Równość szans i niedyskryminacji, a szczególnie dostępność dla osób z niepełnosprawnościami, jest jedną z najważniejszych zasad, które musisz przestrzegać realizując unijny projekt. W praktyce okazuje się, że niewielu wnioskodawców zwraca na nią uwagę. Efekt? Tracą cenne punkty na ocenie wniosków, które mogą przesądzić o braku dofinansowania. Jak tego uniknąć? Zaraz Ci wyjaśnię.
Uniwersalne projektowanie: dlaczego jest tak ważne?
Osoby z niepełnosprawnościami na każdym kroku spotykają niedogodności utrudniające im życie i normalne funkcjonowanie. Dlatego tak ważne jest zapewnianie pełnej dostępności, w tym eliminowanie barier i dyskryminacji, w unijnych projektach. Wszystko po to, aby z Twojej inwestycji skorzystało jak najwięcej osób. Idealnie wpisuje się w to uniwersalne projektowanie.
Czy wiesz, że…?
Osoby z niepełnosprawnościami stanowią ok. 12 proc. mieszkańców Polski. Dlatego, co 10 uczestnik lub członek zespołu Twojego projektu może wymagać większej uwagi i troski podczas realizacji unijnego przedsięwzięcia. Dlatego musisz pamiętać o jego pełnej dostępności.
Czym jest uniwersalne projektowanie?
Zapewnia powstanie produktów, środowiska i usług, które służą jak największej liczbie osób, w tym seniorom, matkom i ojcom z wózkami dziecięcymi i wszystkim tym, którzy mają różne potrzeby, wynikające m.in.:
- ze stanu zdrowia,
- ciąży,
- wzrostu,
- otyłości itp.
Uniwersalne projektowanie: Jak wygląda w praktyce?
Tyle teoria, a jak jest w praktyce? To, co zaproponujesz w swoim projekcie, np.
- szkolenie,
- autobusy miejskie,
- nowa maszyna do Twojej firmy,
dofinansowanym z funduszy unijnych, musi spełnić wymogi uniwersalnego projektowania*. Dlatego myśląc o swoim przedsięwzięciu dopilnuj, aby na każdym etapie jego planowania i realizacji, aż po uzyskanie rezultatów, stosować zasadę dostępności.
Często wnioskodawcy mają problem ze wskazaniem rozwiązań, które powinny pojawić się w ich projekcie, aby spełniał on wymogi uniwersalnego projektowania. Teraz szczegółowo je omówię. Zerknij poniżej.
Jakie rozwiązania sprzyjają zasadzie uniwersalnego projektowania?
Uczestnictwo w projekcie osób o różnej sprawności
Jeżeli planujesz:
- spotkania,
- konferencje,
- warsztaty,
- lub szkolenia,
zapewnij każdemu zainteresowanemu, bez względu na jego niepełnosprawność, możliwość uczestnictwa w nich. Zadbaj o to, aby np. budynek, w którym odbędzie się szkolenie lub konferencja, był dostępny architektonicznie. Powinien posiadać windę lub choćby podjazd dla wózków inwalidzkich.
Możesz też sfinansować tzw. racjonalne usprawnienia nieprzewidziane wcześniej we wniosku o dofinansowanie, które pojawiły się już w trakcie realizacji projektu. Zostając przy przykładzie szkolenia, może przecież pojawić się na nim osoba z niepełnosprawnością. Jak jej pomóc? Choćby:
- wynająć specjalistyczny transport na miejsce szkolenia,
- zapewnić podjazd do budynku,
- zainstalować pętlę indukcyjną, wspomagającą działanie aparatów słuchowych,
- zatrudnić asystenta osoby z trudnościami w poruszaniu się.
Koszty tych usług możesz rozliczyć w projekcie.
Czy wiesz, że…?
Koszty dostosowania do potrzeb uczestnika projektu/personelu z niepełnosprawnością mogą wynieść do 12 tys. zł na osobę.
Elastyczność w użytkowaniu
Bądź przygotowany na to, że w Twoim projekcie będą uczestniczyć różne osoby. Dlatego uwzględnij w projekcie preferencje różnych grup użytkowników. Projektując budynek zwróć uwagę na windę. Zrób tak, aby była obsługiwana przyciskiem lub głosowo. Jeśli szkolisz i potrzebujesz tłumacza języka migowego, pamiętaj, że szkolenie może potrwać dłużej ze względu na czas potrzebny na tłumaczenie.
