane w firmach technologie i urządzenia. Staramy się podejmować współpracę ze znanymi markami o ugruntowanej na rynku pozycji. Nasi uczniowie uczestniczą w zajęciach prowadzonych w serwisach samochodowych marek Skoda, Hyundai, Subaru, Volvo, Kia. Uczą się też pod okiem specjalistów z przedsiębiorstw takich jak: Multimedia Polska S.A., ATMSOLUTIONS SP. Z O.O. SP.K., Blue space sp. z o.o., Festo Sp. z o.o., HOCHTECH Sp. z o.o., Lotos Poligrafia Sp. z o.o.
W trakcie rozmowy dowiaduję się również, że projekt ,,Z techniką w przyszłość” otwiera nowe perspektywy nie tylko przed uczniami, ale także nauczycielami. Jak tłumaczy Pani dyrektor, to kolejne działanie, które przyczynia się do poprawy jakości kształcenia.
W ramach projektu 4 naszych nauczycieli bierze udział w praktykach u pracodawców metodą job-shadowing. Polega ona na tym, że nauczyciel pozostaje pod opieką fachowca, wnikliwie obserwuje wszystkie jego działania i stara się w nich uczestniczyć. Pracując w konkretnym zakładzie, nauczyciel dokładnie poznaje metody pracy. Można powiedzieć, że zdobywa kompetencje na żywo, od podstaw. Jak wiadomo, realia w zakładach pracy zmieniają się dynamiczne, więc dobrze, żeby nauczyciel wiedział, jakie są obowiązujące tendencje i kierunki rozwoju. Tę wiedzę może potem przekazywać uczniom.
Źródło: Zespół Szkół Technicznych w Chełmie – materiały własne.
Efekt? Praca od zaraz!
Nasi uczniowie nie mają problemu ze znalezieniem pracy na okres wakacji lub w dni wolne od szkoły. Wynika to z faktu, że kierunki kształcenia realizowane w naszej szkole i objęte projektem należą do tzw. ,,kierunków przyszłości”. Kształcimy przyszłych grafików, programistów, informatyków, mechaników pojazdów samochodowych, mechatroników, elektryków i elektroników. Duże znaczenie ma również praktyczny wymiar zajęć, w których biorą udział nasi uczniowie. Często otrzymujemy maile z gratulacjami od kierownictwa zakładów. Pracodawcy doceniają zaangażowanie naszych uczniów, ich wiedzę oraz umiejętności. Sami uczniowie są również bardzo zadowoleni z tego, że mogą sprawdzić się w realiach panujących na rynku pracy, a nie tylko w szkolnej sali – podkreśla Pani Barbara.
Zainspirował Cię nasz artykuł? Prowadzisz szkołę branżową, technikum lub placówkę kształcenia zawodowego? Pozyskaj dofinansowanie i otwórz nowe możliwości przed swoimi uczniami! Więcej informacji znajdziesz pod adresem: https://rpo.lubelskie.pl/
Trzymam kciuki za wszystkie inicjatywy, dzięki którym młodzi ludzie mają zapewniony lepszy start w dorosłość!
Super Elka