Przeskocz do treści Przeskocz do menu

Czy pracownik, który w czasie pracy gra w różnego rodzaju gry może być bardziej efektywny niż jego skupiony na obowiązkach kolega? Okazuje się, że tak! O tym, dlaczego tak się dzieje porozmawiam dziś z Panem Andrzejem Siechowiczem – prezesem firmy Westhill Consulting. Przedsiębiorstwo opracowało innowacyjną platformę grywalizacyjną Gamehill. Jest to narzędzie, które wykorzystuje mechanizmy obecne w grach do tego, by kształtować różnorodne umiejętności biznesowe.

Grywalizacja – dlaczego to takie skuteczne?

O grywalizacji słyszałam wielokrotnie – to ostatnio ,,modny” termin. Pytam Pana Andrzeja, z czego wynika jego rosnąca popularność:

Przede wszystkim z wysokiej skuteczności grywalizacji w budowaniu motywacji. Wszyscy znamy mechanizmy ze świata gier – towarzyszą nam one już od dzieciństwa, w większej ilości miejsc, niż nam się wydaje. Mechanizmy te stosowane są po to, by angażować, pobudzać do działania. Wystarczy przenieść je na grunt biznesu, by osiągnąć podobny efekt – aktywności, entuzjazmu i samozapału – w odniesieniu do procesów i umiejętności biznesowych.

Proszę Pana Andrzeja o przykłady tego typu mechanizmów grywalizacyjnych.

Najprostszym przykładem jest pasek postępu. Może on mieć różne formy, jednak generalnie chodzi o informacje dotyczące tego, ile pracy już za mną, a ile jeszcze przede mną, jak daleko zaszedłem w zakresie zgłębiania jakiegoś materiału. Moc paska postępu polega na określaniu poziomu, jaki dotychczas osiągnąłem, a to dobrze wpływa na psychikę i buduje zaangażowanie. Innym przykładem mechanizmu grywalizacyjnego jest reguła niedostępności, czyli stopniowe odkrywanie czegoś, co w danym momencie jest niedostępne, zablokowane. W pracy często jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że materiały, narzędzia pracy są nam podane ,,na tacy”. Tymczasem, jeśli musimy wykonać wysiłek, żeby coś pozyskać automatycznie jest to dla nas ciekawsze, bardziej ekscytujące i w większym stopniu wartościowe.

Dopytuję mojego rozmówcę o praktyczne zastosowanie grywalizacji – w kształceniu jakich umiejętności może ona pomóc?

Nasza platforma pozwala na kształcenie umiejętności menadżerskich i sprzedażowych, sprawdza się też jeśli chodzi o poznawanie procesów wewnętrznych, związanych z konkretną organizacją (często ten obszar wiedzy jest uznawany przez pracowników za nieciekawy, żmudny w przyswajaniu). Co ważne, dostosowujemy nasz produkt do klienta, dzięki czemu jesteśmy w stanie odpowiadać na bieżące potrzeby szkoleniowe firmy.

Źródło: Westhill Consulting – materiały własne.

Sukces platformy sukcesem korzystających z niej firm

Przed spotkaniem z Panem Andrzejem zrobiłam szybki research i znalazłam informacje na temat innych, dotychczas powstałych narzędzi, które wykorzystują mechanizmy grywalizacyjne w szkoleniach biznesowych. Dlatego pytam mojego rozmówcę, co jest rynkowym wyróżnikiem platformy Gamehill stworzonej przez jego firmę.

To prawda, podejść do grywalizacji w biznesie było już wiele. W większości z nich traktowano grywalizację dość powierzchownie i schematycznie, wykorzystując stale te same, proste mechanizmy – np. odznaki przyznawane za zdobycie określonej porcji wiedzy. Nasza platforma wykorzystuje aż 40 mechanizmów. Ta różnorodność sprawia, że korzystanie z naszej platformy jest wciągające. Ponadto, wprowadziliśmy fabułę, historię, korzystając z dodatkowego budulca zaangażowania – storytellingu. Nasza platforma prowadzi zatem użytkownika przez spójną opowieść, a nie tylko ,,odhacza” kolejne pokonane etapy, wykonane zadania.

Pan Andrzej podkreśla, że Gamehill cieszy się dużą popularnością i pomaga firmom poprawić wydajność pracowników:

Nasz produkt jest obecny w kilku bankach, dużych firmach logistycznych, międzynarodowych korporacjach i wielu innych przedsiębiorstwach. Mamy klientów, którzy regularnie przedłużają z nami współpracę i korzystają z platformy nawet od 4 lat. Dużą wartością dla nas jest to, że przedsiębiorstwom udaje się dzięki naszemu produktowi osiągać lepsze wynik finansowe. Jako przykład wymienię tutaj firmę Inter Cars. W tym przedsiębiorstwie sprzedawcy, którzy korzystali z naszej platformy mieli znacznie lepsze osiągnięcia sprzedażowe (wyższe marże) od pozostałych kolegów z podobnymi kwalifikacjami i doświadczeniem. Dodam też, że za wdrożenie platformy właśnie w Inter Cars otrzymaliśmy pierwszą nagrodę na gali Learning Technologies Awards w kategorii Best International Learning Platform Implemetation. Było to dla nas potwierdzenie wysokiej jakości oraz efektywności naszego produktu.

Fundusze Europejskie – szansa dla przedsiębiorstw

Jesteś przedsiębiorcą z wizją i pomysłem, jednak brakuje Ci środków na wdrażanie innowacji, działania inwestycyjne czy wprowadzanie na rynek nowych produktów i usług?

Pozyskaj dotację z Funduszy Europejskich, która pomoże rozwinąć skrzydła Twojej firmie!

30 listopada rusza nabór wniosków o dofinansowanie projektów w ramach Działania 3.7 Poprawa konkurencyjności MŚP. Dzięki konkursowi mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa mogą starać się o środki na m.in. doposażenie infrastruktury, zastosowanie nowoczesnej technologii czy wdrażanie wyników badań naukowych.

Więcej szczegółów znajdziesz pod adresem: https://rpo.lubelskie.pl/rpo/wiadomosci/nabory-konkursy/3-7-wzrost-konkurencyjnosci-msp-pomoc-zwrotna-1/

Trzymam kciuki za wszystkich przedsiębiorców, którzy chcą rozwijać swoją firmę poprzez solidnie realizowane i innowacyjne usługi!

Super Elka