Dostępność cyfrowa, proste i intuicyjne użytkowanie
Jeśli Twój projekt zakłada wprowadzenie rozwiązań informatycznych, np. strony internetowej lub platformy e-learningowej, zadbaj o ich dostępność. To pozwoli na wygodne i intuicyjne korzystanie z tych zasobów osobom z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Stosuj, m.in. odpowiedni kontrast strony internetowej i powiększenie czcionki, aby z Twoją stroną zapoznały się osoby słabowidzące. To jedne z wymogów WCAG 2.0 (z ang. Web Content Accessibility Guidelines), które musisz spełnić projektując witrynę swojego projektu.
Czytelność informacji
Informuj o swoim projekcie w taki sposób, aby dowiedział się o nim każdy zainteresowany. Możesz np. wydrukować ulotki napisane alfabetem Braille’a. Dodaj opcję powiększania czcionek na stronie internetowej projektu, dzięki czemu przeczytają ją osoby niedowidzące. Dodatkowo używaj prostego języka, łatwego do przeczytania i zrozumienia przez wszystkich użytkowników.
Tolerancja na błędy
Przewiduj zagrożenia, które mogą czekać na uczestników projektu i zminimalizuj je. Postaraj się osłaniać wystające elementy techniczne lub architektoniczne. Oznacz niebezpieczne miejsce, np. gdzie jest ślisko (np. umyta podłoga lub strome schody). Jeżeli w projekcie budujesz, np. centrum badawczo-rozwojowe to koniecznie zaprojektuj je z automatycznie otwieranymi drzwiami, z podjazdem lub windą, aby było dostępne dla wszystkich.
Wygodne użytkowanie bez wysiłku
Zaplanuj rozwiązania, które nie spowodują nadmiernego wysiłku podczas korzystania z nich. Postaraj się nie komplikować dostępności do rezultatów projektu. Zapewnij takie rozwiązanie, które nie wymaga powtarzania czynności lub niepotrzebnego dodatkowe wysiłku. Możesz, np. zainstalować automatyczne podajniki mydła lub użyć języka Braille’a przy oznaczaniu funkcji poszczególnych guzików w windzie.
Wielkość i przestrzeń odpowiednie dla dostępu i użytkowania
Sprawdź, czy sale, w których np. szkolisz, są odpowiednie dla wszystkich uczestników. Uwzględnij przy tym m.in. ograniczenia z poruszaniem. Postaraj się o dobrą widoczność trenera i wyświetlanej prezentacji, szczególnie dla osób na wózkach. Zastanów się też nad takim zorganizowaniem przestrzeni, aby osoby korzystające z urządzeń wspomagających mobilność lub percepcję mogły korzystać z budynku lub sal szkoleniowych. Zadbaj, np. o szerokie drzwi, w których swobodnie zmieszczą się osoby na wózkach.
Zwróć uwagę, że w tym zakresie obowiązują przepisy prawne regulujące projektowanie infrastruktury, standardy/parametry nabywanych urządzeń czy środków transportu, zapewniające odpowiedni dostęp i użytkowanie dla wszystkich (np. przepisy prawa budowlanego).
Percepcja równości
Na koniec musisz wiedzieć, że Twój projekt nie może nikogo dyskryminować. Nawet w najmniejszym stopniu. Dlatego zrób wszystko, aby nikt z jego uczestników nawet nie miał takiego wrażenia. Przeszkól zespół projektu na temat zasady równości szans i niedyskryminacji. Przygotuj projekt lub to co po nim zostanie, np.:
- budynek lub sale, w których szkolisz,
- maszyna, którą obsługuje Twój pracownik,
- autobus komunikacji publicznej, który kupiłeś dla swojego przedsiębiorstwa,
w taki sposób, aby korzystały z niego osoby z różnymi typami niepełnosprawności.
Inne przykłady uniwersalnego projektowania?
Proszę bardzo. Oto one:
- Fundusze europejskie bez barier,
- Fundusze europejskie bez barier w Programie Wiedza Edukacja Rozwój.
Pokazałam Ci większość rozwiązań, które wpisują się w zasadę uniwersalnego projektowania. Nie oznacza to jednak, że musisz stosować je wszystkie naraz. Wiele zależy od typu Twojego projektu. Inne rozwiązania zastosujesz w projekcie infrastrukturalnym, a inaczej podejdziesz do kwestii uniwersalnego projektowania w projekcie szkoleniowym. Natomiast za każdym razem musisz pamiętać o dostosowaniu swojego unijnego przedsięwzięcia do potrzeb różnych osób, w szczególności osób z niepełnosprawnościami.
Powodzenia,
Super Elka